אין ספק כי שיווק בפייסבוק הוא עדיין אחד הערוצים הפופולאריים והחזקים של שיווק אינטרנטי. משווקים רבים בפייסבוק וגם מי שיש לו עמוד צנוע יחסית בוודאי שמו לב שבשנים האחרונות פייסבוק פגעה קשות בחשיפה האורגנית של פוסטים מעמודים.
פרסום אורגני בפייסבוק – מה הסיפור שם?
פייסבוק טוענת שהירידה בתנועה היא בשל הרצון שלה להציג רק פוסטים רלוונטיים למשתמש מחברים וקבוצות ולא להציף אותו בפוסטים בעלי אופי מסחרי שישתלטו לו על הפיד.
מצד שני, כשרואים כמה מודעות ופרסומות ממומנות יש בפייסבוק, ההסבר האלטרנטיבי שפייסבוק פשוט רוצה להרוויח עוד קצת כסף נשמע הרבה יותר הגיוני.
לי אישית זה מזכיר את התירוץ העלוב של גוגל שמסתירים את המילות מפתח מהדוחות של גוגל אנליטיקס מתנועה אורגנית בטענה של "פרטיות" בעוד שאין להם בעיה להראות את הנתונים האלה למי שמשלם להם כסף ועושה קמפיין בגוגל אדס. הממ….
מה זה קידום אורגני בפייסבוק?
אז מה זה בעצם פרסום אורגני בפייסבוק או שיווק אורגני בפייסבוק?
בין שאתם מאמינים לפייסבוק ובין שלא, באמצעות כמה דרכים יצירתיות וכלים שאולי לא ניצלתם עד עכשיו, תוכלו לשפר את החשיפה האורגנית שלכם גם בלי להשתעבד למכונת המזומנים של פייסבוק.
קידום אורגני בפייסבוק כמובן שונה מאד בהשוואה אל קידום אורגני של אתרים (שזה התחום שאני עוסק בו מאז 2009).
אם אתם ממש בתחילת דרככם – ממליץ לצפות בסרטון שלי על פתיחת עמוד עסקי בפייסבוק:
כמה דברים שכדאי שתדעו לפני הכול על פרסום אורגני בפייסבוק
- למרות בשנים האחרונות פייסבוק התמסחרו בטירוף, עדיין ניתן לשווק אורגנית בפייסבוק ולהיות אפקטיביים מבלי להוציא שקל על פרסום בפייסבוק. זה כרוך בלא מעט עבודה ויצירת תוכן אבל אפשרי בהחלט.
- ככל שיש לכם יותר אוהדים כך תצטרכו לכתוב פוסטים שפונים אל מכנה משותף רחב יחסית. לכן, דווקא אם יש לכם קהל אוהדים קטן, ייתכן שאחוז החשיפה היחסי יגדל!
- באופן כללי החשיפה של הפוסט יורדת ככל שהוא מתיישן, אבל יש גם יוצאים מן הכלל שעליהם אפרט בהמשך.
- כל המוסיף גורע: גם אם יש לכם המון תוכן חדש באתר, אל תציפו את כולו לעמוד באותו היום. מוטב לטפטף אותו בכמות של 3-2 פוסטים לכל היותר.
שימו לב מהם הפוסטים הכי פופולאריים שלכם
בהרבה מאמרים או מדריכים יציעו לכם לכתוב את הפוסטים שלכם בשעה מסוימת ביום מסוים מתוך מחשבה שישנן שעות שבהן אנשים גולשים בפייסבוק יותר ויש כאלו שבהן הם גולשים פחות.
מכיוון שבכל מקום רשום משהו קצת אחר ובעיקר כי כולנו מחוברים לפייסבוק דרך הווריד, הדרך הכי טובה לבדוק ספציפית מה עובד לכם ומה לא היא לבדוק את הביצועים של הפוסטים שכבר פרסמתם.
עבור כל פוסט אתם יכולים לראות את היום ואת השעה בה פרסמתם אותם, כמה אנשים ראו אותם בערוץ האורגני, כמה "פתחו" את הפוסט וכמה יצרו אתו אינטראקציות נוספות כמו למשל עשו לו לייק. אם תפתחו את הדוח המלא של הפוסטים תוכלו לראות גם מתי המשתמשים שלכם מחוברים, וזהו כמובן מידע שלא יסולא בפז.
אגב, הדבקה של הפוסטים בשעות הכי פופולאריות היא לא תמיד הטקטיקה הכי טובה.
מצד אחד אין ספק שיש לפוסטים כאלו פוטנציאל הגעה גדול יותר. מצד שני, סביר להניח שגם המתחרים שלכם יודעים את זה, ואולי דווקא בשעות המתות תגיעו ליותר אנשים, שלא לדבר על עמודים בין לאומיים שבהם אין רוב גדול לגולשים ממדינה אחת ספציפית.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מבחינת האופי של הפוסט, שימו לב לדברים הבאים והאם הם עובדים בשבילכם:
- האם יש בפוסט תמונה, טקסט, או שילוב של שניהם?
- האם יש בפוסט סרטון (או קישור לסרטון)? האם הוא סרטון רגיל או בלייב? ("מסיבת צפייה")
- האם יש בפוסט קריאה לפעולה?
- האם אתם שואלים בפוסט שאלה?
- קישורים חיצוניים – האם הם לאתר שלכם או לאתרים אחרים?
- מהו האורך של הפוסט? לעיתים פוסטים קצרים דווקא מקבלים יותר תשומת לב
תחת העמודה של סוג הפוסט תוכלו לראות את האלמנט הכי בולט בפוסט כמו למשל תמונה או קישור.s
סוגי פוסטים שיכולים להיתפס כבעייתיים מצדה של פייסבוק
לצד פוסטים שהאלגוריתם של פייסבוק נותן להם עדיפות, ממש כמו בגוגל, יש גם פוסטים אותם הוא אוהב פחות:
- "פיתיון לחיצות" (Clickbait) – שיטה נפוצה שבה יוצרים פוסט עם כותרת שמושכת את הגולשים לקרוא אותו או להיכנס לקישור שבו בצורה מטעה. לדוגמה "קראו על השיטה הסודית שבה תוכלו לרדת 5 קילו בשבוע!"
- פוסטים שמאיצים בגולשים לבצע איתם אינטראקציה – לצערנו, פייסבוק גם לא ממש אוהבת פוסטים שדוחקים בגולשים לעשות להם לייק, להגיב בצורה מסוימת ("תכתבו כן אם אתם גם אוהבים שוקולד!") או לתייג אותם כדי שייקרה משהו. גם פוסטים שקוראים לגולשים "להצביע" כשאין באמת סקר מצורף לפוסט הם בעייתיים.
בתחילת השנה פייסבוק הודיעה שהיא יכולה לזהות גם פיתיונות שונים בתוך האודיו של סרטונים, ולפיכך כדאי להיזהר גם עם זה…
עוד דוגמאות לפוסטים בעייתיים תוכלו לראות בפוסט המקורי של פייסבוק המודיע על העדכון.
חשוב לשים לב שלא מדובר בפוסטים שמעודדים את הגולשים לקחת חלק בפעילות מסוימת כמו לכתוב מהם החטיפים שהם הכי אוהבים. בכל מקרה, כדי לא להסתכן ולהוציא מהלקסיקון מילים כמו comment, vote וגם tag באנגלית.
- קישורים לא לחיצים – קישורים לא לחיצים כמו למשל כתובות של אתרים בתמונות גם יכולים לגרום לצרות, והאמת היא שהם גם לא ממש אפקטיביים.
- פוסטים אוטומטים – פוסטים אוטומטים מהאתר שלכם או חשבונות חברתיים אחרים כמו למשל טוויטר נוטים להיות קצרים ולשדר תחושה של קרירות (שהרי אין בהם טאצ' אנושי). גם אם פייסבוק לא אומרת במפורש שהיא לא מחבבת פוסטים כאלו, הם גם לא הכי יעילים.
תוכן ירוק עד (Evergreen) עובד גם בפייסבוק
כשמדברים על קידום אורגני באמצעות פייסבוק – אפשר אולי לחשוב שבשל הנטייה של פייסבוק להציף תוכן חדש יחסית, אין טעם ליצור תוכן "ירוק עד". תוכן ירוק עד הוא תוכן שהרלוונטיות שלו לא יורדת עם הזמן.
לדוגמה, "חמישה טיפים לחיסכון בהוצאות הבית". בפועל מסתבר שאורך החיים של פוסטים כאלו עולה גם בפייסבוק.
ההנחה שלי שגם האינטראקציות עם הפוסט הן ארוכות יותר והוא ממשיך לעבור מגולש אחד לשני דרך שיתופים. זאת בניגוד לפוסט שמדבר על משהו עכשווי ועוד כמה שעות כבר לא יעניין אף אחד…
שתפו את הפוסטים גם בפרופיל האישי שלכם
טריק חביב הוא לקחת את הפוסט כפי שהוא ולשתף אותו בפרופיל האישי שלכם. בשביל לעשות את זה, אתם לוחצים על שיתוף כמו על כל פוסט אחר, בוחרים שוב ב-"שתף…" כעת יפתח לכם מסך חדש ובו אתם צריכים לבחור למעלה "שתף בציר הזמן שלך". (ברירת המחדל היא לשתף בדף אחר שלכם).
מן הסתם, כאשר אתם משתפים פוסט על גבי ציר הזמן האישי שלכם, תרצו שיהיה לו ערך מסוים גם למי שלא מכיר את העסק, ולכן הכי נוח לשתף דברים כמו מאמרים מקצועיים, מדריכים, מקומות שבהם ארחו אתכם, המלצות וכך הלאה…
קשרו קבוצה אל הדף שלכם
אחרי כל מה שכתבתי בהתחלה, הייתם חושבים שפייסבוק תחסום כל ניסיון להגדיל את התפוצה של הדף דרך ערוצים שאינם ממומנים, אבל עדכון משמעותי שלא כולם מודעים אליו למעשה נותן לכם לקשר קבוצה לדף מסוים וליצור קהילה מסביב לעסק.
זו אסטרטגיה חכמה למדי שלא מעט אנשים השתמשו בה גם לפני שפייסבוק הציעה עבורה כלים מיוחדים.
אחרי שתבצעו את הקישור יהיו לכם מספר אפשרויות חדשות:
- תוכלו להוסיף טאב עם קבוצות מקושרות בתוך הדף
- הדפים שמקושרים לקבוצה יופיעו בתוכה מתחת לתמונת ה-Cover
- תוכלו להפוך את הדף עצמו למנהל בקבוצה
השתמשו בפורמט הסרטונים של פייסבוק
פייסבוק לא כל כך אוהבים שמוציאים אנשים מהפלטפורמה שלהם – זה כבר ידוע.
לכן, להעלות סרטון ביוטיוב ולקשר אליו זה נחמד – אבל יביא לכם הרבה פחות חשיפות.
המלצה שלי? אם אתם מייצרים תכנים בוידאו – תעלו אותם גם בפייסבוק וגם ביוטיוב. כשאני אומר להעלות בפייסבוק – הכוונה בממשק של פייסבוק – כך שהוידאו יתנגן בשרתים של פייסבוק.
בצורה הזו, הוידאו שלכם יקבל הרבה יותר חשיפה – ואם הוא טוב, מעניין ויוצר אינטראקציה – גם סביר להניח שיביא לך לייקים חדשים לעמוד. וגם – אל תפספסו את המדריך שלי על קידום סרטונים.
שתפו פעולה עם עמודים אחרים
כמו פוסטים אורחים בעולם ה-SEO, גם שיתופי פעולה בין עמודים יכולים להיות טובים לשני הצדדים.
שיתופי הפעולה האלו אפילו לא חייבים להיות מכוונים. לדוגמה, אם תשתפו תוכן מאתר דומה לשלכם שאתם באמת אוהבים ותתייגו אותו, סביר להניח שהוא ייחשף לפוסט שלכם והמנהלים שלו יבינו שכדאי להם לעשות אותו דבר.
כשאתם מקיימים תחרות, דאגו לעמוד בכללים המנחים של פייסבוק
כאמור, פייסבוק לא בדיוק מתה על פיתיונות, אבל היא בהחלט מאפשרת לכם להריץ תחרות בעמוד שלכם תחת תנאים ומגבלות מסוימים.
הנה הנקודות הכי חשובות שכדאי לשים לב אליהן:
- תמיד הבהירו את הכללים הרשמיים (זה גם לטובתכם מבחינה חוקית) ומגבלות שונות כגון גיל או מקום מגורים
- הבהירו מראש שפייסבוק לא קשורה לתחרות, היא לא ממומנת על ידה ולא נתמכת על ידה
- משתתפים לא יכולים לקדם את עצמם בתוך התחרות באמצעות הפיד האישי שלהם או של חברים ואסור לדרוש מהם לפרסם את התחרות בפרופיל האישי שלהם כדי להשתתף בה.
השתמשו בהאשטאגס (hashtags) בצורה חכמה
תגיות Hashtags יכולות להיות קללה והן יכולות להיות גם ברכה. באופן כללי, משתמשי פייסבוק עושים בהן שימוש מועט באופן יחסי ויש אפילו אינדיקציות לכך שהן יכולות לפגוע במעורבות עם פוסטים ולכן גם בתפוצה שלהם. מנגד, ברור שהן מהוות את אחד הכלים הטובים יותר אם אתם רוצים לעקוב אחרי המותג שלכם ברחבי פייסבוק.
לכן, אם רוצים ללכת בין הטיפות, מוטב להשתמש בכל היותר בשני האשטאגס כדי לא להספים את הפוסט, ועדיף שלפחות אחד מהם יהיה ממותג.
גם אם אתם היחיד שמשתמשים בו, בשלב מסוים אחרים יוכלו לאזכר אותו בפוסטים שהם מעלים וכך ותוכלו להגיב מהר לדברים כמו אזכורים שליליים לפני שהם הופכים למבול…
אגב, ההאשטאגס משמשים גם כאינדקס של כל הפוסטים שבהם תייגו אותן.
אל תחששו להגביל את קהל היעד שלכם
בעבר הייתה אופציה למקד פוסטים בגולשים מסוימים, אך פייסבוק החליטה להסיר אותה כדי "לפשט את ההגדרות" (או פשוט כדי להקשות עוד יותר על שלא רוצה לשפוך כסף על קידום ממומן של פוסטים). המגבלה העיקרית שעדיין אפשר להשתמש בה היא של גיל ומדינה.
למה שתרצו להשתמש במגבלה הזו?
לפעמיים נרצה למנוע מגולשים מסוימים כמו קטינים לראות תוכן מסוים (לדוגמה, כתבה בבלייזר על אביזרי מין…).
בנוסף, לא בטוח שנרצה לחשוף את הדף שלנו בפני גולשים ממדינות זרות שינסו אולי לנצל לרעה את המערכת של פייסבוק כדי לדווח על פוסטים שלנו.
כשר אבל מסריח: אל תזמינו סתם חברים לעמוד
כמו שכתבתי, לצבור עוד ועוד אוהדים לעמוד דרך שליחת הזמנות לחברים זו אולי דרך מצוינת לנפח את הדף באופן מלאכותי, במיוחד כשמדובר באתרים של עסקים שאתם מקדמים ורוצים להרשים את הלקוח.
אבל מכיוון שרק חלק קטן מהחברים האלו עונים על קהל היעד של העסק, סביר להניח שהתפוצה של הפוסטים לא תעלה כלל.
2 תגובות
כל מאמר שלך מלא בתובנות חדשות ומעניין במיוחד תודה
תודה 🙂
Comments are closed.