ClickCease

052-9095200

בחירת שם לעסק – איך בוחרים שם לעסק?

פעם, כדפי זהב עוד היה ספר שאפשר לבנות אתו סולם (…), בחירת שם לעסק הייתה דבר פשוט: הוא היה חייב להתחיל באות אלף כדי שהוא יופיע באחד העמודים הראשונים.

מהסיבה הזו עדיין אפשר לראות עסקים עם שמות כמו "א.א. ובניו"…

בחירת שם לעסק

היום, כידוע, חוקי המשחק השתנו ורובינו מחפשים עסקים דרך גוגל ואפליקציות שונות.

לכן יש לנו חופש הרבה יותר גדול לבחור את שם העסק ואנחנו כבר לא מוגבלים לאותיות הראשונות בא"ב. מצד שני, גם יותר מדי חופש יכול להיות בעייתי. 

כדי להתגבר על הבעיה אפשר לחלק את השמות לעסקים לכמה קטגוריות שונות. כל אחת מהן מתאימה לעסקים מעט שונים. יש גם המון דברים שממש לא מומלץ לעשות ואליהם אני אגיע מאוחר יותר.

לפני שאתם מתחילים בכלל לחשוב על שם לעסק

אז איך בוחרים שם לעסק?

קודם כל, בחירת שם לעסק מתחילה בחשיבה וניתוח של העסק והערכים שלו. מעין סיעור מוחות אם תרצו.

הנה כמה נקודות שיכולות לעזור לכם לבחור שם לעסק:

  • מה הוא מייצג מבחינה ערכית?
  • מהי המוטיבציה שלכם?
  • האם יש מאחורי העסק חלום ילדות שתמיד רציתם להגשים או זיכרון יוצא דופן?
  • האם יש מאחוריו גם אידאולוגיה שאפשר להזדהות איתה (לדוגמה, עסק שמוכר פאנלים סולריים גם תורם לסביבה)?
  • במה העסק מיוחד וכיצד הוא שונה מעסקים אחרים? 

אתם יכולים להיעזר ביועץ שיווקי או עסקי, אבל ישנם כמה צעדים שחשוב לעשות:

1. אל תישארו עם אופציה אחת : בחרו לפחות שלושה – ארבעה שמות ונסו לברר איזה שם הכי טוב ומייצג את העסק שלכם בצורה הטובה ביותר.

אני ממליץ לפנות דווקא לקבוצות או אנשים שלא מכירים אתכם אישית כדי שהם יתנו לכם ביקורת בונה ולא ביקורת מתחנפת.

2. חפשו בגוגל את כל המילים והאסוציאציות שעולים לכם בראש. כך תוכלו לבדוק גם את מה שהקהל הרחב חושב ומהו הסנטימנט הכללי שלו. השתמשו בהשלמות אוטומטיות ו"חיפושים דומים".

עדיף אפילו ללכת צעד אחד קדימה ולהשתמש בתוכנות כמו ScrapeBox ש"נוברות" בתוך ההשלמות האלו כדי להגיע לביטויים שאולי לא חשבתם עליהם, זכרו שהמטרה שלכם היא לא לקדם את הביטוי, אלא לראות כמה שיותר וורסיות ולהפיק מהן תובנות.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

מידע על שימוש בכלים כאלו ואחרים למציאת מילות מפתח תמצאו במדריך שלי בנושא.

עסקים עם שמות משפחה או שם פרטי

זו אולי הבחירה הכי טריוויאלית כי בסופו של דבר העסק שלנו הוא גם הבייבי שלנו.

החיסרון כאן הוא שאם שמים אחרי השם "מילת מפתח" עשויים לקבל שם נורא גנרי שאין בו שום ייחוד.

לדוגמה, אם אני אקרא לעסק שלי "אבי מוצרי חשמל" אנשים יכולים להתבלבל עם "אבי סופר" או "מחסני חשמל", וזה לא בדיוק מה שאני רוצה.

לכן, אם קוראים לכם "משה כהן", יכול להיות שזו לא הבחירה הטובה ביותר.

עסקים שהם ראשי תיבות או קיצורים

עסקים שהשם שלהם הוא למעשה ראשי תיבות יכולים להיות סופר קליטים או סופר יבשים.

לפעמיים ראשי התיבות עצמם הם שמות של אנשים או מקומות וזו יכולה להיות אופציה טובה אם האופציה הקודמת היא בעייתית, אבל עדיין לא רוצים לוותר עליה לגמרי.

לדוגמה, לא בטוח כמה מכם יודעים שהשם IKEA מורכב משם המייסד (Feodor Ingvar Kamprad), שם החווה שלו (Elmtaryd) ושם הכפר בו התגורר (Agunnaryd).

מעבר לכך, השם דומה גם למילה "נכון" (oikea) בפינית (וזאת למרות ששתי השפות ממש לא קרובות כפי שניתן לחשוב).

מילה או 2-3 מילים שמקושרות אל המוצר או השירות שהעסק מוכר

זו אופציה לא רעה עבור עסקים מקומיים.

בחירה במילה בודדת (כגון "מוצצים") היא קליטה יותר, אבל יכולה להיות בעייתית מבחינת רישום סימן רשום (אלא אם כן שם העסק בפועל הוא ארוך יותר). אם למילה יש כמה משמעויות, מקובל להוסיף סלוגן.

אפשרות אחרת היא לבחור דווקא במילה שלא כולם מכירים, אבל צפויה להפוך לשגורה יותר בעתיד.

היום BUG אולי נשמע כמו שם לא משהו, אבל אתם אולי לא יודעים שהחנות הראשונה בדיזינגוף סנטר הוקמה ב-1982. עם זאת, השם המלא של העסק היה אז "BUG מחשבים", כך שלא היה אפשר לטעות במה שהיא מוכרת.

ויש כמובן את משחקי המילים: 

  • "רוח שתות" (מרכז חקלאי שבו אפשר לראות איך מגדלים תותים)
  • "לכל הרוחות" (ציוד מחנאות) 
  • שווארמה Play עוף 

מילה מומצאת או מומצאת חלקית

עוד אופציה לשם של עסק היא מילה מומצאת או מילה שמאוד דומה למילה אחרת, חיבור מילים (ניאולוגיזם) וכו'.

הדוגמה הכי עדכנית שאני יכול לחשוב עליה היא "סודוך". זו מילה שנשמעת מוזר, אבל היום אין כמעט מי שלא יודע שמדובר בטוסטים עם בשר בפנים. היה אפילו ניסיון ליצור מותג דומה בשם "סודוק", אך הוא נפסל על ידי בית המשפט.

ויש כמובן גם המון דוגמאות נוספות. לדוגמה, Japanika (על בסיס שם המדינה).

גם את Whatsapp  אפשר להכניס לקטגוריה הזו מכיוון שמדובר במשחק מילים כפול או אפילו משולש. (app נשמעת כמו up, אבל היא גם קיצור של המילה "אפליקציה" באנגלית).

אגב, גם גוגל זאת מילה מומצאת, אבל תראו איך זה תפס 🙂

איזה שמות לא לתת לעסק?

את החלק היות קל השארתי לסוף, רק למקרה שבכל זאת אף אחת מהאופציות שלמעלה לא מדברת אליכם:

  • שם ארוך: שם שיש בו יותר מדי הברות לא מתגלגל על הלשון, וברגע שאנשים טועים בשם של העסק, סביר להניח שמשהו לא עובד..
  • שם שהולך קצת רחוק מדי: לא הייתי קורא לעסק שמוכר חגורות "מכה מתחת לחגורה" או "לצאת מהארון" לחנות שמוכרת רהיטים… יש עסקים כמו "מאיר השתגע בגהה" שעדיין משחקים על זה, אבל באופן אישי אני כאמור לא ממליץ, בטח אם אתם רוצים להתרחב ולעשות לעצמכם מיתוג חזק בעתיד.
  • אל תתנו שמות ג'נרים מדי עם "אינפלציה" – לדוגמה, אם אתם עסק לקידום אתרים, אני חושב שלתת שם שיש בו את המילה SEO זו טעות מכיוון שיש עוד עשרות עסקים עם אותו השם (וזה רק בארץ…).
  • שם הדומה לשם של מתחרה – כבר רמזתי למטה זה לא טוב (יכול לגרור אתכם לבית המשפט על "גניבת דעת"). אבל גם באופן כללי, לרכב על הצלחה של עסק אחר זו לא אסטרטגיה טובה לטווח הארוך. מקרה שאני זוכר היטב הוא זה של כל העסקים שהגיעו אחרי "קופיקס". אם אתם לא גרים מול אחד כזה או עוברים לידו באופן קבוע בדרך לעבודה, אני בספק אם אתם תזכרו אותו…
  • אבל חשוב גם לסייג : אם השם הוא שם של עסק מקומי כמו פיצריה ויש עסק עם שם דומה במרחק 50 ק"מ, זה כנראה לא באמת אסון גדול בתנאי שהעסקים לא נראים זהים, במיוחד אם מה שזהה זה שם פרטי ("פיצה אילן").
  • היזהרו עם שמות בשפות זרות: מילים בשפות זרות יכולים להיות בעייתיות אם יש למילים האלו כמה משמעויות, במיוחד אם מדובר בסלנג. אני לוקח דוגמה היפותטית לגמרי של עסק שקוראים לו " Family Jewels" (תכשיטי המשפחה).
  • נשמע תמים? לא אם אתם יודעים שבאנגלית מדובר בסלנג לאשכים… אפשר למצוא את הדברים האלו בויקיפדיה, אבל מומלץ להציץ גם באתרים כמו Urban Dictionary.
  • קיצורים מוגזמים: עוד דבר בהקשר הזה שאני לא ממליץ עליו זה שימוש מוגזם בקיצורי אינטרנט, במיוחד אם העסק שלכם הוא אתר. אני לא יודע מה אתכם, אבל שם כמו Business2U הוא שם די דבילי. 

אם כבר, דאגו שיהיה משחק מילים שבאמת אומר משהו.  לדוגמה, עסק שנקרא Coffe2go זה כבר שם יותר נורמלי, אבל רצוי שיהיה גם משהו יוצא דופן בקונספט של העסק, למשל (ואני קצת מתפרע פה), עסק שמוכר שתי כוסות קפה מחוברות שאפשר להפריד ביניהן עם קליפס : אחת בדרך למשרד ואחת למשרד…

לסיכום, לא צריך להיות סטיב ג'ובס ולתת לעסק (או למוצר שלכם) שם שכל אחד על כדור הארץ יכיר, ובעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לבחור שם לעסק בפחות משבוע…

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Share on Facebook