דף הבית / ראיונות / שיחה עם טל זולברג

שיחה עם טל זולברג

ראיון שלישי בסדרת הראיונות שלי בבלוג. עבור מי שפחות בעניינים – בפעמים הקודמות דיברתי עם עמנואל הוכשטדט (זקן השבט) ועם שמוליק דורינבאום. והפעם – טל זולברג.

את טל אני מכיר משנת 2012, שיצא לנו לעבוד ביחד במשרד הפרסום "מקאן אריקסון" (היום: McCann Tel Aviv), במחלקת ה-SEO. טל בעל ידע ורב ונסיון בתחום הקידום, אחסון אתרים ושיווק באינטרנט, כיום מקדם אתרים בחברת SiteIT.

טל זולברג

שלום טל, תספר בבקשה קצת על עצמך: כמה שנים אתה בתחום, מה הרקע שלך, איפה אתה היום?

אז ככה, התחלתי בשנת 2002 באחסון אתרים, לאחר כשנה הבנתי שאני צריך להוסיף שירותים והוספתי בניית אתרים. הצורך שלי בקידום התחיל בזה שביקשתי הצעת מחיר מחברת קידום אתרים, המחיר היה מופרז (חצי מיליון ₪ לטענתם) אז החלטתי ללמוד את זה בעצמי. בשיא שלי הגעתי למקום 2 במשך שנתיים באחסון אתרים, בקידום אתרים הגעתי למקום 11 במשך תקופה ארוכה. מאז הקידום נהיה Major.

במשך השנים פרט לפעם אחת שעשיתי קידום שחור בשביל לבדוק את הנושא לעומק, אף אתר שלי לא נענש בעיקר מאחר שהשקעתי בקידום לבן לחלוטין, גם אם זה אומר שהלקוח מגיע הרבה יותר לאט למקומות גבוהים.

רוב השאיפות שלי בקידום היא לייצג את הלקוח בצורה שלא מביאה רק לעמוד ראשון. יש משמעות מאוד גדולה לתוכן שיווקי (וכמובן לתוכן בכלל), שיווק באמצעות תוכן, גם אם זה אומר להביא פתרונות ללקוח שכוללים השגת לקוחות גם בדרכים פחות מסורתיות כמו סרטוני וידאו וכו.

כבר ממזמן אני חושב שקידום אורגני הוא לא פתרון יחיד ומקדם אתרים צריך לדעת הרבה יותר מלהשיג קישורים או להוסיף הרבה תוכן, זה מתבטא בעיקר בכך שהוא צריך להיות קריאטיבי בשביל להביא פתרונות ללקוחות שהם מחוץ לקופסה אבל מביאים טראפיק, בין אם זה בתנועה אורגנית במילות מפתח לא מתוכננות ובין אם זה בדרכים אחרות שגולשים מחפשים עליו מידע.

בתור אחד שיש לו נסיון רב גם בתור מקדם אתרים שכיר וגם בתור עצמאי, מה לדעתך עדיף? תוכל לשתף קצת יתרונות וחסרונות של כל אחת מהאפשרויות?

התשובה לכך היא מאוד בעייתית, ההבדל בין שכיר ועצמאי נעוץ בדבר אחד קטן, כסף, אבל בשביל להשיג את הכסף בתור מקדם אתרים עצמאי צריך להיות איש מכירות טוב, מקדם טוב, נותן שירות טוב, לדעת איך לחלק את הזמן שלך בלי שתשרוף על לקוח אחד של רייטיינר של 2,000 ₪ 120 שעות חודשיות.

בקיצור עצמאי צריך להיות All In One בעוד שמקדם אתרים שכיר צריך להיות כרגע רק מקדם אתרים. במידה ויש לך את ה All In One שרשמתי למעלה, רוץ ופתח עסק לקידום אתרים.

זה דורש הרבה קור רוח ותעוזה והלקוחות הישראליים ידועים כלקוחות לא קלים במיוחד, הם תמיד מנסים לשלם כמה שפחות ולקבל בתמורה כמה שיותר בלי להסס אם זה פוגע בך או בהם.

ועוד דבר קטן שאני אוסיף והוא נכון לכל תחום שאינו דורש הסמכה/לימודי תואר. מתחרים יש בשפע, חלק גדול מהם גם לא יודע בדיוק מה הוא עושה (לא בניהול עסק ולא בקידום אתרים) אז התחרות תמיד קיימת שם ובהרבה, גם השחיקה בשכר בעצמאיים ובשכירים ובמיוחד בעצמאיים

בתור מישהו שבא מעולם האחסון, מה דעתך על שוק אחסון האתרים בארץ?

שוק אחסון אתרים מאוד דומה לשוק הקידום אתרים, המחירים שנשחקים על ידי שחקנים פחות מנוסים וכאלה שגורמים לפחד אצל הלקוח אחרי שהם נכוו מספק אחר, בין אם זה נפילות שרתים, גיבויים וכו.

בארץ יש תשובות לאחסון אתרים איכותי מאוד, אפילו עם מענה 24/7, תמיכה במייל ועוד הרבה פיצ'רים ובמחירים לא הרבה יותר גבוהים מחו"ל, אבל אנשים שחושבים שאם הם משלמים 5-7$ לאחת החברות הגדולות בעולם לאחסון אתרים לאחסון בלתי מוגבל אז הם לא מוגבלים והם טועים. מעבר לזה שיש עוד חסרונות לאחסונים בחו"ל, יש גם יתרונות אבל זה בעיקר שאלה של צורך וכל מקרה לגופו. מן הסתם שההפרש הזניח של 20 ₪ בין אחסון בארץ לאחסון בחו"ל הוא לא באמת כזה משמעותי לעסק.

ונחזור קצת ל-SEO. איך אתה רואה את השינויים שחלו בתחום בשנים האחרונות, וגם מה צפוי לנו בעתיד?

כתבתי על זה גם במאמר אצל אליאבוס ואני מנחש שגם אם גוגל יבצעו שינויים כאלה ואחרים ככל שיהיו הם יכוונו פחות או יותר לאותם כיוונים כמו שנראו לאחרונה.

מצד אחד גוגל רוצים לעשות יותר כסף מהנדל"ן שלהם, בכל זאת הם צריכים להציג בכל דו"ח רבעוני או שנתי עלייה, וזה לא מעניין את בעלי המניות כיצד זה נעשה. לכן ראינו בחלק מהמקרים ניסיונות לשים 4 מודעות ממומנות מעל התוצאות האורגניות. זה מצחיק כי לפני מספר שנים לא הייתה שם מודעה ממומנת אחת, ויצירת המודעות שם גורמת לגוגל לאבד תוצאות טבעיות.

מצד שני גוגל רוצים לתת את התשובות הכי רלוונטיות לחיפושים שלנו, לכן אני מאמין כמו תמיד שאתרים שהם יותר אתרי תמיכה ותוכן מועתק יעופו יותר ויותר.

גם הבינה המלאכותית (brainrank) תשתפר פלאים למרות שהיא הגיעה אלינו באיחור של כמה שנים.

בסופו של דבר מי שמקדם בצורה תקינה עם הרבה תוכן איכותי ומועיל וקישורים מאתרים רלוונטיים וכמה שיותר נחשבים מהתחום יזכה בכסף הגדול.

דבר נוסף שאני חושב שישפיע רבות במשך הזמן הוא לא רק תוכן "קידומי". אם לקוח לדוגמא מוכר אופניים חשמליות, המאמרים של איך לבחור אופניים חשמליות יהיו פחות רלוונטיים למרות שהם חשובים.

מאמרים בסגנון "למה הבטרייה באופניים החשמליות שלי לא עובדת" הכוללים תשובות מפורטות כולל מדריכים לתיאור הסימפטומים והפתרון לכל סימפטום יהיו בעלי משקל הרבה יותר חזק, מאחר שמי שכותב אותם הוא מהתחום ולא מישהו שקרא מעט מידע באינטרנט והחליט לשכפל אותו שוב ושוב ושוב.

סיגנלים חברתיים ישפיעו במידה כזאת או אחרת, למרות שגוגל ופייסבוק מתחרים אחת בשנייה אני חושב שאפילו לפייסבוק תהיה משמעות מבחינת תוצאות אורגניות ומיתוג של עסק בדרכים שונות.

יש נסיגה מעט בנושא ה-Schema למרות שבישראל הוא לא תפס חזק אבל אני חושב שהרעיון שלו קרוב למושלמות וחבל שהוא לא נכנס עמוק בישראל כמו שהוא נכנס בחו"ל.

על חשיבות של המובייל אין בכלל מה להרחיב.

מה שיפה באינטרנט הוא שהכל מדיד ולקוחות צריכים להיות מודעים לכך שהם צריכים למדוד הכל, כמה גולשים מגיעים אליהם לאתר, כמה מתוכם פנו (ליד או טלפון), לעשות A/B Testing ועוד.

לקוחות ישראליים היום לא מעורבים מספיק כי הם חושבים שכל העסק האינטרנטי של הקידום מנוהל על ידי המקדם, שזה נכון שלעצמו אבל עדיין מדובר על העסק שלהם ולא של אף אחד אחר.

מה יותר חשוב – תוכן או קישורים? 🙂

התשובה הקצרה היא שניהם, התשובה הארוכה היא שלתוכן יש הרבה יותר משמעות במיוחד עם הלקוח כותב אותו בעצמו מאחר והוא חי את התחום. ובכל זאת, גם אם תקים את האתר הכי טוב בעולם ולא יהיה לך מזל עם קישורים טבעיים כנראה שתצטרך גם קישורים כדי להגיע במילות מפתח חצי תחרותיות ותחרותיות למקומות גבוהים.

אגב אני חושב שאחד הפרמטרים שהכי חשובים למקדם אתרים שמחשיב את עצמו (כמוך ואתה עשית את זה מעולה) הוא הצורך באתרי תמיכה מאוד מאוד איכותיים ומקודמים שלעצמם בתור נכסים דיגיטליים, בין אם זה לקידום לקוחות ובין אם זה לניקוי מוניטין. יש לזה השפעות מאוד חזקות היום וזה פרמטר שמפריד בין פרילנסר וחברת קידום מתחילים לפרינלסר וחברת קידום מובילים.

איך מקדמי אתרים תמיד אומרים? אם אתה לא בעמוד 1 אתה לא קיים.

תאר לי יום טיפוסי איפה שאתה עובד

וואו, זה מאוד קשה לתאר יום כזה. כמות האטרף שיש ביום נורמלי היא כמעט בלתי ניתנת לתיאור.

בעקרון אני מתחיל כל יום בזיפו ובבדיקת מיקומים לראות שלא היו שינויים מיוחדים. בד"כ זה בעייתי כי בשנה האחרונה אני מגיע ממש מוקדם לעבודה ואז אין עדיין מיקומים, לכן אני מתחיל עם דברים אחרים וחוזר לזה.

יום סטנדרטי מכיל אצלי בערך 40 תכתובות מיילים על החלפות קישורים, הזמנת 5-10 מאמרים לפחות, מענה ללקוחות, ואני משקיע גם 4 שעות באופטימיזציות פחות או יותר.

מעבר לזה אנחנו משתדלים לתת לכל לקוח "בונוסים" בין אם זה אופטימיזציה ליוטיוב, גוגל+ , המלצות לשינויים ותוספות באתר ועוד.

אגב, אחד הדברים היפים בקידום אתרים זה שגם אם יש לך לקוח אחד אתה יכול למלא בו בכל יום נתון 8 שעות עבודה מלאות גם אם עשו עליו קידום במשך 3 שנים רצופות. קידום אתרים ופרסום באינטרנט זאת עבודה בלתי נגמרת.

רק לפני שבועיים המלצתי ללקוח בתחום של אחסון (לא אתרים, מחסנים) לעשות קייס סטאדי שבכל פעם הוא מעלה סיפור על איך הוא ניצל מקום מסוים למקסימום אחסון. בינתיים זה מגיב מעולה וגולשים אוהבים דברים כאלה, בין אם זה לקנוורט גולש לליד משמעותי ובין אם זה להביא לקוחות באורגני שחיפשו "פתרונות אחסון למקומות קטנים" וכו.

עד כמה לדעתך (ומנסיונך) משפיעה הפעילות ברשתות החברתיות על הקידום האורגני ?

לדעתי היא משפיעה היום מבחינה מועטה, אבל אני מאמין מאוד שהיא תשפיע בעתיד הקרוב. בעיקר מבחינת "איתור" מותגים האם מדובר במותג או באתר חסר תועלת.

את ההשפעות של זה אי אפשר לנחש, אבל אני מאמין וזה גם בלי קשר לקידום אורגני, שעסקים יצטרכו נוכחות אינטרנטית גם בפייסבוק, בדיוק כמו שהם צריכים אתר ובדיוק כמו שהם צריכים קידום.

היום לא מספיק רק פלטפורמה אחת לפרסום, כמות המפרסמים על פיקסל מרובע גדלה עם השנים משמעותית וצריך נוכחות אינטרנטית בכל מקום שרלוונטי. במידה ומדובר בעסקים שתמונות הם דבר שמוכר כמו עיצוב פנים העסק יצטרך אפילו פינטרסט ואינסטגרם ולא רק פייסבוק וגוגל+.

תוכל לספר על כמה כלים שאתה לא יכול להסתדר בלעדיהם ולמה?

התשובה לשאלה הזאת מאוד קלה, יש הרבה מאוד כלים שנותנים פתרון להרבה מאוד דברים, רוב המקדמים משתמשים באותם כלים פופולריים וגם אני כמוהם:

יש עוד מלא תוספים וכלים שאני משתמש בהם אבל זה בעיקר מתחביב, buildwith,  תוספי כרום שמותקנים אצלי בכמויות similarweb ועוד. אני ממליץ גם על רשימת הכלים שלך שמכילה הרבה מאוד כלים איכותיים.

האם תוכל לשתף קייס סטאדי מעניין במיוחד שהיית מעורב בו במהלך השנים?

הייתה לי לקוחה פעם בתחום התיירות שהעבירו אותה למערכת חדשה, המקדם הקודם לא עשה הפניות 301 בגלל טעות לא ברורה (הדומיינים היו URL בעברית וכו), לאחר הפניות שבוצעו מ-WMT בשילוב עם Web Archive התנועה האורגנית שלה עלתה ב-500%. ואנחנו לא מדברים על לקוחה שהיה לה 100 גולשים אורגניים בחודש.

הגרף של האנליטיקס היה מדהים וזה היה תהליך מאוד ארוך ומספק, כל פעולה שעשינו הגיבה כמעט במיידי והגרף של התנועה היה פשוט בזוית של 45 מעלות לאורך כל הדרך כשסיימנו הכמות של הגולשים הגיעה ל-5 ספרות בחודש.

תודה רבה טל!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

האתר שלך (יש להוסיף http://)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

מאור קפלנסקי

אחד על אחד עם מאור קפלנסקי

והפעם באחד על אחד מתארח מאור קפלנסקי, שהוא סוג של שם נרדף לניהול מוניטין באינטרנט, ואחד ...

שוקי מן

אחד על אחד עם שוקי מן

שמח לארח בפינה אחד על אחד את אחד מאנשי האנליטיקס הבולטים בארץ – שוקי מן. לשוקי ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

נושא

תוכן ההודעה