זמן שהייה ממוצע הוא אחד המדדים האלה שמדברים עליו הרבה בבלוגים, במדיה החברתית ובסרטונים על קידום אתרים אורגני בגוגל.
לצערי הרב, הוא נותר בכל זאת לא מובן עבור רבים מאתנו. לעיתים קרובות, המדד "זמן שהייה באתר" מובן באופן שגוי, מה שיוצר בלבול מיותר.
אז מה זה בעצם זמן שהייה? האם זה באמת משפיע על הקידום במנועי החיפוש? אם כן, באיזה אופן?
אני מקווה שהמאמר הבא יטיל קצת אור על הסוגיה הזו. בתור מי שמקדם אתרים רבים ללקוחות, אני נשאל על כך לא מעט.
על אף שלעיתים זה עשוי להיראות מבלבל, ברגע שתופשים בדיוק מה זה זמן שהייה, נעשה לגמרי ברור מה הערך שלו ואיך זה בעצם נותן למנוע החיפוש אינדיקציה על שביעות הרצון של הגולשים מתוצאות החיפוש שבהם בחרו.
מה זה Dwell Time במילים פשוטות?
הסבר על כך תמצאו בוידאו הבא:
חשוב להבין – כשמדברים על מדידת זמן שהייה – יש הבדל בין איך גוגל אנליטיקס מודדים אותו לבין איך שגוגל מתייחסים אליו בפועל.
לא אאריך על זה יותר מדי, אבל בגדול אנליטיקס מודדים את זמן השהייה באתר החל מהעמוד השני ומעלה. ביקורים (סשנים) שבהם נצפה רק עמוד אחד באתר – ייספרו כזמן שהייה 0 (לאלו מכם שזה נתון חדש עבורם, קחו את הזמן לעכל… 🙂
לעומת זאת, כשמדברים על זמן שהייה בפועל (Dwell time) – הכוונה היא למשך הזמן שגולש נשאר באתר לאחר שלחץ על תוצאות חיפוש במנוע חיפוש.
במילים אחרות –
זמן שהייה (בפועל) זה משך הזמן שבו גולש מבלה בצפייה בדף כלשהו מהרגע שהקליק עליו בדף תוצאות חיפוש ועד הרגע שבו חזר שוב לדף תוצאות החיפוש.
אתם בוודאי עושים זאת פעמים רבות.
כשאתה מבצעים חיפוש, זה בעצם רגע הזה שבו אתם סוקרים בזריזות את הדף שעומד לפניכם ומחליטים אם אכן יש בו את מה שחיפשתם, אם להערכתכם המיידית יש בדף הזה תשובה לשאלה או פתרון לבעיה שלכם.
או אולי פשוט תחזרו לדף תוצאות החיפוש כדי להמשיך הלאה לתוצאות הבאות.
הערך של המדד הזה למנוע החיפוש הוא ברור – ככל שהגולש מבלה יותר זמן בצריכת התוכן באחד מתוצאת החיפוש שבה בחר, כך עולה הסבירות שהתוצאה נתנה מענה מספק לשאלת החיפוש שלו.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
זו כמובן הכללה, וניתן להעלות על הדעת מצבים רבים שמאתגרים את הפשטות של הנוסחה הזו. אך במובן הרחב ביותר – ככה זה עובד.
וגם אם נהפוך את הנוסחה היא תישאר נכונה – ככל שהגולש נשאר פחות זמן בדף שבו בחר מבין תוצאת החיפוש, ככה התוצאה תיחשב לפחות מספקת עבורו.
אבל יש מקרים יוצאי דופן…
אם, לדוגמה, אתם מחפשים את תחזית מזג האוויר, אז ברור שמבט חטוף בדף שבו בחרתם ייתן מענה מספק. במקרים כאלה, דווקא זמן שהייה קצר נותן אינדיקציה למענה מספק.
לכן, אי אפשר ליישם את המדד הזה באופן קבוע ומוחלט על כל המקרים. אך זה בהחלט מדד שמנועי החיפוש משתמשים בו כדי לקבל אינדיקציה על איכות המענה שתוצאות החיפוש נותנות לשאלות החיפוש של הגולשים.
עד כמה זמן שהייה הוא מדד קריטי לקידום? זה עניין מורכב ויחסי. צריך לקחת בחשבון כמה גורמים נוספים. לכן בעצם כדאי לכם להתמקד יותר בהנגשת התוכן לגולשים ועידוד אינטראקציה מצדם – מה שנקרא User Engagement. לקריאה נוספת על שיפור חווית משתמש.
אם תתמקדו בשיפורים מקיפים יותר לאתר שלכם שיעודדו אינטראקציה מצד הגולשים, מן הסתם גם זמן השהייה ישתפר, אך זה לא הדבר העיקרי שצריך לעניין אתכם
מה זמן שהייה הוא לא?
ישנה כמות מפליאה של מידע שגוי לגבי מדד זמן השהייה. לעיתים קרובות מבלבלים אותו עם מדדים אחרים או שמייחסים לו משמעויות שאינן רלוונטיות.
אנצל את ההזדמנות הזו כדי להבהיר כמה עניינים לגבי דברים שזמן השהייה הוא לא.
אנא זכרו שזמן השהיה הוא מדד שנלקח בחשבון בגלישה אך ורק בתוך מנוע החיפוש. זה משך הזמן מהרגע שבו הגולש מקליק על תוצאת חיפוש ועד הרגע שבו הוא חוזר לדף תוצאות החיפוש.
זמן שהייה אינו שיעור נטישה (Bounce Rate)
נטישה נחשבת למצב שבו גולש צופה בדף אחד בלבד באתר ואז עוזב אותו.
לפיכך, שיעור הנטישה של אתר הוא אחוז הסשנים (מספר הגלישות באתר, באנגלית sessions) שבהם גולשים מבקרים בדף אחד בלבד מתוך סך כל הסשנים באתר.
כאן בעצם ההבדל. הגולשים שנטשו – לא כולם מגיעים לאתר מדף התוצאות של מנוע החיפוש. וגם אם חלקם כן, הם לאו דווקא חזרו אל דף התוצאות. חלקם עברו לאתר אחר או פשוט סגרו את החלון.
זמן שהייה אינו זמן גלישה ממוצע לדף (Average Time on Page)
לעיתים קרובות מחליפים בין שני המושגים האלה כאילו היו זהים. לא כך המצב.
זמן גלישה ממוצע הוא בדיוק זה – הזמן הממוצע שבו גולשים שוהים בכל אחד מהדפים באתר שלכם. אותם גולשים עשויים להגיע לאתר שלכם דרך קישורים שונים כמו מדיה חברתית, מאימייל או מאתר אחר, לא רק מתוצאות החיפוש.
זמן שהייה אינו משך הזמן של סשן הגלישה (Session Duration)
משך הזמן של סשן הגלישה הוא מדד שמבטא את כמות הזמן שגולש כלשהו מבלה באתר שלכם. כמו שהסברתי עד כה, אם הסשן לא התחיל בלחיצה על אחת מתוצאת החיפוש, אז מן הסתם גם לא יסתיים בחזרה לדף התוצאות ולכן לא יחשב כזמן שהייה.
זמן שהייה אינו שעור הלחיצה (Click Through Rate)
שעור הלחיצה של תוצאות החיפוש האורגניות הוא אחוז הלחיצות על הקישור לאתר מסוים מתוך מספר הפעמים שהקישור הזה הופיע כתוצאת חיפוש.
לעיתים קרובות מבלבלים את המדד הזה עם זמן שהיה, אולי כי שניהם קשורים לתוצאות חיפוש. אך הם אינם אותו הדבר.
זמן השהייה מודד רק את משך הזמן אחרי הלחיצה על הקישור לאתר ולא אחוז הפעמים שהקישור הזה נלחץ.
איך ניתן להשפיע לטובה על זמן שהיה?
אין דבר אחד קבוע ומוחלט שתוכלו לעשות כדי להשפיע לטובה על זמן השהייה באתר שלכם. בכך זאת, ישנם מקרים רבים שבהם פעולות מסוימות יכולות להועיל.
אני מתכוון לשיפור חווית המשתמש הכללית באתר שלכם והנגשה של תוכן איכותי באופן קריא וברור.
אתם עדיין משתמשים בסרטונים שמופעלים באופן אוטומטי כשנכנסים לאתר שלכם?
לא… רוב הגולשים לא ממש אוהבים את זה.
גם אל תקברו את התשובות והפתרונות שלכם עמוק בתחתית הדף מתחת לכותרות ענק או תמונות. דאגו לכך שהתוכן שאתם מציעים הוא קל למציאה וברור במבט חטוף.
זכרו, ההחלטה שהגולש מקבל אם הדף שעומד לפניו הוא אכן רלוונטי לצרכים שלו מתקבלת בשניות בודדות. לכן כל כך חשוב שהתוכן שאתם מציעים יהיה נגיש, קריא, ברור וגלוי.
באמצעות מדד זמן השהייה מנוע החיפוש מזהה מקרים שבהם הגולשים מגיעים לדף מבין תוצאות החיפוש ומיד חוזרים אל דף התוצאות כדי להמשיך הלאה בחיפוש שלהם. אם התוכן שלכם לא מספיק נגיש וקל לזיהוי כרלוונטי, מנוע החיפוש עלול לסמן את האתר שלכם כתוצאה לא רלוונטית ולפגוע בדירוג שלכם.
אל תשתהו יותר מדי על זמן שהייה
בסיסו של העניין, זמן שהייה הוא מדד שכדאי לכם להיות מודעים לו, אבל מאמצי הקידום שלכם צריכים להיות ממוקדים בחוויית הגלישה באתר שלכם במובן רחב יותר.
הציעו לגולשים שלכם תוכן איכותי ונגיש. שמרו על העניין שלהם ועודדו אותם ליצור אינטראקציה עם האתר בכך שתתנו להם מענה ענייני ורלוונטי לשאלות החיפוש שלהם בצורה ברורה, קריאה, ומסודרת. זה מה ישאיר אותם מעוניינים ויעורר את סקרנותם לגבי תכנים נוספים שיש לכם להציע.
האם חברה לקידום אתרים צריכה לשפר את זמן השהייה באתר?
בגדול, חברת קידום אתרים בגוגל, מטרתה לשפר את דירוגי האתר בגוגל ומכך גם את הטראפיק האורגני שמגיע לאתר.
את הדברים האלה עושים בין היתר על ידי שיפור התוכן באתר, שיפור חווית המשתמש ואלמנטים נוספים – מה שבסופו של דבר אמור להגדיל גם את זמן השהייה באתר ואת החוויה הכללית ממנו.
אין להסתכל על מדד זמן שהייה ממוצע כמשהו שדורש שיפור, אלא ככלי עזר בלבד. זמן שהייה לעולם אינו מדד בפני עצמו ולא מספר לנו הרבה ללא הקשר רחב, סוג האתר, נישה והרבה פרמטרים נוספים.
יוצאי דופן הם אתרים שרואים זמן שהייה כ-KPI לכל דבר, מסיבתם שלהם.