אחד הנדבכים המרכזיים בכל עבודת קידום אתרים היא בניית פרופיל קישורים באופן טבעי, אך ישנו דיסוננס. בניית פרופיל קישורים שמטופל ע"י מקדם אתרים אף פעם לא יהיה באמת טבעי. פוסט אורח מאת עידן בן אור.
בפוסט זה ננסה להבין מהו פרופיל קישורים ומה הופך אותו לטבעי בעיני גוגל.
קצת רקע על בניית פרופיל קישורים – למה הקישורים כ"כ חשובים?
אי שם בעבר הרחוק, המציאו בחברה קטנה בשם גוגל אלגוריתם העונה לשם PageRank והחליטו לדרג על פיו את מיקומי האתרים ברשת האינטרנט.
לאחר יצירת אלגוריתם זה שכללה חברה קטנה זו (שכבר לא הייתה כ"כ קטנה) את האלגוריתם והוסיפה לו את אלגוריתם ה- Trust Rank.
שני אלגוריתמים אלה לקחו טכניקה פשוטה מהחיים – המלצות, והעבירה אותם לעולם הוירטואלי.
אז איך ממליצים באינטרנט? קישורים.
השיטה של גוגל הייתה פשוטה מאוד וניתן להכניס אותה תחת הגדרה של "תאוריית המעגלים".
גוגל הגדירו מספר לא ידוע של אתרים כאתרים האמינים עליהם ב100% (סוגים שונים של אתרי אקדמיה, ממשלה וכו'), בתאוריה, יכול להיות שאתרים אלו היו עסוקים כל הזמן במכירת קישורים אבל בעיני גוגל הם אתרים אמינים ואובייקטיבים ועל כן קיבלו את הדירוג המקסימלי.
אתרים אלה קיבלו את הזכות "להמליץ" על אתרים נוספים, ושוב אשאל, איך ממליצים באינטרנט? כן, כן, גם הפעם התשובה היא קישורים חיצוניים.
אתר שקיבל קישור ישיר מהמעגל הראשון(זה שסומן ע"י גוגל כ"אמין ביותר") הפך בעיני גוגל אמין ב90%, אתר שקיבל קישור מאתר במעגל השני הפך בעיני גוגל לאמין ב80% וכו' וכו'.
שרטוט זה מסביר בפשטות את תאוריית המעגלים:
אומנם זהו הסבר מאוד פשטני על האלגוריתם אבל עושה את העבודה ועוזר לנו להבין את הרעיון הכללי.
אם כן, ברור לנו כעת מדוע קישורים חיצוניים הם כה חשובים והרי הם "הצבעת האמון" הוירטואלית שאנו מקבלים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בשביל ההדגמה – אתר שמקבל קישור מאתר בעל אמון גבוה מקביל לעסק שקיבל המלצה מ"יצאת צדיק" (רק בלי חיים הכט).
במשך השנים שכללו גוגל עוד ועוד את האלגוריתם שלהם והבינו כי מקדמי האתרים מבצעים מניפולציות על מנוע החיפוש שלהם ועל כן הכניסו את עדכון פינגווין עדכון המוכר והמאיים.
מטרתו של עדכון פנגווין (ומומלץ לבדוק כמה נקודות לפני שהוא יגיע) היא להבין אילו קישורים הם כאלה הנועדו לבצע מניפולציה על מנוע החיפוש ואילו קישורים הם קישורים להם זכה אתר באופן אובייקטיבי.
1. בניית פרופיל קישורים בעזרת שימוש באנקורים טבעיים
הקו המנחה שלנו תמיד יהיה טבעיות.
מילה זו הפכה להיות שנואה על מקדמי האתרים היות ונוהגים להשתמש בה על מנת לתאר כמעט כל פעולה בתחום ה-SEO אך בנושא הקישורים ישנה חשיבות יתרה לטבעיות.
אז איך יוצרים פרופיל קישורים טבעי, או במילים אחרות: איך מקשרים בטבעיות? כמו שמדברים.
גוגל מתקדם בעולם הסמנטי ויודע לזהות דבר מתוך דבר, החשיבות של שימוש באנקורים מדוייקים יורד וכשעדכוני הפינגווין יגיעו בעוצמה המלאה לגוגל ישראל הם גם יפגעו.
במידה וישנו עמוד אשר העולם הסמנטי שלו (טייטל, כותרות, טקסט וכו') קשור בביגוד, ואנו מעוניינים לקשר ממנו לאתר אחר העוסק בביגוד על מנת לחזק אותו, לא יהיה צורך לקשר תחת הביטוי "קניית בגדים" אלא להפך, כל ביטוי טבעי יעשה את העבודה בצורה מצויינת .
איך נראה קישור טבעי? כך נראה קישור שקישרתי לפוסט של דניאל (באמת קישור טבעי):
מה אנו רואים בקישור?
- פוסט שלי שמדבר על כלים לקידום אתרים בכל הרבדים (טייטלים, כותרות, טקסט, תמונות וכו')
- קישור ללא אנקור טקסט מדוייק לפוסט רלוונטי של דניאל.
- הפוסט קפץ לאחר הקישור ממקום 3 למקום 2 – כמובן שלא ניתן לשייך בהכרח לפעולה זו (היות ודניאל קפץ בכמה ביטויים בשבועיים האחרונים) אך ניתן לשער שהייתה לקישור זה השפעה.
2. בניית קישור מעמוד טבעי
לא מעט פעמים עולה בידנו "להשיג" קישור מאתר טוב בתחום בו אנו רוצים להתקדם.
מהר מהר אנו כותבים מאמר ומעבירים אותו לבעל האתר השני ממנו אנו יכולים לקבל את הקישור.
עד לפה נשמע הגיוני, אך ישנה בעיה – רוב בעלי האתרים יבקשו לקשר אל עמוד הבית שלהם – לא טבעי.
הדרך הנכונה – כתיבת מאמר תואם באתר שלנו אליו נקשר מהמאמר החדש שיעלה באתר השני.
יצירת תוכן ייחודי אצלנו באתר על מנת לקשר אליו יעילה מכמה סיבות:
- הגיוני שפוסט חדש אצלנו באתר יקבל קישור מפוסט חדש באתר אחר (תאריכים קרובים שמקשרים אחד לשני).
- נושא הפוסט באתר שלנו יהיה מותאם באופן מושלם לנושא הפוסט שיקשר אלינו באתר החדש (היות ואת שניהם כתבנו).
- קישורי עומק (אגע בסעיפים הבאים).
3. התאמת סוג העמוד המקשר לאנקור טקסט
אוקי, הבנו שטבעיות היא מילת המפתח ולכן מעתה והלאה אחבוש את כובע הטבעיות שלי בכל פעולה שאנקוט וקשורה לקישורים.
הצעד הבא יהיה לחשוב איזה סוג של אנקור טבעי שיופיע בכל סוג של אתר.
למה אני מתכוון?
כאשר אנו מפרסמים קישור בפורום (תופתעו לגלות כמה קישור בפורום רלוונטי מפוסט רלוונטי יכול להועיל) עלינו לבדוק מהי הדרך הטבעית בה מפרסמים קישורים בפורום.
גוגל ידוע לזהות מערכות פורומים ויודע לזהות התנהגות גולשים סביב דומיין מסויים וסביב סוגי אתר מסויימים.
בפורומים, בד"כ אנשים מעתיקים את כתובת הURL ומדביקים אותה As Is ללא כל אנקור טקסט (כלומר כתובת הURL היא האנקור טקסט).
לא טבעי מצב בו מקשרים עם אנקור טקסט כאשר מפרסמים בפורום ובוודאי לא עם אנקור טקסט מדוייק.
הערה:דרך מחשבה זו תהיה נכונה גם לגבי תגובות בבלוגים וכו'.
עלינו לאמץ את צורת המחשבה הזו בכל פעם שניגש לייצר קישור מסוג מסויים של אתרים.
4. משחקים ב-NOFOLLOW – פיסול PR
כשהיינו קטנים (לפחות אני), ההורים מאוד אהבו לקנות לנו פלסטלינה, לשחק איתנו ולפסל כל מיני צורות מוזרות (אצלי בטוח היה מוזר, אצל אחותי פחות ), אומנם לא הייתי מאוד מוצלח בזה כשנדרשה מיומנות פיזית אבל בכל הנוגע לפיסול PR למדתי להיות לא רע בכלל.
מהו פיסול PR?
כל אתר מקבל "כח קישורים" מסויים, כח זה מגיע בעקבות קישורים נכנסים שיש לאתר. בעבר אנשים נהגו לשחק עם כח המועבר לכל אתר ע"י הצבת תגיות NoFollow
איך זה עובד?
בפשטות – כל אתר מחלק את "מיץ הקישורים" שלו בצורה הבאה:
כלומר לעמוד יש כח X אותו הוא יכול לחלק, היות והוא מקשר החוצה ל4 קישורים כל קישור מקבל X חלקי 4.
עד פה – פשוט.
מקדמי האתרים אנשים חכמים (ברובם), החליטו "לשחק" עם הכח הזה באמצעות תגית הNoFollow .
כלומר, אם יש 4 קישורים שמקשרים החוצה אבל אחד מהם הוא NOFOLLOW אזי הכח יתחלק ל3 ולא ל4.
הייתה תקופה מסויימת שזה עבד נפלא עד שלגוגל נדלקה נורה – היי! זה לא טבעי.
מה עשו בגוגל? אמרו אין בעיה חברים, אתם יכולים לשים תגית NOFOLLOW על חלק מהקישורים אבל זה כנראה לא יעזור לכם – הכח שהיה לקישור לא יתחלק בין האתרים אלא פשוט "ילך לפח".
אפשר להבין בדרך גרפית מהתמונה הבאה:
אם כך, היות ומשחק עם הPR בקישורים החוצה מאתר הוא לא דבר טבעי וגם לא אהוד על גוגל אנו לא נרצה לקבל קישורים מאתר שמשחק עם הקישורים היוצאים שלו ובטח לא מאתר שמחק עם הקישורים מאותו המאמר.
כלומר אם חלק מהקישורים החוצה ממאמר מסויים הם NOFOLLOW וחלק הם FOLLOW כדאי להתרחק.
5. רעננות הקישורים
פרמטר נוסף אותו אוהבים לבדוק בגוגל הוא "רעננות". אנו מכירים את מודל ה Freshness של גוגל בנוגע לתוכן מתעדכן באתר, אך מה לגבי קישורים?
גוגל מצפה שקצב הגדילה בקישורים לאתר יהיה יחסית קבוע. למידע נוסף על תדירות הוספת קישורים לאתר.
אתר שקיבל קישורים רבים, איכותיים וטובים לפני שנתיים ומאז כמעט ולא קיבל קישורים עלול להחשב ללא רלוונטי בעיני גוגל, הרי אם היה עדיין רלוונטי כנראה שהיו ממשיכים לקשר אליו.
על כן עלינו להקפיד על שני דברים:
- לא להפציץ בקישורים בתקופה קצרה – גוגל יצפה לזה גם בעתיד.
- לא להביא למצב בו אין לאתר בכלל קישורים תקופה ארוכה – עלולים לאבד רלוונטיות.
מה יוצא הדופן בחוק הזה? פה יש עדכון, כאשר עמוד פנימי חדש (בד"כ יהיה ברמה היררכית שלישית, כלומר פוסט בבלוג של האתר) מקבל קישורים רבים זהו דווקא דבר הגיוני.
אם כתבתי עכשיו מאמר טוב מאוד המדבר על תחום מסויים, סביר שהקולגות שלי והמתעניינים בתחום ירצו לקשר אליו ולעניין את הגולשים אצלם באתר בחידושים שאני הצגתי.
כלומר במצב זה הגיוני שהם יקשרו לעמוד החדש שיצרתי אבל לא הגיוני שהם פתאום יחליטו לקשר לעמוד הבית שלי.
טיפ חשוב: היות ונרצה לחזק גם עמודים ותיקים באתר המדורגים על ביטויים חזקים אך עדיין לא להביא לחשד של גוגל, אני ממליץ לקשר לעמוד חדש ומהעמוד הזה לקשר (ניתן אפילו בביטוי מדוייק, בקישורים פנימיים יש לזה פחות חשיבות) לתוך העמוד הותיק יותר והמדורג.
6. קישורים מטקסט ותיק בעמוד קיים
מה יכול לגרום לבעל אתר, לקחת טקסט שלא התעדכן תקופה ארוכה ופתאום להחליט שמביטוי מסויים הוא פתאום מוציא קישור החוצה?
בד"כ התשובה תהיה כסף או החלפת קישורים.
בעיני גוגל הדבר ייראה כמובן לא טבעי.
במידה ואנו רוצים לקבל קישור מטקסט קיים , תמיד נבקש להוסיף פסקה בטקסט.
הייתי מרחיק לכת ואפילו מבקש להוסיף בראש הטקסט את תאריך העדכון האחרון של המאמר על מנת שגוגל יבין שכנראה ישנו חידוש / שינוי ועל כן בעל האתר לא בחר רק להכניס קישור אלא הוסיף תוכן רלוונטי למאמר וכמובן עדכן את הגולשים כי מאמר זה עודכן בתאריך כך וכך.
בניית פרופיל קישורים: לסיכום
עבודת הקישורים לא הופכת להיות פשוטה אלא רק מתוחכמת יותר ויותר.
עלינו לנסות ולהבין תמיד האם הפעולה בה בחרנו היא הטבעית מכולן או אולי עלולה לעורר את החשד של האח הגדול שיבחן אותנו מעתה והלאה בזכוכית מגדלת.
לא רק בניית פרופיל קישורים! מדריכים נוספים באתר:
- קישורים יוצאים: מה חשוב לדעת?
- מה זה בניית קישורים
- השירות שלי לבניית קישורים