חיפוש קולי בעברית – איך הוא ישפיע על החיפוש -SEO בכלל?

עוזרות אישיות כגון סירי של אפל, אלקסה של אמזון וכמובן גוגל אססיטנט הן כבר מזמן לא בגדר חידוש ומי שממש חייב לנצל כל אופציה טכנולוגיית אולי אפילו כבר משתמש בהן באנגלית.

בין היתר, הן מאפשרות לנו לבצע משימות פשוטות כמו שליחת SMS, יצירת תזכורות, שליחת דואר אלקטרוני, חיוג ועוד, אבל האפשרות המרשימה ביותר היא חיפוש וקבלת תשובות לשאלות, או במילים אחרות, "חיפוש קולי" (Voice Search).

לכן, "בסצנת" ה-SEO העולמית כל העניין של חיפוש קולי מתחיל להיות יותר ויותר קריטי, במיוחד כאשר התחזיות מדברות על כך שעד 2023 כבר יהיו 8 מיליארד מכשירים שתומכים בסיוע קולי באיזשהו אופן (לעומת 5 מיליארד כיום).

חיפוש קולי בעברית – איך הוא ישפיע על החיפוש -SEO בכלל?

שימו לב ❤️ שלא מדובר כאן רק בזיהוי קולי שפשוט מזהה את הקול שלנו ומכניס את מה שאנחנו אומרים לתיבת חיפוש רגילה, אלא במערכת עם אינטליגנציה מלאכותית שאמורה כביכול להבין אותנו ולחסוך מאיתנו את השיטוט בין כל התוצאות.

אם אנחנו מדברים על תמיכה מלאה בעברית, עד כה רק סירי החלה לדבר עברית, וזה קרה די מזמן במונחים טכנולוגיים, ב-2016.

כפי שאתם יכולים לנחש, עולם ה-SEO הישראלי לא ממש עבר טלטלה, אולי בגלל שהישראלים עדיין אוהבים את מאוד את אנדרואיד, אבל כנראה בעיקר שאז יכולות החיפוש של סירי ברשת לא היה משהו…

לפני שנצלול לעולם של חיפוש קולי בואו נבין את הנושא של איך זה עובד!

ומה בנוגע לגוגל אסיסטנט, העוזרת האישית שיותר מעניינת אותנו? היכולות שלה בעברית רק מתחילות לצוף אל פני השטח, וגם זה לא באופן מאוד אינטואיטיבי (למרות שבהמשך אני אדגים כמה מקרים).

השירות של גוגל עדיין לא זמין בארץ, לא דרך הטלפון ("אוקיי גוגל") ומן הסתם אין עדיין בשוק סייענים ייעודים כמו גוגל הום , אבל יש כמה איתותים לכך שזה יקרה בקרוב ובהמשך אני אציג מספר דוגמאות לכך שזה כבר ממש קורה!

בין אם אתם קוראים את הפוסט הזה בזמן שהוא כבר זמין במלואו ובין אם לא, הגיע הזמן לעלות פוסט מעמיק על חיפוש קולי.

האם אני עדיין יכול להתנסות ב-"Ok Google"?

אם יש לכם טלפון אנדרואיד, סביר להניח שיש איפשהו אפשרות להפעיל את "Ok Google", אבל אצלי למשל היא לא זמינה מכיוון שאני משתמש בממשק העברי (כמו רבים מאיתנו).

יש כמה אפשרויות לעקוף את זה, אבל הן לא נוחות במיוחד ויכולות לדרוס את הגדרות השפה בטלפון.

למרבה המזל, יש גרסה בלתי רשמית ל-Windows, מק וגם לינוקס שתוכלו להוריד מכאן ותאפשר לכם להתנסות בה באמצעות הקלדת טקסט (דיבור אל המיקרופון לא מזהה את העברית)

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

האקטיבציה שלה מעט יותר מורכבת, אבל לא משהו יותר מסובך מלמלא כמה טפסים… (החל מצעד 11 ההוראות המעודכנות מעט שונות: לחצו על 0Auth Consent Screen בצד שמאל ואז על edit app במסך שיופיע – משם המשיכו בצעד 13 כשאתם מדלגים על המסכים שלא מוזכרים, עד שתחזרו למסך המקורי ותוכלו להוסיף את המשתמש שלכם).

אחרי כל הבבל"ט הזה, אתם אמורים לקבל חלון בו תוכלו לכתוב בעברית.

ומפה כבר אפשר לראות כמה תוצאות מעניינות:

תוצאות משימוש ב OK google
תוצאות משימוש ב OK google

התוצאות כאן לא מרשימות במיוחד: מה שהאלגוריתם של גוגל עשה הוא בסך הכול להוציא את ארבעת התוצאות המקומיות הראשונות.

לעומת זאת, אם אני אחפש שאילתה מורכבת יותר באנגלית כמו למשל "find a nice Asian restaurant in tel aviv", גוגל יתעלם מכל התוצאות המקומיות ויתבסס על אתר תיירות בשם trip culture.

מהבחינה הזו, אנחנו מקבלים בעצם את ה"תוצאה אפס", וזה עוד מאפיין של חיפוש קולי.

יש כמובן עוד אינספור דוגמאות, אבל הדבר העיקרי שצריך לקחת מכאן שהוא שבכל מה שקשור לחיפוש קולי באמצעות עוזר דיגיטלי, בדרך כלל יש מקום רק לאתר אחד, ואם אנחנו מדברים על הממשק הקולי בלבד (Google Home נניח), אז גם זה לא תמיד… (אלא אם כן המשתמש יכול לחבר את הרמקול החכם לאפליקציה בטלפון שלו כדי לראות ממש את הקישורים)

אז איך תוקפים את הבעיה הזו? יש כמה עקרונות חשובים:

מילות שאלה, מילות חיבור והקשר לזנב הארוך

✔️ מן הסתם, שימוש במילות שאלה כמו "איפה", "איך", "מתי" ואפילו "למה" הן אלו שימשכו את תשומת הלב של הסייענים הדיגיטליים.
✔️ מלבד זאת, רוב האנשים יאמרו בקול את כל השאלה ולא יכניסו רק מילות מפתח, ומכאן החשיבות העצומה של התייחסות לזנב הארוך.
✔️ באנגלית מדברים גם על מילות חיבור (on, the for) שבעברית הופכות לעיתים לאותיות חיבור (לדוגמה, and הופך ל-"ו"). גוגל מבין אותם גם בעברית ברמה מסוימת, כך שבהחלט כדאי להתייחס אליהם בתוכן ובעיקר בכותרות שמרכיבות אותו (למרות שלא כדאי להגזים ולהפוך כל כותרת לשאלה עם מילות מפתח מדויקות).
✔️ ואם כבר אופטימיזצית יתר של מילות מפתח: הסייענים הדיגיטליים מחפשים תשובות פשוטות ועשויים להתעלם מטקסט שכתוב בצורה רובוטית ולא טבעית. במילים אחרות, אל תצפו שחיפוש קולי יעבוד היטב עם מאמרי SEO באיכות נמוכה.
✔️ בנוסף, נסו לכוון לרמת קריאות כמה שיותר גבוהה, שיהיה קל לקרוא את הטקסט. (Yoast יכול לבדוק באנגלית ו-Highver בעברית)

קידום אתרים זנב ארוך (Longtail SEO) – איך זה עובד ולמה זה כל כך יעיל?

רשימות

מלבד מילות שאלה, נראה שהאלגוריתם הקולי של גוגל גם מאוד אוהב רשימות טבלאיות. הסיבה לכך היא שזהו סוג של מידע שקל מאוד לעבוד אתו ולשלוף ממנו נתונים.

עם זאת, חשוב לסייג ולציין שלפעמיים הסייען הדיגיטלי עדיין מתקשה בשליפה של מידע טבלאי, אולי מכיוון שהוא מנסה לענות תשובה קצרה יחסית וטבלאות יכולות להיות מלאות בכמות רבה של נתונים.

תוצאות מקומיות

ללא ספק המאפיין החשוב ביותר של חיפוש קולי: חלק גדול מהאנשים מחפשים עסקים או שירותים שונים, והמקום ממנו הכי קל לסייענים הדיגיטליים (ועל אחת כמה וכמה לזה של גוגל) לשלוף את הפרטים שלהם, הוא מן הרשומות המקומיות.

המשמעות היא שחשוב מאוד לרשום את העסק שלכם לשירותים השונים של כל חברה:

  • גוגל משתמשת במידע מתוך Google My Business (מן הסתם…)
  • אפל משתמשת במפות שלה
  • אלקסה משתמשת ב-Yelp ו-Yext (פתרונות AI לעסקים)
  • קורטנה של מיקרוסופט משתמשת ב-Bing Places. (בניגוד למנוע החיפוש של בינג, נתח השוק שלה בתחום הקולי הוא 19%!)

דגשים נוספים וכלי עזר

  1. אל תשכחו להשתמש בסימון של Schema היכן שאתם יכולים (מדובר בפורמט אחיד שלא רק גוגל מבין). רוב החיפושים הקוליים יחזירו ממנוע החיפוש של גוגל לפחות תוצאה עשירה אחת.
  2. עבור רעיונות ל"מילות מפתח קוליות" אפשר להשתמש בשירותים כמו "topic research" של SEMRush
  3. ישנם גם כלים שמאפשרים לכם למצוא נושאים לכתוב עליהם, מי שיכול להקביל לחיפוש קולי. למשל, הכלי של Moz ל-Content Ideas.
  4. אולי הכלי הייעודי החזק ביותר, Answer the Public שהוא כלי ייעודי לחיפושי שאלות שאנשים שואלים. לאחר שתקלידו מילת מפתח, הוא יחלק את השאלות למילות שאלה ולאחר מכן יראה לכם שאלות שכוללות את המילה הזו בצורת "שמש" (כמו שהיינו מציירים בבית הספר…).
    כרגע תומך בגוגל ישראל, אבל רק באנגלית.
  5. ניתן גם להשתמש בגוגל טרנדס כדי לזהות טרנדים, אם כי שם לא תוכלו ממש לראות את צורת הניסוח השלמה.
  6. בסופו של דבר הסייען הדיגיטלי צריך לטעון את העמוד כדי לראות את כל המידע שבו ולשלוף אותו במהירות. אם העמוד שלכם עולה לאט או פשוט לא זמין חלק גדול מהזמן, הוא עשוי להיכנס לרשימה של מקורות מידע בעדיפות נמוכה. כנ"ל לגבי תאימות למובייל.

לסיכום

החיפוש הקולי בתצורה האמיתית שלו אומנם עושה רק את צעדיו הראשונים בעברית, אבל כאנשי SEO או מנהלי אתרים, אנחנו תמיד חייבים להיות מוכנים גם למה שיהיה רלוונטי עוד כמה שנים.

אופטימיזציה לחיפוש קולי עשויה להיראות מפחידה ומורכבת בהתחלה, אבל אם בוחנים את העקרונות השונים, אפשר לראות שהם בעצם לא כל כך שונים מההתאמות שאנחנו צריכים לבצע ל"תוצאות אפס" ותוצאות חיפוש עשירות.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו