בהקשר של קידום האתר בגוגל, תג ה Alternate הוא סוג של קרוב משפחה של תג הקנוניקל.
המטרה של תגית זו היא להודיע לגוגל שישנה גרסה אלטרנטיבית לעמוד האינטרנט שהוא נמצא בו כרגע. גרסה אלטרנטיבית יכולה להיות בשפה שונה, רזולוציה שונה, מיועדת למכשירים שונים וכו'.
נעשה שימוש בתג alternate ב-2 מקרים עיקריים:
- כאשר אנחנו רוצים לסמן לגוגל על דף מקביל בשפה או באזור אחר
- כאשר אנחנו רוצים לסמן לגוגל על דף מקביל באתר מובייל (שימוש פחות נפוץ)
חשוב להדגיש שגם אם לא נשתמש בשיטות האלו, ברוב המקרים גוגל יידע לבצע התאמה אוטומטית של האתר לשפות או גרסאות שונות, אבל ברגע שיש לנו אתרים גדולים עם המון דפים, עדיף להשתמש בשיטות האלו, על מנת לעשות סדר באינדקס של האתר ולמנוע עניינים של תוכן משוכפל וכדומה.
זה שימושי למשל במקרים של קידום אתרים בשפות זרות (עם אתרים דו לשוניים או בעלי 3 שפות ומעלה).
סימון עמוד בשפה או אזור אחר
המקרה הזה רלוונטי כאשר יש לנו אתר שהוא אמנם בשפה אחרת או פונה לאזור אחר (לדוגמה, אתר של חברה בינלאומית), אבל הוא מקביל לאתר המקורי. לעיתים התוכן עצמו הוא שונה, ולעיתים יש שינויים קלים רק בתבנית. למשל, יכול להיות שבאתר האמריקאי יש דגל אחר מאשר באתר האנגלי וגם הכתובת של הסניף המקומי היא שונה.
אפשר להשתמש בתג או בדרכים דומות בשלושה מקומות שונים או דרך תוספים כמובן
- בתוך ה Http Header שפונה לשרת
- במפת האתר
- בתוך קוד ה-HTML ישירות מתחת לתגית ה-Title
תגי מדינה
לפני שנמשיך, חשוב להבין שיש שני סוגים של קודים : קוד המדינה וקוד האזור. שניהם מורכבים משתי אותיות.
בעוד קוד השפה הוא חובה, קוד האזור הוא אופציונלי.
למשל, אפשר לציין הולנדית לתושבי בלגיה והולנדית לתושבי הולנד. מפרידים בין שני הקודים באמצעות מקף כאשר קוד השפה הוא הראשון. באופן הזה, אנגלית עבור תושבי אנגליה תיראה כך:
en-gb
בנוסף, אם רוצים גרסת ברירת לשפות שהאתר לא תומך בהן, מגדירים את השפה כך: hreflang="x-default"
בתוך כותרת ה-HTTP
זו אחת הדרכים היותר פשוטות והיא נוחה במיוחד אם יש לכם קובץ מדיה שאינו קובץ HTML. אם אתם לא יודעים איך להגדיר Header לקבצים חיצונים, אני ממליץ לכם לקרוא על הפונקציה ב-PHP, למרות שאפשר להשתמש גם בקובץ .htaccess
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
היא נראית ככה:
Link: <url1>; rel="alternate"; hreflang="lang_code_1", <url2>; rel="alternate"; hreflang="lang_code_2"
חשוב: כמו שאתם יכולים לראות, אחרי כל הגדרה יש סימן של נקודה פסיק (;), אך בין שפה לשפה יש פסיק
בתוך מפת האתר
באופן דומה לכותרת ה-HTTP, אתם יכולים לציין את כל הגרסאות בתוך מפת האתר.
זו אולי הדרך הכי מסורבלת מכיוון שלכל עמוד בכל שפה צריך לציין את כל השפות האלטרנטיביות.
כלומר, אם יש לכם עמוד אחד בגרמנית לכל דוברי השפה, עמוד לדוברי גרמנית בשוויץ ועמוד לדוברי אנגלית.
הקובץ כולו ייראה כך:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <url> <loc>http://www.example.com/english/page.html</loc> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="de" href="http://www.example.com/deutsch/page.html"/> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="de-ch" href="http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html"/> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/english/page.html"/> </url> <url> <loc>http://www.example.com/deutsch/page.html</loc> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="de" href="http://www.example.com/deutsch/page.html"/> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="de-ch" href="http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html"/> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/english/page.html"/> </url> <url> <loc>http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html</loc> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="de" href="http://www.example.com/deutsch/page.html"/> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="de-ch" href="http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html"/> <xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/english/page.html"/> </url> </urlset>
כמו שאפשר לראות, אנחנו מתחילים עם שורת פתיחה שמגדירה את סוג הקובץ (כמו בכל קובץ מפת אתר), ולאחר מכן שתי שורות שמציינות סט כתובת URL <urlset>
בפנים יש לנו אלמנט <url>, בתוכו אלמנט <loc> שמציין את הדף המקורי. לאחר מכן יש לנו שלושה אלמנטים של <xhtml:link שכולל את המאפיינים שכבר הכרנו.
מכיוון שיש לנו שלושה עמודים שונים, יש לנו עוד שני אלמנטים של <url> ולאחר מכן סיום עם </urlset>
בתוך קוד ה-HTML
אם אין לכם גישה למפת אתר או לקובץ בשרת, אתם יכולים לציין את כל השפות גם בקוד ה-HTML עצמו מתחת לתגית Title (עדיין בתוך ה-</head><head>). בדומה להטמעה של מפת אתר, זו דרך יחסית מסורבלת כי כל עמוד צריך לכלול את כל ההגדרות, כולל זו שלו.
הנה למשל הגדרה של אנגלית לאמריקאים ואנגלית לאנגליה:
<head><title>page’s title</title><link rel="alternate" hreflang="en-gb" href="http://en-gb.example.com/page.html" /> <link rel="alternate" hreflang="en-us" href="http://en-us.example.com/page.html" /></head>
תגיות Alternate באתרי וורדפרס
ולסיום, יש כמובן גם תוספים לוורדפרס שעושים את העבודה.
חלק מהם הם תוספים שבין היתר גם יוצרים את העמודים לשפות השונות כגון Polylang הפופולארי, וחלק מהם רק מטפלים בתגים (בדרך כלל בתוך ה-HTML).
תזכורות ודגשים נוספים:
- תמיד יש לציין כתובת מלאה עם תחילת HTTP/HTTPS
- גם כאשר מגדירים את אותה השפה לכמה אזורים, עדיף לכלול גם הגדרה ללא ציון של האזור עבור דוברי השפה שלא נמצאים באחת מן המדינות האלו.
- גוגל יתעלם מקוד אזור בלבד
שימוש בתג לאתרי מובייל
עוד שימוש פופולארי בתג הוא עבור אתרי Mobile שרוצים לסמן כחלופות לאתר הראשי.
זה יכול להתאים למי שיש לו אתר מובייל ייעודי והוא לא מעוניין לאחד אותו ואת האתר למחשבים אישיים לתוך אתר אחד רספונסיבי.
חשוב גם לזכור שמאז ההטמעה של ה-Mobile First, גוגל מסתכל למעשה רק על האתר הנייד, אך במקרים מסוימים האלגוריתם עשוי לכלול את שתי הגרסאות בחיפושים מהמחשב מכיוון שהן נמצאות תחת כתובות שונות, מצב שלדברי גוגל עצמה יכול לפגוע בדירוגים.
אז איך מסמנים?
במקרה של סימון אתר בגרסת מובייל, הסימון הוא מעט שונה מסימון של גרסה בשפה אחרת.
1. באתר למחשב האישי אפשר לסמן ב-HTML כך :
<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/page-1">
כמו שאפשר לראות, יש גם לציין את סוג המדיה המתאים
2. לעומת זאת, באתר הנייד בעמוד המקביל משתמשים בתג קנוניקל כך:
<link rel="canonical" href="http://www.example.com/page-1">
3.אפשר לסמן את העמודים במובייל גם במפת האתר באותו האופן כמו בסעיף הראשון.
זה יכול לחסוך את הסימון באתר רגיל, אבל באתר המובייל עדיין צריך לבצע את הפניית הקנוניקל.
המבנה יהיה פשוט יותר מאשר סימון מרובה שפות מכיוון שיש רק שתי גרסאות לכל עמוד:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <url> <loc>http://www.example.com/page-1/</loc> <xhtml:link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.example.com/page-1" /> </url> </urlset>
האם יש קשר בין תג ה-Alternate לבין דירוגים?
למרות שהתג נועד למקד את גוגל בגרסאות שונות על פי השפה המקומית, אין לו קשר ישיר לדירוגים. המשמעות היא שאתם עדיין צריכים לקדם כל עמוד בדרך הקלאסית ובהתאם לשפה או האזור המקומיים דרך קידום On Page ו-Off Page.
לפעמיים זה יכול להיות קצת בעייתי מכיוון שבסופו של דבר גוגל מצפה למצוא עמודים דומים למדי. לכן, ייתכן שתהיו מוגבלים מבחינת מילות המפתח שתוכלו לקדם בשל העובדה הפשוטה שהחיפושים לא יהיו בהכרח מקבילים מבחינה נושאית.
מדריכים נוספים באתר: