קידום אתרים ביאנדקס (Yandex) – בן הדוד שכדאי להכיר

קידום אתרים ביאנדקס, שזה בעצם קידום אתרים ברוסית – הוא שונה במהות מקידום אתרים בגוגל, ודורש היכרות עם מנוע החיפוש המוביל ברוסיה – Yandex.

מה זה יאנדקס (Yandex) ולמה חשוב להכיר אותו?

יאנדקס הוא מנוע החיפוש המוביל ברוסיה, וגם אחד ממנועי החיפוש הבודדים שמצליח להציב תחרות אמיתית אל מול גוגל. זה מרשים גם אם מדובר בעיקר ברוסיה ומדינות נוספות דוברות רוסית (או שמדברים בהן גם רוסית).

המספרים משתנים מדיווח לדיווח ויש אף כאלו שנותנים יתרון לגוגל, אך רוב המקורות שבדקתי מצביעים על כך שליאנדקס יש יתרון מסוים של בין 5% ל-10% על פני גוגל.

קידום אתרים ביאנדקס (Yandex)

המשמעות היא שאם אתם מקדמים אתרים ברוסיה או לקהילה דוברת הרוסית בארץ, קידום אתרים ב Yandex הוא לא מותרות, אלא MUST!

אם תחפשו בגוגל בישראל ברוסית, תתקשו למצוא תוצאות רלוונטיות ובהרבה מקרים גוגל יחזיר לכם תוצאות מקומיות והתוצאות האורגניות יהיו בעייתיות משהו.

זה קשור גם לאופן בו שני המנועים מנתחים אתרים, ועל זה מן הסתם אני אפרט בהמשך 🤔.

בעיה נוספת עם גוגל היא שלא כולם יודעים שאפשר לשנות את הממשק עצמו לרוסית דרך הגדרות חשבון גוגל מכיוון שכברירת מחדל גוגל בישראל מציג תרגומים רק לאנגלית או ערבית (לממשק עצמו אין השפעה על התוצאות למעט הכיוון בו מופיעות התוצאות).

יאנדקס הוא לא בהכרח “טיפש” יותר, אלא שונה

הרבה חומר שמופיע על יאנדקס ברשת (לפחות בישראל) הוא לא ממש מעודכן, מה שלפעמיים מוביל להנחה מוטעית שיאנדקס הוא מנוע חיפוש מיושן שדומה לגוגל של לפני 15 או אפילו 20 שנה.

יש בכך מן האמת והיכולות הטכניות של יאנדקס לא תמיד טובות כמו אלו של גוגל, אבל הוא ממש לא גרסה נחותה שלו ויש אפילו נקודות שבהן הוא עולה עליו. לכן נכון יותר יהיה להגיד שהוא פשוט שונה.

אגב, ליאנדקס יש מן הסתם גם גרסה בינלאומית ותיעוד לא רע בכלל באנגלית ממנו אפשר ללמוד המון, כך שאני ממליץ לכם להוסיף את הקישור כבר עכשיו למועדפים.

יש גם בלוג חדשות על מנוע החיפוש ומערכת הפרסום, שם מעדכנים בין היתר גם על ניסויים (משהו שהאנשים של גוגל בהחלט יכולים ללמוד ממנו בנוגע לשקיפות…).

שירות הוובמאסטר של יאנדקס

אם לגוגל יש את ה-Search Console, אז ליאנדקס יש את Yandex.Webmaster והוא מציע אפשרויות די דומות לכלי המקביל של גוגל, תיעוד מלא ניתן למצוא בקישור למעלה.

בחלק מהסעיפים אני אתייחס לשירות מכיוון שהוא חיוני לחלק מההגדרות הטכניות של קידום אתרים ביאנדקס ממש כמו בגוגל.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אז היכן מתבטאים השינויים המהותיים?

השינויים המהותיים בין גוגל ליאנדקס מתבטאים במאפייני הסריקה, התייחסות לספאם, מאפייני התוכן שחשובים לדירוגים, התייחסות לתגי המטא וגם קישורים.

למרות הבדלים אלו, יש טענה כי יאנדקס דווקא כן מנתח ומשתפר באמצעות השוואה של עצמו למתחרים ובראשם גוגל.

מלבד זאת, יש לו מנוע בינה מלאכותית בשל עצמו בשל MatrixNet.

מאפייני הסריקה

את מאפייני הסריקה אפשר לחלק למהירות, אנדקוס של אתרים חדשים ושימוש בקובץ Robots.txt

✔️ מהירות: יאנדקס הוא איטי יותר מגוגל בכל מה שקשור לסריקה של אתרים ולכן אל תצפו לשינויים בביצועים או תצוגה של הגרסה המעודכנת במהירות זהה לזו של גוגל, גם אם האתר שלכם בנוי בצורה טובה והוא נהנה מהרבה תנועה.

כמובן שאם באתר יש בעיות מבנה כמו למשל כמות רבה של דפים ריקים שמתנהגים כמו עמודי 404, אבל הם לא כאלו מבחינת הקוד שהם מחזירים (soft 404), הסריקה תהיה אפילו איטית ומוגבלת יותר.

למרות זאת, אתם יכולים לנסות ולשלוח עמודים ספציפיים מחדש לאינדקס באמצעות דף ה-“Page Reindex” בתוך חלק ה-Indexing של יאנדקס וובמאסטר.

מלבד זאת, וכפי שעמוד העזרה הרשמי של יאנדקס מציין, הרובוט שלו לא יכול להסתמך באופן בלעדי על אתרי AJAX, ולרובוט חייבת להיות גישה לגרסת HTML של כל עמוד. זה נכון כמובן גם לקישורים יוצאים ופנימיים.

✔️ בנוגע לאתרים חדשים: ההמלצה של יאנדקס היא קודם כל לוודא שיש מפת אתר ולאחר מכן להתקין את הסניפט של Metrica Counter. בעזרת הסניפט הזה ניתן לחבר את האתר לכלי מנהלי האתרים שלה.

✔️ קובץ Robots.txt: בעיקרון אם יש לכם קובץ Robots.txt שעובר תקין עבור גוגל, אתם לא צריכים לשנות אותו בשביל Yandex, אלא כמובן אם אתם רוצים לפנות ספציפית אל הרובוט שלו.
בכל אופן, שימו לב שאתם לא יכולים להשתמש באותיות קיריליות בקובץ. אם אתם רוצים להתייחס לכתובת שכתובה באותיות הללו, תצטרכו להשתמש באותו פורמט שאיתו הדפדפן מתרגם אותיות עבריות לכתובות שהוא יכול לקרוא, מה שנקרא Punycode.

✔️ תג קנוניקל: כמו גוגל, יאנדקס עשוי להציג עמוד ספציפי מסדרה של עמודים שדומים אחד לשני, אבל אתם יכולים (וזה אפילו מומלץ בסיטואציות הרלוונטיות) להשתמש בתג קנוניקל.

קביעת כתובת האתר הראשית (חלק ממאפייני הסריקה) והעברת אתר מדומיין לדומיין

יאנדקס מתייחס לכל הגרסאות של האתר והדומיין (http/s ובלי או עם www) כמראות שונות של אותו האתר, כאשר הגרסה אותה הוא מציג בתוצאות היא “המראה הראשית” והשאר הן המראות המשניות.

אם אתם רוצים לשלוט על הגרסה שתוצג, בצעו הפניות קבועות מסוג 301 והשתמשו במסך Relocate ב-Yandex.Webmaster.

העברת אתר מדומיין ישן לדומיין חדש מתבצעת באותו האופן ובתנאי שהתוכן הוא זהה לחלוטין.

אם האתר החדש מוצג כאתר מראה עם אתר של מישהו אחר, תאלצו קודם כל לבצע הפרדה.

ההתייחסות יאנדקס לspam

התייחסות לספאם

באופן כללי יש ליאנדקס פחות סנטימנטים לספאם מאשר לגוגל והעונשים בו ברורים יותר (לטובה ולרעה), במיוחד בכל מה שקשור לתוכן כפול, דחיסת מילות חיפוש ו”קישורי SEO”.

למעשה, יש אלגוריתם בשם Minusinsk שמיועד באופן ספציפי לענישה אלגוריתמית בשל קישורים יאנדקס אומרים שהענישה הזו יכולה להמשך בין חודש אחד למספר חודשים, תלוי באיזו מהירות אתם מסירים את הקישורים ה”סוררים”.

יש כמובן גם פרמטרים נוספים לדפים באיכות נמוכה. לדוגמה:

  • יאנדקס מציין באופן ברור שהוא לא אוהב אתרי אפילייטס (תוכניות שותפים) אם הם לא מוסיפים ערך לגולש והוא אף ממליץ להסיר אותם מהאינדקס.
  • יאנדקס יכול לשים לב לטריקים שאמורים לעודד לחיצות ואפילו אתרים שמשתמשים במכשירים של הגולשים לכרייה של מטבעות קריפטוגרפים (Bitcoin ושות’) ללא ידיעתם…
  • חל איסור לערבב בין תוכן למבוגרים לבין תוכן שמיועד לכלל הגילאים. למשל, אתר שמציג טיזרים בוטים בצורת מודעות שונות בהתייחס למילות מפתח שיכולות להיות להן כמה משמעויות (ואני לא ארחיב…).
  • כמו בגוגל, אל תשתמשו במודעות “פולשניות” שחוסמות חלקים מהעמוד וכל מיני אלמנטים זזים. (יאנדקס טוענים שיש להם אלגוריתם שמסוגל להעריך את רמת השימושיות של האתר…).

קידום אתרים ברוסית ומאפייני התוכן

באופן שאולי יפתיע אתכם, דפים עם מעט תנועה או כאלו עם מדדי מעורבות נמוכים עשויים להימחק מהאינדקס. בגזרה הזו, יאנדקס הוא אולי אפילו יותר מתוחכם מגוגל. מצד שני, אתרים פופולריים או בעלי נתוני מעורבות טובים יכולים לקבל תג של אתרים פופולריים או “בחירת הגולשים”.

מן הצד השני, התיעוד של יאנדקס מציין באופן ברור שעדיף לחלק טקסט ארוך לכמה עמודים, ורוב האנשים שמבצעים קידום אתרים ביאנדקס ממליצים על עמודים קצרים יחסית שבין 300 ל-500 מילים בלבד.

כן, שמעתם נכון: יאנדקס מעדיף עמודים באורך של 300 עד 500 מילים, זאת לעומת גוגל שלפעמיים יעדיף עמודים ארוכים מאוד של אלפי מילים.

חשוב גם לכוון את הטקסט בעמוד אל קהל היעד הספציפי של האזור במדינה אליו מיועד האתר או הסגמנט בו נמצא הדף.

מבחינת תמונות, גם יאנדקס מתבסס על תגי Alt, לא יכול להסתדר עם אתרים שבנויים רק בפלאש או תפריטים שבנויים רק מתמונות. כמו כן, הוא לא סורק תוכן שנמצא בתוך iframe.

תגי ה-Meta וה-Title

בעוד תגי ה-Title והכותרות הפנימיות בעמוד הן בהחלט חשובות כמתבקש מהסעיף הקודם, ה-Meta Description כלל לא רלוונטי: אם גוגל עוד מציג לפעמיים את תג ה-Meta Description, אבל לא משקלל אותו בתוצאות, אז יאנדקס מתעלם ממנו לחלוטין ותמיד ייקח את הטקסט מהאתר שהכי מתאים לחיפוש.

מצד שני ובניגוד לגוגל, יאנדקס כן קורא את תג מילות המפתח (Meta Keywords), אבל כדאי לשמור על אורך של 5-7 מילות מפתח לכל היותר.

מנוע החיפוש יאנדקס וקישורים

יאנדקס אומנם מתחשב פחות בקישורים נכנסים מאשר גוגל והרבה יותר במדדי איכות וסמנטיקה של השפה, אך הוא עדיין מנסה לנתח את הערך המוסף שלהם באמצעות בדיקת הנישה של האתר המקשר.

יש אף כאלו שטוענים כי הוא מעריך את התנועה שנכנסת מכל קישור. אין לי מושג בדיוק איך הוא עושה את זה, אבל סביר להניח שהוא מתבסס בין היתר על אתרים שעושים שימוש בשירות האנליטיקס שלו, Metrica ומסכימים לשתף עם חברת יאנדקס מידע.

קישורים פנימיים גם הם חשובים ובמיוחד האנקור טקסט שלהם.

קישורים שנקנו בכסף נחשבים מן הסתם ל”קישורי SEO” ברמה חמורה יותר של “קידום שחור”.

אם אתם מעוניינים להעמיק בנושא קישורים פנימיים, בסרטון הבא תמצאו מדריך פרקטי בנושא קישורים פנימיים ⬇️

“דפי אתר” (Site Info) וביקורות

אם בגוגל יש דפים מקומיים לעסקים שרשמו את עצמם במפות גוגל, ביאנדקס יש גם דפים כאלו לאתרים שאינם בהכרח אזורים כל עוד הם מופיעים בספריה של יאנדקס. בדף זה נוכל לראות את מדדי שביעות הרצון מהאתר, את התגים שאותם כבר הזכרנו והאם יש בו Turbo Pages.

כמו כן יופיעו ביקורות אודות האתר שאותן ניתן לראות גם ב-Yandex.Webmaster. לא ממש ברור האם הביקורות האלו משפיעות על הדירוגים האורגניים, אבל מכיוון שבתיעוד הם מופיעים תחת Site Quality, לא הייתי מתפלא אם התשובה לכך חיובית.

מאפיינים נוספים שחשוב לשים לב אליהם

  • דגש על יציבות ולא מהירות – יאנדקס מסתכל בעיקר על היציבות והביצועים של השרת ופחות על מהירות כמו אצל גוגל, למרות התמיכה ב-Turbo Pages. יחד עם זאת, אתם לא חייבים שהשרת שלכם יהיה ברוסיה או באחת ממדינות הגוש הסובייטי לשעבר, אבל כן כדאי להשתמש בדומיין מקומי כמו .ru .
  • סאב דומיינים מול ספריית משנה וחלוקה אזורית – בגלל הגודל של רוסיה ואותן מדינות הגוש הסובייטי לשעבר, לא מעט אתרים משתמשים בגרסאות מקומיות הן ברמת המחוז / אזור ולפעמיים גם ברמת העיר. במקרים כאלו עדיף להשתמש בסאב דומיין ולא בספריית משנה.
  • לדוגמה, אם יש לכם חברה עם כמה סניפים ברוסיה, עדיף שהחלק באתר שמוקדש לסניף של החברה במוסקבה יהיה תחת כתובת כמו moscow.mycompany.ru.

כזכור, חשוב להתייחס לאזורים השונים גם ברמת התוכן.

  • Turbo Pages במקום AMP: אם לגוגל יש עמודי AMP, אז לYANDEX יש פורמט משלה שנקרא Turbo Pages. אם יש לכם חנות וירטואלית שעושה שימוש ב-Yandex.Marketplace, פלטפורמת המסחר של יאנדקס, אתם יכולים להפעיל את מצב הטורבו האוטומטית דרך קובץ .YML שבלאו הכי נמצא בכל חנות.
    אם יש לכם אתר תוכן, מצב הטורבו מבוסס על קובץ RSS. לפרטים נוספים היכנסו לחלק של Turbo Pages בעמוד התיעוד של יאנדקס.
  • מידע מובנה – כמו גוגל, גם יאנדקס תומך בפורמטים נפוצים של מידע על סמך פורמט סכמה או מיקרו-דאטא , אבל גם בסוגים רבים אחרים של מידע כמו תוכנות או אתרים שמכילים חיבורים אקדמאיים עבור סטודנטים ואפילו סוגי דיאטות ומכוני כושר… כל אלו מופיעים בתיעוד תחת “Site Content and Partner Programs” ו-“What data can be sent?”.
    בנוסף, יכול גם להופיע מידע אודות העסק עצמו שנשלף מהספרייה של Yandex.Directory, כך שחשוב מאוד לרשום אותו גם שם אם אתם רוצים שיוצגו עבורו כל הפרטים הרלוונטיים כבר בתוצאות.
  • תצוגה – התצוגה של התוצאות האורגניות ביאנדקס זהה פחות או יותר לזו של גוגל. לדוגמה, מדי פעם תוכלו לראות סרטוני וידאו, תמונות, חדשות או תוצאות מקומיות ויש גם תמיכה בפירורי לחם וכמובן מידע מובנה.

התוספת הייחודית של יאנדקס הוא ה-Favicon שיכול להופיע אם הוא מוגדר נכון באתר גם ב-Desktop ולא רק במובייל כפי שבגוגל.

סיכום ומסקנות

עבור מי שמגיע מגוגל, קידום אתרים ביאנדקס בהחלט יכול להיות מאתגר. הסיבה המרכזית לכך היא שהקישורים חשובים פחות באופן יחסי ויאנדקס גם פחות סבלני כלפי טקטיקות SEO שעובדות לא רע בגוגל (בטח ובטח שבארץ).

החשיבות הגדולה יותר של התוכן ומדדי המעורבות מחייבים אותנו לעשות שימוש בתוכן איכותי ופחות ב”מאמרי SEO“, אבל גם לא להזניח את השימושיות והנראות של האתר.

במילים אחרות, אם בגוגל אפשר להסתמך לא רע על אתרי לווין והם אפילו יכולים להביא לנו תנועה, ביאנדקס זה קצת יותר קשה וכל לווין צריך להיות בעצמו סוג של כוכב קטן שמסתובב סביב האתר הראשי עם זכות קיום משלו.

מדריכים נוספים שכדאי להכיר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו