בין אם קיבלנו על עצמנו משימה לקדם אתר של לקוח חדש, ובין אם בא לנו לרענן ולעשות בדק בית באחד מהאתרים שאנו מקדמים – המדריך הבא יעזור לכם לבצע כמה בדיקות חיוניות, "להרים מכסה מנוע" על האתר ולתקן בעיות שיצוצו קרוב לודאי.
הצ'ק ליסט הבא (בדיקת SEO לאתרים) לא מתיימר להיות רשימה יסודית ולהתייחס לכל פרמטר באלגוריתם, אבל בהחלט נותן מענה ראשוני ודי רחב לסט בדיקות שכדאי לבצע בכל אתר מפעם לפעם.
איך האתר שלי בגוגל?
אם אין לכם מושג בקידום אתרים ואתם רוצים לקבל אינדיקציה כללית על האתר שלכם או של מתחרה, להבין מה רמת הקידום שלו – יש כמה כלים המאפשרים לעשות את זה.
רובם המוחלט של הכלים הטובים באמת הוא בתשלום. ויש גם לא מעט כלים חאפרים שיחרטטו אתכם, ואין לקחת אותם ברצינות.
בסרטון הבא אני מרחיב על הנושא הזה:
כלים טובים למטרה זו (כאמור, בתשלום) הם כלים כמו Ahrefs או Semrush, אותם הזכרתי לא מעט בבלוג.
במידה ולא בא לכם להשקיע עבור בדיקה שכזו (לגיטימי) – ניתן לפנות למקדם אתרים ואם הוא בנאדם הוגן, הוא ישמח לתת לכם חוות דעת שכזו בקלות.
לא מוצאים מישהו כזה? מוזמנים לפנות אליי ואסייע עם זה בשמחה וללא עלות!
בכל אופן, בואו נמשיך עם נושא הצ'קליסט…
צ'ק ליסט לקידום אתרים / בדיקת SEO לאתר – 4 בדיקות חשובות!
לפני שנתחיל, הכנתי גם סרטון שמסביר על ארבעת הבדיקות החשובות ביותר:
1. בדיקת מיקומים מדגמית – מה הכוונה מדגמית? לוקחים כמה ביטויים רלוונטיים מהאתר – גם ביטויים עיקריים וגם קצת פחות. אני בדרך כלל הולך על משהו כמו 15-30 ביטויים. מריצים בדיקה בכלי בדיקת מיקומים החביב עליכם (יש כאן כמה) ובודקים מה מצב האתר נכון להיום.
למה זה חשוב? מצב המיקומים של האתר נותן לכם מעין מדד ומבט-על שמספק הבנה על מצב האתר בגוגל. לדוגמא, במידה והאתר לא מצליח להתברג על ביטויי לונגטייל ב3 העמודים הראשונים בגוגל, כנראה שיש כאן בעיה מסוימת (אולי האתר הוענש?). לחלופין – אם הוא מדורג על ביטויים תחרותיים במקומות הראשונים, כנראה שהוא נהנה מסמכות גבוהה.
2. בודקים שגוגל אנליטיקס וגוגל Search Console מותקנים באתר. לגבי אנליטיקס – במידה ולא בטוחים האם מותקן, אפשר להיכנס ל-View Source של האתר בדפדפן (CTRL+U או קליק ימני -> View Source) ולחפש אתר "UA-" – כל קוד של גוגל אנליטיקס מתחיל במחרוזת הזאת. באותה הזדמנות תבדקו האם יש 2 קודים שונים של אנליטיקס – זה קורה לפעמים ועשוי ליצור בלאגן בנתונים.
לגבי וובמאסטר טולס – אם זה אתר שקיבלתם בירושה, צריך לבקש גישה לוובמאסטר טולס במידה ויש. במידה ואין – מתקינים מחדש. התחילו כאן.
3. בדיקות שגיאות דרך הסרץ' קונסול. לאחר שהתקנתם או קיבלתם גישה לקונסול, מומלץ לבדוק האם יש שגיאות ("תצוגת חיפוש" -> "שיפורים ב HTML") כמו טייטלים או דיסקריפשנים כפולים/קצרים/ארוכים מדי. לפעמים שגיאות כאלו הן אינדיקציה לבעיה יותר רחבה כמו תוכן משוכפל (עמודים בעלי תוכן משוכפל – סביר להניח שייהיה להם גם טייטל זהה). דיברתי על נושא זה רבות והוא ללא ספק אחד הדברים החשובים שבעלי אתרים נוטים להזניח, בין אם במודע ובין אם לא.
בדיקה נוספת שאני ממליץ לעשות בקונסול היא להיכנס ל"פעולות ידניות" תחת "תנועת חיפוש" ולראות האם גוגל העניש את האתר באופן ידני מסיבה כלשהי.
עוד דברים שכדאי לבדוק הם "סטטוס אינדקס" על מנת לראות כמה עמודים מאונדקסים יש כיום, והאם יש מגמה של עלייה או ירידה בזמן אחרון – מה שעשוי להעיד על בעיה (לא בהכרח).
לבסוף אמליץ לבדוק האם יש שגיאות סורק כמו עמודי 404, שגיאות שרת וכו'.
4. בדיקת מצב האינדקס של גוגל. חפשו בגוגל site:domain.co.il. כאשר את ה domain.co.il יש להחליף עם כתובת האתר. יש לבדוק כמה עמודים קיימים באינדקס (כתוב כמה תוצאות נמצאו מתחת לשורת החיפוש). כמו כן מומלץ לחפור קצת בתוצאות עד לעמוד 4-5 ולראות אם יש דברים מוזרים. מה הכוונה? תוצאות של סקריפטים או עמודים שהם לא עמודי HTML רגילים. במידה ויש כאלו, צריך לבדוק האם זה תקין ובמידה ולא אולי צריך לחסום תוצאות אלו באמצעות robots.txt.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בנוסף, מומלץ להריץ את אותה בדיקה עם הקידומת www. לפני הדומיין. האם יש הבדל במספר תוצאות? במידה וכן, כנראה שגוגל מאנדקס את האתר ב-2 גרסאות וזה מצב לא תקין וצריך לאחד לגרסה אחת ויחידה של כתובות URL – ניתן לעשות זאת בשרת באמצעות htaccess או IIS, תלוי בסוג השרת.
5. הריצו סריקה על האתר. אחד הכלים המומלצים לביצוע פעולה זו הוא Screaming Frog (חינמי על 500 עמודים – מתאים לרוב האתרים הקטנים והבינוניים). לאחר הסריקה, עברו על התוצאות ובעיקר שימו לב לטייטלים, דיסקריפשנים, H1 – האם מוגדרים כמו שצריך? האם יש כפילויות? במידה והשתמשתם ב"צפרדע הצורחת" יש גם טאב בשם "Directives" בו ניתן לראות מידע חשוב נוסף כמו תגיות Canonical, meta refresh (נדיר), rel="next"/"prev" וכו'.
6. בדיקת תגיות ALT לתמונות. זוהי בדיקה נוספת שניתן ומומלץ לבצע דרך Screaming Frog. לאחר סריקת האתר, נכנסים לטאב Images ואז מפלטרים לפי .Missing Alt Text במידה וחסרות תגיות אלט לתמונות חיוניות (כאלו שנמצאות בתוך מאמרים למשל) – מומלץ להוסיף. למידע נוסף על תגיות ALT.
בדיקת SEO לאתרים ברמה הטכנית: הדגמה קצרה לעבודה עם סקריפינג פרוג למי שמעוניין:
7. בדיקת משקלי התמונות באתר – על הדרך מומלץ מאד לבדוק את משקלי התמונות באתר, כדי לדעת האם הן כבדות מדי ומשפיעות על ביצועי האתר. לאחר הסריקה, כל מה שצריך זה למיין את התמונות לפי משקלן, מהגדול לקטן. ככה זה נראה:
בדוגמא לעיל, התמונה הכבדה ביותר היא במשקל של מעל חצי מגה, שנחשב כבד עבור אתר אינטרנט. הפרוג מאפשר לכם גם להיכנס לתמונה הספציפית דרך הדפדפן כדי לראות באיזו תמונה מדובר.
במידה ויש הרבה תמונות באתר, וחלקן או רובן כבדות – מומלץ מאד להקטין את משקלן דרך תוכנה ייעודית ואז להעלות מחדש דרך FTP (מומלץ לגבות לפני) מבלי לשנות את שמות התמונות, כי אחרת זה ייצור קישורים שבורים והתמונות לא תוצגנה (אמרתי נכון?) באתר.
8. בדיקות מהירות האתר
זה לא חדש שמהירות האתר היא חלק בלתי נפרד מהאלגוריתם של גוגל לדירוג אתרים, שכן אתר איטי הוא חווית משתמש גרועה ולגוגל אין אינטרס להציג אתרים כאלה בתוצאות. לאחרונה הם אפילו התחילו לסמן אתרים איטיים במיוחד. ככה זה נראה (אישית עדיין לא נתקלתי):
יש כמה וכמה כלים לבדיקת מהירות האתר, על חלקם דיברתי כאן. אני ממליץ להשתמש בכלי של גוגל (Google Page Speed) שכן הוא משויך לגוגל והם מחליטים איך לדרג את האתר שלנו…
ברוב המקרים, את חלק מההמלצות שם אפשר לפתור באמצעות תוסף Cache או כמה פעולות שישיגו את אותה תוצאה, אך במידה ואין לנו את הידע או הרצון להתעסק עם זה מומלץ להעביר את העבודה למתכנת.
9. בדיקת התאמה למובייל
הנושא הזה כבר נטחן מכל כיוון. תכלס, מי בשנת 2015 עדיין אין לו אתר מותאם למובייל – זאת לגמרי אשמתו. המגמה ללא ספק הולכת לשם ועל פי כל התחזיות בקרוב גולשי הדסקטופ יהיו במיעוט לעומת גולשים "סלולריים" (סמארטפונים / טאבלטים וכו'). כמובן שזה מאד תלוי בתחום אבל זאת המגמה הכללית. גוגל כמובן לא יכולים להתעלם מכך ואתר ידידותי למובייל, בין אם רספונסיבי או אתר יעודי – הולך ונהיה לחלק משמעותי מאד בדירוג האתר.
את הבדיקה האם האתר שלכם ידידותי למובייל ניתן לבצע באמצעות הכלי הזה (גם של גוגל).
10. בדיקת תוכן משוכפל
עוד נושא חשוב ביותר, דיברתי עליו רבות בבלוג שלי וגם מחוצה לו. תוכן משוכפל הוא נושא רחב מאד ויכול להתבטא גם בטקסט, מבנה הכתובות, אלמנטים טכניים, קוד וכו'.
עוד בדיקות של קידום אתרים טכני תמצאו בסרטון הזה:
11. נוכחות חברתית
עד כמה לאתר יש נוכחות ברשתות חברתיות? האם יש פרופיל עסקי בפייסבוק, גוגל+, לינקדאין, טוויטר, פינטרסט וכו'? כתבתי על חשיבותן של רשתות חברתיות כחלק מהקידום האורגני אך בלי לקשר ל-SEO, כל עסק שלוקח את עצמו ברצינות צריך לשלב פעילות סושיאל כחלק מהתמהיל השיווקי, זאת דעתי לפחות. בפוסט שלי "מעל 120 כלים לשיווק באינטרנט" התייחסתי גם לכלים מעולם הסושיאל שיכולים לעזור לכם.
12. האם התוכן נכתב עבור המשתמשים או עבור גוגל?
במילים אחרות – עד כמה התוכן איכותי ורלוונטי למשתמשים? האם יש "עמודם רזים" שכל מטרתם לתפוס כמה ביטויי לונגטייל בשביל טראפיק קל? האם יש עמודים עם באונס רייט גבוה במיוחד (שמעיד על בעיה)? על שאלות אלו ואחרות כדאי לענות ולבצע בדיקה יסודית של עמודי האתר – לפחות החשובים שבהם. בעיות תוכן הן יחסית קלות להתמודדות כי תמיד אפשר לשפר, להחליף ולעבות את התוכן באתר – הנה לכם מדריך שכתבתי שייתן לכם 14 רעיונות ליצירת תוכן באתר שלכם.
13. קישורים חיצוניים
שמתי לב שהגעתי לסעיף 13 ועדיין לא אמרתי מילה על קישורים חיצוניים. אז כן, זה עדיין ללא ספק מרכיב חשוב מאד ואחד החשובים בכל האלגורתם של גוגל – לטוב ולרע. למעשה, אתר יכול לקום או ליפול על בסיס הקישורים שיש אליו. במידה ופרופיל הקישורים איכותי, מגוון, מאתרים סמכותיים ורלוונטיים – כנראה שאין מה לדאוג. אך במידה ולאתר יש היסטוריה בעייתית, קידום מפוקפק וקישורי ספאם – חשוב מאד לבדוק את זה, לנסות להסיר קישורי זבל במידת האפשר, ולאזן את פרופיל הקישורים עם קישורים טובים יותר. אל תחכו לפינגווין הבא שיפתיע אתכם – הקדימו תרופה למכה.
את הקישורים המפנים לאתר ניתן לבדוק באמצעות כלים לבדיקת קישורים (עליהם כתבתי בהרחבה) וכן באמצעות מידע מתוך הוובמאסטר טולס.
14. הגדרת יעדים באנליטיקס
כל אתר צריך שיהיו לו יעדים – בין אם זה פנייה דרך טופס יצירת קשר, מכירה, השארת ליד, ביצוע Funnel מסוים באתר וכו'. בהתאם לסוג האתר ומטרתו, יש להגדיר Goal רלוונטי באנליטקיס, לבצע מעקב ולשפר את הביצועים בהתאם.
לסיכום – SEO Checklist
האם צ'ק ליסט לקידום אתרים זה של קידום אתרים עזר לכם? מקווה שכן.
אשמח לשמוע בתגובות על רעיונות נוספים ודברים שאתם עושים לפני / תוך כדי תהליך קידום אורגני.
בהצלחה!