אז איך להחליף דומיין לאתר קיים?
תנו לי להתחיל דווקא מהשורה התחתונה: החלפת כתובת אתר או החלפת דומיין לאתר קיים יכולה להיות משימה די מתסכלת, ואם נאלצים לעשות אותה, זה בדרך כלל בגלל מיתוג מחדש או איחוד של שני אתרים לאתר אחד כאשר אתר אחד "בולע" את האתר השני.
מעבר לכך אין ממש סיבות טובות לעשות את זה. אפילו החלפת דומיין אחד בדומיין אחר בגלל שלדומיין "החדש" יש יותר קישורים היא לא שיטה מומלצת לקבלת דירוגים גבוהים (בניגוד להקמת אתר על דומיין שהאתר שעליו נמחק מזמן).
יש גם מקרה נוסף יוצא דופן: לעיתים רוצים לפתוח אתר מקומי לשאר העולם ואז יש היגיון בהחלפת דומיין מקומי לדומיין בין לאומי.
אם שמעתם שהחלפת דומיין יכולה לפגוע בדירוגים, יש בכך מן האמת, אבל בעיקר אם עושים דברים במהירות ולא חושבים על כל ההשלכות.
לעומת זאת, אם מבצעים את כל המעבר בצורה מסודרת ולא משאירים כל מיני שאריות בדומיין הישן, הסיכוי לאיבוד קריטי של דירוגים הוא למעשה קטן למדי.
העברת דומיין על פי הספר
למרבה המזל, בניגוד ל-Off Page SEO בו אנחנו צריכים להתבסס על ידע של מקדמים אחרים והרבה ספקולציות, בכל מה שקשור ל-On Page התמיכה של גוגל יכולה לספק לנו את המידע הכי עדכני שיש ,בטח שכזה נוגע לאופן בו האינדקס שלה עובד.
המדריך של גוגל הוא באנגלית וכולל המון תת סעיפים, ולכן אני אתמצת ואפשט אותו עד כמה שאני יכול.
הכנות מוקדמות
ההכנה המוקדמת החשובה ביותר היא העתקת האתר הישן לאתר החדש בדיוק כפי שהוא.
חלק מהפעולות אותן יש לבצע הן זהות בכל התרחישים וחלק הן ספציפיות לתרחישים מסוימים.
פעולות זהות
- טיפול בקבצי Robots.txt – הכינו מראש את קובץ ה-Robots.txt לדומיין החדש בהתאם להרשאות אותן תרצו לתת לגוגלבוט, אך אל תעלו אותו עד שסיימתם את כל שאר התהליך.
במקום זאת העלו קובץ כזה:
User-agent: *
Disallow: /
בדקו את Robots.txt באתר הישן ווודאו שאין נתיבים חסומים חשובים.
- מציאת קישורים אבסולוטיים והפיכת ליחסיים – הפכו את כל הקישורים הפנימיים באתר הישן לקישורים יחסים (בלי https://www או http://www.), הדבר ימנע יצירת שגיאות 404 באתר החדש. בוורדפרס ניתן לעשות זאת עם Duplicator.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אם אתם משתמשים במערכת ניהול תוכן אחרת, השתמשו ב-Screaming Frog כדי להוציא רשימה של כל הקישורים הפנימיים ושנו את האבסולוטיים לקישורים יחסים באופן ידני או דרך הרצת שאילתה על מסד הנתונים (אחרי גיבוי כמובן).
- החזרת שגיאות 404/410 עבור כל העמודים המתאימים – בשלב הזה כבר אין כל כך טעם לתקן עמודים ישנים ולכן יותר חשוב לוודא שכל העמודים הבעייתיים אכן מחזירים שגיאת 404/410 ולא סתם דפים ריקים או שגיאות אחרות.
עמוד בעייתי יכול להיות גם עמוד "יתום" שאין אליו קישורים מתוך האתר (לפעמיים גוגל עדיין מצליח למצוא אותם).
- התקינו תעודת אבטחה בדומיין החדש – חשוב להתקין תעודת אבטחה כבר לאחר רכישת חבילת האחסון ולבדוק אותה על עמוד ברירת המחדל. אתם ממש לא רוצים להתחיל להתעסק עם זה ברגע האחרון.
1. מערכת ניהול תוכן זהה – אתר As Is
כאשר אנחנו מעבירים אתר As Is, בדרך כלל נישאר עם אותה מערכת ניהול תוכן, אבל מכיוון שאנחנו לא יכולים פשוט למחוק את האתר הישן, חובה להשתמש בתוסף גיבוי או לגבות את נתוני המערכת בדרך אחרת בדרך כלל דרך גיבוי מסד הנתונים + קבצי האתר עצמם + קבצי המדיה כמו תמונות (ייתכן שיהיה צורך לשנות כמה הגדרות במידה ושם מסד הנתונים השתנה וכו').
אם אתם משתמשים ב-Wordpress, התוספים המומלצים הם UpdraftPlus,Backup Buddy ו-Duplicator.
התוספים אלו בדרך כלל יוצרים קבצים שאפשר להוריד ולהעלות לאתר המראה או לתיקיה קבועה על שרת האירוח.
2. מערכת ניהול תוכן שונה – אתר As Is
אם מערכת ניהול התוכן היא שונה, העתקה ידנית של התוכן היא הדרך הבטוחה ביותר לצאת מכל העסק בשלום.
יש שרות בשם CMS2CMS, אבל אני ממליץ להשתמש בו כמוצא אחרון רק אם אתם צריכים להעביר כמויות אדירות של מידע.
בפועל לא סביר שהעמודים יהיו זהים 1 ל-1, והמטרה החשובה ביותר שלנו היא שהתוכן יהיה כמה שיותר דומה, כולל תגי ALT, תגי Meta, מדיה ובמידת האפשר גם ה-URLים. (יש מערכות שחייבות להוסיף מספרים רצים או משהו כזה לפני ההתאמה האישית שלנו, ה-slug, ואז זה פשוט לא אפשרי).
תגי הפניות פנימיים (REL) וודאו שתגי ה-REL מוגדרים נכון במערכת החדשה. התגים הרלוונטיים הם:
- Canonical
- Link Rel= Alternate (לרוב תגי שפה ואזור או תגים שמפנים ל-URL לניידים באתרים לא רספונסיביים)
שימו לב, אתם לא יכולים להפנות את תגי הקנוניקל בדומיין הישן לדומיין החדש כתחליף להפניות.
3. האחדה של שני אתרים
איחוד של שני אתרים הוא המצב היותר מאתגר מכיוון שיהיה צורך להחליט איזה דף יהיה דומיננטי יותר בין כל זוג של דפים דומים.
למשל, אם מדובר במיזוג של שתי חברות שנתנו שירותים דומים ועכשיו חברה אחת הופכת למחלקה תפעולית אחרת בחברה המאוחדת, יכול להיות שיהיה צורך להשתמש בחלק מהדפים באתר הישן גם באתר החדש.
הדרך הכי נוחה ופשוטה לעשות את זה לטעמי היא להכין רשימה באקסל שתכלול את השדות הבאים:
- טור של שמות כל העמודים המקוריים בדומיין שממנו עוברים
- טור של URLים חדשים אם התוכן מועבר כמו שהוא בדומיין החדש
- במידה והדף לא עובר כמו שהוא, שני טורים נוספים של שם הדף הכי קרוב והכתובת שלו שכבר יש בדומיין החדש
- סטטוס: עבר / לא עבר / בתהליך שכתוב
מומלץ לסמן את הדף הדומיננטי יותר בצבע
4. הרחבה של אתר קיים
נתתי כבר דוגמה למצב שבו חברה ישראלית רוצה להתרחב גם לחו"ל. במקרה הזה יכול להיות למשל שהאתר הישן יישב בדומיין החדש תחת משהו כמו newsite.com/il והאתר בשפה האנגלית (או כל שפה אחרת) יישב תחת newsite.com.
במקרה הזה יהיה צורך להעביר את כל האתר הישן כפי שהוא, אבל מבנה ה-URLים לא יהיה זהה, ולכן גם כאן חובה להיעזר בטבלת אקסל.
תהליך ההעברה עצמו
תהליך ההעברה עצמו מהווה מן הסתם את החלק המרכזי של העבודה וגם כאן יש כמה תרחישים:
- מבנה האתר זהה (תוכן + כתובות עמודים)במצב הזה כל ההבדל בין האתרים יהיה בדומיין הראשי, וזה מן הסתם התרחיש הכי פשוט לביצוע.קודם כל מבצעים 2-3 הפניות ידניות כדי לראות שהן עובדות כמו שצריך ולאחר מכן אפשר לבצע הפניות אוטומטיות דרך קובץ .htaccess בשרת של האתר המקורי.
מלבד בדיקה דרך הדפדפן חשוב גם לעשות בדיקה דרך ה-Search Console באמצעות הקלדת שם העמוד בתיבת החיפוש למעלה (בשלב זה לא להסיר את האימות).
גוגל אמור להראות את עמוד היעד של ההפניה.כך הקובץ ההפניות ייראה בגרסה הבסיסית ביותֳר שלו עבור אתר שמתחיל
ב-https://www.<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(.*)oldomain.org [N,C]
RewriteRule ^(.*)$ https://www.newdomain.com/$1 [R=301,L]
</IfModule> - תוכן זהה, URLים שונים (גם "קצת") במצב זה אני מציע לבצע הפניות ידניות דרך מערכת ניהול התוכן שיושבת על הדומיין הישן (אל תבצעו בטעות הפניות בתוך אותו הדומיין).
אם אין אפשרות כזו במערכת ניהול התוכן, לפעמיים ניתן לעשות זאת דרך הפאנל של תוכנת ניהול השרת. (Cpanel, Plesk וכו') אם יש קבוצות של URLים זהים וקבוצות של URLים לא זהים, ניתן להשתמש בכללים מתקדמים כדי לבצע הפניות אוטומטיות רק לURLים הזהים, אך רצוי להיעזר במתכנת / מפתח כדי להימנע מטעויות. - כשיש שוני גם בתוכן העמודים אם יש שוני גם בתוכן העמודים יש לחשוב איזה עמוד הוא המרכזי או האיכותי יותר ולהפוך אותו לבסיס של העמוד החדש על מנת לאבד כמה שפחות תוכן ייחודי. אפשר ואפילו כדאי לבדוק דירוגים ומילות מפתח של העמוד הישן דרך ה-Search Console או כלים אחרים. ההפניה עדיין תהיה מהעמוד באתר הישן אל העמוד באתר החדש.
מה לא לעשות (בכל מקרה)
❌ להשתמש בהפניות שאינן 301 – הפניות 301 הן הפניות קבועות והדרך הכי הטובה לכוון את גוגל לכתובת חדשה. לכן אין טעם להשתמש בהפניות מסוג אחר.
❌ ליצור שרשרת של הפניות – שרשרת של הפניות נוצר כאשר עמוד 1 מפנה לעמוד 2, עמוד 2 מפנה לעמוד 3 וכך הלאה. גוגל או הדפדפן לא ילכו לאיבוד, אבל זו לא שיטה טובה וגם קשה לעקוב אחריה. על מנת להימנע מכל יש לבדוק שאין דפים שכבר מוגדרת להם הפניה בדומיין החדש (ניתן לבדוק עם Screaming Frog או אם האתר כבר היה מאומת ב-Search Console).
❌ להפנות קבוצה גדולה של עמודים לעמוד הראשי בדומיין החדש – הדרך הזו היא אולי הכי קלה, אבל בסופו של דבר לא רק שתאבדו את האפקטיביות של הקישורים, אלא גם מספר הדפים באינדקס יצטמק.
❌ להעביר אתר קטן בחלקים – ההמלצה של גוגל היא לא להעביר אתר קטן בחלקים על מנת לא לפגוע בחוויית הגלישה. אין צורך לחשוש שתקציב הזחילה יהיה נמוך מדי עבור האתר החדש.
אם אתם רוצים סרטון שמסביר איך עוברים אתר ונשארים בחיים, קבלו!
;
הזזת האתר דרך ה-Search Console
כאשר סיימתם להפנות את האתר, יש להודיע לגוגל על המעבר גם ב-Search Console (אלא אם כן רק האתר החדש מאובטח) באמצעות כלי מיוחד בשם "Change of Address Tool".
הכלי לא מתאים למעבר של ספריות משנה, אלא רק של דומיין מול דומיין או סאב דומיין מול סאב דומיין (סאב דומיין תחת דומיין ראשי לא עובר באופן אוטומטי).
כדי לעשות את זה קודם כל עליכם לאמת את האתר החדש ולהשאיר גם את הקודם מאומת לאחר מכן יש להיכנס לתפריט "הגדרות" (לא משנה באיזה אתר) ולבחור ב"שינוי כתובת" תחת "הגדרות כלליות".
האם המעבר יפגע בדירוגים?
בדרך כלל אם עשיתם את כל השלבים נכון, המעבר לא יגרום לנפילה קריטית בדירוגים והדומיין החדש אמור יהיה להתחיל להופיע על מילות המפתח של הדומיין הישן בהדרגה.
אך יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון:
- השאלה אם הפניות מסוג 301 מעבירות את כל כוח הקישורים מעסיקה מקדמי אתרים לא מעט שנים. מהצד של גוגל, היא אומרת שהפניה מסוג 301 היא לא קישור בפני עצמה, אבל קישור שעובר "בתוך" הפניה יכולה להיחשב כקישור לכתובת הסופית.מהניסיון שלי ושל מקדמים אחרים, שום הפניה לא מעבירה את כל "המיץ" של הקישור, אבל אתרים שנבנים על דומיינים קיימים כן מתקדמים מהר יותר אפילו אם הם לא מעתיקים לחלוטין את המבנה של האתר הישן.
- לכל דומיין יש רמת אמון מסוימת בעיני גוגל שתלויה בין היתר בקישורים שמפנים אליו. גם אם נניח שכל ההפניות מעבירות 100% מהכוח של הקישורים, לגוגל יכול לקחת לא מעט זמן לתת שוב פעם את אותה רמת אמון בדומיין החדש.
איך להחליף דומיין – לסיכום
סוף מעשה במחשבה תחילה. מעבר דומיין הוא לא עניין פשוט ואפילו גוגל מדברת על תהליך שיכול לקחת לפחות חצי שנה (לא כולל כל ההכנות והבדיקות).
אם אין מניעה וחייבים לעבור דומיין, נסו להבין באיזה תרחיש אתם נמצאים ולצמצם למינימום את השינויים ברמת ה-URL וברמת התוכן. וגם אז, אל תצאו מנקודת הנחה שתקבלו בחזרה בדיוק את אותם הדירוגים.