עם כל הכבוד לגוגל ותהליכי קידום בגוגל, לרשתות החברתיות יש היום תפקיד משמעותי בקידום של עסקים ואתרים ברשת.
בקיץ 2022 גוגל הודתה בעצמה בפעם הראשונה שהיא רואה יותר ויותר זליגה של דור ה-Y ודור ה-Z לרשתות החברתיות על חשבון החיפושים בגוגל ולכן היא מתכוונת לשלב יותר תוצאות חברתיות ואפילו ל"השאיל" את ההאשטאגס הפופולאריות ביותר.
איך לקדם עסק באינסטגרם – אז איך בדיוק מקדמים עסקים באינסטגרם?
לכאורה אינסטגרם היא רשת חברתית די פשוטה שמתבססת בעיקר על תמונות וסרטונים קצרים (Reels), אז מה כבר אפשר לחדש? מסתבר שלא מעט.
קידום עסקים באינסטגרם: קודם כל דאגו לעצמכם לפרופיל עסקי
לפני שאנחנו בכלל מדברים על איך לקדם עסק באינסטגרם, או בכלל – מה כדאי ומה לא כדאי לעשות באינסטגרם, מאוד כדאי להפוך את החשבון האישי שלכם לחשבון עסקי.
חשבון עסקי מקנה לכם כמה יתרונות מרכזיים:
- אפשרות לקשר את הדף שלכם לפייסבוק ואינסטגרם ולנהל את שני החשבונות דרך ה-Business Manager
- יצירת קמפיינים ממומנים בפייסבוק ואינסטגרם ביתר קלות (בחלק מהפורמטים)
- אפשרות לראות תובנות אודות הפוסטים שלכם כגון מספר הצפיות ומעורבויות
- אפשרות לפתוח חנות בתוך אינסטגרם, לתייג מוצרים ולקשר אותם לעמודי המכירה בחנות (בחלק מהמדינות אפשר אפילו למכור ישירות דרך הפלטפורמה).
- עמוד ביו מורחב עם קטגוריות של העסק ופרטי יצירת קשר
- חשבונות עסקיים גדולים יכולים ליצור קישורים חיצונים בסטוריס במקום לשנות כל הזמן את הקישור בביו.
איך להתחיל?
כדי לעבור לפרופיל עסקי, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להיכנס להגדרות הפרופיל (סימן של גלגל שיניים) ואז לבחור לשנות את סוג החשבון.
אין לאפשרות הזו שום דרישות מקדימות ואתם יכולים לקחת חשבון חדש לחלוטין ולהפוך אותו לחשבון עסקי תוך כמה שניות.
אחרי שהגדרתם את הפרופיל העסקי שלכם ומילאתם את כל הפרטים הרלוונטיים, הגיע הזמן לעצב אותו. העיצוב המרכזי של כל פרופיל הוא למעשה הסטוריס והתמונות (הפוסטים) שמרכיבים את הפיד שלו כאשר למעלה מופיע מידע על העסק (הביו).
מעבר לכך, אפשר לנעוץ סטוריס או תגיות מסוימות באופן קבוע דרך תכונה שנקראת Hightlights. רוב העסקים משתמשים באופציה הזו כדי ליצור קטלוגים, תפריטים, הצעות מחיר וכו'.
כמו כן, הרבה יותר קל לנהל את החשבון שלכם דרך ה-Business Manager (או בשמו החדש Business Suite) במיוחד אם אתם משתמשים במחשב, שבו הממשק הרגיל של אינסטגרם די מוגבל.
דגשים חשובים לפרופיל המושלם
תמונת פרופיל – זה אולי יפתיע אתכם, אבל תמונת הפרופיל שעובדת באופן הטוב ביותר היא בדרך כלל של אנשים בשר ודם ולא של מוצרים או הלוגו של העסק עצמו. אם מדובר בחברה, אפשר לקחת אפילו את התמונה של המנכ"ל (תלוי איזו אווירה רוצים לשדר).
מכיוון שתמונת הפרופיל מופיעה לא רק בעמוד שלכם, כדאי לבחור צבע בולט ולא להשתמש סתם ברקע לבן.
שימוש ב-Emoji – יש בערך 4 שורות מתיאור העסק שמופיעות בפרופיל כמו שהוא (השאר מופיעות רק אם בוחרים להציג אותן). אחת הדרכים לנצל את המקום המוגבל הזה הוא על ידי שימוש באימוג'י. אחד או שניים בכל שורה מספיקים, לא צריך להשתגע…
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
השתמשו בקישור דינאמי בביו – דף הביו / הגדרות הפרופיל הוא המקום היחיד בו ניתן להוסיף קישור. הרבה עסקים מפרסמים פוסטים ומפנים את העוקבים שלהם לביו כדי להגיע למקום הרלוונטי. הדרך הכי פשוטה לשנות את הקישור היא ליצור קישור דינאמי מקוצר: הקישור עצמו נותר כמו שהוא, אבל היעד שלו משתנה.
Highlights – כדי ליצור Highlights (הדגשה), צריך קודם כל ליצור סטורי עם סימן הפלוס ולאחר מכן להפוך אותו לסטורי נבחר. לכל סטורי נבחר אפשר גם לבחור תצוגה מקדימה וגם לשנות את השם שלו. השם מוגבל לכמה תווים בודדים, אבל עדיין אפשר להשתמש באימוג'י.
כמו שכתבתי, עסק יכול לנצל את התכונה הזו כדי ליצור לעצמו רשימה של קטגוריות או קטלוגים.
עקביות ויזואלית בפוסטים ובסטוריס שאתם מעלים: פרופיל בלי תוכן הוא כמו חלון ראווה ריק ולכן בשלב מסוים תהיו חייבים למלא אותו. כדאי שלרוב הפוסטים או הסטוריס שאתם מעלים יהיה אלמנט משותף כמו צבע, פונט של הטקסט או מסגרת. מכיוון שהם מופיעים אחד ליד השני, לעין קל יותר לעקוב אחריהם בצורה הזו.
יש גם פרופילים ועסקים שלוקחים את כל העניין צעד אחד קדימה ויוצרים תמונות גדולות שמורכבות מכמה פוסטים קטנים יותר. גם אם משתמשים בכלי "Split" למיניהם, זו עדיין עבודה זהירה שצריך להשקיע בה זמן.
איך הופכים פוסטים לוויראליים וצוברים עוקבים?
ליצור פוסטים וויראליים בכוונה תחילה זה קצת קשה והרבה סרטונים ותמונות הופכים לוויראליים לגמרי במקרה.
מה שכן ידוע הוא שהאלגוריתם של אינסטגרם אוהבים פוסטים שינויים במחלוקת עם מקדם ריגוש גבוה. למעשה, יש מודל שלם בשם VAD (ראשית תיבות של ערכיות, עוררות ודומיננטיות באנגלית) שמסביר כיצד פוסט או פרסום יכול להפוך לוויראלי.
- הערכיות מודדת עד כמה הרגש שהפוסט מעורר הוא חיובי או שלילי
- העוררות יכולה לנוע בין אדישות ורוגע ובין התרגשות עזה
- הדומיננטיות מודדת עד כמה המשתמש תופס את עצמו כפסיבי או אקטיבי. דומיננטיות גבוהה = פוטנציאל מעורבות גבוה.
הפוסטים הוויראליים ביותר הם ערכיות שלילית, עוררות גבוהה ודומיננטיות גבוהה. במילים אחרות, פוסטים שמספרים סיפורים המעוררים רגשות עזים ומושכים את הקוראים לבצע פעולה מסוימת.
חשוב לי להדגיש שמדובר במודל בלבד, לא ב"אלגוריתם החדש של אינסטגרם" או משהו כזה.
אפשר כמובן לנצל את המודל הזה לטובה או לרעה. אני לא ממליץ לכם ללכת ולחפש לכלוך על המתחרים שלכם או להתחיל להפיץ תיאוריות קונספירציה על המים בברז כדי למכור מסנן מים, אני כן ממליץ לחשוב על פוסטים יוצאי דופן שיגרמו לעוקבים שלכם להגיב ובסבירות גבוהה יגרמו לאלגוריתם של אינסטגרם להפיץ את הפוסט אפילו יותר.
אפשר אפילו לנצל את הערכיות השלילית ולהתמקד בפתרון שאתם נותנים לבעיה מציקה.
כמובן שיש עוד דרכים לשפר את הפוסטים ואת הסטוריס. לדוגמה, להעלות אך ורק תמונות מקוריות, ליצור יותר פוסטים מקוריים מאשר מחזור של פוסטים של אחרים (את שלכם אפשר להעלות כמה פעמים אם עבר מספיק זמן) ולעשות טיזינג עם סטורי שיגרום לעוקבים שלכם לרצות לראות אותו לפני שהוא נעלם.
מלבד זאת יש סוגי פוסטים שידוע שהם עובדים טוב יותר מאחרים:
Reels של לפני ואחרי – מצוין למגוון של עסקים. החל מאדריכלים ועד סטייליסטים
טיפים – הגשה קצרה ואותנטית של טיפים עובדת מצוין ומאפשרת לעוקבים שלכם לעכל מידע שימושי בזמן קצר (עדיף גם כן ב-Reels)
אתגרים – בהחלט אפשר לנסות ולתפוס טרמפ על אתגר או טרנד קיים.
דוגמה היפותטית לחלוטין: לאחרונה אנשים התחילו לשחק במשחק "מה נסגר עם השכירות" (Rent WTF) מעצבת דירות מראה איך הופכים דירה שאפשר להשכיר ב-3,000 ₪ לדירה שאפשר להשכיר בכמה מאות שקלים יותר באמצעות כמה שדרוגים פשוטים בלבד.
שימו לב שמצד אחד אנחנו משחקים כאן על ערכיות שלילית, אבל מצד שני עדיין לא שוברים לגמרי את הכלים ולא יוצרים אנטגוניזם כלפינו.
תיוגים (האשטאגס)
כל העניין של תיוגים גם הוא חשוב מאוד אם אתם רוצים לצבור עוקבים. התיוגים יעזרו לכם להגיע לפידים של משתמשים שהם לא עוקבים שלכם דרך מסך ה-Explore וכמובן ברגע שהם ילחצו על תגית מסוימת.
עדיף לשלב בין תגיות פופולאריות לבין תגיות פחות פופולאריות שבהן הנראות גדולה יותר. מלבד זאת, יותר מדי תיוגים (10+) יכולים דווקא לעשות יותר נזק מאשר תועלת. אין "מספר קסום" או נוסחה שעובדת לכולם, ולכן כדאי לשחק עם המספרים ולראות מה עובד הכי טוב עבורכם.
עוד הזדמנות מעניינת היא ליצור תגיות ממותגות מלבד ה-Highlights (שהם מוגבלים במקום). התיוגים האלו ימשכו את הקוראים שלכם לצפות בעוד תיוגים ופוסטים בלעדיים שלכם.
אגב, כשמתייגים סטוריס אפשר גם לעשות שימוש בסטיקרים שבולטים על גבי הסטורי. (Hashtags Stickers)
קמפיינים ממומנים באינסטגרם
למרות שאינסטגרם לא מפלה עסקים לרעה בכל מה שקשור לחשיפה שלהם לעומת פרופילים פרטיים באותה רמה של פייסבוק, חשוב להכיר גם את האפשרות של קמפיינים ממומנים.
הסוגים הבסיסיים של המודעות הם עדיין תמונות (כולל סטוריס), מודעות וידאו ומודעות קרוסלה, אבל מדי פעם אינסטגרם מוסיפה פורמטים נוספים.
לעצב מודעות אפקטיביות זו לא משימה פשוטה מכיוון שבסופו של דבר אתם רוצים שהמודעה שלכם דווקא כן תשתלב באופן אורגני בין יתר הפוסטים ולא תיראה כמו מודעה. לכן חשוב לתכנן מראש את הקומפוזיציה, מה יהיה המיקוד שלה, בכמה טקסט להשתמש וכמובן להתאים את צבעי המודעה לצבעי המותג.
בכל אופן, גם כאן אני ממליץ להשתמש ב- Business Suite ולא בעורך המודעות הרגיל, במיוחד אם אתם מריצים הרבה קמפיינים במקביל. באופן הזה גם קל יותר להריץ קמפיינים משותפים לפייסבוק ואינסטגרם דרך בחירת מיקומים (למעט פורמטים בלעדיים של אינסטגרם כמו למשל מודעות במסך ה-Explore).
רוב העסקים נותנים למנהלי קמפיינים מקצועיים לנהל להם את המודעות. צריך לקחת בחשבון שזה עולה בדרך כלל לפחות 1000 ₪ מלבד העלות של הקמפיין עצמו (הסכום שמשלמים ישירות ל meta, חברת האב של אינסטגרם).
אפשרות אחרת היא לפרסם דרך משפיענים. כלומר, לתת למישהו עם המון עוקבים לצלם את עצמו משתמש במוצר שלכם. היתרון בפרסום מהסוג הזה הוא שאחוזי ההמרה נוטים להיות מאוד גבוהים מכיוון שהמשפיען נתפס כאותנטי בקרב העוקבים שלו.
החיסרון בפרסום באמצעות משפיענים הוא שהחשיפה מאוד גבוהה ביום הפרסום, אבל דועכת בחדות לאחר מכן (מה לעשות שככה הפיד עובד…).
מהסיבה הזו, פרסום באמצעות משפיענים מתאים יותר למותגים שמוכנים לשלם הרבה כדי לקבל חשיפה ולהחדיר מוצר חדש לשוק. עם זאת, קיימת גם סצינה חדשה יחסית של "מיקרו-משפיענים" במחירים שפויים יותר שיכולים להתאים לנישות מסוימות.
רכישת עוקבים באינסטגרם – כן או לא?
מצד אחד רכישת עוקבים נשמעת כמו דרך בטוחה ליפול על התחת מכיוון שאנחנו יודעים כמה בוטים וחשבונות מזויפים מסתובבים ברשתות החברתיות… מצד שני, יש המון חברות שמציעות את השירות הזה, כך שכנראה יש לו ביקוש…
אז מהי התשובה הנכונה?
לדעתי האישית רכישת עוקבים עדיין צריכה להיות המוצא האחרון שלכם לחשבון "תקוע" שלא מתרומם. אפילו אם נניח שאתם מוצאים חברה שמספקת עוקבים אמיתיים שמסכימים למכור את עצמם, אתם עדיין יכולים לגלות יום אחד שחסמו אתכם או שהעוקבים בעצמם הוסרו ולכן גם מספר העוקבים שלכם יצנח.
לכן, אם אתם כבר עושים את זה, קנו כל פעם מספר קטן של עוקבים וקחו בחשבון הסרה של חלק מהם שלא נראים רלוונטיים (באופן טכני אתם פשוט צריכים לחסום אותם).
לסיכום – קידום עסקים באינסטגרם
אפשר לכתוב עוד הרבה מאוד על אינסטגרם, ואני מקווה שבפוסט הזה הצלחתי להביא לכם את הטיפים החשובים ביותר ולעשות קצת סדר בכל האפשרויות השונות שיש באפליקציה.
אני ממליץ מאוד לקרוא את הפוסטים שבקישורים אם אתם רוצים להעמיק עוד יותר בנושא.