סיומות דומיין חדשות – האם הן שוות משהו?

לפני יותר מעשור, ב-2012 (כן, הזמן עובר מהר…) הוכרז על "מהפך" בסיומות הדומיינים ברשת: לסיומות הבלעדיות לכל מדינה כמו למשל .co.il וסיומת בין לאומית כמו .com או org שזמינות לקהל הרחב הצטרפו עשרות סיומות חדשות.

הסיומות שזכו לכינוי new gTLDs (או nTLD) מיועדות לרמוז על הנושא בו עוסק האתר ובאופן כללי לתת לו חזות "מגניבה יותר".

מעבר לזאת מותגים היו יכולים לרשום סיומת על שם עצמן על מנת לבדל את עצמן ולמנוע מצב בו מישהו אחר ינסה לגנוב להם את הסיומת.

כמו שהבנתם לא כל הסיומות האלו הן באמת חדשות, אבל כדי לפשט את העניינים ולא לעבור כל פעם לאנגלית אני אתייחס אליהן ככאלו.

סיומות דומיין חדשות – האם הן שוות משהו?
סיומות דומיין חדשות – האם הן שוות משהו?

לא כל סיומת עם שתי אותיות היא gTLDs

לפני הכול יש דבר אחד קטן שחייבים להתייחס אליו: ישנן סיומות עם שתי אותיות שנראות אולי כמו סיומות חדשות, אך בפועל הן סיומות מקומיות שהפכו לפופולאריות בשל מה שהן מייצגות.

לדוגמה, הסיומת .io שייכת בכלל לטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי (האותיות מתייחסות ל-Indian Ocean), אבל היא הפכה לפופולארית בקרב אתרים שעוסקים בתוכנה או מיזמים דומים מכיוון ש-IO הוא גם קיצור ל-Input Output.

כנ"ל לגבי הסיומת .ai ששייכת לאנגווילה (טריטוריה בריטית) ולאחרונה צצה לה בגלל כל הטירוף סביב ChatGPT והאינטליגנציה המלאכותית.

דומיינים בסיומות .ישראל הן גם לא סיומות חדשות

עוד נקודה קטנה שיש להתייחס אליה היא הדומיינים בסיומת .ישראל. למרות שיש סיומות חדשות באותיות שהן לא חלק מה-ABC, .ישראל היא לא אחת מהן, אלא סיומת מקומית לכל דבר ועניין.

השאלה אם כדאי להשתמש בסיומת הזו היא שאלה נפרדת. בגדול זה לא מזיק מבחינות רבות, אבל מבחינת SEO היא שוות ערך לסיומות המקומיות .org.il ו-co.il שאנחנו מכירים היטב.

אז מה קורה עם הסיומות החדשות היום?

למרות שההתלהבות סביב כל הסיומות החדשות קצת נרגעה, יש עדיין חברות (בעיקר למכירת דומיינים מן הסתם) שעוקבים אחרי השימוש בהן.

למשל, החברה למכירת דומיינים ואחסון אתרים "namecheap" מציגה מידע עדכני יחסית מסוף 2022 וממנו עולים כמה נתונים מעניינים:

  1. הסיומת הפופולארית ביותר היא xyz, עם בערך 4.3 מיליון דומיינים רשומים, המהווים קצת יותר מ-15.5% מכלל הדומיינים בסיומות החדשות.
    לכאורה אין לצירוף "xyz" שום משמעות מיוחדת, אך בפועל היא מייצגת מיזמים רבים בתחום הקריפטו ומדגישה את הרעיון של מטבעות מבוזרים שאין עליהם שליטה מרכזית.
    מלבד זאת ניתן להשתמש בסיומת הן לארנקי אית'ירום דיגיטליים (אחד מהמטבעות היותר פופולאריים) והן עבור אתרי אינטרנט. אתרים רבים מקבלים תרומות או אפילו תשלומים דרך המטבע וזה הרבה יותר פשוט להשתמש בכתובת האתר מאשר באיזו מחרוזת ארוכה.
  2. שאר הסיומות הרבה פחות פופולאריות מבחינת אחוזי השימוש. לדוגמה, הסיומת הכי פופולארית לאחר .xyz היא .online, אך היא תופסת רק כ-7.55% אחוז מכלל הסיומות החדשות.
  3. השימוש בסיומות בעלי משמעות ברורה כמו .shop או .store הוא באחוזים בודדים.
  4. בניגוד למחירים הלא מאוד אטרקטיביים שחברות גבו עבור חלק מהסיומות האלו, כיום רוב הסיומות נמכרות במחיר של כמה דולרים בודדים. גם הסיומות היקרות כמו .app עולות בסך הכול 11$, פחות מאשר דומיין ישראלי.
  5. מבחינת העוגה הכללית של הדומיינים ברשת, הסיומות החדשות תופסות פחות מ-7%. לא הישג מרשים במיוחד לתקופה כל כך ארוכה.
  6. מצד שני ולמען ההגינות חשוב לציין ש-60.9% מהנשאלים בסקר של namecheap לא הצליחו למצוא את השם שרצו תחת הסיומת .com

ומה מבחינת SEO?

מבחינת גוגל הסיומות החדשות נחשבות כולן כסיומות בינלאומיות (כמו .com) אפילו אם יש להן הקשר מקומי (לדוגמה, הסיומת nyc לעיר ניו-יורק).

יתרה מזאת, על פי ג'ון מולר, שבמקרה הזה אני דווקא נוטה להאמין לו, גוגל לא מתייחס לסיומת עצמה כמילת מפתח גם אם יש לה משמעות.

בכל מקרה, היום יש יתרון קטן מאוד לדומיין מקומי בתוצאות של אתרי גוגל מקומיים לעומת דומיינים בין לאומיים או אלו עם הסיומות החדשות.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אחת העדויות לכך היא שגוגל חסמה את האפשרות לקבוע לאיזו מדינה ישויך האתר שלכם ברמת הדומיין דרך ה-Search Console ובמקום זאת היא ממליצה לעשות שימוש בתג hreflang.

כמו כן, היא לא טרחה לעדכן את הדף שמדבר על הסיומות החדשות מאז 2015 ומאז הפנתה את הגולשים לדף שמדבר על דומיינים באופן כללי מבלי להתייחס כלל לסיומות החדשות.

סיומות של דומיינים 🌐 עד כמה הן משפיעות על קידום אתרים (אם בכלל)?הנה סרטון שיעשה לכם סדר!

מה עם הסיומות החדשות בהקשר של דומיינים יד שניה?

קשה לקבל נתונים מדויקים על הביקוש לסיומות החדשות בשוק הדומיינים מיד שניה, אבל סקירה מדגמית של אתר כמו namecheap חושפת נתון מעניין: למרות שהרוב המכריע של הדומיינים למכירה הם עדיין .com או דומיינים מקומיים אטרקטיביים, דומיינים עם סיומות מיוחדות יכולים להיות שווים כמה אלפי דולרים.

לדוגמה, הדומיין support.app נמכר ב-5,000$ והדומיין bit.link נמכר ב-3,650$.

אני לא ספקולנט, אבל נראה שכרגע האסטרטגיה הטובה ביותר היא לחפש שמות דומיינים עם מספר הצעות מחיר גבוה בסיומות נפוצות ולבדוק אם הם במקרה זמינים בסיומות החדשות, במיוחד אלו שאושרו אחרונות (אותן אפשר למצוא כאן).

לא תהפכו מזה למיליונרים, אבל אולי תרוויחו את היומית שלכם.

לסיכום

מתי ולמה להשתמש בסיומות החדשות?

  • אם אתם מפעילים אתר ורוצים לתת לו חזות יפה (אפשר גם להשתמש בכתובת עצמה לשם האתר)
  • הסיומת .xyz יכולה להתאים לתחום הקריפטו
  • יש עדיין מציאות יפות בשוק היד השנייה
  • זולות יחסית

ולמה לא להשתמש בהן?

  • אין להם יתרון מבחינת SEO
  • לחלק מהאנשים הסיומות האלו עשויות להיראות מוזרות או אפילו חשודות (פישינג וכו')
  • פחות מתאימות לשימוש באתרים מקומיים (למרות שגם זה לא נורא…)
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו