כשכתבתי על מיתוסים על קידום אתרים, הזכרתי בין היתר בכמה פסקאות את המדדים של DA ו-DR והסברתי למה לא כל כך כדאי לסמוך עליהם.
וכמו שאתם יודעים, אני מאוד אוהב להיכנס בעובי הקורה בכל מה שקשור ל-SEO, ולכן הפעם אני ארחיב קצת יותר על שני המדדים האלו ועל המדד הדומה של Majetic, ה-Trustflow.
אני אהיה קצת בוטה ואגיד שבגדול במקרים רבים הם לא יותר מקשקוש בלבוש 🙂
מהי ההגדרה הרשמית של כל אחד מן המדדים?
מה זה DA?
ראשי התיבות של DA הן Domain Authority. המדד פותח על ידי MOZ והוא מקבל ציון שבין 1 ל- 100.
ככל שהמספר גבוה יותר, כך הפוטנציאל של הדומיין להתברג על מילות מפתח במקומות גבוהים הוא טוב יותר.
המדד מסתמך בעיקר על מספר הקישורים והדומיינים שמפנים לדומיין, אך MOZ טוענים שבפועל הוא יותר מורכב מזה ומשתמש גם בלימוד מכונה.
אגב, מדובר במדד לוגריתמי. כלומר, קפיצה מ-20 ל-30 קלה יותר מאשר מ-70 ל-80.
בנוסף לכך, קיים גם מדד דומה בשם Page Authority שמתייחס לעמודים בודדים.
MOZ מדגישים בעצמם שמדובר במדד ייחסי.
כלומר, המטרה שלכם היא להגיע למספר גבוה יותר משל המתחרים הישירים שלכם ואין הרבה משמעות לעלייה אבסולוטית בדירוג הזה. משמעות נוספת שנלווית לכך היא שמדובר במדד דינאמי שיכול להשתנות כל הזמן בהתאם לשינויים אצל אתרים אחרים.
מה זה DR?
DR הוא ראשי תיבות של Domain Rating והוא פותח על ידי ahrefs. החברה מקדישה לו עמוד נרחב יחסית עם לא מעט מידע, אבל הנה הדברים החשובים שאתם צריכים לדעת:
אז קודם כל, ב-Ahrefs מתנערים מהגדרה של "Domain Authority" ומציינים שאין קשר לתנועה או דירוגים ולמעשה DR גבוה לא אומר בהכרח שאתר ידורג גבוה יותר (זאת בניגוד לטענה של MOZ).
למרות זאת, בפועל DR לא מאוד שונה מ-DA.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
ב-Ahrefs אפילו הולכים צעד אחד קדימה ומסבירים איך קישורים משפיעים או לא משפיעים על DA:
- אם מאתר מסוים יש מספר קישורים לאותו האתר, רק הקישור הראשון יעביר "מיץ DR"
- ככל שיש יותר קישורים מאתר מסוים לדומיינים שונים, כך כל דומיין יקבל פחות "מיץ DR"
- קישורי nofollow לא ישפיעו על ה-DR
- DR גבוה יותר של האתר המקשר ישפיע לטובה גם על ה-DR של האתרים המקושרים
באופן דומה ל-MOZ, גם כאן יש ל-DR אח קטן בשם UR, שזה URL Rating, שמודד עמודים ספציפיים.
אני מדבר על זה עוד בסרטון הבא:
עכשיו אני אתן לכם רמז לחלק הבא:
כמו שאתם יכולים לראות, מדובר בחישוב שלא מחדש הרבה מאשר מה שידענו על גוגל לפני 10 או 15 שנים (וכאן עוד מדובר על העדכון האחרון של ה-DR מפברואר 2018). מאז הרבה דברים השתנו.
לדוגמה, בכלל לא בטוח שקישורי nofollow הם באמת חסרי השפעה וה-DR בגרסתו הפשוטה גם לא ממש מתייחס לאיכות של האתר המקשר.
במילים אחרות, אפילו עם מחשבון פשוט וכמה כלים בסיסיים לבדיקת קישורים נכנסים, אתם כנראה יכולים להגיע ל-DR משלכם, לפחות בהערכה גסה יחסית של 1-10.
Trustflow ו-Citationflow/ Flow Metrics
אלו הם שני מדדים של Majestic.
בניגוד ל-DA/DR, לכל קישור או דומיין יש את שני המדדים האלו בנפרד, כך שאפשר לשים אותם על גרף של ציר X וציר Y ולראות שלכל אתר יש פרופיל קישורים או פרופיל דומיינים מפנים מעט שונה.
ככל שהצבע באזורים מסוימים בגרף כהה יותר, כך המשמעות היא שיש יותר קישורים עם ערכים דומים, קצת כמו במפות חום.
בעוד ה-CitationFlow עדיין מתייחס בעיקר לקישורים והוא די דומה למדדים האחרים, ה-Trustflow מתייחס ל"רמת האמון" של אתרים שונים, כאשר בהתחלה נבחרו מספר אתרים שהאמון שלהם נבדק באופן ידני ונמצא גבוה. דוגמה לאתרים עם Trust גבוה הם אתרים כמו CNN,BBC והניו-יורק טיימס.
הם משפיעים לטובה על אתרים כמו איקאה ואסוס מכיוון שהם מקשרים אליהם.
חידוש נוסף בהקשר של Trustflow הוא שיש כאן חלוקה לקטגוריות בשם Topical Trust Flow.
כלומר, לכל אתר יש הרבה מאוד ציוני Trustflow בהתאם לכל קטגוריה. מדד ויזואלי ל-Tropical Trust Flow אפשר לראות באמצעות דיאגרמת עוגה.
אם כל זה נשמע לכם קצת חופר, הסרטון הבא יעשה לכם סדר בראש:
בשורה התחתונה, זו הסיבה שמבין כל המדדים, אני מעט יותר מחזיק מה-Trustflow.
למה מקדמי אתרים כל כך אוהבים את כל המדדים האלו?
יותר מדי מקדמי אתרים ואפילו כאלה שאני מחשיב מומחי קידום אתרים לוקחים את המספרים האלה כאל תורה מסיני.
באופן אישי אותי זה לפעמים מפתיע מאד ואפילו מאכזב.
ציפיתי מאנשים שרובם די אינטליגנטיים, לפתח חשיבה קצת יותר ביקורתית מזאת – ולהבין שבהרבה מקרים אין קשר בין המספרים האלה לבין המציאות.
אם תחשבו קצת בהגיון – זה הרי לא מידע שמגיע מגוגל. אז למה להתייחס אליו כאילו זה היה מדד רשמי?
אז למה המדדים האלה כל כך פופולאריים?
אחד ההסברים הכי פשוטים לדעתי הוא שאנשים נוטים לסמוך על מספרים.
הרבה יותר קל להגיד שאתר מסוים מקבל ציון X מאשר שהוא מדורג על 20 מילות מפתח כאלו או אחרות.
מעבר לכך, אלו מדדים שכל אחד יכול לראות דרך מנוי פשוט או אתרים שונים שעוקבים אחריהם המדדים האלו ולא צריך להיות בעל גישה לחשבון ה-Analytics של האתר.
עוד דבר: רובינו עדיין סומכים בעיקר על קישורים, והמדדים האלו בעצם מקצרים לנו את העבודה שפעם היינו צריכים לעשות באופן ידני, באופן אירוני, באמצעות אותם הכלים פחות או יותר.
התוצאה של כל זה היא שהרבה אנשים עדיין מתפתים להחלפות קישורים או קבלת תכנים עם קישורים מאתרים עם מדדים גבוהים של DA/DR/Flow Metrics, ממש כמו שפעם ה-Pagerank היה המדד שכולם התייחסו אליו. אני אפילו קצת אגזים ואגיד שמדובר באותה גברת בשינוי אדרת.
ולמה המדדים האלו כל כך בעייתיים?
כמו שכבר הזכרתי: אלו הם לא מדדים של גוגל, אלא מדדים שנועדו כביכול לחקות את האופן שבו גוגל מנתח אתרים.
אבל כפי שכולנו יודעים, יכולות החישוב של האלגוריתם של גוגל הן עצומות, וגם חברות עם מתכנתים מעולים כמו Moz / Majestic ו-ahrefs לא יכולים להגיע לעוצמת החישוב הזו, שלא לדבר על כך שאם לגוגל יש מאות מדדים שונים, כאן מדובר בעיקר על קישורים ואולי גם קצת על חלוקה לנושאים (שאנחנו לא יודעים אם יש לה קשר לזו של גוגל).
ואפילו אם נניח שאין לנו שום מגבלה על כוח המחשוב ואולי למי שיצר את השירותים האלו יש גישה למידע פנימי מגוגל (שוב, במציאות זה מאוד לא סביר), הרי שהאלגוריתם של גוגל משתנה על בסיס יום יום ואפילו שעתי. לשום חברה חוץ מגוגל אין מספיק כוח אדם כדי לעמוד בקצב השינויים האלו.
רק דוגמה קטנה ללוגיקה בעייתית: אתר יכול להיות מקושר מכל האינטרנט ואשתו, אבל אם גוגל החליט משום מה להעניש אותו, לא תהיה שום התאמה בין הביצועים שלו בפועל ובין מה שהמדדים האלו יראו.
מה עושים במקום?
כל הכלים שאותם הזכרתי הם בהחלט כלים לגיטימיים, שלא מעט מקדמים אתרים עצמאיים או מקדמי אתרים בחברה לקידום אתרים עושים בהם שימוש. לא סתם יש להם המוני משתמשים, אבל, וזה אבל גדול, חשוב לדעת היכן הם יכולים באמת לעזור לנו.
אם אני מסתכל על ahrefs, שאותו אני מאוד מאד מחבב, הרי שאחת התכונות היותר שימושיות שלו היא להראות לי על אילו ביטויים אתר מסוים מדורג. אם אני מחבר את מילות המפתח האלו עם פרופיל הקישורים (בדיוק מאיפה הם יוצאים ולא רק המספר שלהם) שלו ואיכות התוכן, יהיה לי כבר הרבה יותר קל להבין מהם החוזקות ומהן החולשות של כל אתר ובאיזה מתחרים להתמקד.
ניתוח של תוכן הוא משהו שבעברית עדיין כדאי לבצע באופן ידני, ולכן כאן רוב הכלים לא באמת יעזרו לי.
לסיכום – מדדי DA/DR
עם כל הכבוד למדדים ונוסחאות, אין תחליף לשכל הישר.
ככל שהלוגיקה של גוגל תמשיך ותתפתח למשהו שיותר מזכיר את הלוגיקה האנושית, כך אני מניח שהמשפט הזה יהיה יותר ויותר רלוונטי.
ואגב, אני בהחלט מעריך את כל אותם אנשים שמנסים לתת פייט לגוגל, אלא שכרגע אני חושב שהם עדיין רחוקים מאוד מלספק אלטרנטיבה אפקטיבית…