תפריט
תפריט

פיתוח אפליקציות: 5 נקודות שחובה להכיר

כיום המגוון הרחב של האפליקציות מתחרה ראש בראש עם אתרי האינטרנט.

אמנם די נדיר היום לראות אתרים שלא מותאמים כלל למובייל, tl לאפליקציות יש עדיין יתרונות רבים שאי אפשר להתעלם מהן, גם אם יש לכם אתר רספונסיבי / מותאים למובייל.

לדוגמה:

  • האפליקציה מופיעה על מסך הבית של המשתמש והוא לא צריך להיכנס אליה מתוך הדפדפן.
  • מכיוון שהאפליקציה שואבת רק את הנתונים עצמם מהשרת, היא הרבה יותר מהירה ולעיתים אפשר להפעיל אותה גם במצב בלתי מקוון.
  • האפליקציה מסוגלת לשלוח התראות ישירות אל מסך הבית, זאת לעומת הדפדפן שבדרך כלל לא שולח התראות במובייל.
  • לאפליקציה יש אפשרות להפעיל פונקציות ספציפיות בטלפון כגון אימות עם טבעית אצבע, צילום במצלמה, שירותי מיקום הרבה יותר מדויקים וכך הלאה.
  • הרכישות נעשות ישירות מתוך חשבון הגוגל או האפל של הגולש מבלי להשתמש בשירותים חיצונים (למרות שהעמלות יקרות יותר.)

פיתוח אפליקציות

אחרי שהבנו למה אי אפשר כבר להתעלם מעולם האפליקציות, הנה חמשת הדברים הכי חשובים שאתם צריכים לדעת על פיתוח אפליקציות.

1. השלבים לפיתוח אפליקציה

פיתוח אפליקציה הוא נושא הרבה יותר מורכב מבניית אתר פשוט. השלבים הקונקרטיים של פיתוח אפליקציות משתנים ממקרה למקרה, אך ישנם כמה שלבים בסיסים אותם חייבים לעבור, ועל חלקם נרחיב יותר בהמשך.

א. רעיון והיתכנות

מן הסתם, הבסיס של כל אפליקציה מתחיל בהגדרה כללית של הצורך עליו האפליקציה אמורה לענות ומיהו בדיוק קהל היעד אותו היא אמורה לשרת.

כדי לא להתפרץ לדלת פתוחה, חייבים לעשות סקר שוק על המתחרים באמצעות חיפוש בחנות האפליקציות וקבלת מידע משירותים חיצונים כגון Mobile Action.

ב. בדיקה כלכלית וסקר שוק

בהנחה שזו האפליקציה הראשונה שלכם ואין לכם ניסיון קודם בפיתוח, כנראה שתצטרכו לגשת אל כמה חברות פיתוח ולבקש מהן הצעת מחיר משוערת, לוח זמנים ובדיקה כללית האם בכלל ניתן ליישם את הרעיון כפי שתיארתם אותו בראשכם (או רשמתם במסמך אפיון ראשוני).

לעיתים לא מספיק ללכת אל חברת פיתוח, אלא יש להסתייע גם באנשי שיווק ופרסום כדי להשלים את התמונה ולגלות האם יש לאפליקציה הצדקה של ממש.

במקרים בהם הפיתוח מסתבר כיקר במיוחד או שהאפליקציה עצמה שאפתנית ביותר (לדוגמה, מנוע חיפוש לצורך מאוד ספציפי), ייתכן ויהיה צורך לגייס הון ממקורות שונים, לחפש שותפים וכו'.

ג. אפיון אפליקציה

תהליך האפיון מפרט כיצד האפליקציה תראה ברמת המסך הבודד וכיצד המשתמש יבצע עמה אינטראקציות. שלב האפיון הוא הכרחי לפיתוח אפקטיבי שבו הופכים את מה שמשורטט על מסך המחשב לאפליקציה של ממש ולא יוצרים אותה יש מאין.

ד. פיתוח

זהו השלב שבו מפתחים את האפליקציה באמצעות שלל כלים שונים על סמך האפיון. הפיתוח יכול להיעשות בחברה מקצועית, באמצעות לימוד עצמי או בעזרת תוכנות שונות שמקלות על התהליך.

ממש כמו בתהליך של בניית אתר, גם בפיתוח של אפליקציות לא מסתפקים בבניה של הצד אותו המשתמש רואה (Frontend), אלא מספקים גם ממשק אחורי דרכו ניתן לנהל את האפליקציה, להוסיף מידע ולערוך שינויים קלים במסכים.

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

ה. בדיקות QA (בקרת איכות)

בקרת האיכות נועדה לבדוק שהאפליקציה פועלת היטב על כל המכשירים הקיימים, שאין נקודות תורפה בממשק עצמו שגורמות לאפליקציה לקרוס, שאין בעיות טכניות כגון שימוש רוב במשאבים וכו'.

חלק לא פחות חשוב מתהליך ה-QA הוא שימוש במשתמשים אמתיים שבודקים את האפליקציה בעצמם.

היתרון של בדיקה על ידי המשתמשים האלו הוא שבניגוד למתכנתים וצוות הפיתוח עצמו אשר עלולים לחפש את הבעיות מתחת לפנס, המשתמשים החיצוניים לא מגיעים עם מידע מוקדם ולכן הסיכוי שיימצאו מצבים שלא נלקחו בחשבון ויגלו בעיות קריטיות הוא גבוה יותר.

ו. גרסת הבטא

גרסת הבטא היא למעשה השלב האחרון של ההכנה המקדימה.

לרוב האפליקציה זמינה עבור מספר קטן של משתמשים שקיבלו הזמנה ויכולים לחוות דעה על האפליקציה. זוהי הזדמנות טובה לראות כיצד האפליקציה מתפקדת בשטח והאם היא באמת תואמת לכל סוגי המכשירים (המפתחים אמנם משתמשים בסימולציה, אך היא אף פעם לא זהה ב-100% לחומרה האמתית).

ז. שיווק וקידום האפליקציה

בשלב הזה מתחילים בפעולות הקידום של האפליקציה בחנויות האפליקציות או באמצעי פרסום חיצוניים בהתאם לתקציב (מאתרי אינטרנט ועד פרסום בטלוויזיה). קיימות לא מעט דרכים לבצע אופטימיזציה לחשיפה כגון שימוש בתמונות טובות, תיאורים מפורטים, בחירת מילות מפתח בהתאם לחנות וכך הלאה.

2.למה שלב האפיון הוא הכרחי?

כמו שנוכחנו לדעת, לא ניתן לקפוץ הישר משלב הרעיון ההתחלתי אל שלב הפיתוח, וצריך קודם כל להבין מה יהיה ה-"Look & Feel" של האפליקציה.

בעולם המקצועי קוראים לזה חווית משתמש, אשר מתייחסת הן למה שהמשתמש רואה והן לאופן בו הוא מתקשר עם האפליקציה. אמנם התהליך חשוב גם לאתרי אינטרנט, אך מכיוון שבאפליקציות יש עשרות מחוות שונות (ג'יסטות), כאן הוא בגדר MUST.

לצד המסכים עצמם, קיים גם תיאור מלא של כל מסך והאופן בו המשתמש מבצע אתו אינטראקציה (כולל הזנת פרטים ואימות שלהם), כך שגם מי שמעולם לא ראה כיצד נראה אלגוריתם, יוכל להבינו. המטרה היא לכסות את כל המקרים האפשריים, כולל מצבי קיצון.

זהו ללא ספק אחד השלבים היותר המורכבים , במיוחד באפליקציות כבדות שיש להן עשרות סוגים של מסכים, אבל אם הוא לא יבוצע כמו שצריך, סביר להניח שהאפליקציה תיראה כמו אוסף של רכיבים שאין ביניהם קשר.

שלב האפיון הוא גם זה בו אפשר לקבל חוות דעת ראשונית ממשתמשים אמתיים אפילו לפני שהאפליקציה עצמה מוכנה. הפידבקים של המשתמשים מונעים מצב שבו צריך לעבור משלב ה-QA חזרה אל שלב האפיון ולהאריך את זמן הפיתוח, תוך כדי הוצאות עודפות שעשויות להיות מסוכנות.

3.לפתח לבד או עם חברה, וכמה זה עולה בכלל?

למרות שהיום לא חסרים קורסים לפיתוח אפליקציות בשוק, אם אתם רוצים לפתח אפליקציה מורכבת יחסית שתעבור את כל שלבי האפיון המקצועיים או שאין לכם שום ידע טכני, כנראה שתצטרכו לפתח אפליקציה באמצעות חברה מקצועית.

במקרים כאלו, העלות מתחילה ב-10,000 ש"ח ויכולה להגיע גם למאות אלפי שקלים.

זה אמנם נשמע המון, אבל צריך לקחת בחשבון שפיתוח אפליקציה דורש צוות של לפחות שלושה ארבעה אנשים: מנהל פרויקט, מומחה חווית משתמש, בודק תוכנה פנימי והמפתח עצמו (המתכנת).

אפילו אם ניקח את התרחיש האופטימי של 200 ₪ לשעה בממוצע ו-100 שעות עבודה המתחלקות בין אנשי הצוות, נגיע לסכום של 20,000 ₪. בפועל הסכומים הם לרוב הרבה יותר גבוהים.

פורסם אצלי בעבר גם מאמר על מחיר עיצוב אפליקציות – ממליץ להעיף בו מבט.

ומה אם אני רוצה בסך הכול להפוך את האתר שלי לאפליקציה?

אם כל מה שאתם רוצים לעשות זה להפוך את האתר שלכם לאפליקציה, יש חדשות טובות: בשוק קיימים לא מעט כלים שמסוגלים לקחת אתרים ולהפוך אותם לאפליקציות בסיסיות.

לא מדובר במשהו מדהים, אבל בסופו של דבר האפליקציה נמצאת במסך הבית של המשתמש ושולחת לו התראות, שני דברים שקשה יחסית לבצע עם אתר רגיל.

בעבר היו כמה שירותים שהבטיחו לעשות זאת חינם, אבל כפי שאתם יכולים לנחש, התוצאות לא היו מדהימות. שירות חביב שעדיין קיים הוא Appypie. במחיר של 12$ לחודש אתם יכולים ליצור אפליקציה קטנה יחסית ללא פרסומות, אך תאלצו לשלוח אותה לגוגל ואפל בעצמכם.

אפשרות נוספת היא ליצור Progressive Web Apps (PWA) במקרה הזה האתר שלכם לא באמת הופך לאפליקציה ורץ דרך הדפדפן של הטלפון, אבל המשתמש לא רואה זאת ומבחינתו לאחר שהוא מתקין את האפליקציה דרך קיצור הדרך שבאתר, הוא ניגש אליה כמו לכל אפליקציה אחרת.

יש כמובן פלאגינים ל-WordPress, אבל אם כבר יש לכם ידע בפיתוח לווב ואתם לא מתבססים על וורדפרס, לגוגל בעצמה יש מדריך שיסביר לכם איך לעשות זאת.

פיתוח אפליקציה על סמך ידע קודם בבניית אתרים

אפשרות נוספת היא להשתמש בפלטפורמות אשר מצמצמות את הפער הדרוש בין שפות תכנות לאינטרנט כגון PHP,.NET ו-Javascript לבין הפער הדרוש לבניית אפליקציות טבעיות (Native Apps) הן לאנדרואיד והן ל-iOS. הפלטפורמה הידועה ביותר היא כנראה Phonegap. זו גם אפשרות טובה למי שרוצה להפוך את האתר שלו לאפליקציה בלי להיות תלוי בגורמים חיצוניים ולהשתמש בפ'יצרים נוספים של הטלפון.

רשימה של פלטפורמות נוספת מעודכנת ל-2019 תוכלו למצוא ב-lifewire.

4. גיוס ממשקיעים

גיוס כסף חיצוני יכול להיות אפשרות טובה לממן את הפיתוח בלי לקחת משכנתא שנייה מהבנק… אם עלות הפיתוח היא לא אסטרונומית, אתם יכולים לנסות ולחפש משקיעים בסביבה הקרובה כמו למשל חברים ובני משפחה. גם אם בסופו של דבר לא תצליחו לגייס ישירות מהם, זו יכולה להיות נקודת פתיחה טובה, במיוחד במדינה כמו שלנו שבה "כולם מכירים את כולם".

אם אתם רוצים לפתח אפליקציה יקרה יותר שכבר חוצה את הרף ה-100,000 ש"ח, כנראה שתצטרכו למצוא משקיע פרטי או קרנות הון סיכון (למרות שאלו בדרך כלל מחפשות משהו שכבר עובד).

לא משנה מהיכן אתם רוצים לגייס את הכסף, על מנת שהגיוס יצליח, עליכם לעבור את כל תהליך האפיון כדי שתוכלו להציג למשקיעים כיצד האפליקציה אמורה להיראות.

מומלץ גם ליצור אבטיפוס ראשוני של "הוכחת היתכנות" (POC- Proof of Concept). כל זה כמובן עדיין עולה כסף, אבל היחס לעומת מה שתוכלו לגייס עשוי להיות גדול מאוד.

5.iOS ואנדרואיד

זה לא סוד שכיום מכשירי האייפון מאבדים את הבכורה לעומת מכשירי האנדרואיד המתקדמים מהמזרח הרחוק, אשר נותנים תמורה מצוינת למחיר ופייט רציני לתפוח הגדול. יחד עם זאת, אייפון עדיין נחשב לסמל סטטוס, במיוחד באירופה וארה"ב והמשתמשים בו קונים יותר אפליקציות ומבצעים רכישות בתוך האפליקציה. בישראל אגב, נפח השוק של אפל הולך ומצטמצם (נכון לסוף 2018 הוא עמד על פחות מ-16%…)

לפיכך, אם אתם רוצים להחזיר את ההשקעה על האפליקציה כמה שיותר מהר, אתם בהחלט יכולים לתת עדיפות לפיתוח לאייפון, לפחות בחו"ל. מצד שני, לא כדאי להתמהמה יותר מדי מכיוון שגם אפליקציות טובות וחדשות נשכחות מהר אם הן לא צוברות מסה של משתמשים.

מבחינת פיתוח, לכל פלטפורמה יש את היתרונות והחסרונות שלה:

  • הפיתוח לאייפון מוגבל לכלים של אפל, אך הוא מהיר יותר מכיוון שאין סט כל כך גדול של מכשירים ורובים פועלים על הגרסאות האחרונות של מערכת ההפעלה.
  • הפיתוח לאנדרואיד הוא איטי ומורכב יותר, אך יש הרבה יותר גמישות בכלי הפיתוח.

דבר נוסף ואולי החשוב ביותר: למרות שתהליך האישור של אפל הואץ בשנים האחרונות, עדיין ישנם מקרים בהם לוקח לאפליקציה מספר שבועות לעבור את התהליך והוא אינו חינמי (זאת בנוסף לקופון שאפל גוזרת על כל מכירה).

בגוגל תהליך האישור מהיר (אפילו רק כמה שעות) וההפצה היא חופשית. למרות שמדובר ביתרון, יש סיכון קצת יותר גדול לגניבה של משאבים וחומרים אחרים (Assets), במיוחד באפליקציות כגון משחקים, ולא תמיד קל לתפוס את הזייפנים (כבר ב-2010 גוגל הסירה כמות מסיבית של משחקים אשר חיקו את טטריס).

בהצלחה!

שיתוף ב facebook
לשתף 0
שיתוף ב twitter
לצייץ
שיתוף ב linkedin
לפרגן 0
שיתוף ב pinterest
לנעוץ 0
שיתוף ב email
לדוור
שיתוף ב print
להדפיס
שיתוף ב facebook
לשתף בפייס 0
שיתוף ב twitter
לצייץ בטוויטר
שיתוף ב linkedin
לפרגן בלינקדאין 0
שיתוף ב pinterest
לנעוץ בפינטרסט 0
שיתוף ב whatsapp
לשלוח בוואטספ
שיתוף ב email
לדוור במייל

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
דילוג לתוכן