E-E-A-T הן ראשי תיבות שנטבעו על ידי גוגל עבור מעריכי האיכות האנושיים שלה.
המעריכים האנושיים בודקים את האיכות של תוצאות החיפוש באופן ידני ועוזרת לגוגל להבין איך לשפר את האלגוריתם שלה. כבר מספר שנים שמדדי ה-EEAT הם חלק משמעותי מעולם ה-SEO, וכל מומחה של קידום אתרים או חברה לקידום אתרים מקצועית חייבים להכיר אותם היטב.
אם אתם עוסקים בתחום של קידום אתרים אורגני באופן מקצועי ולא מכירים את המדדים האלה – המשיכו לקרוא.
ראשי התיבות הם:
- Expertise – מומחיות
- Authoritativeness – סמכותיות
- Trustworthiness – אמינות
- Experience – נסיון. זאת ה-E שהצטרפה בשלב יותר מאוחר לרשימה.
כולם מופיעים בצורה כזו או אחרת במסמך עצמו.
חשוב לציין: Experience לא נחשב לחלק מהמדדים המקורים (שנקראו אז E-A-T), אבל בגדול הוא שייך לאותה הקבוצה.
אחת המשמעויות של ההוספה שלו היא שיותר אתרים נכנסו למעגל של ה-E-E-A-T וכיום אין כמעט אתר (חוץ אולי מאתרים עם מידע מאוד בסיסי או כאלו שלא ידוע מי האבא והאמא שלהם) שלא נכללים בו באופן כזה או אחר.
במאמר הבא אסביר מה זה בעצם E-E-A-T, למה זה כל כך חשב ומה אפשר לעשות על מנת לשפר את מדד ה- E-E-A-T באתר שלכם, אפילו אם הוא לא בתחום רגיש במיוחד.
בקטע של וידאו? אני מסביר על E-E-A-T גם בסרטון הבא:
1. מומחיות – Expertise
המומחיות עוסקת במי שכותב את התוכן העיקרי, ולכן היא חשובה מאוד עבור אתרים מקצועיים כמו אתרים מדעיים, אתרים בתחומי הרפואה וכדומה.
גוגל מציינת שרצוי שלכותב יהיה מוניטין חיובי גם ברחבי הרשת, לדוגמה, ערך בויקיפדיה. אם יש מספר כותבים, לכולם צריכים להיות מדדי סמכותיות גבוהים.
עם זאת, גם אתרים שעוסקים בנושא כמו רכילות, הומור או אפילו דרכים אלטרנטיביות לטיפול באמצעות צמחי מרפא יכולים להיות מומחים בתחומם אם יש בהם תוכן שנכתב על ידי אנשים עם מומחיות, אפילו אם אין להם תעודה על הקיר. במקרים האלו נלקחים בחשבון גם הזמן אותו הם השקיעו, רמת המאמץ והמיומנות שלהם.
למעשה, האנשים האלו לא חייבים להיות העורכים של האתר, והם יכולים להיות משתתפים בפורומים או בדיונים, אם האתר מבוסס בעיקר על תוכן גולשים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בכל אופן, יש לציין מי עומד מאחורי האתר ואם רלוונטי, גם פרטי יצירת קשר או שירות לקוחות.
2. סמכותיות – Authoritativeness
כן, באנגלית זה לשבור שיניים…
בכל מקרה, סמכויות היא פועל יוצא של מומחיות, אבל מכיוון שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אתר סמכותי חייב להיות אתר שאחרים יתייחסו אליו ככזה.
לדוגמה, אתר בנושא רפואה בו יש מערכת ענפה של פורומים ודיונים רלוונטיים יהיה יותר סמכותי מאתר חדש יחסית הוקם ולא מוכר. לכן, סמכותיות נבנית עם הזמן. כתבתי בעבר על קידום אתרים בעזרת סמכות – וזה נכון גם היום.
גוגל מציינת כי אתר עשוי להיות לא סמכותי גם ברמת הדף אם אין קשר בין הנושא של הדף לנושא העיקרי של יתר האתר או שמדובר בעמוד בלי קרדיט או מראה מקום. זו עוד סיבה לכך שבתור אנשי SEO, אנחנו צריכים להיזהר מלשים מאמרים לא רלוונטיים במסגרת החלפות קישורים וכו'.
3. אמינות – Trustworthiness
הכוונה באמינות היא לא רק בנוגע לאמיתות המידע שכתוב באתר ומידת המומחיות של מי שכותב אותו, אלא גם גם לאופן בו הגולשים חווים את הגלישה. האם הוא מרגישים בנוח עם האתר. האם הוא בטוח מספיק? האמינות מתקשרת היטב לרצון של גוגל לאבטח את המידע ברשת.
אגב, מדד ה-E-E-A-T חל לא רק על תוכן טקסטואלי, אלא גם על סרטונים, ולמרות שגוגל לא יכולה לראות את הסרטונים בדיוק כמו אדם אנושי, היא כן יכולה ללמוד עליו באמצעות התיאור, הטקסט הסובב אותו, תגובות של משתמשים וכך הלאה. למידע נוסף על אמינות אתר.
4. ניסיון – Experience
אלמנט הנסיון רלוונטי בעיקר לאתרים שרושמים ביקורות על מוצרים או שירותים שונים, אך לא רק.
על פי גוגל עצמה – "ניסיון" מתייחס לניסיון אמיתי של הכותב עם המוצר, ביקור במקום שמצוין בעמוד או כל פעולה אחרת שמעידה על ניסיון אישי.
גוגל מציינת גם עוד נקודה חשובה והיא ההבדל בין ניסיון לבין מומחיות.
לדוגמה, מאמר על ייעוץ מס שנכתבה על ידי יועץ מס תתייחס למומחיות ואילו כתבה של מי שסוקר מערכות לניהול חשבונות לעוסקים מורשים, עדיף שתיכתב על ידי מי שהתנסה במערכות השונות ולא סתם קרא עליהן קצת באינטרנט.
מה עוד יכול להשפיע לטובה על ה-E-E-A-T?
גוגל מציינת עוד מספר דגשים נוספים עבור מדד ה- E-E-A-T, חלקם עבור אתרים בקטגוריות ספציפיות:
- עדכון על בסיס קבוע שכולל גם ביקורת על התוכן ועריכה שלו באופן מקצועי, חשוב במיוחד לאתרים רפואיים. אתרים העוסקים בחוק, כספים או מיסים, חייבים גם להסתמך על מקורות אמינים .
- עבור אתרי חדשות – יש לספר את האירועים בצורה שתגרום לגולשים להבין אותם בצורה טובה יותר. לאתר חייבת להיות מדיניות ברורה בנוגע לאופן העריכה וסטנדרט הביקורות. לדוגמה, על פי אילו מדדים נבחנים מוצרים מסוימים. למידע נוסף על קידום אתרי חדשות.
- תוכן באתרים מדעיים חייב להיות מופק על ידי אנשים מומחים בתחומים ולייצג את הקונצנזוס בנושא המדובר, אם ישנו כזה.
- E-E-A-T חשוב מאוד לאתרים שעוסקים בנושאים כבדי משקל מבחינה כספית כמו שיפוץ של בתים או כאלו שעוסקים ב"מדד האושר" כגון אתרים בנושא הורות.
- מומחיות לא חייבת להיות רשמית, וגם אנשים עם "ניסיון חיים" יכולים להיחשב למעין מומחים בתחומים שמעניינים אותם (וזה כולל גם אתרים העוסקים בתחביבים כמו נגינה או צילום).
בנוסף, העובדה שהמאפיינים האלו מופיעים כמעט תמיד ביחד, מחזקת את הקשר ביניהם ומראה שלא ניתן לכפר על מדד אחד נמוך באמצעות מדד אחר גבוה.
יש לי אתר בתחום הYMYL – איך אני משפר עניינים?
אם יש לכם, או שאתם מקדמים אתר בתחומים העוסקים בתחומים קריטיים (כספים, משפטים, רפואה, מדעים וכו'), בהם חשוב מאד שהמידע יהיה מדויק, אמין וסמכותי, להלן כמה פעולות שכדאי לבצע על מנת לשפר את מדד הEAT שלו:
- חתימת מחבר – במידה ואין, להוסיף בסוף כל מאמר קרדיט של המחבר שלו. רצוי שזה יהיה בנאדם מקצועי ובר סמכא בתחומו (רופא, עורך דין וכו').
- אם אותו בנאדם לא מוכר ברחבי הרשת – דאגו ליצור אזכורים עם השם שלו באתרים שונים, רצוי סמכותיים. יותר חשוב שיהיה אזכור מאשר קישור – כלומר שהשם יופיע בכל מיני כתבות ברשת, בהקשר של הנושא בו הבנאדם מתמחה.
- האתר חייב לשדר סמכות – דאגו לעמוד אודות מורחב + עמוד יצירת קשר עם כתובת, טלפון ודרכי יצירת קשר.
- עמוד Google My Business – GMB, במיוחד כזה עם המלצות ודירוג גבוה, זאת עוד אינדיקציה מעולה עבור גוגל ובני אדם, שמדובר בעסק מוחשי עם אבא ואמא.
- קצצו מהאתר תכנים לא איכותיים / עמודי זבל. יש לכם באתר תכנים דלים? רצוי לשקול את קיומם בשנית, או לשדרג אותם בצורה משמעותית. שדרוג יכול להיות הוספת מלל לעמודים וכן הוספה של מדיה (וידאו, תמונות, גרפים וכו'). כתבתי בעבר מדריך מלא על הסרת עמודי זבל באתר.
- תוכן גולשים – במידה וקיים באתר תוכן מבוסס גולשים (פורומים, קהילות וכו') – דאגו שהוא עובר בקרה ושזה לא מייצר לכם מלא עמודים דלים בתוכן.
- שפרו את חווית הגולש – זה נכון לכל מקרה ולא רק בהקשר של EAT כמובן. עוד על שיפור חווית משתמש.
- אם האתר שלכם מספר על מוצר או חוויה מסוימת, רצוי להביא "הוכחות" שאתם מדברים מתוך ניסיון אישי. למשל, תאריכים, מאיפה קיבלתם את המוצר לסקירה, האם מדובר בגרסה הסופית או גרסה להתרשמות וכו'.
אתרים שלא כדאי לאכול אותם
גוגל מציינת כי אתר שצריך לעבור את מבחן ה-E-E-A-T חייב קודם כל להגיע לרף מינימאלי של איכות.
אתרים אחרים שמקבלים דירוג מאוד על ידי הבודקים של גוגל מוגדרים כאתרים אשר אין בהם תועלת או כוונה לעזור, ובכלל זאת אתרים שמפיצים שנאה או מידע שמטרתו ליצור נזק ומוליכים את המשתמשים שולל (גם אם מציגים את עצמם כאתרים אובייקטיבים ומקצועיים)
יחד עם זאת, לא כל האתרים עם מדד E-E-A-T נמוך הם בהכרח אתרים לא יעילים כלל, והדבר תלוי במה שהמשתמש מתכוון למצוא ובשאילתה שלו. גוגל נותנת כדוגמה מאמר מאוד פשוט וקצר מ-ezine שמציין כי מכונית חשמלית מונעת באמצעות חשמל ויש להטעין אותן. עבור רובינו המאמר הזה לא יהיה יעיל כלל, אבל ייתכן שחלק קטן מהאנשים ימצאו אותו מועיל בצורה מסוימת.
ישנם כמובן גם מצבים הפוכים של אתרים עם E-E-A-T גבוה, שלא בהכרח עונים על הצורך של המשתמש מכיוון שהם מפורטים מדי, טכניים מדי וכו'.
לסיכום
מדדי ה-E-E-A-T הם כיום מדדים חשובים ביותר שכדאי ורצוי לשלב אותם ברוב האתרים שאתם מקדמים, אפילו אם לא אתרים מהשורה הראשונה שלכם (כיום גם אתרי לווין נמדדים על פי התוכן שלהם ולא רק קישורים).
עם זאת, חשוב לי להדגיש שמצד שני אסור לעשות את זה על אוטומט.
אם האתר שלכם הוא לא אתר שבאמת עומד מאחוריו מישהו (ותשובות של ChatGPT הן ממש לא מקור מוסמך), אלא מפרסם בעיקר מאמרים פשוטים או שמדובר באתר שכל תכליתו היא לאסוף לידים ולהעביר אותו לאתר "אמיתי", דעתי האישית היא שלא כדאי סתם לנסות וליצור מצג שווא בפני גוגל.
למדריכים נוספים באתר:
- YMYL
- קידום אתרים לרופאים – דגשים חשובים
- באיזו תדירות כדאי לפרסם תוכן באתר
- איך לבחור מקדם אתרים מקצועי