הפודקאסטים (Podcast) נמצאים בצמיחה משמעותית בשנים האחרונות – ולא נראה שזה הולך להשתנות בקרוב.
כיום אפשר למצוא אלפי פודקאסטים בעשרות תחומים שונים – להם ניתן להאזין דרך אפליקציות כמו Spotify, יוטיוב ועוד יישומים יעודים לכך.
במדריך הבא:
- נבין מה זה פודקאסט ולמה זה ערוץ שיווק מעולה
- אדבר על יצירת פודקאסט: איך עושים פודקאסט
- איך מעלים את הפודקאסט שלכם לאינטרנט
- ואולי הכי חשוב: איך לשווק את הפודקאסט
יצירת פודקאסט: איך לעשות פודקאסט ולמה זה טוב?
היתרון הגדול של פודקאסטים (ובכלל צריכת תוכן קולי) הוא שניתן להאזין להם תוך כדי פעולות אחרות כמו נהיגה (שימושי מאד למי שמבלה זמן רב בפקקים), הליכה / ריצה, ואפילו עבודה – במידה וזה מתאפשר.
יש פודקאסטים מקצועיים מבית גופים גדולים כמו גופי חדשות, תאגידים וכו', ויש פודקאסטים של אנשים פשוטים כמוני וכמוכם, שרוצים להעביר את המסרים שלהם לכל מי שרוצה לשמוע 🙂
פודקאסט עוזר לי למתג את עצמי כמומחה בתחום שלי ועל הדרך לקדם את האתר שלי ו/או שירותים שאני יכול להציע.
כמו בכל תהליך של יצירת תוכן – תנו ערך לאנשים, תעזרו לכם לפתור בעיות וללמוד דברים, ועם הזמן תקבלו ערך בחזרה בצורה של פניות ולידים עסקיים.
זאת גם אחלה להזדמנות לעדכן שיש לי פודקאסט חדש ב-Spotify >>
האזינו לפודקאסט שלי בספוטיפיי >>
יתרונות של פודקאסטים
- כאמור, פודקאסט הוא ערוץ שממתג את יוצר התוכן כמומחה ברמה האישית (עוד על מיתוג באינטרנט).
הקהל שלך שומע אותך מדבר בקולך ממש. זה יוצר חיבור ברמה אחרת לאדם עצמו שמעט חסר בבלוגים מסוימים. - צריכת פודקאסט יכולה להיעשות תוך כדי נהיגה, הליכה, ריצה ואפילו שחיה.
יש הרבה אנשים שלא יצלחו מאמר מקצועי עד הסוף אבל כן מסוגלים להקשיב לאותו הנושא דרך האזניות. - פודקאסט מאפשר לך ליצור תוכן שמשלב עוד אורחים או אנשים מהתחום.
אז נכון, ניתן להפיק גם סרטון וידאו בנושא אבל זה כבר יותר מורכב. פודקאסט יכול להיעשות אפילו בעזרת ראיון טלפוני לחו"ל למשל. - פודקאסט יאפשר לך ליצור תוכן משלים לתחום העסקי שלך ולהביא תחומים רחבים הרבה יותר מאלו שימצאו באתר.
- פודקאסט מעשיר את היצע התוכן שלך לקהל לקוחותיך. ישנם תחומים רבים בהם תוכל להתברג כפודקאסט הראשון או המוביל היום ברשת.
- אחרי ש'התנעת את המערכת', כלומר למדת את הדברים הטכנים, פרסום פודקאסט יכול להפוך לקל יותר מכתיבה של בלוג או לפחות באותה רמת קושי.
- פודקאסט יאפשר לך למצא קהל דרך פלטפורמות נוספות, קרי נגני הפודקאסט למיניהם (Podcast Addict ודומיו)
איך לעשות פודקאסט: מה חשוב לדעת לפני שמתחילים פודקאסט
יש כמה דברים שתצטרך לשקול ולקבוע לפני שתתחיל להקליט.
1. סגנון של הפודקאסט
לכל פודקאסט יש סגנון או פורמט.
ניתן כמובן להפיק פודקאסט שנא בין כמה פורמטים, אבל שווה להתייחס לנקודה בהתחלה כי יש לה משמעות שבאה לידי ביטוי אפילו בציוד הנדרש.
- פודקאסט כהרצאה – זה הפורמט הכי קל מבחינה טכנית של ציוד, הקלטה ותיאום משתתפים.
מבחינת איכות הסאונד, יהיה הכי קל להגיע כאן לתוצאה טובה. החיסרון הוא שכל הפודקאסט כאן נופל על הכתפיים של מגיש אחד.
זה מצריך אותך להיות מוכן מבחינת תוכן ומסרים. כמו כן תצטרך לדעת לדבר בצורה כזו שתוכל להחזיק מאזינים. אם יש לך נסיון בהרצאה לקהל, זה יתרון מסוים אבל לא הכל. - דו שיח – זה פורמט שהוא מעט יותר מסובך טכנית אבל עדיין סביר (נגיע לזה).
מהצד השני, יש לך כאן אפשרות ליצור תוכן מעניין יותר גם אם אין לך נסיון בשידור. שני מגישים נשמעים פחות מונוטוניים ממגיש אחד. זה ששותק באותו הרגע יכול לשים לב ביתר קלות שהשידור נהיה קצת עייף ולהכנס ולהכניס אנרגיה. - ראיונות – זה בעצם תת קטגוריה ל'דו שיח'. ראיונות הם דבר מעניין שניתן לערוך גם על גבי חלק מהשידור ואפילו בטלפון.
- פאנל – זה פורמט מעניין ששוה להגיע אליו בשלב מאוחר יותר. הוא מצריך כבר יותר הערכות טכנית וגם ניהול נכון של השיחה.
- פודקאסט מתוך וידאו – אם אתם פעילים ביוטיוב ויש לכם סרטונים שיכולים להתאים גם בתור פורמט אודיו – המירו אותם לקבצי שמע והעלו לפודקאסט שלכם. ככה אני עושה עם הסרטונים שלי ביוטיוב 🙂
2. קביעת אורך ותדירות הפרקים
כדאי לנסות להעריך מראש את תדירות השידור שתוכלו לעמוד בה לאורך זמן.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לא שיקרה אסון גדול אם הפודקסאט לא יעלה בדיוק אחת לשבוע – אבל כדאי לנסות לשמור על קצב רציף פחות או יותר.
אנשים שיתחברו לפודקאסט שלך יתרגלו לצרוך אותו בתדירות שציינת ולא יאהבו להתאכזב. תוכל תמיד להקליט פרקים מבעוד מועד בשביל לשמור על הרציפות. שידור הפרקים יכול להיעשות במועדים שנראים לך הגיוניים למרות שלזה יש מעט פחות חשיבות.
לגבי אורך הפרק – הייתי ממליץ להתחיל בקצר יחסית ולהשאר שם… האורך הכי טוב לדעתי הוא בין 13-18 דקות, אבל זה גם תלוי בתחום שלכם וכמה ראוי / כדאי "לחפור" בו – וכמובן גם בסוג הפרק. ראיונות למשל לרוב לוקחים יותר זמן.
זה מאפשר להרבה אנשים להאזין לכל הפרק בדרך לעבודה אבל גם לבצע כמה שיחות טלפון או לשמוע משהו ברדיו.
אותו הדבר לגבי פעילות ספורטיבית – אפשר לסיים פרק שלם ולבחור לשמוע עוד אחד או משהו אחר. השיקול הנוסף הוא שבאת קשה יהיה לך לפחות בהתחלה ליצור פרקים ארוכים יותר שעדיין ישמרו על אנרגיה אצל המאזין.
3. הכנה מוקדמת
כהכנה מוקדמת לכל הפרוייקט תצטרכו לחשוב על נושאים להרבה פרקים קדימה.
ניתן לעשות ברשימה בדרך האהובה עליכם – אני מעדיף בעזרת Google Keep (לעוד אפליקציות מומלציות לשיווק באינטרנט היכנסו לכאן).
חשוב לעשות זאת בשביל להוכיח לעצמך שהקונספט של הפודקאסט הוא טוב ושאשכרה יש לך משהו מעניין להגיד על זה כל שבוע או פעמיים בחודש.
הכנה מדוקדקת של הנושאים תחסוך זמן בעתיד וגם תאפשר לך להודיע מראש על הנושאים הבאים. זה יאפשר לך להגיע לעוד מאזינים שיגעיו לפרקים הללו כי הנושא הספציפי הזה מעניין אותם.
דבר נוסף שחשוב להכין הוא את כל התשתית השיווקית בתוך הפרק עצמו. קבע לעצמך מתי אתה מכריז על הפרקים הבאים, כיצד אתה עושה זאת וכו'.
ציוד לפודקאסטים
בפודקאסט (וגם בסרטונים דרך אגב), איכות הסאונד היא קריטית.
למאזינים אין סבלנות לסאונד גרוע כי יש להם מגבלות משלהם על ההאזנה כגון רעשי רקע או ביצוע פעולה נוספת (נהיגה).
הקלטת פודקאסט עם צליל עמום או זמזומי רקע היא בזבוז זמן. אבל אל חשש, כמו בכל תחום טכני אחר, גם כאן עלות של ציוד סמי מקצועי סביר היא לא גבוהה כפי שהיתה פעם. הציוד הנדרש הבסיסי ביותר הוא מיקרופון ומחשב או סמארטפון – רק צריך לוודא שאם אתם מקליטים עם הסמארטפון – שיש חיבור מתאים. במידה ולא, זה לא סוף העולם וכדאי לבדוק עם מתאמים – יש היום מתאמים מכל סוג אפשרי כמעט.
מיקרופון
מיקרופונים טובים באים עם שתי צורות חיבור. חיבור XLR וחיבור USB. חיבור 'בננה' למיקרופון אומר לנו דבר אחד – לא לקנות אותו.
חיבור XLR יאפשר לך לחבר את המיקרופון ישירות למיקסר. חיבור מיקסר יסבך לך קצת את החיים ורצוי לדחות אותו כרגע. המיקרופון הראשון שלך צריך להיות מיקרופון USB טוב בקיצור. מה שבכל זאת חשוב לדעת הוא שלמיקרופון יש מה שקרוי 'אלומת קליטה'. זהו התחום שנמדד במעלות ממנו המיקרופון קולט קול.
אם אתם מקליטים בעיקר בסביבה של מחשב, אני יכול להמליץ על מיקרופון בשם Blue Yeti שהוא איכותי ומתאים לסוגים רבים של הקלטות – כולל הקלט של ראיונות, שכן יש לו טווח קליטה טוב, אם כי הוא מאד רגיש לרעשי רקע ולכן חובה להקליט באזור שקט עד כמה שאפשר. אם אפשר גם חדר טוב מבחינה אקוסטית – בכלל תענוג.
הקלטה של פודקאסט
אולפן
מקום ההקלטה שלכם צריך להיות בעל שתי תכונות עיקריות: שקט ובעל 'סאונד טוב'.
מקום שקט יהיה איזה חדר פנימי בבית או בעסק לאחר שכולם יצאו הביתה. שימו לב שבלילה בדרך כלל ישנם פחות רעשי רקע באופן משמעותי. לגבי הדרישה השניה, היא חשובה מאד גם כן. בעיקרון, החדר הכי גרוע להקלטה הוא חדר ריק עם הרבה משטחים קשים כגון חלונות.
חדר הקלטה טוב הוא כזה שקירותיו מכוסים יחסית בעצמים רכים. הבעיה היא שגלי קול שפוגעים בעצמים קשים, חוזרים אל המיקרופון ונרשמים כהד קל. אם יש לכם ארון קיר עם בגדים למשל, פתחו אותו וכבר פתרתם כיוון אחד. שטיח עבה על הרצפה גם יעזור. ניתן להשתמש בכריות של הספות בסלון בכדי למסך איזורים בעייתיים בחדר.
זה יקח בדיוק כמה דקות לשדרג את החדר אבל זה שווה את המאמץ, תאמינו לי בנקודה הזו, תראו איך וויתרתי לכם מקודם עם המיקסר… אני מבטיח לכם שתרגישו הבדלים ברמת ההקלטה בין החדר לפני ואחרי ששידרגתם אותו.
בעיה נפוצה נוספת בהקלטה היא 'פופים' שמופיעים באותיות 'פ' ו'ב'. בצעו כמה הקלטות נסיון בכדי ללמוד את הזוויות הנכונות להחזקת המיקרופון. אם לא הצלחתם לבטל לחלוטין את התופעה, יש בנמצא גם מגן שניתן לרכוש.
עריכת הקטע
שימוש בציוד הקלטה איכותי הוא קריטי – נסו להשקיע כמה שיותר באיכות הסאונד המוקלט.
לתקן בעיות סאונד לאחר ההקלטה זה הרבה יותר קשה – אם כי אפשרי עד רמה מסוימת.
אני יכול להמליץ על 2 כלים לעריכת סאונד שהם גם די פשוטים לשימוש:
- תוכנה בשם Audacity
- שירות אונליין בשם Auphonic
יש לחתוך בעריכה קטעים שנראים לכם לא רלוונטים או שלא נשמעים טוב כגון 'אאאאההה' כזה ארוך לפני משפט. למדו גם לדבר ללא כל זה, זה יעזור בעריכה.
איזון עוצמת הקלטה הוא קל יותר עם היא נעשתה במיקרופונים נפרדים. ניתן לאזן עד גבול מסוים גם הקלטת שני דוברים על מיקרופון אחד. אם שני הדוברים שונים זה מזה בעוצמה, נניח מדובר בקול גברי חזק ונשי חלש (או ההיפך), רצוי להשתמש בשני מיקרופונים.
שיווק וקידום הפודקאסט ברשת
עד עכשיו דיברנו על יצירת פודקאסט בהיבט הטכני. מה לגבי שיווק הפודקאסט באינטרנט?
אז ככה – יש המון שירותי אחסון והפצה של פודקאסטים.
אין לי נסיון עם שירותים רבים אבל אחד מהם מצא חן בעיניי במיוחד – שירות שנקרא Anchor.fm.
מדובר בשירות סופר ידידותי, חינמי ועם ממשק נוח במיוחד.
כל מה שצריך לעשות זה לפתוח חשבון, לעקוב אחרי ההוראות, לפתוח פודקאסט ולהגדיר בו קצת עניינים טכניים (שם, תחום, תמונת קאבר וכו') ואז להעלות את הפרק הראשון בפורמט MP3 ודומיו.
מדריך איך מעלים פודקאסט אונליין עם השירות Anchor.fm:
לאחר שיש פרק אחד לפחות – השירות ידאג להפיץ את הפודקאסט שלכם למגוון פלטפורמות (נכון לכתיבת שורות אלו – משהו כמו 10 שירותים שונים) ובינהן Spotify, גוגל ועוד רבים וטובים.
וכמובן – יש לזה גם אפקט של SEO, שכן אפשר להוציא מהתיאור של הפודקאסט קישור לאתר / בלוג שלכם, וגם אפשר להוציא קישורים מתיאור של כל פרק – בהחלט שווה, במיוחד שלאחר מכן הקישורים האלה עולים גם לשאר הפלטפורמות.
כמובן – שלאחר שיש פודקאסט עם מספר פרקים – ניתן להטמיע אותם באתר, לשתף ברשתות חברתיות, לתת קישורים לפודקאסט עצמו ופשוט להפיץ את הבשורה במגוון דרכים.
אז יאללה – שיהיה בהצלחה!
האזינו לפודקאסט שלי בספוטיפיי >>
5 תגובות
תענוג שיש לך פודקאסט!
שאלה – האם יש דרך להעלות הקלטות מהפודקאסט ליוטיוב? ראיתי שאחרים עושים זאת…יש לך עצה? תודה על ההסברים המפורטים:) בזכותך פתחתי אתמול בקלות ובשמחה פודקאסט חדש לגמרי לבדי:) תודה רבה.
היי ורד, קודם כל כיף לשמוע שזה עוזר 🙂
האמת אני עושה הפוך – לוקח את האודיו מהסרטונים שלי בפייסבוק ומעלה כפודקאסט. אבל כמובן שאפשר גם ההפך.
צריך קודם כל לערוך עם תוכנה "וידאו" שהוא למעשה תמונה סטטית (או כמה תמונות לצורך העניין) עם קובץ האודיו של הפודקאסט – ואז להעלות ליוטיוב. אני משתמש בקמטזיה שהיא לא חינמית אבל טובה ופשוטה. אני בטוח שיש כלים חינם לצורך שתיארתי אך אני לא מכיר משהו בשלוף. נסי לחפש free video editor או how to upload audio to youtube. בהצלחה 🙂
הי דניאל, אשמח לעזרה-
אני מקליטה סדרה של פודקאסטים עבור עובדי החברה בה אני עובדת. האם קיימת דרך הפצה שתהיה פרטית, ושלא יהיה ניתן להוציא את הפרקים מחוץ לארגון?
לדעתי דרך גוגל דרייב, דרופבוקס וכלים בסגנון הזה
Comments are closed.