פרסומות וקידום אתרים: האם עודף פרסומות פוגע ב-SEO של האתר?

בעולם מושלם אתרי אינטרנט שמבוססים על תוכן היו יכולים להרוויח בעיקר מחסויות או מינויים בתשלום שלא פוגעים כל כך בחוויית הגלישה של הגולשים.

במציאות זה לא כל כך פשוט והרבה אתרים נאלצים להסתמך על מודעות ופרסומות. אז מה הקשר בין קידום אתרים מקצועי ושילוב פרסומות באתר? על כך נדון במדריך הבא.

פרסומות וקידום אתרים

השאלה עד כמה להבליט אותן מול שאר התוכן היא אולי השאלה החשובה ביותר: מצד אחד אנחנו רוצים שייראו אותן. מצד שני, אנחנו יודעים שהרוב המכריע של הגולשים (יותר מ-90%!) לא באמת לוחצים על מודעות, ואותם אנחנו ממש לא רוצים להבריח.

בעבר גוגל לא באמת חשפה את הקשר בין עודף מודעות ל-SEO, אבל לאחר רצף העדכונים של פינגווין ופנדה היא נעשתה יותר שקופה גם לנושא הזה והתייחסה אליו בקווים המנחים שלה לבעלי אתרים (Guidelines).

יש לכך שתי סיבות עיקריות:

  1. היכולת של גוגל לסרוק את מבנה האתר באופן ויזואלי ולא רק לקרוא את הטקסט כמו דף מספר העניקה לה את היכולת להסתמך גם על חווית השימוש והאופן בו הגולש חווה את האתר.
  2. העובדה שכיום רוב הגלישה באינטרנט מתבצעת דרך ניידים: אם חשבנו שהמודעות במחשבים הן מעצבנות, במובייל הן בולטות עוד יותר בגלל המסך הקטן ויש יותר מקרים בהם הן משתלטות על כל המסך.

אז נשאלת השאלה – האם עודף פרסומות פוגע יכול לפגוע בתהליך של קידום אתרים? במאמר הבא נדסקס בזה.

אז מהי המילה הרשמית של גוגל בנוגע למודעות באתרים?

כבר ב-2012 הדגישה גוגל שהיא תתחיל להתייחס לאתרים בהם יש הרבה מודעות "מעל לקפל" (Above the fold) באופן שיהפוך אותם לפחות רלוונטיים (או שימושיים) מבחינת האלגוריתם. הכוונה ב-"מעל לקפל" היא לאותו חלק של האתר שרואים לאחר שהוא נטען מבלי לגלול אותו.

ההכרזה הזו אולי נשמעת כמו עניין פשוט, אבל מכיוון שכל אתר יכול להיות מוצג בכמה רזולוציות שונות (גם במחשב), הרי שבכל רזולוציה החלק ש"מעל לקיפול" יהיה שונה.

ההנחה שלי היא שכאשר לא מדובר בתצוגה הניידת של האתר (שם יש הגדרות ספציפיות לרזולוציות או גדלי מסכים שונים), גוגל לוקחת בחשבון את הרזולוציה הכי נפוצה אצל הגולשים מכל מיני מבדקים שהיא עורכת (בין היתר באמצעות גולשים שמשתפים נתוני גלישה דרך כרום).

הסבר נוסף על Above the Fold:

שינויי אלגוריתם רשמיים

גוגל ביצעה מספר שינויי אלגוריתם רשמיים החל מתחילת העשור הקודם שנגעו ספציפית למודעות ואף הכריזה עליהם באופן פומבי:

2012

שינוי האלגוריתם הרשמי הראשון בנושא כונה "Top Heavy Update" והוא כאמור התרחש ב-2012 בחודש ינואר.

על פי ההודעה הרשמית של גוגל, הוא השפיע על אחוז אחד מהאתרים, ורק על אלו שעשו שימוש מוגזם במודעות שהפכו את החלק העליון של האתר לדל מאוד בתוכן קריא.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בחודש אפריל של אותה השנה מאט קאטס הודיעה על עדכון של האלגוריתם.

המהות של השינוי לא הייתה ידועה, אך מסקר שערך אתר Search Engine Land, הסתבר ש-21% מהאתרים שנפגעו בעדכון המקורי הושפעו לטובה מהעדכון לאלגוריתם.

כפי שאפשר לצפות, התיקון הזה רק הוכיח שהאלגוריתם המקורי לא תמיד הצליח לבדוק מקרי קצה ואתרים גבוליים לעיתים נפגעו ללא סיבה אמיתית.

2014

עדכון נוסף של האלגוריתם שגם הוא הוכרז על ידי מאט קאטס הגיע בפברואר של אותה השנה. נראה כי הוא עבר יחסית בשקט ולכן כנראה השפיע על אחוז קטן מאוד של אתרים.

2017

שינוי די משמעותי בגישה של גוגל חל ב-2017, אז כבר היה ברור שהגלישה דרך הנייד רק תלך ותגבר על חשבון הגלישה הקלאסית. וזוהי אולי ההכרזה היותר מוכרת ומשמעותית של גוגל.

על פי גוגל, כבר ב-2015 רוב האתרי היו ידידותיים למובייל מבחינת פרמטרים כמו גודל הטקסט והמרווח בין האלמנטים השונים, אך הם התחילו לשים לב ליותר ויותר אתרים שמציגים "מודעות פולשניות" (intrusive, לא ברור לי למה הם לא השתמשו פשוט במילה אגרסיביות…).

גוגל הודיעה שהחל מינואר של אותה השנה, מודעות כאלו ייחשבו לסיגנל שלילי. היא חילקה אותן לשלושה סוגים:

  1. פופאפ שמופיעה הישר לאחר שהגולש מגיע לאתר מתוצאות החיפוש ומסתיר את התוכן העיקרי שלו.
  2. מודעה שמופיעה כעמוד שלם והגולש צריך לסגור אותה כדי לראות את התוכן באתר.
  3. מצב דומה למספר 2, אך כאן המודעה דוחפת את התוכן למטה (כמו בעדכונים המקוריים)

לעומת זאת, יש גם מודעות שימושיות שניתן לשים כגון בדיקה של גיל או הרשאה לאחסן עוגיות (קוקיס), מסכי כניסה ובאנרים לגיטימיים שלא תופסים הרבה מקום מהמסך.

התייחסות רשמית נוספת של גוגל לגבי פרסומות באתרים

אלו סוגי המודעות בקצרה שמתייחסות ל-Desktop (לכל אחת יש הסבר מורחב כאן).

  • מודעה קופצת (מן הסתם)
  • מודעות וידאו בהפעלה אוטומטית עם צליל (פחות נפוץ היום בגלל חסימה די טובה של כרום)
  • מודעה גדולה שזזה עם הדף
  • מודעות וידאו גדולות (יותר מ-20% משטח הסרטון)
  • מודעות ארוכות לפני סרטונים שאורכן יותר מ-31 שניות (אין מודעות כאלו ביו-טיוב אם תהיתם)

ומה לגבי פופאים?

היום פופולארי מאוד להשתמש בפופאים (Popups) שמציעים לגולשים להירשם לרשימת תפוצה או לקבל הצעה עסקית.

חברה לקידום אתרים בדרך כלל עושה בהם שימוש כאשר היא מנסה להגדיל את כמות ההמרות באתר שלה או של אחד הלקוחות שלה.  

מה בדיוק קורה איתם?   

באתר של poptin, שהא אחד התוספים הפופולאריים ביותר ליצירה של פופאפס פרסמו פוסט בנושא. יש בו כמה תובנות חשובות. בתור מומחה קידום אתרים אני אציג את אלו שנראות לי חשובות ואובייקטיביות ממש בקצרה:

1. אם רוצים ללכת על פופאפס שצריך לסגור והם מופיעים במרכז המסך, הגודל שלהם צריך להיות פחות מ-15% מכלל שטח התצוגה.

2. מיקום במובייל: בפופטין ממליצים להשתמש בתבניות המובייל שלהם כדי למקם את הפופאפס במיקומים בטוחים.

3. תזמון: כזכור, גוגל לא אוהב פופאפס שמופיעים הישר לאחר הכניסה מגוגל ואפשר להבין למה.

אם במחשב זה עדיין נסלח, במובייל צריך להיזהר יותר. לכן, רצוי להפעיל את הפופאפ רק לאחר שההתנהגות של הגולש מראה על עניין כלשהו באתר.

לדוגמה, כמה זמן הוא נמצא בו, האם הוא גלל את העמוד והאם עבר לעמוד פנימי יותר (לחץ פעם אחת לפחות על קישור).

באופן כללי, גם פופאפ שמופיע רק לאחר X כניסות לאתר יכול להיות שימושי, אבל האמת היא שלא בטוח שגוגל יודע את זה (גם אם נניח שהוא עוקב אחרי הגולש)… כך שלמרות ההמלצה של פופטין לא הייתי משתמש באופציה הזו.

4. מבחני A/B לפי תאריכים וימים: כשזה נוגע ל"טרייד אופ" בין האפקטיביות של הפופאפ לבין היחס של גוגל אליו, אפשר לערוך מבחני A/B ולראות עד כמה האגרסיביות של המודעה משפיעה על אחוז הנטישה או אחוזי הלחיצות, ועד כמה גוגל פוגע באתר אם בכלל.

החיסרון כאן הוא שאם מדובר באתר שתלוי לגמרי במודעות וגם שינוי קטן במיקומים יכול לפגוע אנושות ברווחים שלו, זו לא אופציה טובה במיוחד.

אנחנו אומנם מדברים כאן על תחלופה אקראית בין המודעות, אבל אם גוגל לא בהכרח סורק את האתר כל יום, הוא עשוי להתקבע רק על מודעה אחת שהיא במקרה גם האגרסיבית יותר.

לסיכום

אם החלטתם להציב פרסומות באתר שלכם – בין אם זה פרסומות אדסנס או מסוג אחר, חשבו לשנייה על חווית המשתמש והאם הוא היה מרגיש בנוח עם מספר או נפח המודעות בעמוד.

בסופו של דבר, מודעות מכניסות לכם רווחים, אבל אם אתם לא צוברים מספיק גולשים נאמנים ואחוז הנטישה שלכם גבוה מאוד, לא עשיתם בזה שום דבר חוץ מלהקטין את ה- CTR על המודעות עצמן.

 מדריכים נוספים ששווה לכם לקרוא:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו