איך לפרסם ספר שכתבתי: איך לשווק ספר באינטרנט?

מרבית חובבי הקריאה בישראל יודעים שאף על פי שאפשר למצוא סניף של צומת ספרים או סטימצקי כמעט בכל פינת רחוב (או קניון), מתחת לפני השטח שוק הספרים בישראל הוא שוק אכזרי ביותר.

רק חלק זעיר ביותר מאלפי הספרים החדשים שרואים אור כל שנה יחזירו את ההשקעה עבור מי שכתב אותם, וגם אז רק מעטים מאוד יוכלו באמת להתפרנס מכתיבת ספרים.

הסיבה לכך היא לא רק כמות הספרים עצמם, אלא גם הכוח הרב שיש להוצאות הספרים, ובעיקר הגדולות אל מול הסופרים.

שיווק ספרים באינטרנט: איך לשווק ספר באינטרנט

במדריך הבא:

  • נבין מהם הקשיים להוציא ולשווק ספר כיום בישראל
  • למה בכל זאת כדאי לעשות זאת
  • נדבר על כמה ערוצי שיווק, פרסום וגם קידום ספרים

איך לפרסם ספר שכתבתי – אז איך לשווק ספר?

אם אתם סופרים צעירים ואתם חושבים אם עצמכם “איך לפרסם ספר שכתבתי” – המדריך הבא יעשה לכם סדר.

אבל רגע לפני שנדבר על זה, בואו נבין קצת את מצב השוק היום והקושי של סופר מתחיל לצאת לאור.

בהוצאות הגדולות הסופר הממוצע בדרך כלל מקבל עשירית מהמחיר של כל ספר, וזאת עוד בהנחה שהספר נמכר במחיר מלא, משהו די נדיר במדינה שבה הביטוי “ארבע במאה” נפוץ בערך כמו הביטוי “עוף בשקל”. מובן שלהוצאות הספרים הגדולות יש גם סינון קפדני יותר.

היתרון הוא שבמקרים מסוימים ההוצאות הגדולות יסכימו לממן את הוצאת הספר על חשבונן (סכום שיכול לנוע בין 20,000 ₪ ל-40,000 ₪ לא כולל מע”מ), וכך יוסר המכשול העיקרי של המימון הראשוני.

אפשרות אחרת היא לפנות להוצאות קטנות יותר, אך להוצאות האלו אין מן הסתם את אותו הכוח השיווקי והנוכחות על המדף שיש להוצאות הגדולות.

לפיכך, רובן לא יוכלו לממן את הוצאת הספר בעצמן, ולכן תצטרכו להסתמך בטווח הרחוק בעיקר על התמלוגים (שעל הנייר אמורים להיות גבוהים יותר). גם כמות העותקים בכל מהדורה תהיה קטנה יותר, ולכן זהו ערוץ שמחייב גם נוכחות בחנויות הספרים האלקטרוניות.

אפשרות שלישית שהופכת להיות פופולארית היא באמצעות גיוס המונים, אבל אז כבר צריך להיות לכם מספיק מוניטין והכרה כדי שתהיה לאנשים סיבה להשקיע בכם.

בהקשר זה – מיתוג באינטרנט יכול לעזור לכם משמעותית.

בוידאו הבא אני מדבר בדיוק על זה:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אז למה בכלל להוציא ספר לאור?

אחרי שהבנו למה הוצאת ספר היא כשלעצמה לא כל כך משתלמת, נשאלת השאלה למה אנחנו בכל זאת כל כך הרבה ספרים חדשים על המדף כל השנה?

אם נוציא מראש את אלו שהספרות היפה באמת בוערת בעצמותיהם והכסף אינו מהווה שיקול בעבורם, הרי שתשובה אחת אפשרית ומאוד רלוונטית אלינו היא שהוצאת הספר היא כשלעצמה דרך לחיזוק המוניטין והמומחיות של המחבר בתחום מסוים. 

בואו ניקח לדוגמה ספר על רכישת דירות בשוק הנדל”ן, ברור שכמה עסקאות טובות של מחבר הספר כמתווך תהיה שווה לו הרבה יותר מכל התמלוגים שהוא יקבל, ולכן הוא לא צריך למכור את הספר במיליוני עותקים.

זה לא פוסט על איך כותבים ספר, אבל חשוב להבין שספר שכזה צריך להיות כתוב קודם כול בצורה מקצועית וסדורה, ולא להיות סתם אוסף מאמרים שהסדר ביניהם הוא אקראי לחלוטין, זה חשוב עד כמה וכמה עבור מי שרוצה להפוך אותו לסדרה של הרצאות שיביאו לשומעים טעימה מן הספר. 

לכן, גם אם אתם מוציאים את הספר בצורה עצמאית לחלוטין, אתם חייבים להיעזר באנשי המקצוע המתאימים כגון עורך ועורך לשוני.

אלו גם יתנו יאפשרו לכם לקבל הארות והערות שהיה לכם קשה מאוד לשים לב אליהן בעצמכם.

ספר אלקטרוני, פיזי או שניהם?

בעוד בחו”ל הקינדל של אמזון הפך להיות שם נרדף לספר דיגיטלי, בארץ המצב קצת מורכב יותר ושוק הספרים הדיגיטליים נחלק בין מספר אפליקציות כמו “עברית”, “מנדלי מוכר ספרים”, “אינדיבוק” ועוד מספר אפליקציות קטנות יותר שמיועדות בעיקר לטאבלטים פשוטים.

לכל אפליקציה יש לרוב פורמט משלה וחלק גדול מהספרים לא מוצעים גם בפורמטים אחרים (בוודאי לא של המתחרים).

מנגד, אם אתם מבצעים שיווק עצמי של הספר שלכם, אתם יכולים להשתמש בפורמט אוניברסלי כמו PDF ולהצמיד לו מערכת של DRM (ניהול זכויות דיגיטלי)/

בכל מקרה, חשוב שתדעו שגם אם כל הספרים החדשים יוצאים באפליקציות הללו, הספר האלקטרוני אינו פופולארי בארץ כמו במדינות אחרות. הסיבה לכך אולי נעוצה בכך שהאפליקציות עצמן לא תמיד נוחות מאוד ואולי בעובדה הפשוטה שלא רבים יטרחו להזמין קינדל או לרכוש טאבלט רק כדי לקרוא עליו ספרים.

לכן, למעט במקרים מאוד ספציפיים, אני מציע לכם לא לחשוב על הערוץ האלקטרוני כערוץ השיווק העיקרי שלכם, אלא על פתרון משולב של שני הערוצים במקביל.

אוקי, אז מאיפה אני מתחיל לשווק את הספר שלי?

1. קהילות מקוונות: לא איך, אלא מתי!

תתפלאו, אבל עצה אחת טובה ששמעתי היא לא לשאול איך אלא מתי.

עוד לפני שאתם בכלל מתחילים לכתוב את הספר ומתלבטים על איך למה וכמה, כדאי לכם להתחיל להתבסס בקהילות מקוונות רלוונטיות, או לבנות לעצמכם קהילה כזאת עם הזמן (אתר אינטרנט עמוס תכנים, עמוד פייסבוק פעיל ורשימת תפוצה מאד יכולים לעזור כאן).

לא בהכרח בקרב קהילות חובבי קריאה או “מועדון הספר הטוב” (שם יכולים להיות ביקורתיים מאוד), אלא דווקא בתוך קהילות בעלות עניין מובהק בנושא של הספר או בעלות מאפיינים דמוגרפיים מתאימים. 

בואו ניקח למשל דוגמה היפותטית לחלוטין של ספר על “זוגיות והיריון”. במקרה הזה נחפש פורומים או קבוצות רלוונטיות בפייסבוק כגון “הורים צעירים” או “אימהות לפני לידה.

אתם יכולים לחפש פוסטים של חברים ופוסטים ציבוריים וכמובן את הקבוצות עצמן. אם אתם מחפשים קבוצות, העדיפו לחפש קבוצות עם נפח פעילות גבוה (פייסבוק רושמת הערה עם מספר פוסטים ממוצע לשבוע עבור קבוצות כאלו).

כשנגיע לקבוצה כזו, לא נשאל באופן ישיר “מה אתם חושבים על ספר כזה וכזה”, אלא ננסה קודם כול להשתלב קצת בקהילה ואחר כך לפתוח פוסט בנושא שיהיה סוג של סיעור מוחות, אבל לא כזה שייראה נרקיסיסטי (“אני אני ואני”).

בשלבים הבאים נוכל לשתף בטיוטות שכתבנו או אפילו לעשות סקרים קטנים.

אם כבר יהיה לנו רקורד של משתתפים פעילים ותורמים, אנשים ישמחו לעזור לנו ולשתף את הפוסטים עם אחרים.

בהקשר זה אני ממליץ גם על המדריכים האלו:

2. פרסום ממומן 

פרסום ממומן מתאים מאוד לספרי עזרה עצמית של טיפים ועצות בפורמט דיגיטלי מכיוון שהוא בנוי על עמודי נחיתה.

בעמוד נחיתה שכזה אתם יכולים לשים פרק לדוגמה של הספר להורדה בחינם, וכך כבר יצרתם את רוב המשפך השיווקי שלכם. 

הדבר העיקרי שאתם חייבים להקפיד עליו הוא דווקא להפוך את הרכישה של הספר לקלה ופשוטה.

השתמשו במערכת פשוטה שמפנה את הגולש בחזרה מהודעת המייל ומהפרק לדוגמה לעמוד הרכישה, והוסיפו הוראות פשוטות כיצד להוריד אותו למחשב או למכשיר חכם אחר באמצעות פורמט אוניברסלי.

אתם יכולים כמובן גם לצרף קישור לדף של הספר באתר בו אתם מקבלים תמלוגים עבור מי שרוצה גרסה פיזית שלו.

רוב ההוצאות מוכרות גם את הספרים הפיזיים בהנחות משמעותיות של כמה עשרות שקלים מהמחיר הקטלוגי שלהם, ולכן ציינו גם את זה כנקודת מפתח.

גוגל או פייסבוק?

חפרתי רבות בבלוג הזה על פרסום בגוגל ופרסום בפייסבוק, אז אני לא הולך לחזור על עצמי.

מבחינת המיקוד, הערוץ הממומן של פייסבוק הוא אפקטיבי יותר מזה של גוגל בגלל היכולת לבצע פילוח דמוגרפי יעיל מאוד.

עוד לפני שאתם בכלל מתחילים את הקמפיין, אתם יכולים לראות את קהל היעד הרלוונטי בעבורכם דרך “נתוני שימוש לקהל” (Facebook Audience Insights). אתם רק צריכים לשים לב להוסיף את ישראל ולמחוק את ארה”ב.

לדוגמה, אם תחת “תחומי עניין” תחפשו “קריאה”, תוכלו להוסיף תחומי עניין נוספים.

תחת “מתקדם” (למטה) תוכלו לבחור את “הורים” ואז “Child 0-12 חודשים”. כעת פייסבוק יראה לכם שקהל היעד הפוטנציאלי הוא בין 5,000 ל-6,000 איש. לא רע בכלל בשביל פרסום כל כך ממוקד!

פילוח בפייסבוק

3. קידום אורגני לאתר אינטרנט עצמאי

יש הרבה דמיון בין קידום אורגני לקידום ממומן (וגם עשיתי השוואה מעמיקה בינהם) אבל יהיה לכם קל יותר לקדם אתר עם מבנה מורכב בגוגל ולא סתם עמוד נחיתה, ולכן המקום הכי טוב לפרסם את הספר שלכם עבור קידום אורגני יהיה באתר אישי או בלוג.

הוא לא חייב להיות גדול, אבל כן צריך שיהיה לו לפחות שלד של עמוד בית, עמוד יצירת קשר, עמוד על אודות (ביוגרפיה) וכמובן עמוד שיוקדש לספר.

מבחינת מילות המפתח ובעיקר התוכן, תצטרכו להיות קצת יצירתיים יותר.

מצד אחד, אתם רוצים לשלב ביטויים רלוונטיים שיהיו מיועדים למי שמחפש מידע על נושא מסוים (במיוחד שילוב של זנב ארוך ושאלות), אבל מצד שני, אתם לא רוצים לשים את כל הספר באתר ובטח שלא להסתכן בכך שמישהו יעשה Copy Paste לחלקים שלמים מהספר.

היתרון המרכזי שלכם הוא שיש לכם המון תוכן לעבוד אתו שכולו שלכם ואתם כבר כנראה כבר יודעים לכתוב.

כל מה שאתם צריכים לעשות זה לתמצת ולשכתב חלקים קטנים מהספר למאמרים שיש בהם אופטימיזציה של מילות מפתח, כותרות וכו’. 

בכל עמוד כזה של מאמר פשוט שימו קישור בולט לעמוד הרכישה של הספר בחלקים אסטרטגים כמו למשל אחרי כמה פסקאות וכמובן בסוף. חשוב מאוד שתדעו מיהם אותם אנשים שהגיעו לדף הזה, ולכן הפכו את מילוי הטופס ליעד בתוך Google Analytics, אפילו אין לכם קמפיין ממומן.

פרסום ספרים מחוץ לאינטרנט, שיווק ספר אופליין: כל מה שאפשר

קצת קשה לדבר על פרסום ספר בלי להזכיר כמה אפשרויות של העולם הישן 🙂

אחד החסרונות של שיווק ספרים הוא שספר הוא לא תמיד רכישה מתוכננת מראש והרבה פעמיים גם קריאת ספרים מקצועיים הם בעצם תוצאה של רכישה ספונטנית.

לכן, אם במקרים אחרים האופליין הוא בעמדת נחיתות משמעותית לעומת האונליין, במקרה של ספרים זה לא בהכרח המצב. 

לכן, כאן אתם צריכים לשנס מותניים ולנסות להגיע לאן שאתם יכולים: רדיו, תוכניות בוקר, הרצאות, חוגי בית וכל מקום אחר שבו אתם יכולים לדבר עליכם ועל הספר שלכם. יכול להיות שבהתחלה תגיעו להרצאה של 20 איש בספריה העירונית, אבל גם זו התחלה טובה. 

אתם יכולים גם “לשווק את אמצעי השיווק” דרך האונליין אל האופליין. לדוגמה, אתם יכולים לפרסם באותן הקבוצות שהזכרתי וכמובן גם לחברים על הקיר האישי שלכם שמחר בשעה שמונה וחצי בערב תופיעו בתוכנית רדיו כזו וכזו… עכשיו זה כבר נשמע מעניין, וגם מי שמקשיב במקרה הטוב לגלגל”צ בדרך לעבודה יגלה בזה עניין.

אתם יכולים גם לצפות בסרטון שלי “איך להשיג עוד לקוחות” שאמנם לא מדבר בדיוק אבל הנושא הזה אבל בהחלט יכול לתת לכם השראה:

רשימות תפוצה ופנייה ישירה למובילי דעה

רשימות תפוצה הן אחת הדרכים הטובות ביותר להגיע לקהל היעד הפוטנציאלי שלכם, ולמי שיש כוח לקרוא לפחות חלק מהמיילים שאתם שולחים לו, ייתכן שיהיה גם כוח לנסות ולחפש את הספר או להזמין אותו ישירות מכם. 

הבעיה היא שכדי שתהיה לכם רשימת תפוצה מספיק גדולה, אתם צריכים להתחיל לאסוף אותה הרבה לפני הוצאת הספר, וכך אני ממליץ לבנות אותה באמצעות קידום אורגני או אפילו קידום ממומן עוד בזמן כתיבת הספר ועדיף כמה שיותר מוקדם.

אם יש לכם בלוג או אתר פעיל, תוכלו להשתמש בהם בינתיים כדי לשווק תכנים אחרים שלכם, טיוטות, רעיונות שעולים לכם בראש וכו’ כדי לשמור את רשימת התפוצה פעילה.

אם אתם כן מוציאים את הספר דרך הוצאה מוכרת שעושה לפחות את המינימום הדרוש כדי לשווק אותו, נסו לדלות רשימה של כמה אנשים מובילי דעה שאליהם היא שלחה את הספר וליצור איתם קשר ישיר כדי לעודד אותם לקרוא את הספר ולכתוב לפחות ביקורת קצרה (ולא משוחדת…).

העיקר…להתמיד!

מאמינים שהספר שלכם באמת טוב ונותן ערך לאנשים? מעולה!

אם כך, תתכוננו לתקופה לא מוגדרת שבה אתם עושים מאמצים לדחוף אותו לתודעה של אנשים בכל דרך אפשרית (אך לגיטימית). אם תעשו את הדברים נכון ובעקביות, כנראה שהמידע יתחיל לזרום לכיוונים הנכונים.

בהצלחה!

לא רק קידום ספרים! אולי גם יעניין אותך:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

תגובה אחת

  1. המאמר יפהפה ומושקע! (כרגיל)
    היינו מוסיפים שמי שבונה על שיווק דיגיטלי, צריך לקחת בחשבון את שם הספר.
    שיהיה קליט, ובעיקר – שיהיה ייחודי, גם כביטוי ולא רק כשם כותר.

    למשל שיווק של ספר בשם כמו “קידום אורגני בעידן החדש” הוא כמעט ולא אפשרי, משום שכל התוצאות בכל כלי החיפוש תצגנה מאות תוצאות אחרות, חזקות יותר.
    גם שם כמו “עורך דין מצליח – המדריך” גם יהיה קשה לשווק, מאותה הסיבה.
    חסרון נוסף בשמות אלו הוא חוסר המקוריות שלהם.

    לפיכך, אולי ראוי להוסיף ששם הספר מלכתחילה יהיה קליט, קצר וייחודי. מסכים דניאל? 🙂

    ושוב, כל הכבוד על המאמר היפהפה והמחכים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו