אם ישאלו אתכם איפה אפשר לחפש עבודה באינטרנט, סביר להניח שבין האתרים שיעלו לכם בראש יהיו "אולג'ובס", "ג'ובמאסטר" ואולי גם אתר "דרושים".
יכול להיות שגם תזרקו שם של כמה קבוצות בפייסבוק שאתם חברים בהן.
אבל זהו פחות או יותר…שוק אתרי הדרושים הכללים (שלא פונים לנישה מסוימת) בארץ נשלט על ידי 2-3 אתרים.
אבל קידום אתרי דרושים נוספים היא לא משימה בלתי אפשרית וגם עם אתר צדדי תוכלו כנראה להרוויח לא מעט מדמי מנוי, הצגת מודעות מודגשות של מפרסמי משרות וכו'.
קידום אתרי משרות נישתיים
לצד אתרי הדרושים הגדולים שהזכרתי, יש כאמור לא מעט אתרים נישתיים לחיפוש עבודה.
לדוגמה, אתרים דרושים בתחום מקצועות הבמה, גיוס להייטק וכמובן האתרים של חברות הגיוס וההשמה הגדולות במשק עצמן (אורטל, חבר הון אנושי וכו').
לפעמיים עדיף להיות ראש לשועלים 🦊 מאשר זנב לאריות 🦁 ולבחור נישה מסוימת שבה אפשר להתמקם במקומות טובים בגוגל.
את הנישה הזו תוכלו למצוא באמצעות כלי מילות המפתח, קבוצות גדולות בפייסבוק (שלפעמיים מופיעות בעצמן בתוצאות החיפוש) או מההכרות האישית שלכם עם התחום.
כמובן שגם זה לא תמיד כל כך קל. לדוגמה, אני זוכר אתר בשם "זמני" (או משהו כזה) שהתמקד בעבודות זמניות ואפילו עלה בקמפיין די גדול בטלוויזיה.
היום כשחיפשתי אותו כדי לכתוב את הפוסט הזה לא מצאתי לו זכר…
קידום אתרי משרות – עשה ואל תעשה
צפו בוידאו בו אני מנתח אתר דרושים ומדבר על קידום אתרי דרושים באופן כללי:
אוקי, אז החלטתם לקדם לוח או אתר דרושים, הצעד הבא הוא לדעת מה לעשות ומה לא לעשות.
מדובר בתחום מורכב שדורש להתחשב לא מעט גם בדברים שהם לא רק SEO נטו.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אז מה לא לעשות? ⛔
שכפול משרות
אחד הדברים הראשונים שצריך להתמקד בהם הוא כל מה שקשור למקור המשרות שלכם. האם אני יכול לשכפל או לשכתב מודעה של מישהו אחר?
התשובה די חמקמקה ובתי המשפט דווקא קבעו כי לא מדובר בדיוק ביצירה מקורית למרות שהניסוח של המודעות הוא לא תמיד יבש ויש בו גם חלקים שיווקיים ("דרוש מתכנת על שיודע לכתוב קוד מתוך שינה" 😴 וכל הניסוחים המופלצים האלו…).
אבל אני ממש לא ממליץ על זה!
הסיבה הראשונה מבוססת על לוגיקה פשוטה: אם תשכפלו מודעה ולא תעניקו למפרסם המקורי גישה אליה, יכול להיות שהיא לא תהיה רלוונטית בעוד יומיים שלושה.
מעבר לכך, שכתוב מודעות על גבי מודעות כל יום מחדש היא משימה קשה ומתישה שיכולה לשחוק גם את כותבי התוכן הטובים ביותר.
אבל הבעיה הקריטית באמת, שאותה אתם בטח כבר יכולים לנחש היא שכפול התוכן מבחינת גוגל: גוגל יכול לזהות די בקלות איפה עלתה המודעה קודם והוא ייתן לאתר שלכם דירוגים נמוכים באופן משמעותי או אפילו קיצוני (אם הוא יגיע למסקנה שזו דרך הפעולה העיקרית שלכם).
במילים אחרות, שכפול או העתקת מודעות תפגע בכם פעמיים: גם בדירוגים וגם באיכות האתר והשירות שאתם מספקים לגולשים שלכם.
יצירת קטגוריות ריקות או תגיות
אם כבר יש לכם מודעות מקוריות, אל תבצעו להן קטלוג או תיוג יתר.
קידום של לוחות דרושים יכול להרוויח מכמויות גדולות של טקסט, אבל אם בכל עמוד יש רק מודעה אחת או שתיים, הדירוג שלו כמובן ייפגע.
בשלב ראשון, אתם יכולים לתת למפרסם המודעה לבחור אם להכניס קטגוריות ותגיות משלו, אבל לערוך אותן באופן ידני לאחר מכן.
מעבר לכך, לא כל מילת מפתח וחיפוש צריכים להפוך לתגית, אני מעדיף לתת קדימות למילות המפתח שנמצאות בהרבה מן המודעות כי זה כנראה מה שאנשים גם מחפשים…🔍
חסימת מודעות מאחורי חומת תשלום
בשלב כלשהו סביר להניח שתרצו לגבות גם ממחפשי העבודה דמי מנוי, אבל אל תכלאו את המודעות עצמן מאחורי חומת תשלום או משהו כזה.
האינטרס שלכם הוא שגוגל יוכל לראות את כל המודעות באתר.
אם אתם רוצים לתת למנויים שלכם תמריץ חיובי למה כדאי להם לעשות מנוי, עשו זאת באמצעות תכונות כמו שליחת התראות קבועות למייל או הגשת מודעות בכמות רבה יותר.
אתם יכולים גם להציג להם מודעות בלעדיות אם אחר כך הן הופכות לגלויות לכולם. (רוב החברות לא ימחקו מודעות בזמן כל כך קצר…).
יצירת עומס על האתר עם תפריטים מיותרים
אתרי הדרושים הגדולים חייבים להמציא כל הזמן עוד כלים ושדרוגים כדי לשמור על הרלוונטיות שלהם וכנראה שבעיקר על מנת לגרום להם להמשיך ולשדרג את המנוי.
לעיתים זה גורם לעומס של תפריטים בתוך תפריטים או פסי תפריטים כפולים.
אתם לעומת זאת לא חייבים לעשות את זה ועדיף לשמור על עיצוב פשוט שיהיה קל לנהל את ההיררכיה שלו.
בסך הכול, מה שרוב הגולשים מחפשים זו דרך נוחה לשמור את החיפושים שלהם, לשמור ולערוך את קורות החיים ואולי לקרוא קצת טיפים שימושיים.
אתם לא צריכים עוד 20 סוגים של עמודים כדי לקדם את רוב מילות המפתח!
מה כן לעשות?
ביחד עם מה שלא כדאי לעשות, יש כמובן מספר המלצות שיכולות לעזור לכם לקדם את האתר ולתת לו כמה נקודות יתרון על פני אתרים אחרים.
לפתות מעסיקים לפרסם אצלכם מודעות בלעדיות
זה לא נשמע קל וזה באמת יכול להיות מאתגר, אבל הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות זה לגרום למעסיקים לפרסם אצלכם באופן בלעדי, לפחות בתחילת הדרך.
דרך פשוטה יחסית לעשות זאת היא להציע את הפרסום של המודעות האלו בלי כסף או עם הבטחה להנחה כזו או אחרת ממחיר המחירון הרשמי לאחר שהאתר יושק במלואו.
כך תוכלו לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם להציע לגולשים שלכם משהו שאין באתרים אחרים וגם להציג לגוגל תוכן ייחודי.
אפשר גם לפתוח לכל מעסיק דף ייעודי משלו. לא בטוח שתצליחו להתברג על מילות מפתח של החברות הגדולות, אבל בנוגע לחברות הקטנות יותר זה בהחלט אפשרי.
לדאוג לאיכות מינימלית למודעות ולסידור שלהן לפי שדות
הכי קל לתת למפרסמים לכתוב מודעות רק או בעיקר עם מלל חופשי, אבל דווקא אם אנחנו מדברים על קידום אתרי דרושים, כדאי שלכל המודעות יהיה גם פורמט אחיד וגם אורך מינימלי עם אופציה נוספת לפסקה חופשית.
כך יהיה לכם הרבה יותר קל לסנן את המודעות על פי פרמטרים שונים ולהפוך את עמודי התוצאות לכאלו שגם יתאנדקסו בגוגל.
לעודד את המשתמשים לשלוח קורות חיים
כמו שתרצו שהמאגר שלכם יכיל כמה שיותר מודעות, כך גם עודדו את המועמדים לעבודה לשלוח קורות חיים מלאים כדי שימצאו אותם בגוגל על יותר תוצאות.
אומנם רוב השדות בקורות החיים לא משתנים מאתר לאתר, אבל גם כאן עדיין ניתן להוסיף שדה של כמה שורות עם מלל חופשי.
אז איך בדיוק גורמים להם לעשות את זה? הטכניקה שבה רוב האתרים משתמשים היא שימוש בסרגל התקדמות עם אחוזים שמראה כמה מהפרופיל הושלם.
אם הגולש מדלג מעל רוב האפשרויות וממלא רק את הפרטים המינימליים, האחוזים יהיו נמוכים (משהו כמו 20%).
בכל אופן, סדרו את העמוד באופן שיהיה קל ונוח לקרוא אותו. גם באינטרנט (ואולי במיוחד באינטרנט), מעסיקים לא רוצים לקרוא דפי קורות חיים ארוכים מדי.
לחזק את הזנב הארוך מבפנים ומבחוץ
בתחום הדרושים יש המון מילות מפתח, אבל כפי שציינתי בהתחלה, לאתרים הגדולים יש בהן אחיזה חזקה ודירוגים גבוהים.
מצד שני, לא סביר שיהיה לכם את כוח האדם להתמקד בכל כך הרבה מילות מפתח, גם אם מדובר בזנב הארוך וגם אם תסננו החוצה מילות מפתח וקטגוריות שכמעט לא מחפשים.
לכן תצטרכו לקבוע לכם סדר עדיפויות.
את המילים בעדיפות הגבוהה ביותר קדמו באמצעות מאמרים או מדריכים שישמשו גם לבניית קישורים פנימיים אל תוך עמודים דינאמיים יותר באתר וגם באמצעות שיתופי פעולה עם אתרים אחרים או כל דרך אחת לבנות קישורים חיצונים מן החוץ פנימה.
מן הסתם, שילוב של קישורים איכותיים ומאמרים באיכות סבירה ומעלה יעבדו טוב יותר.
לכתוב 20 מאמרים באנליים על "איך למצוא עבודה בהייטק" זה נחמד, אבל עשוי להתנקם בכם בעדכונים הבאים של גוגל…
שווה להתאמץ ולעבוד מול אנשי HR ואנשים אחרים שיש להם ניסיון עם העולם הזה וישמחו שיציינו את השם שלהם.
יש היום סברה שגוגל יכול לזהות מותגים ושמות בעלי משמעות גם בלי קישורים, כך שזה יכול להשתלם לכם גם מבחינת הדירוגים של מילות המפתח ולא רק לשפר את איכות המאמר.
איך עובד קידום אתרים זנב ארוך (Longtail SEO) ולמה זה כל כך יעיל, קבלו סרטון 👇
לוודא שהאתר נראה ומתפקד טוב במובייל 📱
זה כבר נדוש ואני כותב את זה כל פעם מחדש, אבל באתר שיש בו כל כך הרבה טפסים ופרטים למלא, אתם חייבים לשים דגש נוסף על התאמת האתר למובייל.
להפוך את כל התוכן של האתר לפורמט צר זה לא מספיק, אתם חייבים לקבוע מה יופיע בכל מקום והסדר של האלמנטים לא יהיה בהכרח זהה לזה של גרסת ה-Desktop.
לדוגמה, אם אני לוקח את Alljobs, ניתן לראות שבמובייל האתר מתרכז בתכלס כמו חברות שמגייסות או כלים קונקרטיים ופחות בטיפים ומאמרים.
הדבר היחיד שנראה לי מוזר הוא שבאתר הרגיל יש מפה עם מספרי משרות פנויות לפי אזורים, אבל במובייל אין לכך התייחסות.
הייתי מצפה למשל שהאתר יציג "משרות קרובות אליך" או לפחות אפשרות לשנות את המיקום של החיפוש במהירות.
לעומת זאת, אם אני מסתכל על אתר כמו Jobmaster, התצוגה הרספונסיבית שלהם מסודרת פחות או יותר כמו האתר הרגיל, ומכיוון שגם ככה יש להם עומס של תפריטים והעיצוב של האתר קצת מיושן, אני חושב שהם היו יכולים להתאמץ קצת יותר…
אם אתם לא בטוחים מה עובד ומה לא, עשו שימוש במפות חום למובייל עם שירותים כמו Hotjar.
אלו יוכלו להגיד לכם בדיוק איפה הגולשים מתמקדים ועד היכן הם סורקים את העמוד.
לסיכום
זירת אתרי הדרושים היא זרה שמאופיינת בתחרות עזה בין כמה אתרים גדולים (בדומה לאתרי היד השנייה או הנדל"ן), ולכן קידום אתרי לוחות או משרות חדשים עשויה להיות משימה מאתגרת.
מצד שני, זה אומר גם שקל יחסית לתפוס נפח בעמוד הראשון עבור לא מעט מילות מפתח פחות מאתגרות.
זוהי לדעתי האסטרטגיה שכדאי להשתמש בה, במיוחד אם הולכים על אתר נישתי יותר.