דף הבית / קידום אתרים בגוגל / צדיק, אתר כבר פתחת היום? קידום אתרים שומרי שבת

צדיק, אתר כבר פתחת היום? קידום אתרים שומרי שבת

כבר הרבה זמן רציתי שיהיה לי תירוץ לכתוב על נושא שאקרא לו קידום אתרים לצדיקים – והנה זה הגיע 🙂

קידום אתרים שומרי שבת

מה זה בכלל קידום אתרים שומרי שבת?

אתרים שומרי שבת הם תופעה ייחודית שמקובלת בעיקר בארץ. אלו הם אתרים שמפסיקים את פעילותם או חלק ממנה מרגע הכניסה של שבתות וחגים ועד צאתם. ההשבתה עשויה להיות מוחלטת או חלקית.

יש לציין כי למרות שמדובר בעניין הלכתי, אין איסור גורף על העניין מצד רבנים. יש לא מעט פורטלים גדולים של דתיים ואף חרדים שלא משביתים פעילות בשבתות – לדוגמא "בחדרי חרדים", "כיכר השבת" ועוד. כדאי גם לציין שאלו אתרים שמשרתים קהל יהודי מכל העולם, מה שהופך את נושא ההשבתה לבעייתי בגלל הפרשי הזמנים וכניסת שבת בין מדינות שונות וכו'.

מהי המשמעות של השבתת אתר באופן זמני מבחינת SEO?

כמובן, שאת גוגל זה לא מעניין אם האתר שומר שבת, אם הבעלים שלו צדיק וכו' – גוגל זו חברה אמריקאית, ששני מייסדיה אמנם יהודים אבל זה לא נותן הנחות במקרה הזה, ומבחינת גוגל כמנוע חיפוש – עליו לספק את התוצאות הטובות ביותר.

לכן, אתר שלא זמין, מן הסתם מהווה תוצאה לא טובה עבור הגולש ולכן זה לא מצב בריא ותקין אם זה נמשך לאורן זמן. גוגל מודעים לנושא של אתרים שומרי שבת אבל אין לכך ממש פתרון אידיאלי מבחינת SEO. בהמשך אציג כמה פתרונות אפשריים למי שבכל זאת רוצה להשבית את האתר בשבתות וחגים.

השבתה חלקית של האתר

השבתה חלקית של האתר משמעותה סגירה של חלק מן העמודים בפני הגולש. בדרך כלל אלו עמודים שנגישים רק למי שמתחבר לחשבון שלו כמו למשל עמודי קניות (אופציה אחרת היא לגלגל את הרכישה והחיוב בפועל למוצאי השבת).

דוגמה אחרת – אתר שהמודל העסקי שלו הוא רווחים מפרסומות, ולכן מסיר את הקוד להצגה שלהן ומחליף אותן ברקע לבן וכו' (כמו שאתרים אחרים עושים ביום הזיכרון).

מה גוגל חושבים על העניין?

בדוגמא של ההשבתה החלקית – מכיוון שגוגל גם כך לא מאנדקס את העמודים או האלמנטים האלו, אין השפעה על הקידום או הסטטוס שלו.

לעומת זאת, כאמור, במקרים בהם מתבצעת השבתה כמעט מלאה או מלאה של האתר מכניסת השבת ועד צאת השבת, עשויות להיות לכך השלכות מבחינת גוגל, בעיקר באתרים גדולים אותם גוגל סורק בתדירות של פעם ביום לפחות. לדוגמה –

  • ההודעה שהאתר סגור יכולה להופיע בתוצאות של גוגל גם כאשר הוא כבר נפתח, עד הפעם הבאה שגוגל יסרוק אותו.
  • בעל האתר יכול לקבל הודעות שגיאה ב-Search Console. כנראה פחות בעיה מבחינת SEO, אבל כאב ראש לא קטן בפני עצמו.
  • באתרים שלא נסרקים בתדירות גבוהה, ובמקרה גוגל מבקר בהם שוב ושוב בדיוק בזמן ההשבתה, הדבר עלול לגרום לצניחה בדירוגים – לא נעים…

הדרך הכי אינטואיטיבית להתגבר על העניין היא באמצעות הפניות שאינן קבועות, אבל בכך אנחנו מסתכנים שהפעולה תיחשב למיסוך או הטעיה של הגולשים ולכן בפועל זהו פתרון שמאוד לא כדאי להשתמש בו.

אז מה בדיוק עושים?

בעקרון, אין פתרון של 100% לנושא הזה מבחינת קידום אורגני, וכל פתרון אפשרי שיוצר כאן טומן סיכון מסוים – תלוי מאד בתדירות הסריקה של האתר וגורמים נוספים.

המצב האידיאלי הוא כמובן שהאתר יהיה זמין תמיד – לכן אם אין הכרח של ממש מבחינת בעל האתר לבצע פעולה זו, עדיף להמנע מכך (במיוחד שאין חובה לכך מבחינת ההלכה). במידה ומתעקשים על הנושא – יש כמה דברים שניתן לעשות, כפי שארחיב מיד.

כאשר ג'ון מולר מגוגל, שפעם היה בטטה והיום נראה כמו פרסומת לאנורקסיה, נשאל אודות כך, הוא השיב שהדרך הכי טובה היא להשתמש בסטטוס 503. בניגוד להפניה קבועה או אפילו זמנית, מדובר בסימן שמורה למנוע החיפוש שמדובר בסגירה זמנית של האתר. אפשר אפילו לרשום מתי האתר יחזור לפעולה.

ההגדרה של סטטוס קוד 503 זה בעצם אי זמינות זמנית, או הגדרה מלאה ונכונה יותר:

The server is currently unable to handle the request due to a temporary overload or scheduled maintenance, which will likely be alleviated after some delay.

יש כמה דרכים להגדיר סטטוס קוד 503:

  • דרך ה-Header
  • דרך קובץ txt

למי שמעוניין ביותר פרטים טכניים, הפוסט של yoast מכסה את הנושא בצורה טובה והוא לא מיועד לא רק עבור אתרי שומרי שבת, אלא גם עבור אתרים אחרים שלא נמצאים באוויר באופן ייזום (לדוגמה, לצורך תיקונים או שדרוגים).

עוד על Status Codes:

פתרון נוסף: הודעה בשכבת על

פתרון נוסף שניתן ליישם בלי לשבור את הראש הוא הצגת הודעה (באמצעות באנר או פופ אפ) שהאתר סגור כעת ויחזור לפעילות במוצאי השבת או החג.

במקרה הזה התוכן של העמוד נותר זהה, כך שגוגל יכול לסרוק אותו. עם זאת, גם את הפתרון הזה צריך ליישם בזהירות, משתי סיבות :

  1. מניעת גלישה באופן אקטיבי עשויה להרתיע את הגולשים מכיוון שהם בדרך כלל רואים את התוכן של האתר "מאחורה".
  2. מכיוון שהסקריפט שנעשה בו שימוש בדף למעשה חוסם גישה מהגולש, גוגל עשוי לזהות אותו כסקריפט מזיק ולסנן את האתר בתוצאות החיפוש. גם אם היום יש אתרים שמצליחים להישאר מתחת לרדאר של גוגל (לדוגמה, כאלו שמכריחים אותנו לכבות את חוסם הפרסומות), זה יכול להתהפך ברגע.

במקרים כאלו אפשר לבחור בגישה מקלה: להסביר לגולש מדוע אנחנו מעדיפים שלא יכנס לאתר, וגם לבצע חסימה חלקית כפי שהסברנו בפתיחה.
יש לכם טיפים נוספים להתמודדות עם אתרים שמרי שבת? תנו בראש 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

Google My Business – מדריך למתחילים

Google My Business (או בשמה המגוחך בעברית: "גוגל לעסק שלי") היא הפלטפורמה לעסקים מקומיים של ...

מקרה בוחן Noindex

קייס סטאדי: כיצד חסימה של מעל 500 עמודים לסריקה הקפיצה את האתר בדירוגים

במקרה הבא אני הולך להציג משהו שאולי ישמע מוזר: אתר עם קצת יותר מ-1500 עמודים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה