ביוני 2022 גוגל הכריזו על Search Console Insights – כלי חדש ומעניין שבא לספק לנו תובנות נוספות על התוכן באתר שלנו
לפני שארחיב יותר על Search Console Insights – בואו נעשה סקירה זריזה על הדאטה שאנחנו יכולים לקבל מהכלים הנוספים של גוגל, ומהן המגבלות איתם.
אחד המגבלות המשמעותיות של גוגל אנליטיקס למנהלי אתרים ומקדמים אורגניים היא שאי אפשר לדעת דרך אילו חיפושים אורגניים גולשים שמחוברים לחשבון הגוגל שלהם הגיעו לאתר.
כמו כן, מכיוון שמרבית מחוברים לחשבון שלהם כשהם מחפשים בגוגל ולגוגל יש שליטה בלתי מעורערת בשוק מנועי החיפוש, לרוב אפשר לראות רק כמה מילות מפתח בודדות כשהשאר מסומנות כ-"Not Set" או "לא מוגדר".
מצד שני, גוגל מבינה שעדיין חשוב לנו לדעת איך בדיוק הגיעו לאתר שלנו, ולכך מיועד הכלי של ה-Search Console, שיכול לספק לנו בין היתר מידע על מילות המפתח, כולל חשיפות, לחיצות, אחוז לחיצות ומיקום ממוצע (זאת בניגוד לכלים למדידת מיקומים שמראים לנו כביכול מיקום אבסולוטי שלא מושפע מהיסטורית חיפושים).
למה גם ה-Search Console מגביל אותנו?
הנושא הזה אולי קצת פחות מוכר, אבל לא רק Analytics מגביל אותנו: אחת המגבלות העיקריות של ה-Search Console (מלבד העובדה שהוא לא חושף מידע אודות התנהגות הגולשים) היא שדו"ח הביצועים שלו לוקח בחשבון גם מילות מפתח במיקומים לא ריאליים שהגולש לא ראה בפועל.
לדוגמה, יכול להיות שנראה ביטוי מאוד "חזק" במקום 30. מבחינת הכלי, הוא יכניס את הביטוי הזה לכמות החשיפות ועל סמך כך יחשב גם את אחוז הלחיצות והמיקום הממוצע.
כתוצאה מכך המיקום הממוצע לכלל מילות המפתח הוא לרוב נמוך וגם ה-CTR לא באמת משקף את הלחיצות רק בעמוד הראשון או השני.
ואם זה לא מספיק מטריד, בדרך כלל תוכלו לשים לב שמספר הלחיצות הכולל ומספר הלחיצות בטבלת מילות המפתח הם לא זהים…
בואו נעמיק שנייה את הנושא של ה- Search console:
כיצד Search Console Insights יכול לעזור לנו?
עד עכשיו החלק המבאס, החדשות הטובות הן שכלי ה-Search Console Insights יכול לעזור לנו להפוך את הסרצ' קונסול לכלי יותר שימושי ובעיקר לגשר על הפער בינו לבין Analytics.
איך בדיוק זה נעשה בלי לפגוע בפרטיות של הגולש?
המידע שגוגל יכול לקחת משני השירותים ודרכו לחבר ביניהם הוא בעיקר ביקורים בדפים שונים. כך הוא יכול לדעת כיצד גולשים שהגיעו לדף מסוים באופן אורגני התנהגו.
המידע על מילות המפתח נלקח מהסרצ' קונסול והמידע על התנהגות הגולשים נלקח מ-Analytics.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
הסנכרון של הנתונים הוא כמובן לא מושלם, בין היתר מכיוון שתמיד יש הבדלים בין נתוני הצפיות והביקורים ב-Analytics וה-Search Console, אבל זה כרגע הכלי טוב שיש לנו בלי שנצטרך לרכז את הנתונים משני הכלים בעצמנו.
גוגל מגדירה את Insights כ"כלי ליוצרי תוכן", אבל כל מי שחווית השימוש באתר שלו חשובה לו יכול להיעזר בו:
אז מה אפשר לראות ב-Search Console Insights?
✔️ תוכן חדש – איזה תוכן נוסף לאתר וכבר נצפה על ידי הגולשים ב-28 הימים האחרונים. יכול להיות יעיל למי שמעלה הרבה תוכן ורוצה לדעת אם כבר מגיעים אליו מגוגל.
✔️ התראות על שינויים במשך הצפייה או במספר הצפיות – תחת התוכן הפופולארי ביותר תוכלו לראות אם ישנם תכנים שזכו לעלייה חדה במספר הצפיות ואילו תכנים זוכים למשך צפייה ארוך מן הממוצע. הנתונים האלו יכולים לעזור לכם להבין איזה תוכן מושך את הגולשים מגוגל וגם איזה תוכן גורם להם להישאר יותר זמן באתר.
מלבד זאת, אם לדף מסוים יש יותר משאילתה פופולרית אחת, השאילתות האלו יופיעו תחתיו.
✔️ ערוצים מובילים – הסרצ' קונסול אומנם מתמקד בכניסות מגוגל, אבל מכיוון שהוא מתחבר כאן ל-Analytics, תוכלו לראות עבור כל דף פופולארי מהיכן מגיעים אליו ומהו משך הצפייה הממוצע עבור כל ערוץ, כל זה בלי לעבור דרך כל המסכים ב-Analytics.
✔️ חיפוש גוגל – מזכיר מאוד את דוח הביצועים בסרצ' קונסול, אבל בתוספת הזמן שגולשים מבלים באתר. אם יש שאילתה בטופ 5, תוצג לידה הערה מתאימה.
✔️ קישורים מפנים מאתרים אחרים – מזכיר את דו"ח הקישורים בסרצ' קונסול עצמו בתוספת מספר הצפיות ומשך הצפייה מהערוץ המפנה (Referral). אפשר גם לראות בקלות לאן בדיוק באתר כל קישור מפנה.
בכל אופן, חשוב לזכור שגוגל בדרך כלל מציג כאן רק חלק קטן מאוד מהקישורים שנמצאים בפועל. אם אתם רוצים לעקוב אחרי כל הקישורים, לכו על Moz או Majestic שיש להם עכשיו גם כלי מקביל ל-Search Console.
✔️ מדיה חברתית – נתונים על כניסות מרשתות חברתיות. לא קשורים כלל ל-Search Console, אבל נוח יותר לראות אותם כאן.
Search Console Insights – דברים שחשוב לזכור
לפני שאתם משתמשים בכלי החדש, יש כמה דברים שחשוב לזכור:
💡 גוגל לא תמיד יכול לדעת כמה זמן אנשים צפו בדף! – כדי שהאלגוריתם של Analytics יידע כמה אנשים צפו בדף מסוים, הגולש חייב לעבור בין שני דפים לפחות.
הסיבה היא שחייבות להיות שתי נקודות זמן שונות שאפשר לחשב את המרווח ביניהן.
מהסיבה הזו, גוגל תמיד יכניס לשקלול גם זמן צפייה של אפס, מה שמשפיע לרעה על הממוצע.
💡 הכלי לא מתרכז במידע טכני – בסרצ' קונסול עצמו וגם ב-Analytics יש עוד הרבה מידע טכני כמו למשל עמודים בעייתיים במובייל, איכות חווית המשתמש, תוצאות חיפוש מתקדמות לדפים וכו'. Insights לא מתייחס לכל אלו ולכן יהיה לכם קשה לדעת אם לתכונות האלו של הדפים יש השפעה על התנהגות הגולשים. לדוגמה, האם יש לנו דף עם זמן שהייה נמוך שכנראה גם לא נראה טוב במובייל.
ב-Analytics יש אפילו יותר מידע כמו למשל שפות ואזורים מהם מגיעים הגולשים.
💡 הנתונים בכלי הם מ-28 הימים האחרונים – הנתונים בכל סגמנט הם מ-28 הימים האחרונים. רק הצפיות "בכל הזמנים" מתייחסות מן הסתם למספר הצפיות הכולל מאז שצירפתם את האתר לראשונה ל-Search Console.
💡 הכלי עדיין מוגדר כ-Beta – נכון ל-2022, הכלי עדיין מוגדר כבטא ואתם יכולים לשלוח משוב לגוגל. כבר עכשיו הוא מציע מידע מעניין, אבל סביר להניח שיש גם לא מעט באגים, ולכן אל תהססו לשלוח משוב (הקישור נמצא בסוף כל הנתונים).
💡 אל תשכחו לאמת את האתר ברמת הדומיין – אימות ברמת הדומיין יאפשר לכם לראות את הנתונים המאוחדים מכל הכתובות של האתר (http/https/www/ או בלי www). עושים את זה דרך רשם הדומיין שלכם.
Search Console Insights – לסיכום
ה-Search Console Insights הוא כלי שימושי ביותר למרות המגבלות שלו והוא יכול לחסוך גם למשתמשים מנוסים חפירה ב-Google Analytics וקפיצה בין כלי אחד למשנהו כדי להבין איך הנתונים בכל אחד מהם מתקשרים אחד לשני.
אם עוד לא יצא לכם להתנסות בו, אני ממליץ מאוד לעשות את זה ולראות איזה תובנות אתם יכולים להפיק ממנו.