אם תשאלו מקדמי אתרים מקצועיים שעובדים על הרבה מאוד אתרים במקביל אם הם משתמשים בתהליכי אוטומציה, סביר להניח שהם יענו בחיוב או לפחות יכירו את התחום.
כשמדברים על קידום אתרים אוטומטי, בעבר תהליכי האוטומציה נקשרו בעיקר עם קידום אתרים שחור כי מאוד קל ליצור באמצעותם כמויות גדולות של ספאם בכל צורה שאפשר לחשוב עליה.
היום לעומת זאת תהליכי אוטומציה כבר לא נחשבים למילה גסה וכאשר אנחנו צריכים לעבוד עם כמות עצומות של מידע ולהעביר אותו מפורמט אחד לשני או לקבל לעדכן מידע בזמן אמת, הם יכולים מאוד לעזור לנו אם יודעים איך להשתמש בהם בזהירות.
קידום אתרים אוטומטי – אוטומציה "רעה"
אני אתחיל עם האוטומציה ה"רעה" של המקדמים השחורים מכיוון שהיא זאת שבדרך כלל עושה יותר כותרות.
בעיקרון מדובר באוטומציה פשוטה שכל המטרה שלה היא לזבל אתרים אחרים בקישורים או להעתיק ("לגרד") מהם תוכן לשימוש באתרים של המקדם.
ברשת תמצאו עשרות תוכנות שיכולות לעשות זאת – לדוגמא Xrumer, SE Nuke, Scrapebox וכו'. אם אותן תוכנות אפשר גם לעשות שימושים אחרים לחלוטין, "לבנים" יותר – הכל תלוי במשתמש.
בשלב הזה אתם עשויים לשאול את עצמכם:
למה לעשות כזה דבר – גוגל יודע לעלות על הדברים האלה בשנייה, לא?
התשובה היא שרוב מומחי הקידום ה"שחורים" לא שמים את כל הביצים בסל אחד ולמעשה יוצרים רשת של אתרי ספאם שלא תמיד יש ביניהם קשר.
אפשר לעשות את זה בקלות באמצעות פיזור של האתרים בין חברות אחסון שונות (כמו Easy Blog Networks עליהם המלצתי, למשל), פיזור הדומיינים בין רשמים שונים ונתונים שונים.
החלק השני של התשובה הוא שאפשר לפגוע במתחרים באמצעות קידום אתרים אוטומטי שלילי.
לדוגמה, גוגל עשוי לזהות ולהעניש בטעות את האתר עם התוכן שהועתק מכיוון שהוא יזהה אותו בתור האתר שהעתיק את התוכן או סתם להוריד את הדירוגים שלו בלי ענישה מאוד חמורה.
זה לא מוגבל כמובן רק לתחום האורגני וגם בתחום הממומן אפשר להשתמש בטקטיקות לא פחות זדוניות, כמו למשל לזייף קליקים על מודעות המתחרים ולגרום להם לשלם כסף על לחיצות שלא יביאו שום לקוחות (גם פה יש כמובן הגנות שלא תמיד עובדות).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אוטומציה חברתית
האוטומציה בצד השחור של קידום האתרים האורגני היא וותיקה למדי, אבל אין ספק שהאוטומציה הרעה קיבלה סוג של עדנה חדשה בעולם המדיה החברתית, ואלו לא רק "הבוטים" של בחירות 2019 (שלפחות חלקם באמת לא היו בוטים אלא סתם טרולים).
פרופילים מזויפים, תוכנות שמזייפות צפיות ביוטיוב לזמרים שרוצים לעשות באזז ואפילו יצירת מודעות פייסבוק עם זיקה פוליטית באופן מלאכותי.
כל אלו הן כבר אוטומציות מתוחכמות יותר שנועדו לשחק על הרגש ולעיתים גם על התמימות של הגולשים ממש כמו העוקץ הניגרי המפורסם.
קידום אתרים אוטומטי – אוטומציה בצד הלבן
כאמור, אוטומציה משמשת היום גם בצד הלבן של המתרס, ובמיוחד כאשר צריך לקחת מידע או נתונים ממערכת אחרת ולייבא אותם למערכת אחרת.
בתור בעלים של חברת קידום אתרים, אני מאד בעד שימוש בתהליכי אוטומציה שיכולים לחסוך זמן רב, כח אדם וכמובן כסף וזמן.
דוגמא לתהליכים של קידום אתרים אוטומטי של פעולות "לבנות" (White hat SEO)
-
- ייצוא וייבוא של מידע משירות אחד לגיליון אלקטרוני (כמו זה של גוגל דרייב), דו"ח ללקוח או לשירות אחר
- הפצת מידע ממקור אחד לכמה מקורות כגון רשתות חברתיות
- מעקב אחר מיקומים של מילות מפתח באופן אוטומטי
- בדיקה של התראות מגוגל או אזכורים ברשתות חברתיות
- מעקב אחרי מצב הקישורים הקיים של האתר או קישורים שהוסרו
- יצירת דפי נחיתה עם מערך של אלמנטים שונים מתוך מאגר ידוע מראש (למעשה נמצאת בשימוש רוב המערכות כיום, כולל אלו של פייסבוק וגוגל).
- אוטומציה של לידים
- ועוד
מגוון האוטומציות שאתם יכולים לגשת אליהן תלוי בדרך כלל בסוג החשבון שלכם בכל שירות.
לדוגמה, ישנם שירותים של בדיקת מיקומים שבהם המסלול הבסיסי אינו מאפשר שום סוג של אוטומציה.
לעומת זאת, בחשבונות היותר מתקדמים אתם יכולים להריץ 2-3 בדיקות ביום או שבוע עבור מספר מסוים של מילות מפתח.
אם אתם מקדמים המון אתרים במקביל, זו אולי הדרך היחידה שלכם לראות תוצאות מעודכנות בלי לבצע המון פעולות ידניות.
אוטומציות באמצעות כלי צד שלישי כמו זאפייר
מלבד אוטומציות שבנויות בתוך כל כלי בנפרד, ישנן גם אוטומציות שאפשר ליצור באמצעות חיבור (אינטגרציות) בין כלים שונים דרך ממשק למתכנתים (API),
זאת בתנאי שיש לכם כמובן גישה אליו.
אבל גם אם מעולם לא התעסקתם בתכנות או שפשוט אין לכם זמן פנוי לעשות זאת, יש אתרים שהתפקיד שלהם הוא ליצור אוטומציות בין כלים שונים בקלות.
אחד האתרים הפופולאריים ביותר דרכו ניתן ליצור אוטומציות בקלות גם בלי להיות מתכנת הוא Zapier.
המסלול החינמי מאפשר לא מעט פיצ'רים אבל מי שמתעסק בזה ברצינות וצריך אוטומציות רבות – יוכל להרשות לעצמו את המסלול בתשלום של 15$, שחוסכים הרבה יותר במונחים של זמן.
כל אוטומציה באתר בין שני כלים או יותר נקראת "זאפ".
יש הרבה מאוד אינטגרציות מוכנות, אבל אפשר גם ליצור כאלו מותאמות אישית באמצעות הגדרות נכונות של החשבונות השונים שלכם בכל אפליקציה או שירות.
חשוב לשים לב שזהו כלי עסקי בעיקר. לכן, לא תמצאו נכון להיום אוטומציות שמדביקות פוסטים לפרופיל האישי שלכם בפייסבוק (ובכל מקרה מקדם הספאם כאן הוא גבוה).
2 דוגמאות לתהליכים של קידום אתרים אוטומטי שאפשר להשתמש בהם בעזרת זאפייר לצרכי SEO:
1. כלי בשם SE Rankings.
מדובר בכלי קידום אתרים עם הרבה פונקציות כמו למשל מעקב אחר מילות מפתח, המלצות אופטימיזציה עבור האתר, בדיקת קישורים נכנסים וכו'.
הוא אולי פחות מוכר מהכלים האחרים, אבל הוא מאפשר לבצע אינטגרציות בקלות.
אם תיכנסו לעמוד שלו בזאפייר, תוכלו לראות את כל האינטגרציות עם אפליקציות מוכרות אחרות.
למשל, אם תיכנסו ל-Gmail, תוכלו ליצור "זאפ" שיעביר כל התראה חדשה ישירות לתיבת ה-Gmail שלכם.
מצד שני, אם תיכנסו ל-Google Spreadsheets, תוכלו להפוך כל ליד לשורה חדשה בגיליון אלקטרוני על פי בחירתכם.
2. כלי בשם DeepCrawl
מדובר בעוד כלי S-E-O (קידום אתרים אורגני) עם עזרים טכניים שמחקים את הזחלנים של מנועי החיפוש כדי למצוא בעיות של ביצועים ולהתגבר עליהן. סוג של Screaming frog אבל אונליין.
באופן דומה ל-SE Rankings, עמוד האינטגרציות שלהם כולל כמה אפשרויות מעניינות.
לדוגמה, אתם יכולים לבחור ב-Trello, שירות שדרכו אתם יוצרים לעצמכם משימות.
האינטגרציה הזו תיצור כרטיס משימה חדש כל פעם שיימצא קישור שבור חדש באתר… באופן דומה, אתם יכולים להעביר את השגיאות האלו לתוך ערוצי Slack וליידע את אנשי ה-SEO או ה-Webmasters באופן אוטומטי על כל בעיה חדשה.
יש כמובן גם זאפים חברתיים יותר שהם מאוד פופולאריים.
לדוגמה, אתם יכולים לקחת פוסטים חדשים באינסטגרם ולהדביק אותם גם לפייסבוק.
זה כמובן הכי אפקטיבי אם יש לכם כמה קבוצות של עוקבים שכל אחת מעדיפה רשת אחרת.
אם יש חפיפה יחסית גדולה בין הקבוצות, הזאפים האלו יהיו קצת פחות אפקטיביים… בכל מקרה, יש המון אפשרויות מעניינות שאפשר להגיע אליהן בקלות באמצעות הפילטרים של השונים וגם היצירה של זאפים חדשים היא די פשוטה.
כלי נוסף שמקבל לא מעט באזז לאחרונה זה Integromat שמאפשר הליכי אוטומוציה מורכבים יותר ומיועד למשתמשים יותר טכניים.
אלו רק דוגמאות קטנות מיני רבות שאפשר לבצע.
רוצים השראה נוספת לתהליכי אוטומציה בקידום ובדיגיטל בכלל? היכנסו למדריך שלי על זאפייר.
בהצלחה 🙂
למידע נוסף על אוטומציה שיווקית.