כל מקדם אתרים טוב או חברה לקידום אתרים צריכים לפחות ארגז כלים אחד באמתחתו.
אני אמנם כתבתי על מעל 120 כלים לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, אבל לא כולם שימושיים ועוצמתיים כמו SEMRush, בו אני אתרכז במאמר הנוכחי.
SEMRush (בעברית, אפשר לקרוא לו סמראש), עליו כתבתי בעבר בהקשר של מחקר מתחרים, ביחד עם Moz, Majestic וכמובן Ahrefs, נחשב לאחד הכלים היותר מתקדמים ופופולאריים בשוק עבור קידום אורגני של אתרים ויש לכך סיבות טובות.
להצטרפות ל-7 ימי נסיון ל-SEMRush
אז מה בעצם סמראש נותן לנו?
אמ;לק – כלי בתשלום (החל מ99$ לחודש, נכון לכתיבת שורות אלו), שמאפשר לבצע מחקר מתחרים בדגש על ביטויים, טראפיק, ומודעות – הן באורגני והן בממומן.
1. מחקר מתחרים על ידי מילות מפתח ומיקומים
התכונה שהיא כנראה הכי פופולארית ושימושית של סמראש, היא היכולת לזהות מילות מפתח מובילות באופן אוטומטי על פי אתר שמוכנס אליו, להציג את המיקום שלהן, את אחוז הלחיצות עליהן שמובילות לאתר (בהערכה) לעומת המתחרים ואפילו את החלק בתנועה שהן מביאות לעומת מילות מפתח אחרות בתוך האתר. לכן זה גם כלי יעיל למטרת מחקר מילות מפתח.
ניתן לבחור במספר גרסאות שונות של גוגל, ולכן אם אתם בודקים אתר בארץ, בחרו בגוגל ישראל ולא בגרסה אחרת של גוגל (תקף גם לכל הכלים בהמשך).
עוד אופציה מעניינת היא לראות את השינויים הכוללים במילות המפתח: אילו מילות מפתח איבדו מקומות ריאליים ואלו נכנסו אליהם.
למדריך המלא שלי על מחקרי מתחרים ל-SEO.
כך זה נראה:
הערה חשובה לגבי סמראש (ובכלל)
חשוב להבין – כמו כל צד ג', לעולם לא נקבל את כל הנתונים שקיימים באמת (אף אחד לא יכול להתחרות עם הדטאבייס שיש לגוגל).
כמו כן, SEMRush יציגו תמיד ביטויים שיש להם נפחי חיפוש לפי הכלי מילות מפחת של גוגל ולא את כל הביטויים שקיימים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בנוסף, באתרים גדולים ו/או אתרים עם הרבה תוכן – נקבל לעיתים רשימה של ביטויים הזויים שנראים לנו לא קשורים לאתר אבל הם אכן מציגים אותו (לרוב בעמודים רחוקים יותר כמו 4-5 ומטה).
בקיצור – גם פה, צריך לדעת לסנן ולשחק עם הנתונים כך שזה ישרת את המטרה שלנו.
2. מידע על מילות מפתח ספציפיות
יש כמובן גם אפשרות לקבל מידע על מילות מפתח ספציפיות כמו מילות מפתח שדומות אליהן ומודעות ממומנות בהן הן מופיעות. כמו במתכנן מילות המפתח של גוגל, אפשר לבחור התאמה רחבה יותר או התאמה שבה מילת המפתח חייבת להופיע בצורה מלאה גם במילות המפתח האחרות (קידום אתרים לעומת קידום אתרים בגוגל).
מדד נוסף שהרבה כלים, כולל SEMRush מתהדרים בו הוא הצגת רמת הקושי לקדם מילת מפתח מסוימת לעומת המתחרים. המדד הזה הוא יחסי ונמדד על פי אחוזים. למשל, אם בודקים את המילה "קידום אתרים" מקבלים 47.46%, ואם בודקים את "בעלי מקצוע", מקבלים 80.35%.
3. ניתוח מתחרים בעזרת סמראש
ניתוח מתחרים היא עוד תכונה שימושית מאוד שחוסכת מאתנו את הצורך להתחיל לבדוק את עמודי התוצאות. הכלי מציג את המתחרים החזקים ביותר לא רק על סמך נפח התנועה שמגיעה אליהם, אלא גם על סמך מילות המפתח המשותפות שאנחנו מתחריהם עליהן איתם.
חשוב לזכור שהכלי לא יהיה מדויק ב-100% תמיד. למשל, כשבדקתי את האתר שלי מול אתרים אחרים של מקדמי אתרים, עלו גם אתרים שמתעסקים בחיפוש מספרי טלפון, פתרונות תקשורת וכו'. ההסבר הטכני הוא שאנו חולקים לא מעט מילות מפתח, אבל כמובן שהם לא מתחרים איתי בתחום העיקרי.
כמובן שאת כל המדדים שאפשר לראות לגבי האתר שלנו אפשר לראות גם לגבי המתחרים וזה אומר תנודות בתנועה, עמודים פופולאריים וכו'.
4. ניתוח קישורים
ניתוח של קישורים (בעיקר קישורים נכנסים, Backlinks) זהו כלי חשוב מאד לכל מקדם אתרים מקצועי.
לטעמי, הפיצ'ר הזה של SEMRush צולע ביחס למתחרים כמו Ahrefs ואפילו מג'סטיק. הם אמנם השתפרו לא מעט במרוצת השנים, אבל המאגר שלהם לוקה בחסר וגם הממשק, לעניות דעתי, הרבה פחות נוח ופרקטי לעומת כלים אחרים, שנושא הקישורים הוא יותר מוצר הדגל שלהם.
בקיצור – אם אתם מחפשים כלי בעיקר למחקר קישורים – Semrush הוא ממש לא הבחירה הראשונה לדעתי. אבל, מי שמחפש כלי שהוא "כלבויניק" ועושה הכל מהכל – Semrush בהחלט יכול להתאים לצורך הזה, בדומה ל Ahrefs.
5. פרויקטים
כמו בכל כלי קידום אתרים שמכבד את עצמו, גם סמראש מציע אזור אישי של פרוייקטים – בו ניתן לנתח מספר אתרים ברמה פרטנית יותר.
האמת שהרוב השימוש שלי ב-SEMRush מסתכם במחקר מתחרים (על בסיס מילות מפתח) אבל כשכתבתי את המאמר הזה הופתעתי לגלות שהם מציעים עוד עולם שלם של כלים ואפשרויות, חלקם ממש מגניבים וביניהם:
- Site Audit (סריקת האתר על מנת למצוא שגיאות ובעיות טכניות)
- בדיקת מיקומים
- בדיקת אופטימיזציה (מדדי On-site)
- Social Media Tracker & Poster– פיצ'ר נחמד שמבצע מעקב אחר הנוכחות שלכם ברשתות חברתיות וגם מאפשר לתזמן פוסטים ברשתות כמו פייסבוק, לינקדאין, טוויטר ועוד.
- Brand Monitoring– מעקב אחרי המותג. שימושי לצרכי ניהול מוניטין ובכלל.
- Backlink Audit– מעקב אחר הקישורים הנכנסים לאתר שלכם
- Link Building– מציאת הזדמנויות לקבלת קישורים בהתבסס על קישורים שיש למתחרים, כולל יציאת טמפלטים לשליחת מיילים למקשרים פוטנציאליים.
- ועוד פיצ'רים מגניבים שקשורים לפרסום בגוגל, תוכן ועוד.
6. כלים נוספים
לכלי יש עוד כמה תכונות נוספות שטוב לדעת עליהן:
בדיקת אתרים פופולאריים על פי מדינה – האופציה הזו פשוט מציגה את האתרים הכי פופולאריים על פי החיפושים בגוגל בכל מדינה ומסמנת אילו אתרים קיבלו או איבדו הרבה תנועה בזמן האחרון.
כלי הקסם של מילות המפתח (בטא) – תכונה מעניינת שמאפשרת לבנות רשימה של מילות המפתח שהכי כדאי לקדם אותן על פי נתונים כמו קושי הקידום, עלות ממוצעת ללחיצה בקידום הממומן (לפי ארה"ב, כך שלא בטוח כמה זה רלוונטי אלינו) וגם כמות המידע הנלווה שמופיע בתוצאות החיפוש כגון בלוקים של תוצאות מקומיות.
דומיין מול דומיין – הכלי הזה מנתח כמה דומיינים ספציפיים ומשווה את הנתונים שלהם על מנת למצוא פערים והזדמנויות לחזק את האתר שלנו.
מחקר נושאי (Topic Research) – הכלי הזה מחפש נושאים קשורים לאלו שהקשנו ומציג רשימה של עמודים רלוונטיים מהזמן האחרון ביחד עם קישור מהיר לכל אחד מהם.
תבניות תוכן לקידום אתרים – כלי די דומה לכלי הקודם, אבל הוא יכול להציג גם מילים דומות מבחינה סמנטית ולהציג את התוכן של העמוד שמשתמש במילים שהוקשו.
הכלי לייצור לידים – מדובר בכלי שיכול לשלוח דוחות עם רשימת לידים או ניתוח קצר של האתר דרך הכלים האחרים של SEMRush.
קידום ממומן – אנשי ה-PPC ישמחו לדעת ש-SEMRush מאפשר גם לבדוק את המודעות של המתחרים ואפילו את המיקום שלהן והקופי.
והערה אחת לסיום
האם אני בתור מקדם אתרים מקצועי ממליץ על הכלי הזה? בהחלט.
אם כי, גילוי נאות – הבחירה האישית שלי בתור כלי ה-SEO העיקרי שלי זה Ahrefs, ביחד עם הסרץ' קונסול של גוגל, כלי שאני אוהב ברמות קשות.
אני בטוח שמומחים רבים של קידום אתרים ימליצו לכם בלב שלכם על סמראש, וזאת לגמרי בחירה טובה. בסופו של דבר יש פה הרבה עניין של טעם אישי, נוחות שימוש ודברים שהם מעבר לפיצ'רים של כלי כזה או אחר.
כמו שאפשר להתרשם, SEMRush הוא כלי סופר שימושי, נותן תמורה טובה בעד האגרה ומכיל רשימה ארוכה מאוד של תכונות ובגדול הוא עובד מצוין עם עברית, אבל חשוב לזכור שהנתונים שהוא מציג הם לא 100% ממה שקיים בשטח, לכן לא מומלץ להסתמך רק עליו כאשר מבצעים פרויקט קידום אתרים.
חשוב לבדוק את המתחרים ומה שקורה בשטח גם ידנית, להשתמש בכלים החינמיים של גוגל או להשוות נתונים מול כלי אחר אם התקציב שלכם מאפשר זאת.