עוד פרק בסדרת אחד על אחד והפעם – תמיר אורון, אותו אני מכיר לא מעט שנים מהפייסבוק וכאלה, אבל רק לאחרונה יצא לנו לדסקס.
לתמיר יש נסיון עשיר ב-SEO הן בארץ והן בחו"ל וכאן הוא משתף קצת מהידע שלו. קריאה מהנה 🙂
שלום תמיר, ספר קצת איך הגעת לעולם של ה-SEO ומה אתה עושה היום?
כמו כולם, אל התחום הגעתי ממש במקרה.
בשנת 2005 חזרתי מהטיול במזרח והיו לי הרבה תמונות שצילמתי במצלמת ה-3 מגה פיקסל הדיגיטלית שלי. את התמונות פירסמתי בבלוג צילום שהיה לי באתר תפוז. הפוסטים בבלוג הביאו הרבה גולשים אבל הבעיה היא שכולם הגיעו דרך פרסומים בפורומים או דרך העמוד הראשי של תפוז. חיפשתי דרך להביא יותר תנועה משאר רחבי הרשת (עוד לא ידעתי מה זה תנועה אורגנית וכו') דרך מנוע חיפוש די חדש בזמנו – גוגל.
התחלתי לקרוא המון על התחום והתחלתי לעשות ניסויים על הבלוג שלי. התקופה הייתה המערב הפרוע של ה-SEO, היה מספיק טייטל עם מילת מפתח וקישור מ-Articles והיית בדף ראשון.
התאהבתי בתחום ומאז זה כל מה שאני עושה.
תן איזה בדיחת SEO 🙂
אוקי אז קצת הקדמה לכל מי שלא יודע, אני המקים והעורך הראשי של העמוד "ממים של מקדמי אתרים" בפייסבוק. העמוד הוא אוסף של ממים ותמונות הומוריסטיות בנושא של קידום אתרים ושיווק באינטרנט. הנה דוגמא לאחד הפרסומים האהובים עליי:
ציפור קטנה (לא פינגווין) לחשה לי שיש לך ידע בבניית רשתות אתרים מורכבות. תוכל קצת לשתף מהידע החשוב הזה?
יש תחומים סופר תחרותיים בארץ ובחו"ל שלא יעזור לך התוכן גם אם נכתב על ידי אבשלום קור בכבודו ובעצמו. גוגל אהב ותמיד יאהב קישורים. הדרך היחידה לנצח את המתחרים שלך (מבלי לפזר אלפי דולרים כל חודש על קניית קישורים) היא בניית רשת בלוגים פרטית לצורך קידום האתר שלך בלבד.
הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת בנושא הזה הוא: גיוון.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
לדאוג ליצור גיוון בכל אספקט של הקמה וקידום הרשת הפרטית – החל מרשם הדומיין וחברת האחסון ועד מערכת CMS, Theme ופלאגינים. הדבר הכי חשוב בבניית רשת אתרים היא לא להשאיר footprints והדרך היחידה לעשות זאת היא על ידי גיוון.
בתור אחד שעבד ב-888 שקידם נישה סופר תחרותית ובסביבה רגולטרית, תוכל לספר קצת האם וכיצד התגברתם על המכשולים האלו?
העבודה ב-888 הייתה מעניינת ומאתגרת מאוד שבמסגרתה יצא לי לעבוד עבור אחד המותגים הגדולים והמוערכים ביותר בתעשיית האונליין גמבלינג. רק בשביל להבין מי נגד מי בסיפור הזה אומר שבשנת 2006 הקונגרס האמריקני העביר חוק האוסר על הימורי פוקר וקזינו באינטרנט בארה"ב (שעד אז היו חוקיים) ורוב חברות ההימורים יצאו מארה"ב (חוץ מאלו שנשארו וחטפו קנס של מיליוני דולרים על כך). באפריל 2013 מדינת נוואדה הייתה הראשונה לאפשר הימורים אונליין ואח"כ הצטרפו דלאוור וניו ג'רזי.
מכיוון שתחום האונליין פוקר בארה"ב נמצא תחת פיקוח של רגולציה קפדנית, כל דבר שהופיע באתר החל מתוכן ועד תגית ALT היה מחויב באישור של VP, עו"ד ושל הרגולטור. עבודה תחת רגולציה הפכה את כל העניין למסורבל ביותר מפני שכל שינוי היה מחוייב לעבור דרך בירוקרטיה של אישורים ולפעמים היית עלול לגלות שאחת ההנחיות שביקשת (כמו שימוש במילת מפתח מסוימת למשל) איננה חוקית ואם היית משתמש בה היית עלול לקבל קנס או גרוע מכך – ביטול הרישיון (Permit) לעסוק בהימורים באינטרנט.
אם גם אתם עוסקים בתחום רגולטורי הנה מספר טיפים:
- לימוד עצמי – הקפידו להבין מהו הליך האישור בחברה שבה אתם עובדים? מול מי אתם עובדים? כמה זמן זה אמור לקחת? מהם ההנחיות המדויקות? (בדר"כ מדובר במסמך בן 1000 עמודים באתר של הרגולטור)
- היו סבלניים – כאשר אישור של תוכן ואסטרטגיה לוקח זמן קחו זאת בחשבון בעת תכנון הקמפיין SEO שלכם. עדכנו את המנהל או הלקוח במסגרת הזמן הנחוצה לכם.
- סינרגיה – הזמינו את מחלקת ה-Legal וה-SEO יחד עם המרקטינג לפגישות משותפות על מנת לייעל ולזרז תהליכים – עושה פלאים.
איך אתה רואה את ההבדלים של גוגל ישראל לעומת גוגל ארה"ב, מבחינת הבנת השפה, התחרותיות, מהירות העדכונים וכו'?
אין ספק שמדובר בעולם אחר, דינמי ומהיר הרבה יותר מאשר בארץ. אתה חייב להיות עם אצבע על הדופק בכל הקשור לעדכוני אלגוריתם ולפעול מהר. גוגל ארה"ב מבין סמנטיקה בכמה רמות מעל גוגל ישראל. החיפוש הלוקאלי עובד שם בצורה מדהימה וגם רואים את זה לפי ביטויי החיפוש ב- Search console כאשר מעל ל-70% מהביטויים הם לוקאלים.
התחרות שם היא עצומה ולכן זה אולי נשמע כמו קלישאה אבל מה שעובד הכי טוב זה תוכן! כמה שיותר תוכן איכותי (אבל ממש!) יותר טוב. הברנדים הגדולים משקיעים המון כסף ביצירת תוכן.
מהלך תוכן אסטרטגי מעניין לדוגמא של 888 בארה"ב היה לתת חסות במאות אלפי דולרים לתכנית פוקר פופולארית בטלוויזיה. כתוצאה מהסכם החסות היינו מקבלים באופן שבועי הצצה בלעדית מוקדמת לפרקי התכנית אותם היינו מתמללים וכותבים סיכום בבלוג האתר אשר חלקו נכתב ע"י שחקני פוקר מובילים בארה"ב (מה שתרם ל- Authority Rank).
אתה ידוע בין היתר כאיש של דומיינים. ברור לי שאין אינטרס לשתף פה יותר מדי, אבל בכל זאת – יש לך איזה טיפ (או כמה) למציאת דומיינים טובים – חדשים או משומשים?
למצוא דומיינים וותיקים בארץ זו לא משימה קלה. בחו"ל למשל יש אתרים שלמים שעוסקים אך ורק בזה כמו Expired domains, Fresh Drop או GoDaddy Auctions אבל בארץ טיפה יותר קשה כי אין מערכות כאלו פתוחות לציבור וגם אם יש הם שמורות בחדרי חדרים ושייכות למשתמשים פרטיים בלבד וגם בדר"כ מאוד יקרות.
לכן אנחנו הישראלים נאלצנו לפתח שיטות ידניות וזולות למציאת דומיינים וותיקים או פגי תוקף.
הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת הוא פשוט לעקוב באופן עצמאי אחרי דומיינים מעניינים בתחום שלכם.
בדקו את תאריך פקיעת התוקף של הדומיין על ידי בדיקה ב- Whois.
מצאתם דומיין שעומד לפוג בקרוב? מעולה! שימו לכם תזכורת בפלאפון של 90 או 120 יום אחרי תאריך פקיעת הדומיין המקורי (פרק הזמן שבו דומיין לא מחודש משתחרר וחוזר בחזרה להיות פנוי) וקוו לטוב.
וכמובן גם במקרה שלך לא אפסח על השאלה הקבועה – קישורים חיצוניים. מה יהיה איתם וכו'?
הם כאן להישאר. גם ב-2016, גם בגוגל קום וגם בישראל – קישורים נכנסים היו ונשארו הפרמטר הכי חשוב לקידום אתרים. כמובן, כמו שבכל דבר יש לעשות זאת בחוכמה: בין אם על ידי יצירת תוכן איכותי ולקבל קישורים אורגניים (link bait) או על ידי בניית קישורים איכותית מותאמת לאחר עדכון פינגווין.
אני שם לב למגמות מעניינות שבעלי אתרים עוברים מאסטרטגיית – Link Building לאסטרטגיית -Link earning אבל עדיין התחום בחיתוליו ולא תמיד מספיק ליצור אינפוגרפיקה או MEME מצחיק בשביל להרוויח קישור.
ואני נותן לך גם את הבמה לקידום עצמי – כיצד אתה יכול לסייע לעסקים וכל מי שצריך סיוע מקצועי בתחום הזה?
בחודשים האחרונים עזבתי את עבודתי בתור שכיר ויצאתי לדרך עצמאית. אני מספק שירותי B2B בתחום ה-SEO. אני למעשה פרילנסר שעובד עם חברות קידום אתרים הגדולות בישראל ומספק שירותי Outsource לפי דרישה.
אם אתם בעלי חברות קידום ויש לכם עומס עבודה ואתם לא רוצים לגייס עובדים נוספים כרגע (מכל סיבה שהיא) אתם יכולים להעביר אליי את המשימות ואבצע זאת עבורכם בתמחור לפי שעה או בנק שעות.