דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / איך מחזיקים לקוח בביצים ואיך לוודא שזה לא יקרה לכם

איך מחזיקים לקוח בביצים ואיך לוודא שזה לא יקרה לכם

שוק הפרסום והשיווק באינטרנט הוא תחום פרוץ למדי ובניגוד לתחומים אחרים, אין שום לשכה אתית ואף אחד לא טורח לדרג את בעלי המקצוע האמינים ביותר (אפילו לא חיים הכט…).

אם יצא לכם להתנסות בשירות של קידום אתרים אורגני ויצאתם מאוכזבים (בלשון המעטה), אם נשרפתם מספק כזה או אחר או אם אתם לקראת התקשרות עם ספק חדש המאמר הזה בשבילכם.

במצב כזה שבו השוק מתנהל כמו ג'ונגל ואין פיקוח, כל חברה או פרילנסר יכולים לעשות מה שהם רוצים ולכבול את הלקוחות בחוזים דרקוניים שכמובן לא עובדים לטובת הלקוחות.

איך מחזיקים לקוח בביצים

חוזים לקידום אתרים – שימו לב טוב טוב על מה אתם חותמים!

למרות שכל אדם שיש לו קצת ידע בתחום ויקרא את החוזים האלו יבין מיד שממש לא כדאי לחתום עליהם, הלקוח הפשוט שלא מבין בכל המושגים הטכניים, עשוי שלא להבין על מה הוא חותם ולגלות רק בדיעבד שהוא לא יכול להשתחרר מהחוזה שעליו חתם בלי לאבד את כל מה שהשקיע (למידע נוסף על חוזה לקידום אתרים). אגב, ישנם גם לא מעט מקרים בהם אין כלל חוזה או שהחברות שמות ז*ן על החוזה ומתרצות את חוסר היכולת לשחרר את הלקוח בכל מיני מגבלות טכניות שגם הן כמובן חרטוט אחד גדול.

לאחרונה פרסמתי שאלון הומוריסטי (אך הומור כידוע, מבוסס הרבה על המציאות) הנושא את השם "האם אתה חברה פח לקידום אתרים" – השאלות שיש שם לא מונפצות והכל שם נכתב "בדם", מלא מעט סיפורי זוועה שאני שומע כמעט על בסיס יומי מקולגות ולקוחות.

אז ממה כדאי להיזהר?

1. חברות שלא נותנות לכם לגשת לניהול האתר

כמעט לכל אתר כיום יש מערכת ניהול תוכן (CMS) שמאפשרת לשנות את התוכן שלו, חלקן באופן יסודי יותר וחלקן באופן בסיסי, אבל המשותף לכל המערכות האלו הוא שהן נועדו גם ברוב המקרים למשתמש הפשוט – כלומר ללקוח קצה.

אמנם לפעמים יש הצדקה לכך שרק חברה מקצועית תנהל את האתר מכיוון שהדבר עוזר למנוע טעויות שיכולות לגרור אחריהן ירידה בביצועים של האתר (בעיקר בגוגל), אבל בסופו של דבר, האתר שייך ללקוח ולא לחברה שהקימה או מקדמת אותו.

לכן, חשוב לדרוש לקבל את פרטי הניהול של האתר כמה שיותר מוקדם, אפילו לפני שהוא מוכן בתצורה הסופית שלו (אם אתם עובדים מול חברה לבניית אתרים).

כמו כן, אם מציעים לכם דיל שנשמע מפתה כמו "קידום אתרים בהתחייבות לשנה אבל האתר עלינו" שימו לב טוב טוב למי שייך האתר בסופו של דבר – לכם או לחברה שבנתה אותו. אם הייתי מקבל שקל על כל פעם שרציתי לקבל פרטי גישה לאתר של לקוח על מנת לקדם אותו אבל הלקוח לא יכל לתת לי כי לא היה לו מושג כמובן מהם פרטי הגישה והחברה סירבה לתת לו בתוקף…

עוד דבר חשוב: מומלץ גם לקשר את האתר לכתובת הדואר האלקטרוני שלכם על מנת שיהיה אפשר להחליף או לשנות סיסמאות במידת הצורך.

2. חברות שלא מספקות את פרטי האחסון של האתר

פרטי האחסון של האתר שהם למעשה הפרטים של השרת עליו הוא נמצא מבחינה פיזית. פרטי האחסון מאפשרים לקבל גישה לקוד המקור שלו. הרבה חברות שבונות אתרים גם מאחסנות את האתר על שרתים שלהן, לרוב שרת מסוג ריסלר.

ההמלצה שלי – כלל בל יעבור – דומיין ואחסון חייבים להיות על שמכם! אל תתפתו להצעות של "הכל כלול" – ברגע שהאחסון בשליטת החברה למעשה היא יכולה לעשות כל מה שהיא רוצה עם האתר שלכם. נכון, זה נוח והכל, לא צריך להתעסק עם זה ומה אתם בכלל מבינים באחסון? אבל תאמינו לי – שווה את העוד חצי שעה – שעה התעסקות ויהיה לכם שקט נפשי. לא בטוחים איך לבחור חברת אחסון? הנה מאמר שיכול לעזור לכם.

הלו! מה אתה בא לעבוד עלי?!
הלו! מה אתה בא לעבוד עלי?!

3. חברות שכובלות אתכם עם ריטיינר חודשי מבלי אפשרות לצאת

לכאורה, ישנם מקרים בהם לחברה "אין ברירה" אלא לחתום עם הלקוחות שלה על ריטיינר חודשי לתקופה מסוימת. הסיבה היא שהחברה צריכה להשקיע זמן רב של מספר חודשים לפחות על מנת להראות ללקוח תוצאות. לכן, הלקוח מתחייב לשלם לה ריטיינר חודשי לתקופה מסוימת. כך החברה יכולה להגן על עצמה מפני מצבים בהם היא מתחילה פרויקט ולאחר מכן הוא נקטע באמצע והיא למעשה מפסידה עליו כסף משום שאת הזמן והמשאבים שהשקיע בפרויקט, הייתה יכולה לנצל עבור פרויקטים יותר משתלמים.

אבל גם במקרים כאלו, חשוב שבהסכם יהיו רשומים הסעיפים הבאים:

  1. תוכנית עבודה שכוללת מפת דרכים לכל חודש אליו הלקוח מתחייב (מה נעשה בכל חודש).
  2. הגדרה ברורה של תקופת הזמן אליה הלקוח מחויב. לאחר תקופה זו הלקוח לא יהיה כבול יותר לחברה גם אם היא לא סיימה את מפת הדרכים כפי שהוגדרה בסעיף הקודם.
  3. סעיף יציאה ברור – קודם כל, מנקודת מבט של לקוח, איני רואה שום סיבה להתחייב לשירות שאני לא יודע מה טיבו וכיצד הוא יתגמל אותי אם בכלל. דבר שני, אם כבר אתם מוצאים את עצמכם לקראת התחייבות – ודאו שיש סעיף יציאה (למשל לאחר 3 חודשים) ושלא כובלים אתכם לשנה (או חלילה תקופה ארוכה יותר) מבלי אפשרות לצאת בכלל. יש לא מעט חברות בשוק שנוהגות כך – לא כולן חאפריות כמובן, אבל יש לא מעט בריונות בתחום הזה.

כמובן שלעיתים יהיו גם סעיפים נוספים, אבל אלו הסעיפים העיקריים שיצילו אתכם מצרות.

4. פיתוח אתר במערכת סגורה

בעבר, כאשר היה קשה יחסית לפתח אתרים עם מערכת ניהול תוכן מורכבת (ראו סעיף ראשון), הייתה הצדקה אמיתית לפנות לחברה שתבנה לכם אתר המבוססת על מערכת שפיתחה בעצמה (מערכת בקוד סגור).

היום לעומת זאת קיימות בשוק, לא מעט מערכות בקוד פתוח (הרבה מהן סקרתי בפוסט הזה) המספקות את אותה התוצאה, בין אם מדובר בוורדפרס, ובין אם מדובר בג'ומלה או מג'נטו (מערכת ייעודית להקמת חנויות וירטואלית). לכן, מי שעדיין מתעקש על מערכת בקוד סגור, עשוי לגלות שכל שינוי באתר יעלה לו הרבה כסף בשל "תוספת פיתוח", ואם ירצה לעבור לחברה אחרת, יצטרך לבנות חלקים נרחבים מן האתר מחדש.

גם אם משתמשים במערכת "עשה זאת בעצמך" כמו למשל Wix הפופולארית שהרבה חברות עובדות איתה, אי אפשר להימנע מכך לחלוטין ולמרות שפתרונות אלו הם דווקא זולים יותר, בטווח הארוך הם עשויים להתגלות כלא משתלמים אם רוצים לעבור למערכת בקוד פתוח.

5. חברות שמשתמשות בנכסים שלהן לצורך קידום האתר שלכם

סעיף זה רלוונטי בעיקר לחברות בתחום הקידום האורגני והשיווק באינטרנט: חברות מסוימות לקידום אתרים משתמשות באתרים שלהן על מנת לקשר לאתר שלכם וכך נוצר מצב שבו אתם תלויים בה ובקישורים הללו, וכאשר תחליטו להתנתק ממנה, ייתכן כי תגלו שקישורים אלו הוסרו והאתר שלכם מתחיל לאבד את המיקומים שלו.

כמובן שאני לא מתכוון להכליל ולא כולם עושים את זה – אז זה משהו שכדאי לברר בתחילת ההתקשרות. אני למשל, משתמש הרבה בנכסים שלי לקידום לקוחות (אתרי תשתית וכדומה) אך מעולם לא מסיר קישורים בשום מצב. למידע נוסף אפשר לקרוא פוסט עצבני שכתבתי בנושא של הסרת קישורים.

הדבר נכון גם לחברות שבונות עבורכם עמודי נחיתה או קמפיינים באמצעות כלים או משאבים שנמצאים בבעלותה.

לכן, חשוב לכלול בחוזה סעיף שקובע שהיה והחברה מפתחת נכסים / אתרים במסגרת הקידום – יש צורך להגדיר מה קורה אם אותם נכסים בסיום ההתקשרות. בחלק מהמקרים האתרים נשארים אצל החברה (אבל זה לא אומר שצריך להסיר את הקישורים) ובכל מהמקרים הנכסים ממומנים ישירות מתקציב הלקוח ומפותחים במיוחד בשבילו ולכן צריכים להשאר בבעלות הלקוח.

לסיכום

כמו בכל הסכם התקשרות, כדאי לבדוק טוב טוב עם מי אתם עושים עסקים ולהבין היטב את החוזה שאתם חותמים עליו. לא בטוחים? ניתן להתייעץ עם יועץ קידום אתרים או במקרים מסוימים אפילו עם עורך דין שמבין בחוזים מהסוג הזה. מכירים עוד סיטואציות שמחזיקים לקוח בביצים? טיפים נוספים להתמודד עם הסוגיות? טקבקו וזה 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

לא רק תכנים

מורה נבוכים ללקוח חדש של שירות קידום אתרים

המטרה של המאמר הנוכחי היא להאיר קצת את האפילה עבור בעל עסק / מנהל שיווק ...

קידום אתרים מהיר

קידום אתרים מהיר – מתי זה אפשרי וממה צריך להיזהר?

הרבה בעלי עסקים שאין להם ממש רקע וניסון עם התחום, מחפשים פתרונות של קידום אתרים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה