לאחר הפיילוט המוצלח (יחסית) עם עמנואל הוכשטדט ("זקן השבט"), קבלו ראיון נוסף בסדרת הראיונות שלי באתר (שאתם הולכים לקבל ממנה עוד הרבה מטעמים בקרוב).
והפעם – שמוליק דורינבאום, מקדם אתרים ואיש שיווק בעל נסיון רב בתחום, שיחלוק כמה טיפים מעניינים מאד.
- היי שמוליק, כמו תמיד אשמח אם תפתח בהצגה עצמית – מי אתה, מה אתה, כיצד נכנסת לתחום וכו'
אז ככה, שמוליק דורינבאום, בן 34, נשוי פלוס ילדה מדהימה (וטרייה, בת שבוע!), מומחה קידום אתרים ושיווק דיגיטל מ-2008. זה התחיל כשאיפשהו ב-2007 שילמתי מלא כסף ובניתי את האתר הראשון שלי ומכיוון שלא ידעתי איך לשווק אותו, בדקתי אפשרויות פרסום ונכשלתי קשות (כן, אשכרה שילמתי 30,000 ש"ח לבאנר בוואינט לשבועיים בעמוד הבית, מדהים כמה כלום יצא מזה).
אז אחרי ששמעתי על SEO, התחלתי לחקור וגיליתי את העולם הזה שהולך בדרכי השיווק ולא בדרכי הפרסום האגרסיבי. הבנתי שלקרוא מאמרים לא יעזור מספיק, הלכתי ללמוד בקורס SEO שלSEO Israel (עם הגורו שלי, אורן שץ. הייתי במחזור הראשון שלהם) ולאחר הקורס, נכנסתי לעבוד שם כשנה ורק לאחר מכן, יצאתי לדרך עצמאית של חברת קידום אתרים עצמאית וכמעט-4 שנים בערך הייתי מקום ראשון בגוגל על הביטוי "קידום אתרים בגוגל" עם חברה משגשגת שעובדת נהדר.
אחרי שקיבלתי סרטן, הבנתי שדרך עצמאית צריכה להיות פחות לחוצה ופחות מירוץ אחר הכסף, עדיף מאשר לחץ נפשי אדיר. אז כמובן שהחלמתי ברוך השם מהסרטן לאחר שנה בערך, מכרתי את אתר הבית שהיה לי בזמנו וחזרתי להיות שכיר. היום אני מנהל שיווק הדיגיטל של Wobi.co.il, אתר הגדול בישראל להשוואת מחירי ביטוחים ויועץ SEO / מורה בשיעורים פרטיים אחד על אחד עם תלמידים של SEO / PPC בזמני הפנוי.
- בתור אחראי שיווק של חברה גדולה, איך אתה רואה את תחום ה-SEO משתלב עם שאר ערוצי הפרסום (סושיאל, PPC) ועוד?
אחד הדברים שלמדתי במהלך שנותיי בתור אכלן ראש מקצוען של SEO, שאי אפשר לעבוד על שיווק באינטרנט מבלי להכניס טראפיק מעוד ערוצי פרסום, הרי כולנו בפייסבוק יומיום, אז נגיד "לא צריך" ונחכה? כמובן שלא.
אנחנו עובדים הרבה מאוד עם פיקסלים של הפייסבוק, אאוטבריין ושל דאבל קליק על מנת באמת לעקוב אחר התנהגות הגולשים גם אחרי שהם עוזבים אותנו וכמובן לרדוף אותם בעדינות עם רימרקטינג ממוקד עד מאוד לפי השלב שבו הם עזבו אותנו.
אחרי הכל, SEO זה מדהים, אבל זו דרך להביא טראפיק של גולשים ולא של המרות, ההמרות מגיעות רק אחרי שכנוע, לא אחרי כניסות.
וובי נחשבים לבין חמשת המפרסמים הגדולים בישראל, שת"פים עם גדולי האתרים בארץ (זאפ, יד2, מאקו, וואינט וכו') ובכל זאת אני עובד מאוד קשה על הSEO למרות שהוא אחוז קטן יותר בתור ערוצי השיווק אצלנו, אפשר לראות זאת במיקומים, אנחנו מקום 1 – 2 בביטויים סופר תחרותיים בארץ כמו "ביטוח רכב" / "ביטוח דירה" / "ביטוח משכנתא" / "ביטוח נסיעות" וכו'..
- האם לדעתך, SEO זה הערוץ הנכון בשביל בעל עסק קטן עם תקציב מוגבל?
לשיווק ופרסום יש כלים רבים, העניין הוא לדעת איך לעבוד עם תקציב קטן מבלי להתפזר ועדיין לצאת עם מסקנות.
לצורך העניין, לקוח פנה אליי בטענה שהוא לא מוכן להוציא יותר מ3000 ש"ח בחודש על שיווק / פרסום והוא רוצה לדעת ממה להתחיל.
אז קודם כל ברור שזה תקציב קטן יותר מהרגיל וכמעט בלתי אפשרי לעשות "פרסום" אמיתי איתו, אבל ייעצתי שיתחיל עם קמפיין קטן של PPC, עם מחיר נמוך לקליק על מנת לראות מאילו ביטויים מגיעים הגולשים, לבדוק האם הביטויים הגדולים והמוכרים לו בתחום שלו יביאו לו המרות? האם הביטויים הנישתיים דווקא יביאו לו המרות?
היה לנו לקוח בתחום של ניתוחים פלסטיים, שידוע בתור תחום תחרותי עד מאוד, אבל עם הזמן (3 חודשים בערך) גילינו אילו ביטויים המירו לו לפי התקציב שייעדנו למחיר להמרה ולפי כך, ידענו בדיוק על אילו ביטויים כדאי לו להתקדם ברמת הSEO.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
כיום, הוא עובד עם חברת SEO מעולה שאליהם הפניתי אותו, שהביאה אותו לעמודים ראשונים תחת הביטויים שהמיר איתם ב-PPC, ומצליח לגרום ל3000 ש"ח שמשלם להם בחודש, להפוך את מחיר ההמרה בהתאם לתקציב החודשי שלו. מיותר לציין, הרחיב את הפעילות איתם למען המרות חדשות בהתאם לתקציב של עלות ההמרה.
- האם תוכל לחלוק כמה דגשים של SEO של חברות גדולות, ואיך זה שונה מSEO של אתרים קטנים יותר?
לדעתי, הכל תלוי בשעות העבודה שחברת הSEO עובדת עם הלקוח. הרי ידוע היום שלקוח מקבל איפשהו בין 7 ל-17 שעות בחודש, תלוי בתקציב ותלוי כמה אוכל ראש הלקוח ביום יום.
אם ניקח את השעות האלו ונתרגם אותם לעבודה בפועל, (כל עוד מדובר במקדם מקצוען ולא חברת פח כמובן) נצטרך לעשות מחקר מילות מפתח גדול יותר, נצטרך להביא יותר קישורים ליותר עמודי נחיתה באתר, ללא ספק עבודה רבה יותר תהיה מושקעת על אתרים גדולים יותר, אבל אפשר לראות שבזמן האחרון יותר ויותר אתרים גדולים עוברים לעבוד עם איש SEO "אינהואס", כזה שיקדיש את עצמו אך ורק לעבודה על האתר, מה שאומר כמעט 6 שעות עבודה בפועל ביום. זהו מהלך מעולה לעסקים, פחות טוב לחברות הSEO כמובן שמעדיפות לקוחות אסטרטגיים שכאלו.
- שאלה שאני אוהב לשאול את כולם: מה עמדתך בנוגע לקישורים חיצונים, והאם אתה חושב שמשקלם הולך לרדת/לעלות בעתיד הנראה לעין?
שונא להגיד את זה אבל בטח. בטח שצריך קישורים, אפילו בשבוע האחרון ייעצתי ללקוח שלי להוציא קישור מאחד האתרים הגדולים בישראל למרות שהוא מיוצג כקישור ממומן, למרות שהוא קישור מתוך הביטוי המדויק, וראו זה פלא, עבר למקום הראשון אחרי שהיה תקוע בחמישיה הראשונה מזה 3 חודשים וזהו המהלך היחידי שעשה לאחרונה.
מה למדנו מזה? כרגיל, גוגל עדיין לא מתפקדים כמו שצריך במדינה הקטנטונת שלנו, לצערי גם קישורי ספאם עובדים, אבל לעולם לא אמליץ ולעולם לא אבנה פרופיל שכזה, תמיד עדיף להיות מוכנים לעתיד וליום שגוגל כן יבינו שצריך לעבור על פרופיל הקישורים כאן.
- האם יש לך איזה טיפ מחץ, לא משנה באיזה אספקט של SEO, לחלוק עם הקוראים?
לפני שאתם עוברים למאגר האתרים הענק שלכם ולקבוצות של "החלפות קישורים", תעשו לי טובה, תעברו על האתר, תבדקו שיש לו Onsite מעולה!
נכון שקישורים גם צריך וכו' וכו' אבל Onsite טוב יכול לעשות פלאים לאתר גם מבלי קישור אחד, מניסיון מוכח! עבודה נכונה על האתר, על התאמה למובייל, על קנוניקלים, שכפולי תוכן, תגיות שונות וכו' יכולים לעשות לכם את עבודת הSEO הטובה ביותר שתראו.
אל תוותרו, לא משנה כמה קשה לפעמים לעשות את זה עם מערכות שונות כמו ג'ומלה, דרופל או כל מיני מערכות קוד סגורות למיניהן.
- יש כלים שאתה עושה בהם שימוש יומיומי / כלים שאתה ממליץ עליהם לעבודה השוטפת?
לא הרבה האמת, אבל בעיקר, דאבלקליק לפרסום, Majestic לאבחון, Screaming Frog לבדיקות שבועיות לאתר ולעמודים השונים, וכלי נוסף פנימי שפיתחתי עם חבר שייצא בקרוב בהודעה רשמית יותר 🙂
- לאן התחום הזה הולך לדעתך? האם SEO ימשיך להיות ערוץ טראפיק מרכזי גם בעתיד הקרוב?
תשובה – SEO יחיה לנצח, עזבו אתכם השערות של "מומחים" (דמיינו מלא מרכאות כמובן), למרות שעולם הפרסום של גוגל מתרחב עם הדקות ואפילו עם 4 ואולי 5 תוצאות שיהיו בעתיד של PPC ועם תוצאות לוקאליות וכו' וכו', עדיין, גולשים אוהבים להיכנס לאתרים שגוגל חשב לנכון להציב אותם בעמוד הראשון, עשיתי לא מעט בדיקות בעצמי, לאותם עמודים של האתרים הגדולים שאני עובד איתם (כולל WOBI מן הסתם( אני מזהה בקלות את התנהגות הגולשים שמגיעים מPPC ולגולשים שמגיעים מ-SEO.
מ-SEO תמיד יגיעו רגועים יותר, עם זמן פנוי יותר, בודקים לעומק יותר, אין מה לעשות, הם מודעים שזו פרסומת וזו לא. SEO אף פעם לא יהיה לבדו במערך השיווק שלכם אבל תמיד יהיה מקור מדהים ונכון יותר עבורכם.
- טיפ נוסף ואחרון שיש לך בכל הקשור לשיווק ולא רק SEO?
הטיפ היחידי שאני באמת יכול לתת זה משהו שכתבתי גם קודם, לעבוד עם כמה שיותר פיקסלים, להיות מקום ראשון בגוגל לא מביא לקוחות, הוא מביא טראפיק, אם הסחורה שלכם נוראית, לא יהיו לכם לקוחות, בטח לא בכמות שהייתם רוצים. תעקבו אחרי הגולשים שלכם, תכתבו להם מסרים שלדעתכם יעבדו בהתאם לעמודים שביקשו.
ניקח דוגמא קלאסית, גולש שכמעט קנה ולא סיים את הרכישה (וזה לא חייב להיות מישהו ספציפי או מוצר ספציפי) בהתאם לFUNNEL שהגדרתם? תייצרו באנר עם הנעה לפעולה עם צילומסך של עגלת הקניות ותכתוב במסר ברור שהקנייה הינה בטוחה והוא מפסיד את אחוזי ההנחה של השבוע הקרוב, הפחידו אותו עם "אוטוטו לא תוכל לקבל את המחיר הזה" או תתנו הנחת 24 שעות עם טיימר מתגלגל לו על מנת להזכיר לו שאתם שם ושהוא עדיין לא קנה, מה שאני אוהב לעשות במיוחד זה לחזור אליו עם באנר עם צילומסך של עגלת הקניות בציור ולכתוב לו "אהה סליחה, לא שכחת משהו?"
תודה רבה, שמוליק! 🙂
לאתר הספר של שמוליק (כן, בחינם) – http://30days.co.il
לאתר הבית של שמוליק דורינבאום – https://www.shmul.co.il/