אין כמעט מישהו עם וותק של כמה שנים בבנייה או קידום של אתרים שאין לו כמה אתרים לפחות שיושבים בצד.
אם מגיעה לאתרים האלו תנועה סבירה והם לא חטפו איזה עונש מגוגל, סביר להניח שעדיין שווה להשקיע בהם.
מצד שני, לא לכולנו יש את המשאבים ואולי בעיקר את הזמן כדי לעשות את זה, ולכן במקרה הטוב אנחנו משתמשים בהם להחלפות קישורים או תמיכה באתרים האחרים שלנו.
אבל מה בקשר למכירה שלהם?
אם לאתר עצמו יש פוטנציאל גבוה ונוכל לנצל נכון את המומנטום שלו, אולי גם נרוויח סכום יפה.
וכאן הדברים מתחילים להיות מעניינים: כשאנחנו מוכרים נכס מוחשי כמו למשל מכונית או דירה, אנחנו יכולים להעריך יחסית בקלות כמה הם שווים באמצעות קבלת חוות דעת מקצועית / שמאות (במקרה של דירות) או מחירונים ולוחות יד שנייה (במקרה של מכוניות). לעומת זאת, אתר הוא לא נכס מוחשי ולכן קצת קשה יותר לנו לדעת כמה הוא בדיוק שווה.
מה שכן יש לנו הם פרמטרים שלפיהם נוכל לתת הצעת מחיר ריאלית.
בואו נרחיב עליהם קצת.
1. כמה האתר מרוויח?
הרווחים היציבים ביותר מגיעים בדרך כלל ממודלים מוכחים: אתרי מסחר אלקטרוני, משתמשים שנרשמים עם מנוי, מפרסמים קבועים ולידים שיהיו רלוונטיים למוכר.
שיטה מקובלת להערכת השווי הראשוני של האתר היא באמצעות מכפיל רווח.
כל אחד יגיד יציע לכם מכפיל רווח אופטימלי אחר, אבל לדעתי כדאי לכם להתחיל מ- x4 או לכל היותר x6. מכפיל רווח קטן וגם גדול יותר (יש כאלו שיציעו גם x10) יכול להיות בעייתי במסגרת של משא ומתן.
מובן שעליכם לספק את כל האסמכתאות לכך שהאתר מרוויח, כולל דו"ח כספיים אם צריך (במקרה של אתרים גדולים). חובה לפחות כמה שנים אחורה אם זה רלוונטי מכיוון שכמו עם כל השקעה, מדובר לרוב בהשקעה לטווח ארוך.
כמה זמן צריך להשקיע באתר בחודש?
השאלה כמה זמן צריך להשקיע באתר בחודש היא שאלה לא מורכבת פחות משאלת המחיר. לדוגמה, יכול להיות שאתם בקושי משקיעים באתר, אבל מי שירצה לקנות ולשדרג אותו בצורה רצינית יצטרך להשקיע בו הרבה יותר כסף וזמן.
לכן, ככל שהאתר יהיה בשלב בוגר יותר והתשתית שלו טובה יותר (כולל מבחינת SEO), כך תוכלו לגבות עליו מחיר גבוה יותר.
חשוב לזכור שאין כמעט אתרים שבהם ההכנסה היא באמת פסיבית: אתר שלא מעדכנים אותו על בסיס קבוע מבחינת תוכן ולא בונים לא קישורים, יישאר מאחורי המתחרים שלו, אלא אם כן מדובר באתר ייחודי שיש לו קהילת משתמשים קבועה.
עליכם לשקף בצורה נכונה בהצעת המכירה שלכם את הזמן שבו אתם משקיעים באתר והפעולות שאתם מבצעים, זאת כדי שהמוכר יידע למה לצפות מבחינת ההשקעה הנדרשת ממנו ולא יאשים אתכם אם ביצועי האתר ייפגעו פתאום.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
זכרו שקל יחסית לבדוק מתי הייתה הפעם האחרונה שהאתר התעדכן באמצעות כלים חיצונים כמו ה- internet archive, וכך יהיה הרבה יותר קשה למכור אתר שרואים שהזניחו אותו בשנים האחרונות וכנראה התקשו להיפטר ממנו.
עלויות
העלויות נוגעות בעיקר לאתרים גדולים או בינונים.
העלות של אחזקת אתר פשוט היא היום אפסית ולרוב מדובר על כמה עשרות שקלים לחודש בחברת אחסון ישראלית ממוצעת (ובחו"ל אפילו פחות) עם חידוש דומיין פעם בשנה (למידע נוסף על בחירת אחסון – בישראל או בחו"ל).
לעומת זאת, ישנם אתרים שמאחוריהם עומדים צוותים שלמים של מעצבים גרפים, כותבי תוכן, מנהלים ועוד.
צמצום ההוצאות יאפשר לכם להעלות באופן אוטומטי את המחיר שאותו תדרשו על האתר, אבל עליכם לעשות זאת בצורה זהירה כדי לא לפגוע בביצועים שלו.
מערכת ניהול, קוד מקור וכו'
למזלנו, היום רוב האתרים הרבה יותר נגישים מאשר פעם ולא צריך להיות מתכנת כדי לתפעל אותם או אפילו כדי לבצע שדרוגים קלים.
מצד שני, דווקא אתרים וותיקים הם הרבה פעמים אתרים מיושנים מבחינה טכנולוגית עם התאמה מינימלית למובייל.
לפעמיים עדיין יוצא לי לראות אתרים שבנויים על שפות כמו ASP שהגרסה האחרונה שלה יצאה אי שם בשנת 2000. גם שימוש באתרים שבנויים בקוד סגור לחלוטין יכול להיות בעייתי מכיוון שהוא יותר תלות עם חברת בניית אתרים חיצונית.
אם אתם יכולים לייעל את האתר או אפילו להעביר אותו לקוד פתוח תמורת השקעה כספית סבירה שלא תפגע בביצועים שלו מבחינת SEO, הייתי ממליץ לעשות זאת.
כך גם תוכלו לדרוש מחיר גבוה יותר וגם לא יישארו לכם קצוות פתוחים אל מול המוכר בתקופת החפיפה.
למידע נוסף על מערכות ניהול תוכן (CMS).
2. דומיין
לדומיין עדיין יש משמעות מסוימת גם כשקונים אתר שלם מכיוון שהרבה אנשים קונים דומיין טוב אבל לא משקיעים באתר שעליו.
אם יש לדומיין הזה קישורים מאתרים אחרים, מדובר יהיה בנקודת בונוס גם אם האתר עצמו לא קורץ במיוחד.
אבל מובן שגם פה יש דברים שצריך להיזהר מהם, כמו למשל דומיינים בעברית: פעם דומיינים בעברית היו יכולים להתקדם בקלות יחסית בתוצאות בזכות העובדה שהם כללו מילות מפתח רלוונטיות, אבל היום זה קורה פחות ופחות בגלל עדכוני "ביטויים מדויקים" שונים של גוגל. בקיצור, אל תנסו למכור דומיין "טוב" ולנצל את חוסר הידע של המוכר.
3. עיצוב האתר
נכון שעיצוב זו שאלה של טעם, אבל יש הבדל בין אתר עם עיצוב מודרני לבין אתר עם רקע צהוב, כמה תמונות ותפריטים בטקסט פשוט. אתר שלא נראה טוב משדר חוסר רצינות וחוסר השקעה, ויצא לי גם לראות אתרים שתקועים בעמודי מכירות כבר כמה שנים טובות רק בגלל איך שהם נראים. למידע נוסף על עיצוב אתרים.
4. "תמיכה חברתית"
אוקי, זה לא נשמע טוב 😊, אבל אני מתכוון לפרופילים וערוצים חברתיים פעילים.
מדובר בדבר חשוב מאין כמוהו מכיוון שהוא נותן למי שרוצה למכור את האתר את הידיעה שמדובר באתר פעיל יחסית שיש בו עניין.
נכון שזו לא בעיה להגדיל דפים בצורה מלאכותית כשכל האוהדים שם הם חברים שלכם (כמה פעמים בשבוע אתם מקבלים הזמנות לדפים של עסקים שאין לכם שום קשר איתם…?), ולכן הדף עצמו גם צריך להיות פעיל יחסית ולהראות על מעורבות חזקה עם האוהדים שלו.
איפה למכור את האתר?
לא מספיק להכין את האתר למכירה, אלא חשוב גם לדעת היכן לעשות זאת. בארץ אין הרבה אתרים ייעודים למכירת אתרים חוץ מ-floop : מדובר באתר וותיק מאוד וכבר שמעתי על אנשים שעשו בו כמה עסקות מעולות.
מצד שני, יש שם גם לא מעט אתרים שתקועים שנים בגלל הסיבות שכבר ציינתי, מה שיכול לגנוב את הפוקוס מאתרים חדשים יותר (משום מה אין למודעות תאריך פרסום). גם הניווט בו יכול להיות מבלבל. לדוגמה, לא הצלחתי למצוא רשימה של קטגוריות אתרים למרות שחיפשתי ממש טוב…
בכל מקרה, זה מקום טוב להתחיל בו ופרסום מודעה עולה כרגע 149 ₪ עם אופציות להדגשה בעמוד הבית.
מכירת אתרים בחו"ל
בחו"ל סצנת מכירת האתרים היא כמובן סצינה שונה לחלוטין עם מספר אתרים גדולים ונחשבים.
חלק מהאתרים כמו Flippa עובדים בעיקר על מודל של מכירות פומביות. אחרים כמו Digital Acquisitions הם מעין אתרי ברוקרים בהם האתר שלכם עובר בדיקה יסודית ומקבל הערכת מחיר מקצועית. מובן שזה לא תמיד בחינם ולעיתים תצטרכו לשלם עמלה משווי המכירה, אבל למי שרוצה למצוא קונה מהר, זוהי אחת האפשרויות הטובות ביותר.
מכירה בערוצים פרטיים
אפשרות שלישית ומתבקשת היא לפעול דרך קבוצות וערוצים פרטיים.
בפייסבוק מצאתי קבוצה ישראלית קטנה יחסית, אבל היא לפחות מתעדכנת.
היתרון בפייסבוק הוא שאתם יכולים לראות את הפרופיל של מי שפרסם את המודעה, איפה הוא עובד ומי החברים שלו. מובן שאתם יכולים גם לגשת לכל קבוצה של קידום אתרים ופשוט לשאול אם מישהו מוכר אתר מעניין, שם גם סביר להניח שתמצאו אתר מקודם יחסית שכבר מביא תנועה.
אבל האופציה הכי טובה לדעתי היא פשוט לגשת למקדמים שאתם מכירים מהחלפות קודמות (או שיש לכם איתם היכרות אחרת) באופן פרטי ולשאול אותם אם יש להם אתרים שהם מעוניינים למכור. גם לאתרי תמיכה משניים בדרך כלל יהיו כמה קישורים טובים ולפחות כמה עמודים של תוכן.
אתם כמובן צריכים לוודא שהקישורים הנכנסים נשארים ולא יימחקו ברגע שתקבלו את האתר לידיים שלכם.
כיצד לנסח את המודעה
מעבר להכול, צריך גם לדעת איך לנסח את מודעת המכירה. יוצא לי לראות הרבה מודעות שנראות כמו פרק ב"חיים שכאלה". את הקונה הפוטנציאלי מעניינת פחות ההיסטוריה המדוקדקת של האתר ויותר חשובים לו הפרטים הבאים:
- תיאור: תיאור קצר של האתר (עד פסקה – שתיים)
- כדאיות: למה כדאי להשקיע בו (לדוגמה, נישה מעניינת, פוטנציאל גבוה)
- גיל: וותק האתר והדומיין
- תנועה : כמה כניסות ייחודיות יש לאתר בחודש?
- מודל כלכלי: מהו המודל הכלכלי של האתר, אם ישנו כזה?
- הוצאות: הוצאות בחודש, האם יש השקעות קבועות בתוכן או אספקטים אחרים?
- רווחים: האם האתר מרוויח כרגע כסף, ואם כן, כמה? רווח מתחים.
- קידום בגוגל: על אילו מילות מפתח וביטויים האתר מקודם? רצוי לא לחשוף מיקומים שעלולים להשתנות, אלא לכל היותר מספר עמוד בתוצאות.
- סיבת המכירה : לדוגמה, חוסר זמן או מעבר לתחום עיסוק אחר
- משתמשים: כמות משתמשים רשומים לאתר עצמו או לרשימת התפוצה
- מערכת ניהול תוכן: מערכת ניהול תוכן מרכזית ותוספים ייחודים אם רלוונטי (לדוגמה, woocommerce)
- פעילות חברתית : עמודים בפייסבוק / פרופילים באינסטגרם וכמות עוקבים
- אפליקציות: האם יש לאתר אפליקציה נלווית?
מובן שלא כל הפרטים האלו יהיו רלוונטיים לכל האתרים. חשוב להפריד ביניהם כפי שעשיתי כאן כדי שיהיה נוח לקרוא אותם.
שאלה חשובה היא האם לחשוף פרטים ספציפיים באמצעות תצלומי מסך ודוחות? העצה שלי היא לא לעשות זאת מכיוון שזה יכול לתת למתחרים שלכם שרוצים למכור אתרים דומים ייתרון משמעותי שלא תרצו לתת להם.
עוד דבר שלא הייתי ממליץ הוא ניסיון למכור את האתר "במבצע" – אם אתם לא רוצים את המחיר המלא שלו, יכול מאוד להיות שהוא פשוט לא שווה אותו…
וזכרו – הכול שאלה של משא ומתן
בסופו של דבר, המחיר שבו תצליחו למכור את האתר תלוי במשא ומתן.
הבעיה לא כולם בנויים לזה, במיוחד אם יש הרבה קונים פוטנציאלים. ופה בדיוק נכנסים יועצים חיצונים שאתם יכולים לפנות אליהם. לדוגמה, יש לא מעט יועצים עסקיים שמתמחים באתרי אינטרנט. כמו במקרה של הברוקרים שציינתי, גם כאן תצטרכו לשלם להם עמלה, אבל העמלה הזו תתגמד לעומת הסכום שאולי תפסידו אם לא תדעו איך להתנהל במשא ומתן כמו שצריך.