והמסורת ממשיכה – אחד על אחד והפעם עם לאון דייטש, איש SEO וכזה שנמצא בעסקי האינטרנט והמחשבים עוד לפני שהמציאו את גוגל :-), וגם, כפי שמיד תוכלו לראות – לא חוסך במילים!
שלום לאון, כמו תמיד אשמח שתסביר קצת מי אתה, מה אתה ולמה כדאי לנו להקשיב לך בכלל 🙂
היי דניאל. אני מגיע מתחום המחשוב. בכיתה ו' גיליתי את עולם מחשבי הPC- עם המסכים הירוקים והשחור לבן בשלב מאוחר יותר והתאהבתי בהם קשות.
את הקריירה המקצועית שלי התחלתי עוד לפני שהאינטרנט בארץ ובעולם היה מאוד נפוץ בציבור הרחב. בשנת 1996 התחלתי לעבוד במכללת דעת מחשבים בירושלים. חנות מחשבים ומכללה – עסק מצליח מאוד שפועל גם היום.
תוך זמן קצר דעת מחשבים גדלה מאוד ונהיתי מנהל מעבדה וניהלתי צוות של 10 טכנאים. עם כניסת הרשתות הלוקאליות, התחלתי להתקין ולהגדיר פיזית את הרשתות, להקים עליהן שרתי windows nt4 עם שירותי דוא"ל על exchange ועם שרת IIS ועליהם הרצתי אתרי אינטרנט. במקביל נכנסה לשוק הגרסה החינאמית של יוניקס – הלינוקס והתחלתי להתקין שרתי לינוקס וגם עליהם הרצתי שירותים שונים ואתרי אינטרנט.
דעת מחשבים הייתה כאמור גם מכללה ובה לימדתי שימוש במחשב, מיקרוסופט אופיס, שימוש ברשת האינטרנט שכלל גלישה באתרים, שימוש בשרותי דוא"ל, שרותים מגניבים כמו IRC, ICQ, בשלב מאוחר יותר גם שרותים כמו סקייפ. למתקדמים לימדתי גם בניית אתרי אינטרנט ב-HTML ובעזרת תוכנות כמו Microsoft Publisher ו-Dreamweaver .
בערך ב1997-1998 הייתי שותף להקמת ספקית אינטרנט בשם לאקינט שעבדה בפריסה ארצית (בכל אזורי החיוג) ומאוחר יותר הסניף הירושלמי (ואני בתוכו) התנתק והפך לחברת גלאנט העצמאית. זו הייתה אחת התקופות המעניינות של חיי.
עם כניסת האינטרנט לבתים הפרטיים התחלתי לעסוק יותר ויותר בהקמת אתרי אינטרנט ושרותי אינטרנט שונים כגון שרתי דואר אלקטרוני, שרתי IRC ושרתי ICQ לארגונים. בזמן שלא בכל המחשבים בארגון היה אינטרנט אני נתתי ללקוחותי אפשרות להתכתב בICQ בין עובדי העסק, לנהל יומנים ב-OUTLOOK, לשלוח מסמכים אחד לשני, להדפיס במדפסת אחת שלא נועדה להיות מדפסת רשת. היום זה כבר נשמע מובן מאליו אבל לא תמיד זה היה כך.
בשנת 1999-2001 לימדתי קורס של טכנאי מחשבים ורשתות תקשורת במכללת תל ארזה בירושלים – מכללה פרטית בפיקוח משרד העבודה והרווחה. ב2001-2003 לימדתי את המקצוע של טכנאי מחשבים ורשתות תקשורת כמורה בבית ספר ברנקו וייס בבית שמש ובהכשרה המקצועית בבית שמש.
במקביל התחילו להתפתח תחומים נוספים בעולם הטכנולוגי שלנו שנכנסו והשתלבו בתוך המחשב האישי ורשת האינטרנט. תחומים כמו מצלמות אבטחה, מערכות אזעקה, מרכזיות טלפוניה אנאלוגיות ומשובלות IP, אינטרקומים פשוטים עד אינטרקומים IP אלחוטיים ומערכות בית חכם. גם עבור תחומים אלו נפתחה מחלקה נפרדת וממותגת בעסק שלי שעסקה בכך.
וואו, אחלה קורות חיים 🙂 מלבד שירותי קידום אתרים, מה מעסיק אותך בתקופה זו?
אני מנהל סוכנות בשם Best-SEO שמעסיקה עוד 4 אנשים חוץ ממני במשרה מלאה שעוסקת בכל מה שקשור לשיווק באינטרנט: אנחנו בונים ומעצבים אתרי אינטרנט תדמיתיים וחנויות, עושים כמובן קידום אתרים אורגני (זה התחום העיקרי שלנו), עושים פרסום ממומן בגוגל ובפייסבוק (אני מוסמך אדוורדס), מקדמים וידאו ביוטיוב, מנהלים דפים עסקיים ופרופילים אישיים וכמובן משלבים את כל השרותים הללו בפרויקטים של ניהול מוניטין לחברות ולאנשים ספציפיים.
במסגרת הסוכנות שלנו, מלבד מתן שרותי שיווק ללקוחות, אנו מטפלים במספר מיזמים ששייכים לי כמו 5 חנויות אינטרנט בנישות שונות, אתרי אדסנס, אתרים שמביאים לידים בתחומים שונים ושיווק תוכניות שותפים שונות.
חוץ מזה אני מרצה בקורס קידום אתרים של עמית מלכי מגביש פתרונות אינטרנט שמתקיים במכללת נס טכנולוגיות.
במחזורים בהם אני מלמד, אני מלמד את מרבית הקורס. הנושאים שאני מלמד הם: HTML + CSS, וורדפרס, קידום אתרים על כלל מרכיביו: אופטימיזציית מבנה האתר, חקר מילות מפתח וחקר מתחרים, אופטימיזציית תכנים קיימים, אסטרטגיית בניית והזנת תכנים חדשים לאתר, ניתוח פרופיל קישורים קיימים, טיפול בקישורים הקיימים, בניית קישורים נכנסים חדשים, טיפול בקישורים הפנימיים, חשיבה שיווקית, כלים כמו כלי מנהל אתרים של גוגל, שיווק בוידאו, ניהול מוניטין, טיפול באתרים שנמצאים תחת סוגי עונשים שונים של גוגל וכמובן איך מקימים ומנהלים עסק של קידום אתרים, על בסיס מה מתמחרים עבודות ופרויקטים ושאר הירקות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
במקביל לזה אני רץ עם מספר הרצאות וסדנאות שלי בתחום השיווק האינטרנטי לבעלי עסקים. כל ההרצאות והסדנאות מיועדות לאנשים שאין להם רקע קודם ואין להם גם תקציבים לשלם לבעלי מקצוע אבל כן יש להם זמן ורצון לעשות את תהליך השיווק של העסק שלהם בעצמם.
בהרצאות וסדנאות אלה המטרה היא לא להפוך את בעל העסק למומחה קידום אתרים שמבין בקוד האתר אלא ללמד בעלי העסקים לבצע פעולות פרקטיות ופשוטות שכל אחד יכול לעשות כדי לקדם ולשווק את עצמו. למשל באחת ההרצאות אני מלמד בעלי עסקים לעשות חקר מילות מפתח בעזרת תשאול חברים והשלמה אוטומטית בגוגל ולהתחיל לכתוב ולהעלות תכנים לאתר בתדירות קבועה וגבוהה ככל הניתן, בהתאם למספר הנחיות של אופטימיזציית תוכן באתר.
לכל איש SEO יש את התחומים בהם הוא חזק יותר וכאלה שפחות. איזה איש SEO אתה?
אני אספר לך קצת על הגישה שלי לעבודה וזה יענה לך על השאלה. אני ידוע גם בקרב הקולגות בתחום, גם בקרב העובדים שלי וגם בקרב הלקוחות שלי כאיש מקצוע שמחמיר מאוד עם העבודה.
אני תמיד שואף להגיע לאתרים יפים, מהירים, נוחים וידידותיים למשתמש, לאתרים מותאמים ככל האפשר למנועי החיפוש, לאתרים בהם קישורי התפריטים הם אבסולוטיים וטקסטואליים, לאתרים בהם התוכן מתחיל בכותרת H1 שמופיעה פעם אחת בכל עמוד בחלק העליון של הדף כדי שההיררכייה תהיה תקינה ולאתרים בהם הקישורים בתוכן מובלטים, צבועים בצבע כחול עם קו תחתון וכל קישור נפתח בלשונית חדשה מלבד הקישור בתחתית העמוד שנמצא במשפט הקורא את הגולש לפעולה ומוביל אותו לדף הצור קשר.
אני תמיד אומר לסטודנטים שלי, לעובדים וללקוחות שלי שאם צריך לעבוד הרבה יותר קשה כדי להגדיל את הסיכוי לשיפור ביצועים באחוז אחד – אני רץ על זה! ככה שאני די פאנאטי בכל מה שקשור לאופטימיזציית התכנים והמבנה באתר לשאלתך.
תן לי בבקשה 3 יתרונות ו-3 חסרונות למקצוע הזה לפי דעתך
זו שאלה מאוד פילוסופית. כל אדם יענה לך בצורה שונה לשאלה הזו. יש כאלה שאוהבים לשבת בדממה מול מחשב ויש כאלה שחייבים לנהוג כל היום בכבישים ולראות ים אנשים.
אני באופן אישי יודע לעשות הרבה מאוד דברים בידיים כי בעבר זה עניין אותי והיום אני שונא את זה. למשל עבודות אינסטלציה ושיפוצים. בעבר כל ברז בבית הוחלף רק על ידי וכל עבודה אחרת נעשתה רק על ידי כי זה ממש סיקרן אותי והייתי ממש מלא גאווה בכל פעם שהייתי מצליח לעשות משהו חדש שעוד לא עשיתי בעבר ואילו היום כדי להכריח את עצמי לתלות שעון בבית צריכה לעבור תקופת זמן של בין חצי שנה לשנה :-).
לעומת זאת יש לי לקוח שעוסק בתחום האינסטלציה והשיפוצים שמת על המקצוע הזה, מת על עבודה שחורה בידיים, מת לשבור קירות עם פטיש ולפנות את הפסולת בניין בשקים מיוחדים למכולות שבחוץ. לטענתו בזכות העבודה הזו הוא בריא.
אני אגיד לך למה אני אוהב את התחום הזה. אני מאוד אוהב סיטואציות WIN-WIN. אני מאוד אוהב לספק ללקוחות שרות שכתוצאה ממנו הוא מקבל לקוחות חדשים, עבודה נוספת לעסק שלו וכתוצאה מזה כמובן הכנסתו גדלה. זה מבחינתי הסיפוק הכי גדול.
לאחרונה חזר אלינו לקוח שקודם אצלנו לפני מעל שנה במשך מספר חודשים בלבד. כתוצאה מעצה של הקואוצר העסקי שליווה את העסק שלו הוא הפסיק לעבוד איתנו אז. היום כשהקואוצר שלו כבר מחוץ לתמונה הוא חזר לעבוד איתנו.
הוא הגיע לפגישה איתנו אצלנו במשרד עם האיש מכירות שעובד אצלו במשרה מלאה וסיפר לנו שהאיש מכירות עובד רק על פניות שמגיעות דרך אתר האינטרנט והנכסים הדיגיטאליים הנוספים שבנינו לו בתקופה הקצרה שעבדנו איתו. אין תענוג גדול יותר מזה!
יתרון נוסף מבחינתי זה שבעצם ניתן לעבוד מכל מקום בעולם. כל מה שצריך זה מחשב נייד וחיבור לאינטרנט. לעובדים שלי כמובן אין פריוילגיה כזאת והם חייבים להגיע למשרד בכל בוקר אבל לי כבעל עסק בהחלט יש. בתחומים הקודמים שעבדתי בהם בעבר כמו שרותי מחשוב למשל לא הייתה אפשרות כזאת לרוב.
כולם מדברים על SEO מקסימום שנה קדימה. יש כמה טרנדים שברור לרובנו שימשיכו לגדול: מובייל, AMP, מהירות, אבטחה ועוד. אשאל אותך משהו קצת יותר מאתגר: איך לדעתך יראה ה-SEO בעוד 5 שנים?
אני לא יודע אם יש טעם לנסות לנחש מה יהיה בעוד 5 שנים. אני חושב שהחוכמה היא לא לנסות לנחש אלא היכולת להתמצא מהר באוקיינוס הטכנולוגי הזה ולהשתלב בו באופן ראוי. רק לפני כ3 שנים לא הייתה קיימת אפשרות להריץ קמפיינים ממומנים בפייסבוק והיום זה מקצוע שלם ויש חברות שעוסקות רק או בעיקר בזה.
ובהמשך לשאלה הקודמת – קישורים חיצוניים – מתישהו יאבדו מערכם לחלוטין לדעתך?
אין ספק שקישורים איבדו מערכם לעומת העבר, לצערי ולשמחתי. פעם בעזרת 5-10 קישורי זבל אפשר היה לקדם אתר כמעט בכל נישה. פעם היה ניתן בקלות לקדם בתוצאות החיפוש של גוגל כל ביטוי גם בלי שום קשר לאתר המקודם, רק בעזרת קישורים נכנסים עם אנקור מדויק. כיום התוכן מקבל משקל גדול יותר. בעיקר תוכן איכותי וארוך שמוכנס בתדירות גבוהה ובקצב אחיד לאתר.
אך כפי שזה נראה כרגע הקישורים הנכנסים מאתרים אחרים לא יאבדו מערכם לחלוטין וגם לא יהיו זניחים בשנים הקרובות. ההנחיות של גוגל רק מדברות על זה שאסור לבנות קישורים, לקנות או למכור קישורים, שיש לסגור קישורים בNOFOLLOW ועוד.
כל זאת מסיבה אחת ויחידה: קישורים נכנסים זה הגורם המשפיע ביותר (גם היום ב2016) בקידום בנישות תחרותיות ובעזרת קישורים ניתן לקדם בתוצאות החיפוש של גוגל אתרים פחות איכותיים וראויים בעיני גוגל ולגוגל אין שום אינטרס בכך. גוגל רוצה לקבוע אך ורק על ידי האלגוריתם שלה את מיקומי האתרים בתוצאות החיפוש ומקדמי אתרים מפריעים לה מאוד בזה עם בניית הקישורים הנכנסים לאתרים שהם מקדמים.
יש כלים או טיפים מסוימים שאתה מוכן לחלוק עם הקהילה? בדגש על דברים שהם לא בנאליים.
אני חושב שהטיפ הכי טוב שאוכל לתת הוא הטיפ הבא: מי שעדיין לא מיישם את זה ויתחיל עם זה עכשיו – יעלה בכמה דרגות.
תחשבו תמיד קודם כל על הלקוח ועל התועלת שאתם מסוגלים להביא לו. תחשבו תמיד מראש, לפני החתימה על החוזה, הוצאת החשבוניות וקבלת הצקים, אם אתם יכולים להביא ללקוח תועלת בפרק זמן סביר!
את הלקוח לרוב לא מעניין התהליך אלא התוצאות בלבד ומשפטים דוגמת "הנישה שלך מאוד תחרותית וזה יכול לקחת גם שנה או יותר עד שתתקדם ותתחיל לקבל פניות ומכירות" לא בטוח שיספקו את הלקוח. אם זה באמת ייקח שנה חשוב להבהיר ללקוח את המשמעות ולהציע לו במקביל שרות שיביא לו תוצאות באופן מיידי.
מיקומים בתוצאות החיפוש זה לא המטרה! זה עוד יעד בדרך להשגת המטרה! המטרה היא הגדלת הפעילות העסקית של הלקוחות שלנו והגדלת ההכנסות של הלקוחות שלנו. בעזרת המיקומים הגבוהים בתוצאות החיפוש של גוגל אנחנו צריכים להגדיל את כמות ההמרות ללקוחות שלנו. המרה יכולה כמובן להיות פנייה של לקוח פוטנציאלי ללקוח שלנו, כזה שיהפוך ללקוח משלם והמרה יכולה להיות גם רכישה אונליין באתרי חנויות או בדפי נחיתה שמוכרים שרות או מוצר.
אל תחשבו רק על מיקומים גבוהים! הלקוח לא הולך למכולת עם המיקומים הגבוהים שלו בגוגל. הוא הולך למכולת עם הכסף שהוא הרוויח בעסק שלו. ספציפית בכל מה שקשור לאתרי אינטרנט ודפי נחיתה: השתדלו לחלק את התוכן בצורה נוחה ומעניינת בדף.
אם אתם מפרסמים מאמר, תחלקו אותו למספר פסקאות קצרות ככל האפשר, תשתלו תמונות מעניינות בין הפסקאות. כאלו שיהפכו את הקריאה למעניינת יותר. אם יש אפשרות – תשתלו גם סרטון קצרצר בדף התוכן. אם אתם נותנים באמצע המאמר שלכם קישור לאתרים אחרים: תבדקו שבלחיצה על אותו הקישור האתר שלכם (או של הלקוח שלכם) לא נסגר ובמקומו נפתח האתר אליו קישרתם באותו החלון אלא האתר אליו אתם מקשרים נפתח בלשונית חדשה.
משהו קטן שמשום מה רוב האנשים מפספסים הרבה פעמים והגולשים לא תמיד מרוכזים ומיומנים מספיק כדי לחזור אחורה, ללחוץ על הקישור קליק ימני ולפתוח את הקישור בלשונית חדשה. בגלל שטות כזו קטנה אתם במו ידיכם מוציאים את הגולשים החוצה מהאתר אותו אתם מקדמים. וכמובן בסוף כל דף באתר (במקרים מסוימים גם באמצע התוכן) תמיד שימו קריאה לפעולה! אנשים אוהבים לקבל הוראות מדויקות, כך קל יותר לחיות. עשיתי המון ניסויים בנושא. יישום של הפעולות הללו בדפים קיימים באתר הביאו לעלייה של אלפי אחוזים בהמרות מאותם הדפים!
בתור אחד שמלמד קידום אתרים, האם אתה חושב שקורס באמת הכרחי בתחום דינמי כמו שלנו?
אני אענה לך לא רק בתור אחד שמלמד קידום אתרים אלא כאחד שעבד מעל עשור בתחום הזה לפני שהלך בעצמו ועבר קורס קידום אתרים כסטודנט.
כיוון שהתחום הזה מאוד דינאמי וכיוון שאין ברשת שום מדריך מעודכן ומסודר שמלמד את כל התחום מהתחלה ועד הסוף ונותן תשובות לכל השאלות, כדי להיות מקדם אתרים מקצועי אפשר או לעבור קורס קידום אתרים איכותי ומקצועי עם מרצים שבאמת אכפת להם מהצלחתם של כל הסטודנטים שלהם או לשרוף הרבה יותר זמן בלימוד עצמי.
בקורס שאני מלמד בו, אני נותן לסטודנטים שלי על כפית את הידע והניסיון שלי שמבוסס על כמעט 20 שנות עבודה של בניית אתרים, שיווק באופן כללי ושיווק אינטרנטי. עוד שנתיים, ב-2018, גוגל תחגוג 20 שנה אבל אתרי אינטרנט שבניתי היו לפני גוגל. איזה מדריך ברשת ייתן את כל זה במקום אחד? אני בכל אופן לא מכיר מדריך כזה ברשת ועוד כזה שמתעדכן כל הזמן בהתאם לעדכונים של גוגל ולחידושים שיוצאים.
כמובן שלכל כלל יש גם יוצא מן הכלל ואני בטוח שיש מקדמי אתרים מוכשרים ומקצועיים שלעולם לא עברו שום קורס ולמדו הכל בעצמם מהרשת ומהניסויים שביצעו. אני מצדיע להם ומדגיש שוב שהם היוצא מן הכלל והם באמת מוכשרים.
לאדם הממוצע כמוני שרוצה להפוך למקדם אתרים אני בהחלט ממליץ לעבור קורס קידום אתרים מקצועי ואיכותי, עם מרצים אכפתיים שיתנו תמיכה וליווי גם לאחר הקורס. אני לא ממליץ ספציפית על הקורס שבו אני מלמד.
הטיפ לבחירת קורס טוב: פשוט תקבלו מספר המלצות מכמה סטודנטים שלמדו באותו הקורס אליו אתם שוקלים להירשם. אפשר לקבל המלצות חיוביות ושליליות די מהר בקבוצות המקצועיות בפייסבוק וכיוון שאין בישראל הרבה מכללות שמלמדות את התחום, בחירת הקורס המתאים על בסיס המלצות של מי שכבר עבר את הקורס לא תיקח הרבה זמן.
תודה לאון!
תודה רבה גם לך דניאל!
ועכשיו לקריאה לפעולה! 🙂
רוצים לדבר איתי? מוזמנים לפנות אלי לפייסבוק: https://www.facebook.com/LeonDeytch