הפוסט הבא הולך להיות חלק ראשון ממה שאני מקווה שהולך להיות מדור קבוע באתר – ראיון עם אנשי מפתח בתחום ה-SEO ושיווק באינטרנט.
הסיפתח הוא ראיון קצר עם עמנואל הוכשטדט, הידוע בכינוייו "זקן השבט".
לצורך יצירת הפוסט הזה, נסעתי עד לפאקינג מבשרת ציון, ישבתי עם עמנואל 3 שעות לשיחה מרתקת על הדרכים הנסתרות של גוגל ושאר ירקות.
הראיון הקצרצר שלפניכם לא משקף את כל הדברים שעלו בשיחה, פשוט כי בשלב מסוים התעייפתי נורא מהחפירות של עמנואל והייתי צריך לחזור הביתה 🙂
עמנואל כרגיל, ובניגוד מוחלט אליי, מדבר הרבה תיאורה ומעט פרקטיקה, אבל עדיין מעניין לשמוע מה יש לו להגיד בנושאים מסוימים, לפחות לדעתי. אגב, לגבי התמונה – ביקשתי מעמנואל סלפי היסטורי אבל הוא סירב אז נאלצתי לעשות עיבוד עם התמונת פרופיל שלו מהפייסבוק 🙂
- שלום עמנואל, אשמח אם תתחיל בהצגה עצמית למי שלא מכיר, כמה פרטים עליך ואיך נכנסת לתחום הזה של קידום אתרים?
בשנת 1998, הצטרפתי למשרד מהנדסים בשם Tens, ובתור קריירה שנייה החלטנו לעסוק באינטרנט מבלי שיש לנו נסיון או הבנה בתחום.
התחלנו ממיזם שיווקי שעל מנת לגרום לו לבלוט במנועי החיפוש שהיו אז, הבנתי שאנחנו צריכים לעשות פעולות מסוימות. משהו לא התקבל על דעתי בשיחות עם מי שהציגו את עצמם כבעלי מקצוע – הם דיברו על מה שהם מתכוונים לעשות ולא על מה שהם צריכים לעשות כדי לנצח את המתחרי בצמרת תוצאות החיפוש ולתפוס את מקומם.
לכן, נאלצתי להמציא גם את התיאוריה וגם את הפרקטיקה של קידום האתרים.
- שאתה מסתכל היום על העמוד הראשון בביטוי "קידום אתרים", האם לדעתך גוגל עושה עבודה טובה מבחינת הצגת התוצאות הרלוונטיות ביותר לגולש?
למען הרפרנס, כך נראה העמוד הראשון בגוגל ישראל על הביטוי "קידום אתרים" נכון לכתיבת שורות אלו (יש ללחוץ להגדלה):
גוגל עושה את העבודה הכי טובה עם תוצאות החיפוש שהוא אינדקס. אם כולן מצוינות (ציון הרלוונטיות שלהן הוא בשמיים), במקום הראשון בגוגל תהיה תוצאות החיפוש המצוינת מבין כולן. אם כולן גרועות, במקום הראשון תהיה התוצאה עם ציון הרלוונטיות הכי פחות גרועה.
לדעתי, תוצאות החיפוש שבצמרת הביטוי "קידום אתרים" הן גרועות כי כולן כמעט זהות האחת לשנייה מבחינת הקונספט השיווקי, העיצוב והתוכן.
הסיבה לכך היא שמי שעוסק בעיסוק טכני ברמה של פועל או טכנאי זוטר מחונך להעתיק את מה שעושים כל האחרים. מי שיוצא למסע שופינג באינטרנט כדי ליהנות מהחוויה עצמה מצפה בדרך כלל להיות מופתע.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אפשר שמרבית מחפשי הביטוי "קידום אתרים" הם מקדמי אתרים בעצמם, שחונכו להעדיף אתר שכמעט זהה לכל האתרים האחרים ואת הסיבה למקומו הגבוה הוא מחפש באיזשהי טכניקה של כובע שחור או הסבר אלטרנטיבי אחר.
- אתה כל הזמן מדבר על ההנחיות של גוגל לבעלי אתרים. האם לדעתך, באמת ובתמים – בעל עסק שקורא את ההנחיות הללו ופועל אך ורק על פיהן, יוכל לקדם את האתר שלו בזירה תחרותית?
אני לא יכול להאמין שגוגל מנחה מאז מאי 2013, את כלל בעלי האתרים, מעל לראשם של מקדמי האתרים, לבצע פעולות שעדיין לא עובדות. לכן, ביצוע של ההנחיות של גוגל כלשונן, חייב להקפיץ את האתר בתוצאות החיפוש הרלוונטיות, מעל כל מי שמתעלמים מההנחיות. לא מאמינים – נסו ותראו.
- האם יש מקורות מידע / בלוגים שאתה ממליץ עלים בתחום, בארץ או בחו"ל?
אין הבדל גדול ברמה בין בלוגים מקצועיים בחו"ל לאלה שבארץ. יתרה מכך, לדעתי הרמה של הבלוגים בנושא קידום אתרים (נגד מתחרים ראויים בתוצאות החיפוש) בארץ גבוהים מאלו שבהודו ואף בארה"ב.
- מהן לדעתך התכונות הנדרשות שצריכות להיות אצל כל מקדם אתרים "בליגת העל", כמו שאתה מכנה זאת?
למקדם האתרים בליגת העל צריכים להיות הכישורים האישיים, ומסלול ההכשרה הנכון כדי לקדם אתרים על פי ההנחיות של גוגל למנהלי אתרים. וכמו תמיד, הנחישות לנצח את המתחרים משחקת כאן תפקיד מאד משמעותי.
- לפי דעתך, מה יעלה בגורלם של קישורים חיצוניים בעתיד הנראה לעין? האם הם עדיין יהיו פרמטר מרכזי באלגוריתם של גוגל, והאם בכלל יש להם אלטרנטיבה ראויה לצורך שקלול הציון בתוצאות החיפוש?
משתמשי גוגל לא מריצים את Majestic SEO כדי להחליט באיזה תוצאות חיפוש לבקר. כאשר לגוגל אין ברירה אלא לאנדקס תוצאות חיפוש שקודמו באמצעות קישורים חיצוניים, הוא חייב להראות את מי שהכי פחות גרוע. אם יש לפחות תוצאת חיפוש אחת שגוגל מודד עבורה את הרצון להשתמש בה ולשתף אותה יותר מכל אחת מתוצאות החיפוש האחרות, הוא חייב להקפיץ אותה למקום הראשון. יחד עם זאת, סביר להניח שלא יהיה מצב שבעקבות עדכון אלגוריתמי כזה או אחר, גוגל יגיש בדף הראשון 10 תוצאות שהן פחות טובות (מבחינת ציוני הרלוונטיות) ממה שהיו לפני העדכון.
- לפי השקפתך, לאן התחום הזה הולך? אילו שינויים משמעותיים צפויים בשנים הקרובות בזירת ה-SEO?
מומחי הקידום ימשיכו לשווק את מה שעשו גם בעבר. עם ההצטברות של יותר ויותר כשלונות קידום וענישות כגון "פנדה" ו"פינגווין", יעלה מספרם של בעלי האתרים שישכרו מנהלי שיווק באינטרנט שיש להם גם את ההשכלה וגם את שיקול הדעת לפעול לניצחון על המתחרים בהתאם להנחיות של גוגל למנהלי אתרים.
לאלה יתווספו חברות של קידום אתרים או סוכנויות SEO אשר בוחרות לקדם אתרים בבעלות עצמית שמשווקים מוצרים או שירותים ללקוח הקצה או מוכרים לידים בתחומים שונים. אתגר חדש שיהיה לבעלי ומקדמי אתרים יהיה התמודדות עם אסיסטנטים וירטואליים למיניהם כגון "סירי" משוכלל, כי המקום בסדר הצגת תוצאות החיפוש ומודעות ה-PPC כבר לא יהיה חשוב עבורם.
תודה עמנואל! 🙂