דף הבית / כתיבת תוכן / קייס סטאדי: איך החלפת תוכן בעמוד הביאה את הביטוי משומקום לתוצאה שנייה בגוגל

קייס סטאדי: איך החלפת תוכן בעמוד הביאה את הביטוי משומקום לתוצאה שנייה בגוגל

הפעם אני מעוניין לשתף אתכם, קוראים יקרים, במקרה בוחן מעניין בנושא של כפילות תוכן.

מעשה שהיה כך היה: מדובר באתר חזק בתחום הטבע והבריאות. לאתר עשרות ביטויים בדף ראשון ובתוצאות הראשונות. ביטוי אחד, נקרא לו "משה" – החליט להשתגע לפני כמה חודשים. מה זה אומר להשתגע? להופיע לסירוגין בין מקומות 4-5 לבין "שומקום" – כלומר, לא במאה התוצאות הראשונות. התופעה די מזכירה את המקרה הזה שכתבתי עליו לא מזמן, אבל מדובר במקרה שונה לחלוטין.

ישבתי וחשבתי, מה יכול לגרום לשינוי כזה קיצוני במיקומים, בזמן ששאר הביטויים יציבים יחסית בתוצאות? ניסיתי לעשות צ'קליסט של בדיקות ושללתי אחת אחת:

  • צפיפות התוכן של הביטוי הייתה סבבה (משהו כמו 3%), ומדובר בעמוד עם הרבה מאד תוכן טקסטואלי.
  • הבאונס רייט והזמן שהייה נמצאים בטווח הממוצע ביחס לאתר ובכלל.
  • התוכן היה ברמה גבוהה.
  • היו קישורים פנימיים לעמוד, בביטויים מגוונים.
  • לא היה טקסט נסתר / טכניקת בלאט הט כלשהי.

אממה…שכחתי דבר אחד מאד בסיסי: בדיקת שכפול תוכן!

אלו מבינכם שמשתמשים בקופיסקייפ בוודאי מכירים את המראות האלה (הטקסט מטושטש כי אני לא מעוניין לחשוף את האתר, עמכם הסליחה…):

צילום מסך מקופיסקייפ

מדובר במקרה של שכפול תוכן בוטה במיוחד, שהעתיק תוכן מעמוד שלם כמעט אחד לאחד. אין זה משנה לצורך העניין, מי העתיק ממי – העניין הוא, שהתוכן המועתק שייך לאתר שנמצא בתוצאה ראשונה על אותו ביטוי מדובר! אם כך, ברור שלגוגל אין אינטרס להציג 2 תכנים באותו דף בגוגל (דף ראשון במקרה הזה). מאט קאטס גם הזכיר זאת במפורש באחד הסרטונים שלו. לנוחיותכם, אני מצרף את הוידאו כאן – אם יש לכם 3 דקות פנויות, זה עושה קצת סדר בעניינים:

לאחר שהבעיה התגלתה, דאגתי להתריע את הלקוח במיידי, ודאגנו לתוכן חלופי לאחר יום יומיים. התוכן החדש עלה והחליף את התוכן הכפול. היות ויכול לקחת לא מעט זמן עד שגוגל יסרוק שוב את העמוד ויאנדקס אותו בתוצאות, החלטתי לזרז את העניינים, ובאמצעות הפקודה "אחזר כמו גוגל" בweb master tools, הצלחתי לאנדקס את העמוד מחדש תוך כמה שניות (טיפים לאינדוקס מהיר – תמצאו כאן) והופ! הוא הגיע מתהום הנשייה לתוצאה השלישית בגוגל וזמן קצר לאחר מכן לתוצאה השנייה, נושף בעורפו של המתחרה עם התוכן המדובר.

לצורך המחשה, ככה זה נראה ב-3 חודשים האחרונים (יש ללחוץ להגדלה):

מקרה בוחן תוכל משוכפל

אז מה אפשר ללמוד מכך?

  • אל תעתיקו תוכן. מכל סוג שהוא. מאף אחד. אף פעם. זו הפרה בוטה של זכויות יוצרים ומעמידה אתכם בסיכון ממשי לתביעה. וסיבה נוספת כמובן – גוגל לא אוהב את זה וזה עלול לפגוע לכם במיקומים.
  • אם יש לכם עמוד עם ביצועים לא משהו, כאשר אין הסבר הגיוני אחר, מומלץ לבצע בדיקות שכפול תוכן – גם פנימית וגם חיצונית. אל תסמכו ב-100% על Copyscape כי הוא לפעמים מפספס. ההמלצה שלי היא להעתיק משפטים אקראיים מתוך אזורים שונים בעמוד שלכם אל גוגל ולראות אם קיים שכפול של תוכן מחוץ לאתר שלכם.
  • בהרבה מקרים, ייתכן ותיראו תוכן משוכפל ברמה כזו או אחרת – אבל לא תמיד תהיה זו הסיבה לפגיעה בביצועי העמוד. חשוב לזכור שבמקרה שהצגתי כאן מדובר בשכפול תוכן אגרסיבי במיוחד, שהעתיק כמעט את כל תוכן העמוד אחד לאחד.
  • תבצעו בדיקות שכפול תוכן יזומות על מנת "להקדים תרופה למכה" וגם להיות בעניינים ולהבין מה המצב של האתר שלכם או של הלקוח שלכם. אני מסביר איך עושים זאת בפוסט הזה.

זהו ילדים, מקווה שלמדתם היום משהו! 🙂

לשאלות, טענות, הערות, שיתופים, תגובות, חיבוקים, פרגונים – זרקו לי מילה!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

האתר שלך (יש להוסיף http://)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

שיווק חכם בעזרת תוכן

מה קורה כשמשלבים פרסום באאוטבריין עם שיווק בפייסבוק?

רימרקטינג יכול להיות הרבה יותר מבאנרים בגוגל ומודעות מכירתיות בפייסבוק: שיווק באמצעות כתבות תוכן מזרים ...

דגשים לכתיבה טובה יותר

ככה כותבים תוכן ברשת – הרי הוא המלך לא?

כמה פעמים כבר שמעתם את המשפט שהפך להיות כמעט קלישאתי לגמרי "התוכן הוא המלך", כולנו ...

20 תגובות

  1. info@mizran.co.il'

    שלום רב,
    האם לדעתכם, 2 מוצרים מאוד דומים בחנות וירטואלית אחת יכולים להיחשב כתוכן כפול או מועתק?

  2. שלום אבי,
    זה בהחלט תרחיש אפשרי באתרי מסחר.
    במידה ומדובר ב-2 מוצרים עם תיאור טקסטואלי – יש לך שליטה ויכולת לדאוג שהטקסט יהיה שונה בין 2 המוצרים (או יותר). במידה ואין תוכן טקסטואלי ורק תמונה עם כמה פרטים יבשים על המוצר, אני ממליץ להוסיף כמה שורות של מקוריות של טקסט לכל מוצר, על מנת ליצור ייחוד.
    ככלל, גוגל פחות אוהב עמודים בלי ערך מוסף לגולש – כלומר בלי תוכן מקורי כלשהו. דוגמא לעמודים כאלה: עמודי תגיות, עמודי קטגוריות מוצרים, עמודי תקצירי מאמרים וכו'. איך מתמודדים עם המצב (הנפוץ, יש לומר) הזה? מוסיפים בדרך כלל תיאור קצר של כמה משפטים לכל עמוד כזה – על מנת שכן יהיה בו איזשהו תוכן שלא מופיע באף עמוד אחר באתר.

    יחד עם זאת אני יכול להגיד לך שגוגל מכירים את התופעה הזאת באתרי מסחר ובדרך כלל נוטים להיות סלחניים לנושא. אבל שוב, צריך לבדוק באיזה רמה של שכפול תוכן מדובר ועד כמה התופעה נפוצה באתר שלך. מקווה שעזרתי 🙂

  3. virial@gmail.com'

    פוסט דלוקס, אהבתי. גם אני נוטה לשכוח לבדוק תוכן משוכפל; מעכשיו בהחלט אקפיד יותר.

  4. תודה חבריקו 🙂

  5. akko.sail@gmail.com'

    היי דניאל – כרגיל מאמר מיקצועי שמציף נקודות תורפה שלא לקחתי בחשבון !!!
    ולמעשה עכשיו שנחשפתי להיקפי התוכן המשוכפל באתרי יש לי שאלה:

    האם באתר מסחר אלקטרוני שעמוד הבית משמש גם כקטלוג מלא למוצרי החנות ולפיכך מושג בערכי כפילות משמעותיים כדאי להשמיטו מהאינדיקס באופן שלא יסרק ובכך לפרק חלק משמעותי מהכפיליות בתוכן ?
    כמו כן כיצד מנגנון הסריקה של Siteliner עובד ? השמטתי מספר עמודים מאתרי בשל תוכן כפול אבל עדיין מוצגים בתוצאות הסריקה ככפולים היתכן ?

    • היי אסף
      בשום פנים לא הייתי עושה noindex לדף הבית באתר. אחת הדרכים להתמודד עם שכפולי תוכן באתרי סחר היא לדאוג שבכל קטגוריה שמציגה מוצרים (שחוזרים על עצמם בהרבה דפים באתר) – יהיה ערך מוסף כלשהו, כלומר תוכן ייחודי שיש רק בקטגוריה הזו. בדרך כלל זה יהיה טקסט כלשהו שמתאר בכלליות את המוצרים בקטגוריה. זה לא חייב להיות מאמר שלם, אבל כן רצוי לכתוב פסקה או 2 בכל קטגוריה – אם הדבר אפשרי מבחינת זמן/תקציב. כאשר מדובר באתר עם המון המון קטגוריות, קודם כל שווה לבדוק אם יש כניסות ישירות מגוגל (אורגני) לקטגוריות האלה – בעזרת אנליטיקס או WMT. במידה וחלק משמעותי מהטראפיק מגיע אל דפי הקטגוריה, שווה לכתוב תוכן ייחודי לכולם, עד כמה שאפשר ובהדרגה. במידה ואין כניסות לעמודי קטגוריה, הייתי בודק עד כמה התופעה של השכפול רחבה ורק כצעד אחרון הייתי שוקל לבצע NOINDEX רוחבי על כל עמודי הקטגוריות. בדיוק פרסמתי מאמר שמרחיב על כך באתר GEEKTIME – מוזמן לקרוא:
      http://www.geektime.co.il/content-duplication-by-google/

  6. swizner@gmail.com'

    הי, מה לגבי תוכן משוכפל ששייך לי? הכוונה היא שאני כותבת לאתר חדשות מסויים, ומעוניינת להעלות את הכתבות שלי משם לבלוג שלי (כמובן שהאתר לא מתנגד לזה). אני צפויה ל״עונש״ מצד גוגל? ואיזה? מה מומלץ לעשות?

    • היי שירי, אפשר לעשות כמה דברים:

      1. לפרסם את התוכן בתור תמונה (צילום מסך של הטקסט)
      2. לפרסם את התוכן ולהוסיף תג קנוניקל לעמוד המקורי שבו הוא התפרסם. כך בעצם העמוד יהיה קיים באתר אבל לא יהיה מאונדקס בגוגל.
      3. פשוט לחסום את העמוד לאינדוקס על ידי תגית noindex
      4. לא לעשות כלום – אם זה מקרה בודד סביר להניח שגוגל יהיה סלחני אבל אם זה משהו גורף וכל האתר משוכפל זה משהו אחר.

      חשוב לציין שתוכן משוכפל קורה כל הזמן ברשת – אתרי חדשות שעושים סינדיקציה בין הכתבות (למשל שת"פ שיש בין דהמרקר לאתר מאקו), תיאורי מוצרים באתרי מסחר ועוד ועוד. הכל תלוי בהיקף השכפולים. אם באתר אין מספיק תוכן מקורי וערך משלו אין לו ממש הצדקת קיום (בעיני גוגל).
      מקווה שעזרתי קצת 🙂

  7. eshlomi100@gmail.com'

    הי דניאל,

    במידה ומשתמשים במאגרי מוצרים כמו קונימבו הכוללים מפרט מלא ועשיר לכל מוצר (קומידיטיז בפרט)
    אך מן הסתם זהה לאתרי היצרן ואחרים המשתמשים במאגר, האם זה נחשב תוכן משוכפל ? יש דרך להתמודד עם זה בפרט שהאתר מכיל אלפי פריטים ?

    • היי ערן,
      זאת בעיה נפוצה בהרבה אתרי מסחר,
      במקרה כזה גוגל יותר סלחניים כי כולם עושים אם זה ולפעמים גם חייבים לקחת את המפרט מהיצרן.
      מה שכן, אתרים שקצת יותר משקיעים בנושא קצת משכתבים ו/או מוסיפים איזשהו טקסט ייחודי לכל מוצר (אפילו 2-3 פסקאות) וזה יכול לעזור לבדל אותם מאתרים אחרים וגם כמובן ברמת הקידום.
      וגם, כמו תמיד בקידום אורגני רק ביצוע של הדבר זה לא יעזור יותר מדי, והכל צריך לעבוד בסנכרון עם קישורים איכותיים, תוכן, מבנה נכון של האתר וכו' 🙂

  8. pele.jobes@gmail.com'

    שלום,

    מבקשת לדעת מה קורה עם דיסקליימרים?
    אם יש בתחתית כל העמודים והפוסטים בצבע אפור נוגה דיסקליימר – זה עלול להיחשב כתוכן משוכפל?

    ובהזדמנות זו –
    "לצפייה בבלה בלה בלה בלה בלה בלה – לחצו כאן".
    מה עדיף: סימון כל המשפט כלינק או לסמן רק את "לחצו כאן"?
    יש הבחנה בין לינקים פנימיים לחיצוניים בהקשר הזה?

    אתר מצוין, תודה!

    • היי אור,
      בגדול, גוגל יודע להבחין בתכנים מסוג הזה שהגיוני שיחזרו על עצמם בכלל עמודי האתר. מה שחשוב זה לדאוג שיהיה מספיק תוכן ייחודי בכל עמוד שיהיה באחוז גדול יותר מהתוכן שחוזר על עצמו.
      בקיצור לא משהו שהייית דואג לגביו.
      לגבי שאלת הקישורים – אין כלל אחד נכון, ממליץ לגוון תמיד גם בקישורים פנימיים וגם קישורים חיצוניים.

  9. pele.jobes@gmail.com'

    ועניין חשוב נוסף:
    צריכה להציג באתר עמוד שלם של חקיקה.
    יש לי 2 אפשרויות – רשימת לינקים למאגר משפטי ידוע ומוכר או רשימת לינקים לקבצים פנימי.

    2 שאלות:
    1. מה עדיף מבחינת גוגל או שאין בכלל הבדל?
    2. גוגל סורק גם את הטקסט המופיע בקבצים פנימיים? הרי כמובן שחוק הוא שכפול מדויק, זה בעייתי?..

    TODA MEROSH

    • אפשר במקרה הזה לפרסם את עמודי החוקים במלואם ולחסום את העמודים האלה לאינדקס של גוגל באמצעות פקודת noindex או לחלופין קנוניקל לעמודים המקוריים.

      • pele.jobes@gmail.com'

        תודה דניאל
        אז אם מדובר בהפניה לקבצים פנימיים בהם מופיעה החקיקה (קובץ נפרד לכל חוק) – גם אפשר להחיל את הפקודה הזו? או שבמקרה כזה עדיף להציג רשימת לינקים חיצוניים?

        אגב יש לפקודה הזו 100% כיסוי? גוגל באמת מתאפק ולא סורק את העמודים האלה? מתקשה להאמין

        • pele.jobes@gmail.com'

          וזה נכון מה שכתבתי – שגוגל סורק גם את התוכן של הקבצים??

        • מהנסיון שלי noindex יותר חזק מקנוניקל וגוגל מציית לזה (לא יצא לי לראות מצב שגוגל מתעלם מnoindex).

          • pele.jobes@gmail.com'

            מה לגבי קבצי וורד?

            ואם למשל אני מעלה מדריך בן 50 עמודים פורמט PDF של משרד ממשלתי – זה עלול לפגוע בקידום? ייחשב לשכפול תוכן?

            תודה רבה על כל התשובות המהירות, מאד מעריכה את העזרה שלך!!!

          • גם קבצי וורד נסרקים בגוגל,
            לגבי המדריך PDF – לדעתי תעלי ללא חשש. לא רואה עם זה בעיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

נושא

תוכן ההודעה