כל הנושא של שיפור המהירות 💨 בהם אתרים עולים הפך להיות אחד מהיתר מדוברים בשנים האחרונות. כן, גם כשכל שבוע מציעים לנו עוד חבילת אינטרנט מהיר 5G או סיבים אופטיים.
אז למה גם אתר "מהיר" יכול בעצם לעלות לאט?
- יש עדיין המון אנשים שאין להם סיבים אופטיים (או אפשרות להשתמש בהם) והם גם ממש לא בעניין של לקנות טלפון חדש 📱 5G. הרשתות הסלולריות הקיימות ידועות באיטיות שלהן. גם במקום עם קליטה סלולרית טובה יש הבדל בין פנים לחוץ.
- היום אנחנו מפעילים המון מכשירים שמחוברים לאינטרנט במקביל: קונסולות, טלוויזיות, טאבלטים וכמובן מחשבים נייחים וניידים, שלא לדבר על כך שרוב האנשים לא באמת מקבלים אינטרנט איכותי בכל רחבי הבית בלי להשתמש בציוד יקר, וגם אותו צריך לדעת איך להתקין.
- אתרים שיושבים על שרתים מרוחקים פיזית יעלו לאט יותר ללא שימוש בטכניקות מיוחדות כמו CDN, זו פשוט עובדה.
בקיצור, גם אם האתר שלכם בנוי בצורה טובה ואצלכם הוא עולה מהר, תמיד יש דרכים לבצע אופטימיזציה נוספת למהירות שלו ולהאיץ אותו. 😉
איך ולמה אתר שעולה לאט יכול לפגוע בכם?
תתפלאו, אבל הפגיעה המשמעותית ביותר של אתר איטי היא לא דווקא ב-SEO.
כמו שכבר רמזתי, רוב האתרים לא עוברים אופטימיזציה למהירות על בסיס קבוע (למידע נוסף על שיפור מהירות אתרים).
אתרים עם תוכן וקישורים טובים יכולים להיות במקומות טובים גם אם הם איטיים.
לעומת זאת, המרות והתנהגות גולשים זה כבר סיפור אחר לגמרי: אנשים באמת עשויים לעזוב את האתר שלכם גם אם ייקח לו לעלות שנייה אחת או אפילו חצי שנייה יותר מדי, תלוי עד כמה הם ממהרים, מה האתר הבא שהם ראו בתוצאות ואם האתר מתחיל לעלות או שהם פשוט תקועים מול דף לבן.
אם מדובר באתרים גדולים, כל הגולשים שלוחצים על כפתור Back או עוצרים באמצע שליחת טופס יכולים לפגוע בשורת הרווח של האתר או העסק (במצטבר).
המספרים אומנם לא כל כך דרמטיים, אבל ככל שהאתר מטפס יותר לכיוון זמן טעינה דו מספרי, כך הנזקים גדולים יותר 😖.
אני לא רוצה להפנות אתכם למספרים שאולי לא יהיו מעודכנים, לכן פשוט חפשו שאילתות כמו "site speed stats" כדי לקבל נתונים מהשנה שנתיים האחרונות.
הגישה האוטומטית לעומת הגישה הידנית או האוטומטית למחצה
אחד הדברים הכי קלים שאפשר לעשות זה להתקין תוסף האצה ולסמוך שהוא יעשה את שאר העבודה.
בפועל תוסף כזה או אחר לא תמיד יוכל לפתור בעיות יסודיות במבנה של האתר, ואתרים רבים עדיין בנויים במערכת ניהול תוכן משלהם.
יש ברשת לא מעט שירותים שיכולים לנתח את נקודות התורפה של מהירות האתר, וב-90% מהמקרים עדיין תהיה רשימה ארוכה של תיקונים שיהיה אפשר לבצע גם אחרי טיפול אוטומטי.
אני אדגיש מראש שאסור לבלבל בין פוטנציאל ההאצה לבין המהירות שמתקבלת בפועל. במילים אחרות, גם אחרי תהליך האצה יסודי, אל תצפו לקבל ציון של 100 מתוך 100.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
יש יותר מדי פרמטרים שיכולים להשפיע על הציון הזה (והם גם משתנים מכלי לכלי).
המשתנה החשוב ביותר הוא זמן עליית הממוצע בשניות, אבל גם כן צריך להיזהר מכיוון שלא כל הכלים מבצעים בדיקה משרתים שבאמת משקפים את ישראל (או כל מקום רלוונטי אחר).
עד כמה הציון מהירות של גוגל באמת משפיע על קידום האתר בפועל?
מהנסיון שלי, ההשפעה זניחה עד לא קיימת.
רגע, תהיו איתי ואסביר…
צריך לעשות הפרדה בין ציון המהירות של האתר לפי גוגל לבין מהירות האתר בפועל.
בהרבה מקרים, אין התאמה בין 2 הדברים האלה. אתר יכול להיטען מהר מאד ולקבל ציון מאד נמוך בכלי מהירות של גוגל, וגם להפך.
למה זה קורה? בגלל שלגוגל יש שיטה מסוימת למדוד מהירות – אבל היא לא בהכרח תואמת את המהירות הפיזית בה אנו רואים שהאתר נטען בפועל.
דיברתי על הנושא הזה לא מעט פעמים ואם לסכם – שיפור המהירות באמת עוזרת ל-SEO באופן משמעותי, כאשר האתר באמת היה איטי מלכתחילה (בצורה קיצונית).
בשאר המקרים, רק עצם שיפור ציון המהירות – כנראה לא יעזור לכם יותר מדי. אני אומר זאת לאחר עשרות מקרים כאלה.
בפועל, הדברים שהכי מקדמים מנסיוני זה השילוש הקדוש של תוכן-קישורים-אופטימיזציה.
להרחבה על דעתי בנושא של שיפור מהירות והאצת אתרים:
כל מה שאמרתי לעיל, לא סותר את העבודה שאני כן ממליץ לשפר את ציון מהירות האתר – מהסיבה הפשוטה שזה אחד הגורמים שלגמרי בשליטה שלנו, וכדאי "לסמן עליו V".
גם אם התרומה של זה בפועל זניחה או קטנה, למה לא לעשות זאת כדי לקבל עוד כמה נקודות אצל גוגל? במיוחד לאור העבודה שזה כנראה יקבל יותר משקל בשנים הקרובות?
מאיץ אתרים: אז איך מוצאים מישהו שמבין בהאצת אתרים ויודע לעשות אותה כמו שצריך?
התשובה לשאלה הזו תלויה קודם כל במערכת ניהול התוכן שיושבת אצלכם באתר.
מערכות בקוד פתוח כגון WordPress
אם מדובר במערכת קוד פתוח כמו WordPress, אז יש לא מעט אנשים שיוכלו לעזור לכם.
לדוגמה, הם יוכלו לקחת תוספים קיימים ולבדוק את היעילות שלהם, לבחון איך התמונות עולות לשרת ולראות מהו המצב ומהם הביצועים של חברת האחסון.
לפעמיים מדובר בשינויים שאפשר לבצע בכמה שעות ולפעמיים ייתכן שיהיה צורך להחליף הרבה תוספים ואפילו לשחק עם הקוד של התבנית.
לכן אני ממליץ לבקש הערכה ראשונית אחרי שאתם מעבירים ל"מאיץ" את הדו"ח של Pagespeed או שירות אחר כגון Pingdom (שירות שנחשב ליותר, לא בחינם, אבל עם תקופת ניסיון).
איך כדאי למצוא מאיץ אתרים כזה?
- אם מישהו הקים בשבילכם את האתר וסך הכול הוא עשה עבודה טובה, בקשו ממנו לבדוק מה אפשר לעשות. גם אתרים בקוד פתוח יכולים להיות בנויים בצורות שונות למדי, והוא זה שמכיר את האתר בצורה הטובה ביותר.
- יש כמה אנשים שמספקים ספציפיים את השירות הזה ונמצאים בגוגל, למרות שהמבחר לא עצום (לפחות לא בארץ).
ביטויים שאפשר לחפש:
- האצת אתרים
- שיפור אתרים
- שיפור מהירות האתר
כמו כן, בדיוק בשביל מקרים כאלו יש את פייסבוק וקבוצות דומות. חלק מהקבוצות מקבלות גם מודעות של חיפוש שירותים, חלק מתרכזות רק בדיונים ומנסות להיות כמה שפחות מסחריות. כנ"ל לגבי פורומים. לכן כדאי לבדוק את החוקים.
יש גם חברות שמוכרות חבילות של האצת אתרים. אל תפחדו מכל המונחים הטכניים כגון "קאש" או CDN שרשומים שם. אפשר למצוא לא מעט הסברים ברשת, גם אצלי.
מערכת מקומיות בקוד סגור
אם האתר שלכם בנוי במערכת ניהול תוכן סגורה, סביר להניח שתצטרכו לעשות את כל האופטימיזציות האלו דרך חברת בניית האתרים, שהיא הרבה פעמים גם החברה שמאחסנת את האתר.
בסיטואציה הזו יש שני חסרונות די גדולים:
- לחברה שבונה אתרים יש בדרך כלל פחות או יותר את אותה שיטת עבודה. תהיה לה הרבה פחות מוטיבציה ללכת אחורה ולייעל את הקוד שלה במיוחד בשבילכם.
- מכיוון שבמצב זה אתם למעשה "נעולים" אצל אותה החברה, היא עשויה לגבות מכם מחיר די גבוה, במיוחד אם היא לא בדיוק מתלהבת לעשות זאת….
במקרים האלו אני ממליץ קודם כל לחשוב עד כמה המהירות של האתר איטית לעומת אתרים אחרים (גם את זה אפשר לראות ב-Pagespeed).
אם המצב לא עד כדי כך חמור, נסו להקטין תמונות או להוריד תוספים שיש לכם שליטה עליהם בתוך המערכת.
אם המצב בכל זאת בעייתי, כנראה שלא תהיה לכם בררה. אתם יכולים לנסות ולשאול אם יש בעלי אתרים אחרים שסובלים מאותה הבעיה (סביר להניח שכן).
יכול להיות שיהיה לכם קל יותר לבצע סוג של התאגדות ולבקש מהחברה שתבצע שיפורים במערכת שלה.
מערכות בין לאומיות בקוד סגור
הכוונה היא למערכות כמו Wix, שבמקרה ידועה גם כמערכת די בעייתית מהבחינה הזו. כאן השליטה שלכם היא אפילו יותר מוגבלת.
אבל עדיין יש כמה דברים שאפשר לעשות, ואתם אפילו לא חייבים למצוא מישהו שמתמחה בהן:
- להקטין תמונות מראש עם אתרים כמו Tinypng ולא להעלות תמונות שהן מלכתחילה ברזולוציה גבוהה מדי (ממליץ באופן אישי על Fotosizer שיכולה להקטין הרבה תמונות בקלות).
- שוב, אם יש תוספים בתוך המערכת שאפשר לכבות, שיקלו לעשות את זה, אפילו אם כבר שילמתם עליהם.
- נסו להימנע מהטמעה של קודים חיצוניים עד כמה שאפשר והיצמדו רק למה שחייבים (לדוגמה, סרטוני Youtube). יש כל מיני הטמעות שמייצרות גרפים שאפשר להזיז אותם, אבל לפעמיים עדיף לצלם תמונה סטטית.
- אל תתרשמו מכל אפשרויות העיצוב באתרים עם עיצוב וויזואלי (Drag & Drop) : שמרו על פונט אחד וצמצמו שימוש באנימציות גם אם הן קורצות לכם.
רגע לפני שנסכם הנה סרטון שיבהיר לכם את הנושא של עד כמה השפעה יש למערכת הניהול
האצת אתרים – לסיכום
למצוא "מאיץ אתרים" שיוכל לעזור לכם לשפר את מהירות עליית האתר זו לא משימה כל כך קשה.
לפעמים החלק היותר מאתגר דווקא להבין באיזה מצב אתם נמצאים ומהי הדרך הכי טובה להאיץ את האתר במגבלות הקיימות.
מצד שני, גם אם אתם נעולים לתוך מערכת קיימת, סביר להניח שיש לכם לפחות 2-3 דרכים להאיץ את זמן עליית האתר באופן עצמאי.