חלק מאתרי האינדקס נראים לנו היום כמו משהו פרימיטיבי ששייך למילניום הקודם, אבל אלו היו האתרים הכי פופולאריים לפני שמנועי החיפוש הפכו להיות ברירת המחדל.
למעשה, רוב מנועי החיפוש לפני גוגל התחילו בכלל כאינדקסים וגם בארץ אתרים כמו וואלה, תפוז ונענע (מוזג לערוץ 10 ולאחר מכן לערוץ 13) היו במקור אינדקסים.
במאמר הנוכחי נדבר על קידום אתרי אינדקסים וכן דרכים לבצע שיווק וגם קידום אינדקסים אונליין.
כיום יש יחסית פחות צורך באתרי אינדקסים מכמה סיבות:
- אפליקציות שמזהות עסקים ומקומות אחרים על פי המיקום הפיזי של המשתמש (לדוגמה easy או אפילו וויז).
- היכולת של גוגל להראות עסקים ומקומות באמצעות מבנה קבוע של נתונים דרך אינדקס מיוחד (Google My Business) והמפות שלו.
- הגולשים נוטים לסמוך על החברים שלהם ברשתות החברתיות כשהם צריכים למצוא עסק או נותן שירותים.
אבל האם אתרי האינדקס מתו לגמרי? אולי זה יפתיע אתכם אבל התשובה היא לא.
הסיבה העיקרית לכך היא שבאינטרנט יש כל כך הרבה אינדקסים וותיקים והם תופסים לא מעט נפח בתוצאות החיפוש, גם אם הם כבר לא מתעדכנים או מדורגים מאוד גבוה.
בנוסף, יש אינדקסים נישתיים כמו אינדקס של רופאים, מסעדות או עורכי דין שהפכו לסוג של פורטל ולכן יש להם ערך מוסף לגולש.
אבל אם נניח שיש לכם אתר אינדקס קיים, אתם רוצים לקנות אתר אינדקס של מישהו אחר או שאתם עדיין חושבים שיש פוטנציאל להקים אינדקס חדש ולקדם אותו, איך הכי טוב לעשות זאת?
קידום אתרי אינדקס
אז אין פה הרבה חידוש מבחינת ה-SEO. קידום אתרי אינדקס הוא במובנים מסוימים דומה לקידום של חנות או אתר איקומרס, אך עם ניואנסים משלו.
"שלושת הרגליים" של קידום אורגני מקצועי ברשת כמובן תקפים גם כאן: תוכן, קישורים ואופטימיזציה.
את הפעולות האלה כל מקדם אתרים מקצועי וכל חברת קידום בגוגל צריכים לדעת לעשות על בסיס קבוע וברמה גבוהה.
בניית אינדקסים: שמירה על מבנה נכון
אני נשאל מדי פעם בתור יועץ קידום אתרי אינטרנט, על אפיון אתרים מבחינה מבנה, היררכיה וכו'.
המבנה של האינדקס הממוצע הוא המבנה הקלאסי של אתרים באינטרנט:
- קטגוריה ראשית
- קטגוריות משנה
- דפי תוכן
ההבדל הוא שרוב האינדקסים כוללים את רוב קטגוריות המשנה שלהם בעמוד הבית על מנת להקל על הגולש. מבחינת גוגל זו לא בעיה מכיוון שמדובר בסופו של דבר בקישורים פנימיים, אבל זה הופך את הקישורים שמגיעים ספציפית לעמוד הבית לקצת פחות חזקים (מכיוון שהכוח שלהם מתחלק בין כל הקישורים הפנימיים).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לאחרונה אפשר לראות אינדקסים שעושים שימוש גם תגיות במטרה לתפוס שירותים או מאפיינים ספציפיים של עסקים או מקומות. לדוגמה, "מסעדות כשרות" או "הלבנת שיניים", וזה לא רעיון רע בתנאי שאתם יכולים ליישם אותו (אסביר איך לעשות זאת עוד מעט).
שימוש דינאמי בתוכן
חלק מהאינדקסים משתמשים ברשימה מוכנה של קטגוריות במקום להמציא את הגלגל, אבל האלגוריתם שלהם לא תמיד טורח לבדוק אם יש באמת רשומות בכל אחת מהקטגוריות האלו (במיוחד באלו הפחות פופולאריות). התוצאה היא יצירה של עמודים ריקים, או כפי שאני מכנה אותם – עמודי זבל, מה שיכול להיות מאוד בעייתי מבחינת SEO.
הפתרון לכך הוא ליצור את עמודי הקטגוריה באופן דינאמי. כלומר, להציג רק עמודים שיש להם רשומות.
אם אתם חוששים מכך שהאתר ייראה ריק, ההצעה שלי היא לכלול את שאר הקטגוריות בלי קישורים, ולכתוב סוג של טיזינג כמו "היה הראשון בקטגוריה הזו!".
כשמדובר בתגיות, העניין הופך להיות קצת יותר מורכב: רוב האינדקסים הולכים על האופציה הפשוטה ביותר ונותנים לכל אחד להוסיף תגיות כאוות נפשו.
אני מייעץ לבנות מערכת מינימלית של השלמה אוטומטית שיכולה לצמצם את מספר התגיות הכפולות וכמובן להגביל את מספר התגיות שאפשר להוסיף לארבע או חמש לכל היותר. מלבד זאת, מדי כמה שבועות צריך להיכנס אל תוך המערכת ולמחוק תגיות כפולות (ואתם יודעים כמה יצירתיים אפשר להיות עם מילות מפתח…).
אם אין לכם זמן להשקיע בניפוי של מילות מפתח, עדיף לוותר על מילות מפתח ופשוט לבקש שישלבו אותן בתוך התוכן.
עיצוב האתר
רוב האינדקסים הם לא האתרים הכי מעוצבים ואלגנטיים שבנמצא, ובדרך כלל מדובר בגושים על גבי גושים של טקסט. לכן מומלץ להוסיף Clipart או אייקונים גדולים לכל קטגוריה. יש המון Cliparts איכותיים שגם שומרים על אחידות, אל תשתמשו במשהו שנראה כאילו לקחתם מתוך אופיס…
אגב, ריווח של אתר לא חייב לפגוע בצורה שלו: המבנה הבסיסי עדיין צריך להיות בצורה של טבלה (אפילו אם לא רואים את הגבולות שלה). יש המון אתרי אינדקסים שרוצים לעשות רווח מהיר ומוסיפים המון מודעות במקומות מבלבלים, עד שקשה להבין מה כאן הפרסומת ומה חלק מהאתר.
אם אתם חייבים בכל זאת להשתמש במודעות מהיום הראשון, לפחות שמרו על פרופורציות, אין משהו יותר מעצבן מלראות מודעה ענקית ולידה פסקת טקסט זעירה… זה יכול גם לפגוע לחלוטין במראה של האתר במובייל. למידע נוסף על עיצוב אתרים.
תהליך הרישום לאינדקס
תהליך הרישום הוא אחד המכשולים הכי גדולים ויכול להפיל או להרים אתר.
יש אינדקסים שמבקשים המון פרטים, ויש כאלו שמבקשים רק כמה שדות, ואז נוצרים המון עמודים דלים בתוכן. ההמלצה היא ללכת על האמצע. לדוגמה, התיאור צריך להיות באורך של שתים שלוש פסקאות קטנות, אבל לא שני משפטים… לבקש לפחות תמונת לוגו וכו'.
שמירה על רישום עם דרישות סבירות יאפשר לכם לבדוק כל רשומה, לדחות אותה או לאשר אותה. משום מה יש עדיין אינדקסים שמאפשרים לכל עסק להיכנס אליהם, והיכולת הזו מנוצלת מהר מאוד על ידי ספאמרים, שלא לדבר על בוטים.
מבחינה פסיכולוגית, לפעמים עדיף לחלק את התהליך לכמה מסכים או אפילו טאבים שאפשר לעבור ביניהם בחופשיות. הצורה הזו פחות מאיימת מטופס אחד ארוך, והיא גם מאפשרת למשתמש להמשיך מאיפה שהפסיק.
האם לדרוש תשלום?
בדרך כלל עדיף לתת לכל הפחות מסלול חינמי בלי דרישות כמו להתנות את זה בקישור הדדי.
אם מסיבה מסוימת אתם כן דורשים כסף או צריכים לבצע תהליך אחר של אימות (כגון מספר רישיון של רופא, עורך דין או אפילו מונית), עשו זאת בתחילת התהליך. אף אחד לא רוצה להשקיע זמן ובסוף לגלות שיש פה קאצ'. בגלל שקהל היעד שלכם הוא בדרך כלל אנשי SEO.
מאמרים
כמעט בכל אינדקס שמכבד את עצמו היום יש מאמרים, ובדרך כלל המטרה שלהם היא לחזק את הקטגוריות הפנימיות בעזרת קישורים פנימיים.
לא כל מאמר צריך להיות יצירת אומנות, אבל כן חשוב לעבור על המאמרים ולתקן טעויות מינימליות בדקדוק והניסוח. הסיבה היא שבסופו של דבר מצטברים המון מאמרים והם מקבלים חשיפה די גבוהה בגוגל, אבל אם הם לא נראים טוב, הם ישפיעו לרעה על כל התדמית של האתר , ובטח של מי שירצה לפרסם בו.
למרבה הצער, על כל אתר אינדקס עם תוכן איכותי (במיוחד באינדקסים ממוקדים), רואים אינדקסים עם תוכן מזעזע (ודווקא ביותר מוכרים). ההצעה שלי היא לבדוק טוב עם מי אתם עובדים, לעבור על כמה עבודות שלו בנושאים שונים ולראות שאין שגיאות מביכות. לפעמיים שווה להשקיע קצת יותר כדי שיהיה תוכן טוב.
בדיקת קישורים שבורים ו-Onsite עם Screaming Frog
ככל שהאינדקס שלכם ילך ויגדל, כך סביר להניח שייווצרו יותר קישורים שבורים לאתרים חיצונים בגלל שחלק מהרשומות כבר לא יהיו מעודכנות. לכן, צריך שיהיה לכם כלי כמו Screaming Frog שבעזרתו אתם יכולים לבדוק קישורים שבורים בתוך ומחוץ לאתר.
אפשר גם לבדוק אתו כמויות גדולות של תגי מטא, כותרות וכו', וכך לתפוס מקדמים שמנצלים לרעה את המערכת.
ואם כבר הזכרתי כאן את הצפרדע, אני מזמין אתכם לצפות במדריך קצר (יחסית) ומצולם שעשיתי על הכלי המצוין הזה: