מערכות לניהול תוכן נחשבות לאחת מן המהפכות הגדולות ביותר של ה-"ווב 2.0".
כלומר, המעבר של אתרים רבים לתוכן מבוסס גולשים שיושבים בתוך בלוגים, מאגרי מידע משותפים ואפילו פורומים מקצועיים.
אם עד לפני כן אתרים רבים היו בנויים ישירות מאפס באמצעות קוד, הרי שמערכות ניהול התוכן נתנו לכל אחד את היכולת לנהל אתר בסיסי ולעדכן אותו בלי צורך במתכנת.
אומנם למשך תקופה מסוימת אתרים גדולים יחסית המשיכו לעבוד עם קוד מותאם אישית, אך לאט לאט גם הם עברו למערכות ניהול תוכן חופשיות או מסחריות (כאלו שנמכרות על ידי חברות לבניית אתרים עם שינויים על פי דרישות הלקוח).
הפרדוקס של מערכות לניהול תוכן ו-SEO
דווקא עבור מקדמי אתרים המעבר למערכות ניהול תוכן היווה סוג של פרדוקס: בעבר כמעט כל מי שעבד בתחום הווב ידע HTML בצורה בסיסית והיה לו קל יחסית להטמיע אלמנטים שונים כמו תגי מטה ישירות בקוד של הדף.
מלבד זאת, אתרים היו תלויים קצת פחות בהטמעה של קודים נוספים כגון Schema שאז פשוט לא היו קיימים בצורה שבה אנחנו מכירים אותה היום.
אבל כמו כל התקדמות טכנולוגית, גם מערכות לניהול תוכן הפכו אותנו לקצת יותר עצלנים ובאופן מסוים אפשר להגיד שרובינו (בין אם אנחנו מקדמים מקצועיים או רק נכנסים לתחום) תלויים בהן יותר מאשר בעבר.
אם במערכת ניהול התוכן אין שליטה טובה מספיק באלמנטים שקשורים ל-SEO, יש לנו כמה אפשרויות שאף אחת מהן לא מושלמת:
- לחפש תוסף למערכת שיעשה את העבודה בשבילנו.
- להוסיף בעצמנו יכולות כאלו אל המערכת במידה ויש לנו את הידע והאפשרות (לדוגמה, להשתמש ב-Codex של וורדפרס וליצור מבני מידע מו תאמים אישית).
- אם מדובר במערכת סגורה, עלינו לבקש מהחברה שפיתחה אותה להוסיף לנו את האפשרות הזו. לעיתים זה יעלה לנו עוד כסף, ואפילו לא מעט.
- הטמעה של קוד HTML חיצוני.
הבעיה היא שאנחנו בדרך כלל צריכים לבצע זאת לכל עמוד ולכן באתר ממוצע עם כמה עשרות עמודים, זה עשוי להפוך לסיוט. החלופה יכולה להיות שימוש ב-Google Tag Manager עבור הטמעה של פיסות קוד זהות בצורה רוחבית.
החדשות הטובות הן שהיום קידום אתרים כבר הופך לסטנדרט ומערכות ניהול תוכן מודרניות מתוכננות בצורה מתאימה "הישר מהקופסה".
מלבד זאת, מספר המערכות הפופולאריות מצטמצם ולכן רובינו עובדים בסופו של דבר עם אותן 5-6 מערכות, גם אם מדובר בגרסאות שממותגות באופן מעט שונה. זה אומר שפחות זמן מושקע במערכות פחות פופולאריות הן בקהילת הקוד הפתוח והן על ידי חברות מקצועיות של בניית אתרים.
מה בנוגע ל-Offpage?
מכיוון ש-Offpage הוא עדיין בעיקר בניית קישורים, בפועל מערכת ניהול התוכן שבה אתם בוחרים היא פחות קריטית, זאת למעט כמה אספקטים ספציפיים וחשובים:
- קודם כל, שימו לב שאתם יושבים על דומיין משלכם ולא על סאב דומיין. במערכות כמו Wix ואפילו wordpress.com (הגרסה המסחרית של וורדפרס) זה לא מובן מאליו…
- אל תתנו ל-URL בתוך האתר מחרוזות ארוכות מדי גם אם המערכת מאפשרת זאת כדי שיהיה לכם קל לעקוב אחרי הקישורים הנכנסים.
- אם אתם מקבלים קישורים מאתרים שבנויים באותה המערכת, שימו לב שאין יותר מדי קטעים דומים בתוכן (בקוד לא תמיד יש אפשרות לשלוט) או שהם יושבים על אותו IP במקרה והאתר לא יושב על שרת משלכם.
השוואה בין יכולות ה-SEO של מספר מערכות פופולאריות
וכעת הגענו לחלק העיקרי: הצבה של מערכות ניהול התוכן הפופולאריות בשוק אחת מול השנייה. בעבר רשמתי כמעט על כל מערכת, אבל כאן אני אעבור על חמשת אלו שהייתי שוקל באופן אישי להתחיל איתן:
WordPress
וורדפרס היא מערכת הקוד הפתוח הידידותית והפופולארית ביותר כיום, ולכן אין פלא שהיא ברירת המחדל עבור מקדמים רבים. מבחינת On Page, יש לה מגוון עצום של תוספים. החל מ-Yoast שעושה את רוב העבודה ועד לתוספים למשימות ספציפיות כגון הטמעת סכמה, הצגת נתונים מ-Analytics וה-Search Console ישירות מלוח הבקרה, יצירת הפניות, אוטומציה של קישורים פנימיים ועוד.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אם כבר, הבעיה היא שהמגוון גדול מדי ואנחנו עשויים להציף את המערכת בתוספים בלי לשים לב. ככל שיש יותר תוספים, כך גם קשה יותר להתמצא הם והם מעמיסים על המערכת.
לפיכך, וורדפרס מתאימה לאתרים שהיתרון היחסי שלהם הוא בתוכן וניתן לעשות בהם שימוש במגוון של טכניקות On Page.
הנה עוד כמה סיבות לקדם אתר דווקא ב-Wordpress
וגם – מדריך שלי על קידום אתרי וורדפרס.
Wix
מבין כל מערכות ניהול התוכן של "עשה זאת בעצמך", Wix היא המצליחה מכולם ואהודה במיוחד על הישראלים (זאת למרות שבהתחלה היא ועברית ממש לא הסתדרו…). מבחינת SEO, היא עברה כברת דרך ארוכה וכל עוד אתם לא מקדמים אתרים מאוד תחרותיים, היא מספקת את רוב הדרישות הבסיסיות של On Page SEO.
יחד עם זאת, אתם צריכים לקחת בחשבון שתוספי ה-SEO היותר מקצועיים שלה עולים כסף.
בסופו של דבר, Wix יכולה להתאים למי שעושה את רוב העבודה שלו לבד וצריך גם יכולות קידום טובות. לא הייתי ממליץ עליה לבניית אתרים מתקדמים או אם אתם צריכים להגיע לעמודים הראשונים בביטויים מאוד תחרותיים.
הנה השוואה נרחבת בין Wix ל-Wordpress
Konimbo
אם מדובר במערכות לניהול חנויות וירטואליות בשוק הישראלי, קונימבו היא אחת מן המערכות היותר חזקות, לא רק בזכות שיווק מעולה, אלא בעיקר בשל רשימת פיצ'רים ארוכה מאוד.
בהתאם לכך, אין פלא שגם מבחינת SEO השקיעו בה המון מחשבה ויש מספר אפשרויות מתקדמות כגון ניהול סכמה, שינוי URLים, יצירת עמודי תגיות ועוד.
אבל כמובן שיש גם מספר חסרונות שאני לא יכול להתעלם מהן, לדוגמה:
- כתובת IP משותפת לכל החנויות מעמידה אתכם בסכנה במקרה ומישהו יבצע לחנות אחרת קידום שחור, וזה כמובן גם לא ממש בטוח (איראנים וחברים 😊). יש פה גם בעיה מסוימת עם החלפת קישורים שהיא פחות אפקטיבית.
- אי אפשר ממש ליצור פינות תוכן שנפרדות מהחנות, כך שאסטרטגיות קידום מסוימות כגון שליחת "מיץ קישורים" מעמוד תוכן לעמוד מקביל באתר הראשי יעבדו פחות טוב.
אבל החיסרון המשמעותי ביותר שאולי דווקא אינו קשור ישירות ל-SEO הוא המחיר: כשמסתכלים על המחיר החודשי שתשלמו לעומת הקמת אתר שהוא שלכם, קונימבו יכולה להיות קצת יקרה. זה נכון במיוחד בהנחה שאתם משלמים למקדם אורגני, מנהל קמפיינים ממומנים ואולי גם למישהו שיתחזק את האתר…
Livecity
אם אתם צריכים לגרד קצת בראש כדי להיזכר ב-Livecity, זה לא במקרה. פעם היה מדובר במערכת די מכוערת בסגנון בוני האתרים של פעם (Frontpage מישהו?) ולאט לאט היא איבדה את הבכורה לטובת מערכות מודרניות ומתוחכמות יותר.
עם זאת, מכיוון שהיא חינמית, יש עדיין הגיון מסוים בלנסות אותה.
מבחינת קידום, למרות שהיא די בסיסית, מהניסיון שלי הביצועים שלה יכולים להיות די טובים, אולי זה קשור דווקא לפשטות של הקוד שלה והעובדה שהאתרים עולים יחסית מהר. "בונוס" נוסף אם אפשר לקרוא לו ככה הוא שהיא כנראה לא תהיה ברשימת סדר העדיפויות של ההאקרים, לפחות לא באופן מזדמן.
בסופו של דבר, אם יש לכם אתר קטן שהקמתם בלייב סיטי וכרגע אין לכם חשק לעבור למערכת אחרת, הקידום איתה הוא לא אסון. מנגד, זו לא בהכרח מערכת שהייתי בוחר בה במחשבה תחילה אם הייתי רוצה להשקיע ברצינות בהקמת אתר.
מג'נטו / Kivi
מג'נטו נחשבת למערכת מורכבת מאוד ולכן נוצרו לה מספר גרסאות לייט כגון Kivi בעברית. כפי שאפשר לצפות ממערכת כזו, יש לה יכולות SEO די טובות, כולל טיפול טוב בתגי קנוניקל ועריכה מרוכזת של מוצרים.
לכן, בעוד אני יכול בהחלט להמליץ על Kivi ויוצא לי לראות אתרים שבנויים עליה מתקדמים בתוצאות, לא הייתי בוחר ב-Magento עצמה בשל העלות הגבוהה יחסית של התחזוקה הטכנית – אלא אם כן אתם מתכננים אתר לשוק הבינלאומי וסבורים שתוכלו להחזיר את ההוצאות האלו.
לסיכום
מערכות ניהול תוכן אומנם הפכו את עבודת הקידום לקלה יותר במובנים מסוימים. למרות זאת, במידה ויש לכם אפשרות לבחור את מערכת ניהול התוכן, עליכם לקחת בחשבון את סוג האתר והאופן המרכזי בו תקדמו אותו כדי לדעת מהי המערכת הטובה עבורכם. אם מצאתם מערכת טובה, אבל חסרות בה תכונות מסוימות, בדקו מה תוכלו לעשות לפני שאתם עוברים לשלב הקמת האתר.