שנים מהעדכונים הגדולים ביותר בהיסטוריה של גוגל היו "עדכון פינגווין" ו"עדכון פנדה".
העדכונים המקוריים נועדו לטפל בקישורים ותוכן בעלי אופי מובהק של ספאם שנועדו לקדם אתרים בדרכים שלא ממש היטיבו עם הגולשים, אלא בעיקר לבצע מניפולציה על גוגל במטרה להשיג דירוגים גבוהים יותר.
במשך השנים גוגל הוציאה מספר שיפורים לעדכונים הללו, כאשר לפחות בתחילת הדרך הם הגיעו ב"פעימות". המשמעות היא שמי שרצה "לתקן" את האתר שלו היה צריך לחכות לפעימה הבאה.
בהמשך העדכונים האלו הוטמעו באלגוריתם הראש של גוגל והתחילו לפעול בזמן אמת.
יחד עם זאת, העדכונים הללו לא הצליחו להשיג את הייעוד שלהם באופן מלא. אתרים רבים עדיין היו יכולים להתברג במקומות גבוהים באמצעות רשתות אתרים (PBN) באיכות נמוכה או רכישת קישורים ממקורות מפוקפקים.
בשנת 2018 חברת גוגל הטמיעה מערכת חדשה בשם SpamBrain. בניגוד לעדכונים קודמים, SpamBrain היא מערכת A.I.. כלומר, היא לומדת בעצמה כיצד לזהות ספאם בצורה טובה יותר ומשתפרת עם הזמן.
יחד עם זאת, כפי שאראה בהמשך, גוגל המשיכה להוציא עדכוני ספאם ספציפיים ששיפרו אותה.
אני מדבר על עדכוני דצמבר 2022 בסרטון הבא:
מה יש לגוגל להגיד על SpamBrain וכיצד נראו עדכוני הספאם שלה מ-2018 והלאה?
בראש ובראש חשוב להדגיש ש-SpamBrain היא מערכת A.I. כללית למלחמה בספאם.
מלבד קישורי ספאם היא נלחמת גם בתוכן בעייתי, אתרים פרוצים, פישינג ואפילו מסוגלת להילחם באתרים "מטרידים" על סמך בקשות בודדות להסרת תוכן שפוגעות בשמו הטוב של אדם.
מבחינת האפקטיביות הכללית של המערכת, לפחות על פי גוגל, בכל יום היא "תופסת" לא פחות מ-25 מיליארד עמודי ספאם, מספר שיכול להפחיד אפילו מקדמי אתרים שכבר חשבו שראו הכול…
ב-2019 גוגל טענה שהיא הצליחה למגר כ-90% מהספאם שמקורו בקישורים ולכן לא היה גידול משמעותי בהשפעה שלהם מ-2018. גוגל מזכירה באופן ספציפי קישורי ספאם שנקנו בכסף והחלפות קישורים.
מעניין לשים לב שגוגל לא כותבת שהטכניקות האלו נעשו לא רלוונטיות, אלא רק "פחות אפקטיביות".
עוד אמירה מעניינת של גוגל מ-2019 היא שהמלחמה בקישורי ספאם שמקורם באתרים פרוצים היא עדיין אתגר לא פשוט.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מלבד זאת גוגל ציינה שהשימוש בסימוני הקישורים החדשים (rel="ugc" לתוכן גולשים ו-rel="sponsored" לקישורים ממומנים) צוברים פופולאריות ולא נשארים כסתם עוד אופציה.
ב-2021 גוגל ביצעה שני עדכוני ספאם חשובים למערכת בחודש יוני ועדכון ספאם נוסף ביולי 2021 שהתמקד בקישורים באופן ספציפי.
כמו רוב עדכוני הקישורים, גם זה השפיע על כל אתרי גוגל בעולם.
המידע הנוסף מגוגל שהגיע באפריל 2022 הדגיש שוב את הביצועים של SpamBrain והפעם טענו בגוגל שהוא הצליח לתפוס פי 6 יותר ספאם ולשפר את האפקטיביות שלו בכל מה שקשור לספאם שמקורו באתרים פרוצים (75%), שהוא בדרך כלל ספאם קישורים.
עוד עדכון מעניין נגע למלחמה נגד ביקורות על מוצרים ללא ערך: מסתבר שלא מעט אתרים השתמשו בשכתובים של תיאורי המוצרים כביקורות (בניגוד ל"סקירות למשל) ולכן לא באמת הוסיפו ערך למשתמש.
עדכון קישורי הספאם של 2022 ועדכון ה-Helpful Content הגלובאלי
בדצמבר 2022 גוגל ביצעה שני עדכונים משמעותיים נוספים ששניהם קשורים ככל הנראה ל-SpamBrain. הראשון מתחילת החודש הופך את עדכון ה-Helpful Content לגלובאלי (כולל גוגל ישראל).
העדכון השני הוא "2022Link Spam Update " שהחל לפעול ב-14 לדצמבר וימשיך להתגלגל למשך כשבועיים עד להטמעה מלאה.
מהדברים שגוגל כותבת קל להבין שקישורי ספאם לא בהכרח יגרמו ל"ענישה אלגוריתמית" (למרות שגוגל עדיין נוקטת בענישה ידנית), אלא פשוט ינטרלו את ההשפעה של קישורי ספאם.
גוגל גם פתחה "מלשינון" ספציפי שבו אפשר לדווח על רכישת קישורים.
איך זה מתבטא בתוצאות החיפוש?
נכון לרגע שבו אני כותב את שורות אלו, העדכון האחרון של קישורי הספאם לא הסתיים ואתרים בעיתיים עדיין חוגגים בתוצאות. למשל:
- אתרים מתורגמים תרגום מכונה דרך Google Translate עצמו
- אתרים שמבטיחים דבר אחד אבל בפועל לא מספקים אותו ("של מי המספר הזה" וכו')
- אינדקסים שמעתיקים פרטים 1:1 מאתרים אחרים
ואלו רק כמה דוגמאות שאני יכול לחשוב עליהן כרגע… גם אם אתר כזה נמצא בתוצאה 7 או 8, אפשר להגיד שגוגל עדיין לא משיגה את המטרה שלה.
מה כל זה אומר לגבי הקידום שאנחנו עושים?
כמה אנשים בקהילת ה-SEO העולמית כמו למשל המקדם הוותיק אהרון וול הטילו ספק במספרים המרשימים שגוגל מתגאה בהם.
פול מיידן, שהקים כמה שירותי לניתוח קישורים כמו Opphiveטוען למשל שהמערכת הרבה יותר טובה בסינון אתרי ספאם בתוצאות החיפוש ולא באמת פוגעת במי שבונה קישורים לצרכי קידום אתרים כל עוד הוא עושה זאת בצורה חכמה.
The SpamBrain stuff is interesting but appears to be focussed on preventing spam appearing in serps rather than preventing its ability to impact offpage signals to other sites… FEIW my opinion is that they're not quite as joined up on that as they portray yet
— Paul Madden (@PaulDavidMadden) April 21, 2022
לכן לא נראה ש- SpamBrain הולך להרוג את שוק קידום האתרים בזמן הקרוב: אפילו אם אתם נמצאים בזירה לא תחרותית ומתעסקים פחות בבניית קישורים, יש עדיין המון דברים שחשוב לעשות ברמת ה-On Page.
במידה ואתם כן בונים קישורים, כמו רובינו, כדאי מאוד שתסננו היטב את האתרים מהם אתם מקבלים קישורים, בין אם בכסף ובין אם דרך החלפות קישורים או החלפת מאמרים.
יש קבוצות פייסבוק ואפילו אתרים ישראלים שמכילים מאגרי החלפות קישורים דרך כל מיני אתרי לווין, ואני יכול להגיד לכם שחלקם לא נראו טוב אפילו ב-2010 (על התאמה למובייל אין מה לדבר). ברוב המקרים הם גם לא מאובטחים (שזה אף פעם לא דבר טוב).
במיוחד שימו לב לאתרים שאין להם שום קו מנחה מבחינת התכנים (דבר שגוגל דיברה עליו ספציפית ב"עדכון המידע השימושי").
בנוגע לרכישת קישורים, אל תקנו "חתול בשק", קבלו את כל המידע על האתר שממנו תקבלו את הקישור ובצעו לו מחקר מתחרים כפי שהייתם עושים עם כל אתר אחר.
גם כל מיני מקומונים ופורטלים שכל תוכן בהם אמור לכאורה לעבור עין של עורך הם לא תמיד ערובה להצלחה.
במידה ואתם מגלים מספר גבוה של קישורי ספאם שמובילים לאתר שלכם או אפילו קישורים שנוצרים אוטומטית מכל מיני אתרים שמספקים מידע על אתרים וחוששים מכך, אתם יכולים פשוט להכניס אותם לתוך ה-Disavow Tool.
כמה מילות סיום
כמו רוב העדכונים והמערכות החכמות של גוגל, אין ספק שהן הופכות את החיים של מקדמי האתרים למאתגרים יותר.
יחד עם זאת, נכון להיום המערכות האלו רחוקות מלהיות מושלמות ולכן גם אם הקידום שלכם נוטה קצת יותר לצד האפור, זה לא אומר שכל העבודה שעשיתם לא שווה כלום.
זה רק אומר שאולי כדאי לשנות קצת את סדר העדיפויות ולהעדיף איכות על פני כמות.