שמח לארח בפינה אחד על אחד את אחד מאנשי האנליטיקס הבולטים בארץ – שוקי מן.
לשוקי פעילות ענפה בתחום האנליטיקס בארץ: הוא מעניק שירותי אנליטיקס וניתוח דאטה לעסקים, מארגן את הכנס All Things Data זו השנה השלישית וברציפות וכן מעביר קורסים של אנליטיקס ודאטה במסגרת המכללה שהקים.
היי שוקי הצדיק ☺ עד לפני 2-3 שנים לא ממש הכרתי אותך אבל היום אי אפשר להתחמק ממך – בגוגל, בפייסבוק, בכל אתר שני בערך… מסקרן אותי לדעת איך נכנסת לתחום הזה?
היי צדיק 🙂
האמת היא שהכל התחיל בכיתה ד'. למדתי שפות תכנות בזמני הפנוי (Q Basic, Assembly, C++ וכמובן HTML ו-FLASH שהיה מאוד נפוץ באותם ימים), ובמקביל ניסיתי ליזום כל מיני רעיונות כדי להרוויח כסף בתור ילד.
"המיזם" הראשון שאני זוכר היה עיתון מחשבים שעשיתי ביחד עם חבר – היינו לוקחים כתבות מאתרים גדולים (דיי דומה למה שאני עושה היום ב-bullets.co.il) ומתרגמים אותם בעברית במעבד התמלילים Q-Text. לאחר מכן היינו מדפיסים את זה בעבודה של האמא של אותו חבר (לא היה אז מדפסת בכל בית…) ומנסים למכור את העיתון לעוברים ושבים.
בחטיבת הביניים התחלתי למכור ציוד מחנאות ברחבי הארץ, כשגדלתי עוד קצת מכרתי נפצים בפורים בכמויות מסחריות (זאת היתה הפעם היחידה שהשעו אותי מבית הספר), ולאחר מכן הייתי מייבא ציוד אופניים לארץ ומוכר לקולגות שלי ברכיבה.
במקביל שרצתי מול המחשב וכולם אמרו לי שאני אהיה "איש מחשבים", אבל כשהייתי צריך לבחור מקצוע בחרתי ללמוד עבודה סוציאלית.
עבודה סוציאלית?!
תשמע, טיפול בלקוחות זה דבר לא פשוט…
וברצינות – רציתי לעבוד עם אנשים, ומיד בסוף התואר התחלתי לעבוד בעמותה בשם "רטורנו" שמטפלת בהתמכרויות.
איכשהוא קרה שאחרי כמה חודשים כבר התעסקתי בשיווק של העמותה. הייתי מארגן כנסים לעובדות סוציאליות, מביא חכי"ם ושרים כדי לקדם את מטרות העמותה וכו' וכו'
בשלב הזה חשבתי שתואר שני במנהל עסקים יעזור לי בחיים (היום אני יודע שלא…) אז התחלתי ללמוד, ובמקביל פתחתי את העסק והתחלתי לתת שירות ללקוחות, וברוך ה' זה התגלגל לאן שזה היום.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
תוכל לשתף קצת מה מעסיק אותך היום?
בחודשיים האחרונים וב-3 החודשים הבאים רוב הזמן שלי יושקע ככל הנראה בכנס האנליטיקס השנתי שאנחנו מארגנים – All Things DATA. הכנס דורש הרבה מאוד עבודה בכל הכיוונים האפשריים – למצוא את המרצים, לטפל בכל הלוגיסטיקה של הבאת המרצים מחו"ל (טיסות, מלונות וכו'), להתנהל מול המפיק, האולם והספקים השונים, לטפל בחסויות, במכירת הכרטיסים באתר, שירות לקוחות לאלו שרכשו / רוצים לרכוש כרטיסים ועוד המון המון דברים קטנים שחייבים להתבצע כדי שהכנס הזה יקרה.
כמובן שהשיווק של הכנס לוקח המון זמן ורק על זה אתה יכול לעשות איתי ראיון שלם 🙂
חוץ מזה קורסי האנליטיקס שלנו בתנופה רצינית ברוך ה'. אנחנו הולכים להשיק קורסים חדשים שלא קיימים בשום מקום ועובדים על כמה שיתופי פעולה ממש מעניינים.
וכמובן יש את הלקוחות של ליקספיקס שצריך לטפל בהם.
למה דווקא אנליטיקס?
שמע, אני חושב שבמשך הזמן התעסקתי עם כל מה שזז בעולמות הדיגיטל השונים, אבל העולם של האנליטיקס דורש ממך להביא לשולחן יכולות בהמון דיסציפלינות שונות, שבסוף צריכות לעבוד בסינרגיה אחת עם השניה.
בנוסף אני מאוד אוהב דברים שדורשים ממני חשיבה אנליטית. היתה תקופה שהייתי פותר תשבצי הגיון ביחד עם סבתא שלי ז"ל, בתיכון סיימתי את כל חוברות השחור ופתור שהיו קיימות בשוק.
החפירה בנתונים פשוט עושה לי את זה 🙂
תוכן לתת קצת טיפים בנוגע לארגון כנסים?
תחשוב כל הזמן באופן חיובי. תקרא לזה הכל לטובה, תקרא לזה אנרגיות חיוביות, תקרא לזה איך שאתה רוצה. בסופו של דבר אני חושב שחשיבה חיובית זה אלמנט הכרחי ב"ארגון" דברים מכל סוג שהוא.
אתה חושב שהרכיבה על אופניים משפרת לך את התפקוד בעבודה? כי אם כן, אולי גם אני אתחיל עם זה ☺
חד משמעית כן.
קודם כל הרעיונות הכי טובים עולים בזמן הרכיבה.
דבר שני הרכיבה מעמידה אותך בפני אתגרים פיזיים שמכריחים אותך לחזק גם את היכולת המנטלית, שחשובה מאוד בביזנס. אני יכול לספר לך הרבה סיפורים על איך נתקעתי בדרך מאילת לתל אביב בחושך, בלי כסף, בלי אוכל ובלי ביגוד חם, והייתי צריך להגיע איכשהוא לתל אביב, או איך התייבשתי ברכיבת 130 ק"מ כשיש לי עוד שעה וחצי להגיע אל היעד…
הרבה יותר קל לנו להתגבר על אתגרים פיזיים מאשר אתגרים מנטליים, ואחרי שאנחנו מתגברים על הפיזיים – האתגרים המנטליים הופכים לקלים יותר.
האם אתה חושב ששימוש ב-Google Tag Manager רלוונטי גם לבלוגים ואתרי תדמית? במידה וכן, תוכל לשתף כמה שימושים מעניינים שניתן לעשות עם זה באתרים כאלו?
התג מנג'ר הוא לא המטרה. הוא בסה"כ אמצעי שעוזר לך לבצע הטמעות, מורכבות יותר או מורכבות פחות, בצורה נוחה יותר.
האתגר של רוב בעלי האתרים זה לא מאיפה להביא עוד דאטה כי זה לא חסר היום לאף אחד. האתגר האמיתי הוא להבין מה ה-KPIs שבאמת מלמדים על הצלחה/כשלון של העסק.
לא איך לקבל יותר מידע אלא על איזה מידע חשוב להסתכל ואיך לפרש את הנתונים כדי לקבל החלטות.
בתור בלוגר אתה חושב שמדד ההצלחה המשמעותי ביותר הוא כמה פוסטים הגולשים קראו וכמה זמן הם שהו באתר, אבל אם תחשוב טיפה לעומק ותבין איך אנליטיקס עובד ולמה הוא מחליט להציג דווקא את המספר הזה ולא מספר אחר, אתה תגלה שאחוזי הגלילה פר פוסט והזמן שלקח לגולשים לקרוא את הפוסט הם נתונים הרבה יותר מעניינים לבלוגרים.
אלו נתונים שבאמת עוזרים לך להבין מה הגולשים חושבים על התוכן שלך והאם הם מוצאים בו עניין. מצד שני – אלו לא נתונים שגוגל אנליטיקס נותן בברירת מחדל, ואתה צריך לחשוב עליהם בעצמך, ורק אז ללכת לתג מנג'ר ולהטמיע את זה בפועל באתר.
מה צופה לנו העתיד מבחינת אנליטיקס, מגמות, דברים מעניינים שאתה יכול לספר?
קודם כל לא קשה להבין שה-IoT (אינטרנט של הדברים – Internet of things) יגיע לכל מקום בין אם נרצה ובין אם לא (מכונית חשמלית וכו').
האתגר הגדול (שכבר היום כולם שוברים את הראש מולו) יהיה attribution. היום אנשים מנסים להבין איך כל ערוץ תנועה תורם למכירה כי הדאטה זמין עבורם רק ברמת ערוצי התנועה, אבל כשה-IoT יהיה נפוץ יותר לא יהיה "ערוצי תנועה" כי הדאטה יהיה בכל מקום.
הדאטה הזה לא יספר לנו רק איפה הלקוחות הקליקו אלא גם מה הם אכלו לארוחת בוקר, איזה בגד לבשו לעבודה ועל מה הם הסתכלו ברחוב. יהיו הרבה יותר data points ואם אנשי השיווק לא ידעו איך לעבוד איתם זה יטריף אותם לגמרי.
זה נראה מצוין כי כולנו אוהבים דאטה, אבל ככל שיהיה לנו יותר דאטה כך גם יהיה לנו יותר קשה לדעת מה תרם למכירה יותר, מה תרם פחות ומה בכלל לא קשור – וזה בדיוק attribution.
תודה שוקי!
תודה צדיק 🙂
דברים נוספים שיכולים לעניין אותך: