חרדים ואינטרנט בעבר היו כמו שמן ומים, מהסיבה הפשוטה שהתנגדויות בתוך הקהילה הענקית הזו שמהווה 12% מאוכלוסיית המדינה, מנעו בעבר גישה והתפתחות בנושאים טכנולוגיים כדוגמת שימוש באינטרנט.
אבל בשנים האחרונות המגמה השתנתה לחלוטין, כשיותר ויותר בעלי דעה בכירים בעדה ראו לנכון לאפשר לציבור הרחב לעשות שימוש באינטרנט ובשיש לו להציע, והתוצאה לא איחרה כמובן לבוא – כשנפתחים מדי יום עוד ועוד אתרים שנועדו לבעלי הכיפה השחורה.
קידום אתרים לחרדים / דתיים / שומרי שבת: דגשים חשובים
ריבוי אתרי האינטרנט עבור המגזר החרדי מחדד גם את הצורך לקידומם כהלכה, ולכן – במאמר הקרוב נעסוק בדיוק בזה, איך מקדמים אתר לחרדים, כדת משה וישראל 🕎
מה זה קידום אתרים?
לפני שנדבר יותר לעומק על קידום אתרים לחרדים, חשוב להסביר קודם כל מה המשמעות של קידום אתרים אורגני (SEO), מה הוא נותן, ולמה בכלל לעשות אותו?
קידום אתרים הוא האורים ותומים של כל אתר שמבקש להגדיל את החשיפה שלו ולהגיע ליותר ויותר אנשים שהאתר רלוונטי להם.
הקידום הוא למעשה השמן שנשפך לתוך גלגלי השיניים של האתר עצמו, כדי לעזור לאתר למצוא חן בעיני גוגל, המנגנון שמתאים למחפש את שהוא מבקש למצוא, והמנגנון שגם בעלי השטריימלים והפראק משתמשים בו.
הסבר נוסף על קידום אתרים תמצאו בסרטון הבא:
קידום אתרים אורגני וקידום אתרים ממומן – לקנות את הכתר או להרוויח אותו ביושר
קידום אתרים מתחלק בצורה גסה בין 2 שיטות שנועדו להביא לאותה תוצאה, לכבוש את העמוד הראשון בגוגל אם לא את התוצאה הראשונה בו.
את ההבדלים בין התוצאות של קידום אורגני וקידום ממומן, קל להמחיש בעזרת התמונה הבאה:
בעוד שקידום ממומן (פרסום בגוגל) הינו מיידי, קידום אורגני הוא תהליך ממושך שלמעשה אינו נגמר לעולם.
אני לא אוהב לחזור על עצמי ולכן אם תרצו להתעמק יותר על ההבדלים בין הערוצים – אני מפנה אתכם למדריך שלי העושה השוואה מקיפה ביותר של קידום אורגני וקידום ממומן.
אז איך עושים קידום אורגני היום?
בגדול, זה לא כל כך מורכב, כל מה שצריך הוא לקיים מספר תהליכים פשוטים שמשפרים גם את החוויה של המשתמש, וגם מאפשרים לו להגיע בדיוק למה שהוא חיפש ובהקדם.
אז מה הם אותם תהליכים?
✔️ מחקר מילות מפתח
✔️ בניית תשתית טכנית טובה
✔️ תוכן איכותי
✔️ אופטימיזציה
✔️ קישורים חיצוניים
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
כל אחד מהתחומים הללו הוא עמוד תווך אחד שעליו מונח הקידום והדירוג של אותו אתר, לפעמים מספיק להיות טוב באחד מהם כדי להתקדם מעלה, אבל בנושאים ומונחי חיפוש שיש בהם תחרות גדולה (בגלל שהרבה אתרים דומים טוענים לכתר גם) חייב האתר לשלוט ולקיים את כולם כהלכה.
קידום אתרים לחרדים אינו שונה במובן הזה – אך יש כמה סוגיות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר של קידום אורגני לחרדים (כמו למשל – התייחסות לאתרים שומרי שבת). אני ארחיב על כך בהמשך המאמר.
מחקר מילות מפתח לאתרי חרדים – המפה הדיגיטלית של האתר
מחקר מילות מפתח הוא יריית הפתיחה של קידום אתר, וכל תהליך קידום אתרים אורגני חייב להתחיל איתו.
למרות שזה נשמע מונח מפוצץ ומרתיע, בגדול מדובר במיפוי הביטויים שרלוונטיים לגולשים שאתם רוצים שיגיעו לאתר שלכם.
בעצם מדובר במעין סקירת שוק של כל האתרים שדומים לכם באופי ובעיסוק, ואיתור מילות המפתח שחיפוש שלהם נעשה לעתים תכופות, שבעקבותיו גוגל בוחר לדרג גבוה את אותם אתרים.
עוד משהו קריטי למילות מפתח הוא התאמת תקציב הקידום לנפח החיפוש, ככל שהמונח יהיה כללי יותר, רחב יותר, ונוגע למספר גדול יותר של אתרים באינטרנט, המאמץ והזמן שנצטרך להשקיע כדי לכבוש את אותו יעד יהיה גדול יותר.
לכן, חשוב לגזור מהתקציב למחקר ולא מהמחקר לתקציב, כי אתר דל תקציב שיבקש להיות מקום ראשון בגוגל בעבור המונח "טלית", ככל הנראה יבזבז את הזמן הכסף ושלו.
בניית תשתית טכנית טובה – כרוחב הבסיס גובה הפירמידה
עוד היבט חשוב לאתר שרוצה לכבוש את ראש טבלת המצעדים בתחומו, הוא להבטיח שהאתר שלו בנוי לתלפיות וכזה שלא יגרום לגולשים להזדקן מול המסך כשהוא נטען, או חמור יותר – יוציא אותם מהביקור בו עם ווירוסים ודברים שהם לא חיפשו בו.
תשתית טכנית גם כוללת את גודל האחסון של האתר, שמשפיע על מהירות ההרצה של התוכן בו והיכולת של האתר לעבוד בגלישה במובייל, כשלמרות שעבור חרדים מדובר לפעמים בסוגיה מעט שונה בשל מיעוט הסמארטפונים היחסי שקיים במגזר, בשנים האחרונות החלו לצאת עוד ועוד טלפונים חכמים כשרים.
אופטימיזציה – ללמוד ממה שיש מה צריך להוסיף
אופטימיזציה היא שיפור וטיוב הליכי החיפוש בהתאם לתגובות של הגולשים לאתר.
זאת בעצם הדרך של בעל האתר לנסות ולהבין איך הגולשים מגיבים לאתר שלו, איפה הם "נתקעים" ובורחים החוצה, איפה הם מתעכבים טיפה יותר, איזה מילים הכניסו אותם לאתר מלכתחילה וכן הלאה.
אופטימיזציה היא תהליך שמסייע לנו להגיע מהמצוי – לרצוי, כשלא רק האתר משתפר עצמו, אלא גם מתקבלות מסקנות חדשות על לקוחות חדשים שהאתר יוכל למשוך אם יוסיף לו מאפיין כזה או אחר.
לדוגמה, לפעמים באופטימיזציה מתגלה שהמון גולשים שהגיעו לאתר דרך מילת חיפוש X מחפשים גם מילים אחרות כמו Y, בעל אתר שמבחין בזה יכול להכניס לאתר שלו תוכן שעוסק בזה בנוסף, ולהגדיל את רוחב הקהל שהוא מכוון אליו.
קישורים – סמוך עלי וירטואלי
עוד חלק בלתי נפרד מקידום האתר עצמו הוא שימוש בקישורים שמפנים ממנו החוצה לאתרים אחרים.
לפעמים הקישורים האלה נעשים בתיאום והסכמה מצד 2 בעלי אתרים שמפנים אחד אל השני כדי להגדיל את התנועה באתר, ולפעמים גם האתר של הפועל כפר סבא יכול להפנות אתכם לאתר של ברצלונה העולמית.
המטרה של הקישורים היא להראות לגוגל במה אתם מתעסקים, איזה מן אתר זה וחשוב מזה – לאיזה אתרים אתם רוצים לקשור את השם שלכם.
קישורים שנעשים כהלכה עוזרים גם לגוגל להבין איך להפנות גולשים שמחפשים משהו דומה לכם על בסיס הקישורים שקיימים אצלכם, וכל קישור שכזה הוא כמו חוט אחד שמחבר בין 2 אתרים, שבסוף נוצרת רשת גדולה וצפופה שתופסת לקוחות.
למידע מורחב על קישורים חיצוניים וחשיבותם לקידום האתר.
למה לקדם אתרים?
למרות שעד עכשיו התעסקנו בעיקר בפרקטיקה, חשוב לדבר טיפה על למה מלכתחילה לקדם את האתר, מה התוצאה בקצה? מה ייצא לנו מעוד גולשים באתר?
המשמעות של קידום אתרים היא חסרת תקדים לכל עסק באשר הוא, ובגלל זה בדיוק אתם יכולים לראות באינטרנט קשת רחבה של אתרים מכל הסוגים ומכל הגדלים – מאתרים של פיצוציות (בחיי, תבדקו אותי) ועד תאגידים בין לאומיים, התרומה של קידום אתרים אורגני מזניקה היום יותר מתמיד
את העסק קדימה – איך? ככה:
✔️ בניית מותג
✔️ יצירת לידים
✔️ הקטנת הוצאות פרסום
✔️ מייצר אמינות
✔️ השקעה לטווח ארוך
מחקר עצום שבדק 310 מיליון גולשים על פני מגוון אתרים מצא ש- 64% מהגולשים שהגיעו לאתר שחיפשו הגיעו לאתר שקודם בצורה אורגנית.
לכן, הנחת מוצא שחשוב לאמץ היא שרוב האנשים היום מוצאים את מה שהם מחפשים בעיקר בזכות קידום אורגני נכון שביצעו האתרים שהם מצאו, קידום שיכול בהחלט להיות מנת חלקכם בעתיד הלא רחוק.
לפני שנצלול יותר לעומק לסיבות לקדם את האתר שלכם, הנה סרטון שבו אסביר את היתרון הגדול ביותר של SEO:
בניית מותג – האתר הוא במה
לכן, באמצעות קידום אורגני שיכניס אליכם מדי יום עוד ועוד לקוחות פוטנציאליים חדשים שנחשפים למה שיש להם להציע ולהגיד, אתם יכולים להשפיע ולהשפיע על דעת הקהל יותר מכל לוח פרסום או פרסומת טלוויזיונית באשר היא.
המותג הזה ילווה אתכם אחר כך לכל מקום בו הלקוחות שלכם ילכו, גם אם הם בחרו שלא לבחור בכם ישירות מהאתר עצמו, אלא כשראו אתכם במסגרת אחרת, אבל זכרו את הרושם שהותרתם עליהם מביקור באתר שלכם.
בקיצור – האתר הוא במה, ולהעלות הצגה טובה משתלם, מאוד, מה שמביא אותנו לנקודה הבאה:
יצירת לידים
כשאתר נבנה בצורה טובה וראויה, כזו שנותנת ללקוח את כל מה שהוא חיפש ומעבר לו, אפשר לשים בו גם כל מיני רמזים או הנחיות שאומרות ללקוח – בוא תיצור איתנו קשר, נחזור אלייך וניתן לך בול את מה שאתה מחפש.
לקבלת המידע הזה, שביב המידע הפשוט הזה קוראים ליד, ולידים הם פחות או יותר המטבע הדיגיטלי החשוב ביותר בעולם הדיגיטלי, המון חברות משלמות הון עתק על קבלת מסד נתונים כזה, כי מה יותר טוב מלהתקשר לבן אדם שאתה כבר יודע שצריך את המוצר שלך?
באמצעות בניית אתר נכונה גם אתם יכולים ליצור מנגנון שבו הלקוחות באים אליכם ודופקים בדלת, וכל מה שנותר לכם לעשות זה פשוט לפתוח.
הקטנת הוצאות פרסום – למה לשלם על מה שאפשר לעשות בחינם?
כשנוצר המותג והוא מתחיל להזרים לידים, שחלקם הופכים ללקוחות, בעל אתר של חברה או עסק כלשהו יכול כבר להפסיק להשקיע בהוצאות פרסום אחרות שיש לו, כאלה שהעלות – תועלת שלהם נמוכה יותר, כאלה שהיו נכונים לתקופה בה היינו מחפשים שם של בן אדם בספר טלפונים לפני שהתקשרנו אליו.
בהיבט הזה קידום אתרים דיגיטלי יכול לא פעם להתגלות כמוזיל עלויות אפילו, כהוצאה לצורך חיסכון, שכן מעט כסף יוצא – הרבה יותר כסף נכנס, ומקורות פרסום אחרים כבר לא נחוצים.
אמינות – הגעתם לכאן כי מגיע לכם, לא כי קניתם את הזמן שלי
זוכרים שדיברנו מקודם על העניין של קידום ממומן אל מול קידום אורגני?
סימן המודע הקטנטן שמסגיר שכל אחד בעולם עם כיס מספיק עמוק יכול להגיע לשם בכל מקרה? אז החיסרון של קידום ממומן בהקשר הזה, הוא בדיוק היתרון של קידום אורגני.
הסיבה היא שלצד כל אותן מודעות ממומנות, כשמופיעות להן המודעות שהגיעו לשם בזכות חכמת ההמונים של עשרות (ולפעמים מאות) אלפי גולשים שפקדו את האתר יום יום וסימנו לגוגל שיש שם משהו שכדאי לו להתייחס אליו, אוטומטית הגולש שנכנס מרגיש שהוא הגיע למקום הנכון.
זה בעצם סוד ההצלחה של גוגל, הוא עובד כל כך טוב כי הדרך בה הוא מביא תוצאות מבוססת על ניסיון ותגובה של מיליוני כניסות שקדמו לכניסה שלכם, לכן כשהאתר שלכם מקודם כראוי, אתם פותחים ברגל ימין עם כל מי שנכנס אליו, ואין שני לרושם ראשוני.
השקעה לטווח ארוך – כוח השפעה נזיל
אלמנט נוסף בקידום אורגני, כזה שמביא אתכם לראש העמוד בגוגל, הוא שהמון גולשים פוקדים את האתר שלכם בכמויות גדולות ובשכיחות גבוהה, הפיתוח של אותו אתר ויצירת "קהל המעריצים" – מאפשרת לבעל האתר בעתיד לשזור באתר כל אשר עולה על רוחו, כשמדובר למעשה בכוח השפעה שהוא יכול לרתום לכל היבט שבעיניו.
רוצים להביא מוצר חדש לארץ? יש לכם שירות ייחודי שעדיין לא ראו כמוהו בשוק? קדמו את האתר אורגנית, תצברו ציבור שכבר מכיר בהשפעה ובמשקל שיש לכם בתחום – ורק נותר להודיע לו על הבשורה, במקום להתרוצץ בין משרדי פרסום שיעדיפו לגזור קופון לא מבוטל מהיתרון הייחודי שלכם.
קידום אתרים לחרדים – דגשים רלוונטיים
אז מה מיוחד בעצם בתהליך קידום אתרים לחרדים?
כשמקדמים אתר שנועד למגזר החרדי חשוב להקפיד על כמה אלמנטים ייחודיים שנובעים מאופי המגזר, ובעיקר מהיעדר היכולת שלו להיחשף ולפעול באתר במסגרת השבת.
כלומר, הרבה אתרים למעשה משביתים כליל את האתר (למרות שלא מדובר בצו הלכתי מובהק וגורף), כשהשבתה זו פוגעת באופן בו גוגל מדרג את האתר ובוחר לקדם אותו.
אז – איך שומרים על אתר כשר ועדיין מביאים תוצאות מידידנו גוגל?
⛔ השבתה חלקית
השבתה חלקית של אתר היא בעצם סגירת חלק מהעמודים שקיימים באתר ומניעת גישה לגולש בעבורם, כשניתן לאפשר למי שרשום וחבר באתר (בעבור אתרים שמייצרים חשבון פעיל לגולשים בהם), לקיים פעולות שיתבצעו הלכה למעשה רק בצאת השבת עצמה, כפי שקורה אם גולש רחמנא ליצלן מחליט לקנות מוצר מהחנות באתר בזמן יום השבת עצמה, כשהחיוב בפועל יקרה במוצאי שבת.
כמו כן, אפשר לבטל את רכיב הפרסומות שקיים באתר כדי להציג אתר חלק וללא שיווק בעת השבת עצמה.
השבתה חלקית היא הפתרון האידיאלי (בהיבט האופן בו גוגל מקדם את האתר כמובן) לאתר שומר שבת, על מנת להבטיח שהיעדר פעילות בשבת לא יפגע או ישנמך את הדירוג של האתר.
אבל מה עושים בעבור אתר שמושבת במלואו?
⛔ השבתה מלאה
מנגד, אם האתר מושבת לחלוטין, באופן שמונע גישה לחלוטין מגולשים בעת השבת עצמה, ההשבתה צפויה לגבות מחיר מסוים מהקידום של האתר בעיני גוגל, לכן – יכול בעל האתר לפעול למען צמצום נזקים באמצעות הגדרת אי זמינות זמנית של האתר.
אי זמינות זמנית מתבצעת באמצעות סטטוס קוד 503 – הגדרה שבמהלכה נמסר לגולש כי האתר סגור כרגע מפאת תחזוקה פנימית או עומס יתר, כאשר הבעיה צפויה להיפתר בקרוב.
בנוסף לכך, פתרון פשוט ונגיש בהרבה יותר בעבור אתר שמבקש לסגור את עצמו בעת שבת המלכה, הוא הכנסת הודעה קופצת שמודיעה לגולשים כי האתר סגור כעת לפעילות באמצעות באנר או הודעה קופצת שתתריע שאין מענה בעת הקרובה.
⛔ השבתת אתר – עניין בין לאומי
בנוסף, חשוב לקחת בחשבון כשהאתר נסגר לעת שבת, כי השבת היא תחום דינאמי שמשתנה בין מיקומו של הגולש בעולם.
כלומר, יכול להיות שבעת השבת בישראל, כאשר האתר מושבת או חסום לביקור מצד משתמשים, גולשים אחרים ממקומות אחרים בעולם בהם השבת טרם נכנסה או יצאה כבר, לא יוכלו לגשת לאתר בהתאם לשעון ישראל.
לידיעתכם – התייחסתי לסוגיית השבת באתרים לדתיים וחרדים במאמר נפרד – קידום אתרים שומרי שבת.
לסיכום – אתר לחרדים כתחום מתפתח
בכל יום שעובר אתרי אינטרנט מקבלים משקל ונפח גדול יותר מחיינו היום יומיים, מה שהתחיל פעם בתור אמצעי להעברת מידע ולאחר מכן ליצירת קשר, גדל ומתעצם לממדים שטרם נראה ראשית סופם, ושנוגעים לכל היבטי חיינו – צרכנות, פוליטיקה, אינפורמטיקה.
לכן, משמשקלו של האינטרנט כה גדול, מדובר רק בעניין של זמן עד שכל העולם – מוקדם או מאוחר, יצטרף לרכבת שהחלה ממזמן לנסוע ויחזיק ברמה כזו או אחרת בנוכחות אינטרנטית ובאתרים שפונים למגזר שלו, כפי שמהמגזר החרדי החל ממזמן לעשות עם אתרים כמו בחדרי חרדים וכיכר השבת.
זו גם הסיבה שמשקלו של קידום אתרים גדל מיום ליום, כאמצעי הטוב ביותר כיום להגדלת דריסת הרגל של כל אתר באינטרנט.
קידום שבלעדיו היכולת להגיע לתודעה של הציבור שאותו אתם מחפשים כרוכה בהוצאת הון תועפות באמצעות קידום ממומן ומוגבל מאוד.
לא רק קידום אתרים לחרדים! טיפים נוספים באתר:
- מדריך קידום אתרים אורגני
- טיפים לקידום אתרים
- חברה לקידום ובניית אתרים