אם אתם מנהלים קמפיין ממומן דרך גוגל אדס (ads), אז אתם כנראה חוששים מהגעה של תנועה לא רלוונטית לאתר שלכם.
מיקוד קמפיין שלא מוגדר נכון, יכול להוביל לקליקים לא רלוונטיים על מודעה. מדובר בבזבוז של תקציב, שהיה יכול להיות מיועד ללכת למקומות שמספקים תוצאות (לדוגמא קידום אורגני 🙂 )
אבל מעבר לנושא של מיקוד הקמפיין, יש סכנה נוספת שמחכה לנו בפינה, והיא – קליקים לא חוקיים.
קליקים לא חוקיים – התופעה וההשלכות
מדובר בקליקים לא רלוונטיים, מתחרים או בוטים שלוחצים על המודעות שלכם. תופעה זו גורמת לבזבוז תקציב, לפעמים בהיקף משמעותי מאד, ואל תבנו על זה שהם ישאירו ליד באתר שלכם, או ירכשו את אחד מהמוצרים שלכם.
אתם יכולים להיכנס כבר עכשיו לחשבון גוגל אדס שלכם, ולראות את כמות קליקים הלא חוקיים שגוגל הצליחה לזהות. ניתן לראות אותם במסך הראשי של הקמפיינים, ולבחור עמודה בשם "קליקים לא חוקיים" ("Invalid Clicks" באנגלית):
סיבות לקליקים מזויפים / זדוניים
- משתמשים – מדובר במשתמשים שלוחצים על המודעה בטעות. כמות הקליקים הלא חוקיים הגדולה ביותר, תהיה לרוב בקמפיינים לרשת המדיה של גוגל, אשר דרכה ניתן לפרסם באנרים.
- מתחרים – ניתן לראות את התופעה הזו בתחומים תחרותיים מאוד אך לא רק.
קיימים מספר תחומי פרסום בהם המפרסמים פשוט לוחצים אחד לשני על המודעות, בכדי לגרום לעסק המתחרה לבזבז את תקציב הפרסום שלו.
מצב כזה הופך לקריטי, כאשר מדובר במילות מפתח עם עלות גבוהה מאוד לקליק. תארו לכם שלחיצה אחת על המודעה תעלה לכם 150 ש"ח. זכרו, מדובר בקליק בלבד, הגולש עדיין לא השאיר פרטים או ביצע פעולה כלשהי באתר, ואתם כבר נפרדים מ-150 ש"ח בקליק אחד בלבד. - בוטים – כאשר הלחיצות מתבצעות על ידי בוט (bot). בוט הוא תוכנה שנועדה לסרוק אתרים ברחבי הרשת תוך חיקוי פעולות של משתמש אנושי, ולא רובוט כמו ארנולד שוורצנגר בסרטו המצליח.
איך להילחם בתופעה?
על מנת למזער עלויות מבוזבזות ולהימנע מהתעסקות בלתי פוסקת עם התופעה הזו, יש מערכת נפלאה בשם ClickCease, שכל המטרה שלה, למעשה, היא להילחם בתופעת קליקים לא חוקיים ולחסום אותם (והם לא היחידים – עד כדי כך זאת תופעה גדולה) בעזרתה, ניתן לעקוב באופן יעיל אחרי קליקים חשודים על מודעות, ובמידת הצורך – להכניס אותם לרשימת החסימה שלכם.
חברת גוגל מצהירה שהיא נלחמת בתופעה (זה לא קצת לתת לחתול לשמור על השמנת?), אך לפעמים הם אינם מצליחים לעלות על כל הקליקים הלא חוקיים, ועבור חשבונות גדולים, אנחנו נצטרך להשתמש גם במערכת חיצונית.
היתרון הנוסף של המערכת, הוא לשלוח באופן אוטומטי דוח של קליקים לא חוקיים לגוגל, על מנת לקבל זיכוי יחסי על התנועה הזו. לגוגל כמובן יש את האפשרות לבחון כל מקרה לגופו ולזכות רק במקרים מסוימים, אך תסכימו איתי כי מדובר בבונוס נחמד מאוד.
אני מדבר עוד על התופעה של קליקים זדוניים בסרטון הבא:
קליקסיז – ClickCease: נעים להכיר
קליקסיז מציעה לכם תקופת ניסיון של 7 ימים לחבילה, הכוללת חסימת IP זדוניים שמביאים את הקליקים הלא חוקיים.
קיימת חבילה בסיסית יותר, אך היא לא חוסמת כתובות IP באופן אוטומטי ולכן, לא הייתי ממליץ להשתמש בה. המטרה שלכם, בתור מנהלי קמפיין, היא לא להתעסק בדברים שיכולים להתבצע באופן אוטומטי, אלא לתת לכלי מקצועי כמו קליקסיז לטפל בבעיה.
דוגמא למערכת קליקסיז בפעולה:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מהנתונים, ניתן לראות שהמערכת מנעה 266 קליקים חשודים ע"י חסימת כתובות IP.
בדוגמא הזו עלות ממוצעת לקליק הינה 3.4$, כלומר המערכת חסכה לנו כמעט אלף דולר על קליקים לא רלוונטיים תוך שבוע!
עכשיו, דמיינו כמה היא יכולה לחסוך במידה ומדובר בקמפיין עם תקציב גדול שמקבל מאות קליקים ביום.
אם תרצו להיכנס לנתח את הנתונים יותר לעומק ולהסיק מסקנות על הגולשים, במערכת של קליקסיז תוכלו לראות מספר נתונים מעניינים כמו:
- כתובות IP של כל המשתמשים שלחצו על המודעה
- המונח שהמשתמש חיפש בגוגל
- כמות הקליקים על המודעות סה"כ
- מערכת ההפעלה של המכשיר שבו השתמשו הגולשים באתרכם
- הדפדפן שבו הם השתמשו
- עיר ממנה המשתמש ביצע את החיפוש
ככה זה נראה במערכת:
ניתן לקבוע כללים לחסימת כתובות IP. אחד הכללים היעילים ביותר, לפי דעתי, הוא הגדרת מכסת קליקים על המודעה. לדוגמא: כשמשתמש לוחץ יותר מ-4 פעמים על המודעה, המערכת חוסמת את ה-IP שלו:
ניתן לחסום מדינות ספציפיות (מאוד יעיל בקמפיינים לרשת המדיה) כדי למנוע קליקים של משתמשים ממדינות לא מטורגטות בקמפיין.
ועכשיו לפיצ'ר החדש והיפה ביותר – חסימת משתמשים לפי משך זמן ביקור באתר. ניתן להגדיר את המגבלה עד 3 שניות, בכדי להוציא את כל הבוטים שמגיעים לאתר דרך המודעות:
המערכת מאפשר גם לחסום את המשתמשים בתוכנת VPN. תוכנת VPN מאפשרת למשתמשים להציג את כתובת ה-IP שלהם, ככתובת IP של מחשב הממוקם במדינות אחרות בעולם.
בונוס נחמד: מערכת מעקב אחר פעילות מתחרים מובנת.
המערכת קליקסיז מציעה אפשרות של מעקב אחר פעילות של המתחרים ברמת מילות מפתח – עכשיו זמין גם בישראל! ניתן להכניס רשימת מילות מפתח, והמערכת תיידע אותכם ברגע שהיא תזהה מפרסם חדש שמתחרה על מילות מפתח אלו.
האופציה הנוספת, היא שהמערכת תיידע ברגע שיש שינוי במיקום המודעות שלנו ביחס למתחרים. לפי דעתי, האופציה הזאת פחות מעניינת, מאחר וניתן להגדיר כלל דומה בהגדרות של הממשק גוגל אדס.
התקנת מערכת
בסיום ההרשמה, המערכת תציג לכם את כל תהליך ההתקנה באופן קל ונוח.
לאחר ההרשמה, יש לאפשר לקליקסיז גישה לחשבון גוגל אדס, ולהתקין את הקוד שלהם באתר (ניתן לעשות את זה בקלות דרך Google Tag Manager. אני ממליץ בחום לא לדלג על הטמעת קוד באתר, מאחר והמעקב באתר יעזור למערכת לעבוד בצורה יותר טובה.
יש לשים לב שלמערכת יכול לקחת עד 24 שעות כדי להתחיל להציג נתונים של החשבון.
מחירים של מערכת Clickcease
נכון לכתיבת שורות אלו, העלות של החבילה הסטנדרטית לחסימת קליקים מזויפים / זדוניים, תהיה $50 בחודש.
אני לא ממליץ לקחת את החבילה הבסיסית, מאחר ואין לה את הפיצ'ר הזה. אם אתם מנהלים קמפיינים עם תקציב פרסום גדול ואתם יודעים שחלק נרחב ממנו הולך על קליקים זדוניים, כדאי מאוד להשקיע אותו, על מנת לחסום את כל התנועה הלא רלוונטית הזו.
טיפ חשוב ומאד ישראלי: בדרך כלל, אם אתם משתמשים בכלי ואז מבטלים אותו בשבוע הראשון, הצוות שלהם יכול ליצור איתכם קשר ולהציע לכם הנחה על המנוי, אז שווה לנסות 😉
בשורה התחתונה
אפשר, באופן יחסי, להסתמך על המערכת המובנית של גוגל לזיהוי קליקים, אך במקרים רבים, אתם יכולים להשאיר חלק נכבד מהתקציב שלכם על הרצפה. הייתי ממליץ מאוד לנסות את המערכת בכל חשבון לשבוע, כדי לבדוק עד כמה היא יכולה לעזור.
אם אתם מנהלים קמפיין בתקציב גבוה, או שמא אתם מפרסמים עסק בתחום תחרותי מאוד, שימוש במערכת כמו קליקסיז הוא חובה – מערכת כזו יכולה לחסוך לכם הרבה מאוד תקציב, לשפר את הביצועים ולהביא ליותר תוצאות.