במדינת ישראל יש את אחת האוכלוסיות המשכילות בעולם.
ככה זה כשל אמא רוצה שהבן שלה יהיה מהנדס עורך דין או רופא, ובהתאם – מדובר במדינה עם אחוז השכלה הגבוה ביותר ב- OECD, כשלא פחות מ- 50.1% מהאזרחים מחזיקים בתעודת השכלה על תיכונית.
ולכן, לא מפתיע לראות שבישראל ישנם אין סוף מוסדות לימוד שמתחרות בדיוק על אותה אוכלוסייה.
כשכל מוסד שכזה, בין אם מדובר באוניברסיטאות מפורסמות ובין אם במכללות שמפוזרות בכל רחבי הארץ, מנסה לשאוב אליו את המוחות המבריקים ביותר.
אך אם פעם בחירת מוסד הייתה כרוכה בבחינה אישית של כל אחד מאין ספור המוסדות במסגרת יום פתוח לפני שהמועמד גיבש דעה, היום בעידן האינטרנטי המקוון, יכול כל מוסד לימוד למשוך אליו הרבה יותר מועמדים ומבלי לגרום להם לדרוך ולו פעם אחת אצלו.
איך? 🤔 התשובה היא דרך קידום אתרי לימודים, נושא שנרחיב עליו במאמר הקרוב ובעיקר על האופן בו הוא מתבצע.
עד כמה צפוף השוק?
כדי להסביר למה באמת יש צורך באמצעי כדוגמת קידום אתרים בכלל וקידום אתרי לימודים בפרט, צריך להסתכל על התחרות הבלתי נגמרת שיש בישראל.
תחרות שמתחלקת בצורה גסה בין אוניברסיטאות שמציעות תואר דוקטורט (תואר שלישי) כמו גם בלעדיות אודות – לימודי רפואה, לבין מכללות שמציעות לרוב גם מקצועות פחות סטנדרטיים, כאלו שלא מחייבות רישיון או שמקנות ידע יותר בסיסי.
המכללות עצמן הן תוצר של אותו תחרות, בגלל שאחרי שבשנות ה- 90 רק 42% מהמועמדים לתואר ראשון הצליחו להתקבל לאוניברסיטאות השונות, נוסדו כל אותם מוסדות לימוד כדי לתת מענה לציבור העצום בישראל ששואף לרכוש השכלה ותואר, בעיקר בעקבות ההשפעה של אלו על יכולת ההכנסה של בעל התואר.
כמו כן, בישראל היום פועלות 9 אוניברסיטאות מחקר מוכרות, בנוסף ל- 56 מכללות, שכולן מתחרות פחות או יותר על אותו קהל – צעירים 👩🏻🎓 ועם רצון לרכוש השכלה ו/או מקצוע.
לכן, מוסד לימודי שרוצה להבטיח יתרון אל מול אין סוף הגופים השונים שמתחרים נגדו בעבור השירות שהוא מציע, מוכרח להפנים מוקדם ככל הניתן את הכלי שבאמצעותו רוכשים קהל ולקוחות במאה ה- 21, קידום אתרים.
מהו קידום אתרים?
קידום אתרים בכלל וקידום אתרי מוסדות לימוד בפרט, הוא שיטת שיווק דיגיטלי שבאמצעותה יכול בעל אתר, בין אם מדובר באתר של חברה פרטית ובין אם באתר של אוניברסיטה או מכללה, להגדיל ולהעצים את החשיפה שלה הוא זוכה באינטרנט ובעיקר בגוגל, שהנוכחות בו (וחמור מכך – ההיעדרות ממנו) משפיעה באופן חסרת תקדים על החשיפה שאותו מוסד מקבל, ובהתאם על כמות הלקוחות שהוא מצליח לייצר.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
קידום אתרים מתבסס על שימוש נכון באלגוריתמים השונים שגוגל יצרה כדי לסווג איזה אתרים נותנים מענה טוב יותר או פחות לבעיות ולשאילתות של משתמשים ומחפשים שמשתמשים בגוגל עצמו.
ובהתאם, אתרים שמקודמים בצורה טובה מגיעים לתוצאות טובות יותר, קרי מקום ראשון בגוגל, איפה שרוב אם לא כל החיפושים נעצרים.
אבל בגלל שהאוכלוסייה בגוגל כל כך מגוונת ושונה זו מזו, שינוי שמתבטא בצורה הכי בסיסית באופן בו אנשים שונים מחפשים מונחים דומים, מוכרח קידום אתרים להיות כזה שמותאם בראש ובראשונה לקהל היעד, מה שמביא אותנו לסוגייה הבאה…
איך בכלל מקדמים אתרים?
קידום אתרים משתנה בראש ובראשונה באופן בו מקודם האתר כשלעצמו, כשגם פה כמו בחיים, יש מי שבחור לקנות את הכתר ויש מי שבוחר לעבוד מעט עבורו וגם כאן – עבודה קשה משתלמת יותר, הרבה יותר.
כלומר, קידום אתרים מתחלק לקידום ממומן – זה שאתם רואים בגוגל עם הסימון הקטנטן שמציין שהמיקום של האתר נקנה בכסף ולאו דווקא מכיל את התשובה האידיאלית למה שאתם מחפשים.
מנגד, לקידום ממומן קיימים יתרונות לא מבוטלים, אילו אתם שואלים?
✔️ משיג לקוחות מהר (תוצאות בטווח הקצר)
✔️ משוואה יציבה ובטוחה
✔️ פשוט לביצוע
✔️ הישגים בטווח זמן מידי
קידום ממומן מאפשר לכל מי שמאמין שיש לו בשורה חשובה או משהו שיכול לשבור את השוק, לפרוץ לתודעה מהר כשמדובר בעובדה הכרחית בעיקר כשאתם פועלים בחלון זמן קצר, כמו לדוגמה – פתיחת שנת ההרשמה החדשה למוסדות הלימוד השונים.
משוואה יציבה ובטוחה – What you see is what you get
עוד יתרון שיש לקידום ממומן הוא שברגע שקמפיין ממומן רץ ומייצר תוצאות, לרוב לבעל האתר ניתנת היכולת לשלוט בברז הלקוחות שיש לו, כי אם חשיפה ל- X לקוחות הביאה לו Y הכנסה, לרוב מדובר ביחס ישר שגדל בהתאם, כי גוגל מתרגט (או בשפת הקודש – מסמן) את הלקוחות הפוטנציאלים שלכם הרבה יותר טוב מכל משרד פרסום.
לכן באמצעות הגדלת תקציב הפרסום כשלעצמו יכול בעל האתר לייבא עוד ועוד לקוחות כשהיחס לרוב נשמר ועומד בעינו.
פשוט לביצוע
שיווק ממומן הוא קל ופשוט יותר משיווק אורגני, כלומר זה שמצריך בניית מותג ואמינות לאורך זמן, מספיק אפיון ואבחון טוב על קהל היעד וגוגל / פייסבוק / אינסטגרם ודומיהם יעשו עבורכם את השאר.
קידום אורגני – למרחיקי לכת כדוגמת מוסדות לימוד
אבל לפני שתרוצו לזרוק מריצות של כסף על ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, חשוב לציין שתהליך קידום אורגני כמעט תמיד עדיף על קידום ממומן, במיוחד כשמדובר בקידום של מוסד אקדמי או מכללה כלשהי.
היתרונות של קידום אורגני הם כמעט תמונת מראה של החסרונות של קידום ממומן, יתרונות שיעיל הרבה יותר ליישם ולרתום לטובתכם בעיקר כשמדובר במוסד לימוד שלא צפוי להיעלם בתקופה הקרובה כמו טרנד אופנתי או מוצר שיווקי נקודתי, אלא אתר שמבקש ליצור לעצמו שם ומוניטין לאורך זמן.
לכן, אפשר לאפיין את יתרונות הקידום האורגני כך:
✔️ בניית מותג
✔️ מייצר לקוחות (לידים)
✔️ מייצר אמינות (E.E.A.T)
✔️ מוזיל עלויות פרסום ושיווק
בהקשר של קידום אתרים לימודיים, אתרים שנמדדים לפי טיב המוצר שהם מציעים ושפועלים בשוק גועש ורועש, למותג יש משמעות ומשקל רב.
לא סתם שרה עדן בן זקן על הבחור עם התואר מהטכניון, מדובר במוסד שזכה לאורך כמעט 100 שנים למוניטין חסר תקדים, כזה שמתבטא גם עכשיו בדירוג הגבוה שלו באינטרנט.
מה זה בכלל קידום אתרים אורגני – הסבר מלא בסרטון 👇
באמצעות שיווק אורגני טוב, כזה שנתפר בדיוק למידותיו של המוסד הלימודי הרלוונטי, מאפשר לאותו מוסד לייצר דריסת רגל באותו שוק, כשעוד ועוד גולשים נחשפים אליו ומודעים לקיומו וחשוב מכך – נחשפים למה שיש לו להציג באתר.
כלומר, אם פעם מוסד לימודי היה צריך להרחיק לכת לאמצעים שלא השתנו בהרבה ב- 50 השנים האחרונות, כמו טלוויזיה, שיווק רדיו, שלטי חוצות ועיתונות, על מנת לבסס את מעמדם, עכשיו באמצעות אתר שמקודם ושואב גולשים רבים יכול אותו מוסד להציע את עצמו ללקוחות שבאו לתוך "החנות הווירטואלית" שלו ושומעים ממקור ראשון מה יש לאותו מוסד להציע.
מייצר לידים – מייצר לקוחות – מייצר סטודנטים
אבל חשוב ממוניטין ומותג, באמצעות קידום אתר אורגני, כזה שלא נכפה על הגולש והוצב לו כעובדה קיימת, אלא מתלווה לו התחושה שגוגל הנגיש לו את התוצאה הזו כי היא הנכונה ביותר עבורו.
לקוח שנכנס לאתר יכול להשאיר את פרטיו והחל מאותו רגע – להפוך לצבוע במאגר הנתונים של אותו מוסד.
כלומר, כשאדם נכנס לאתר של מוסד לימודי ממנו הוא התרשם לנוכח היתרונות הייחודיים שיש לו, יכול האתר לבקש ממנו להשאיר פרטי התקשרות כדוגמת מספר טלפון ו/או מייל, כשאחר כך למוסד הלימוד נפתח ערוץ תקשורת ישיר עם לקוח פוטנציאלי.
משם הדרך לרישום סטודנט חדש קצרה בהרבה מלצעוק מתחת לכל עץ רענן.
אמינות
בהמשך לנקודה האחרונה, החיסרון הגדול בשיווק ממומן, הוא התחושה של הגולש שבעצם הכריחו או כפו עליו לראות את המודעה הזו, שכן זה מה שהיא – מודעה.
לעומת זאת, כשהאתר מקודם באופן אורגני, כזה שגרם לגוגל להאמין ולחשוב שזה הפתרון האידיאלי עבור אותו גולש, הלקוח מקבל ניגש לאתר ולכל התוכן והאינפורמציה שיש בו בזרועות פתוחות.
לאור המוניטין האמין במיוחד של גוגל כמנוע חיפוש שמתאים חימוש למטרה, כלומר – מביא גולשים למה שהם מחפשים.
מצמצם הוצאות פרסום
בנוסף, בניגוד לקידום אתרים ממומן, קידום אורגני לא קושר ביחס ישיר בין כמות הכסף שהוצאתם על פרסום וקידום המוצר לעומת התוצאות בשטח, המשמעות הישירה היא שאפשר להגיע לתוצאות מרחיקות לכת גם בלי לשבור את הכיס ולשלם קנס קבוע.
בנוסף, בגלל שאין תקרת זכוכית או הגבלה לתוצאות שאפשר לקבל, כיוון שהן לא עולות ביחד עם ההכנסות, אפשר כתוצאה מההכנסות שהגיעו מקידום אורגני לוותר על ערוצי שיווק ישנים וארכאיים, ולצמצם את ההוצאות של אותו מוסד לימוד במקומות אחרים כדוגמת אלו שהוזכרו טרם לכן (רדיו, טלוויזיה ושות').
אז מי עושה קידום אורגני?
קידום אתרים בגוגל בכלל וקידום אתרי לימודים בפרט נעשה כיום על ידי גורמים מקצועיים שלמדו ושלטו ברזי המקצוע הזה שרק בשנים האחרונות מקבל את החשיפה הראויה לו, בעיקר לנוכח התוצאות שהוא מביא, אף על פי שהוא קיים עוד מראשית שנות ה- 2000.
קידום אורגני הוא עדיין לא תחום ממוסד ומוסדר, לכן כל אדם יכול לטעון כי הוא "מומחה לקידום אתרים", כאשר מומלץ לבחור את המקדם שלכם בעיקר לנוכח תוצאות בשטח שהוא הפגין במקומות אחרים והניסיון שיש לו בעיקר עם האוכלוסייה שאתם מחפשים.
מקדם אתרים שיודע לקדם אתר של בית אבות לא יצליח בהכרח כמו מקדם שעורך קידום אתרי לימודים, כי הצעד הראשון בקידום אתר הוא הבנה של הנפשות הפועלות שיחפשו אותו או את המונחים הקשורים לו, מה שמביא אותנו לנקודה הבאה…
איך נעשה קידום אתרים אורגני
לא נלאה אתכם מעבר להכרחי, אבל אפשר להכליל בגסות שהדרך ליצירת אתר שבנוי כהלכה, כזה שגוגל תציב לבדה בראש העמוד שלה שעוסק בתחומים שמעניינים מוסדות לימוד, החל מ- הרשמה לשנת הלימודים התשפ"ב ועד ל- תואר ראשון בפסיכולוגיה, מתחלקת ל- 5 תחומים עיקריים.
✔️ מחקר מילות מפתח
✔️ בניית תשתית טכנית טובה
✔️ אופטימיזציה
✔️ קישורים
✔️ תוכן איכותי
מחקר מילות מפתח – להבין מה הגולשים שלכם באו למצוא
מחקר מילות מפתח הוא סקירה של כל המונחים שקשורים לאתר שלכם באופן ישיר או עקיף, הלוגיקה כאן פשוטה מאוד, אם גולש חיפש אוניברסיטה, הגיוני מאוד שהוא יחפש גם את המילה פקולטה וכן הלאה.
כך מתבצעת גזירה מהפרט אל הכלל, שבסוף כשנעשית באופן שלם ומלא מאפשרת לבעל האתר להציע לגולש את כל הכלים והמונחים שהוא מחפש בשביל לקבל מענה לבעיה / שאלה שהוא רוצה לפתור או לקבל עבורה מענה.
חלק בלתי נפרד ממחקר מילות מפתח הוא גם בחינה של המצב בשוק כיום, ובשוק כמו מוסדות הלימוד בישראל מדובר במלאכה שמצריכה מחשבה יתרה, כי סביר להניח שכמספר מוסדות הלימוד מספר האתרים.
לכן – על האתר להיות מקודם כהלכה ובאופן שבוחר איזה מילות חיפוש מומלץ לקדם יותר, ועבור איזה מילים מדובר בקרב אבוד.
על אותו משקל, ככל שהמונח יהיה כללי יותר, רחב יותר, ונוגע למספר גדול יותר של אתרים באינטרנט, התקציב שנצטרך להשקיע כדי לכבוש את אותו יעד יהיה גדול יותר, כהיבט נוסף של התחרות והאופן בו צריך לנהוג כדי לצלוח אותה.
בניית תשתית טכנית טובה – בעיקר עבור אתרי לימוד שסביר שישתמשו בהם אלפי אנשים
נקודה נוספת שלפיה גוגל מדרג גבוה או נמוך את האתרים השונים שמבקשים להתקדם אצלו הוא היכולת הטכנית שיש להם.
אתרים שמאפשרים לקלוט מספר גדול של גולשים בו זמנית, שטוענים את התוכן שלהם מהר, ושמאובטחים לשימוש מפני כל הסכנות שקיימות ברחבי האינטרנט – זוכים ליחס אוהב יותר מאשר אתרים שלוקים בכך בחסר.
גם התאמה לגלישה מהמובייל זוכה להתייחסות מגוגל, היות וכיום מדובר בכלי המועדף ביותר על גולשים (ובעיקר הצעירים שבהם) לשימוש באינטרנט.
לכן – אתר שלא יצליח להעמיד פלטפורמה מקוונת לגלישה ניידת (נשמע אבסורד אבל תופתעו לגלות), יצטרך לעבוד קשה משמעותית על מנת להתקדם ולהרוויח מקום בשולחן.
תוכן, תוכן, תוכן – ועוד פעם תוכן
תוכן איכותי הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מיקומו של אתר, האופן בו האינפורמציה מונגשת, הלוגיקה שקיימת בתוך האתר עצמו, הדרך בה מונח אחד מפנה את הגולש למונח אחר וכן הלאה, מהווה עד היום בין הקריטריונים הבולטים שאותם גוגל מודד.
הסיבה לכך היא שגוגל לא רוצה לייאש ולעייף את הגולשים שלו, ולמנוע מהם בזבוז זמן וגלישה שלא הביאה אותם ליעד שלשמו נכנסו לאתר מלכתחילה.
לכן, כל אתר באשר הוא חייב לייצר תוכן שעונה על שאלות ומפזר אינפורמציה רלוונטית לנושא בו האתר עוסק.
האבסורד בהקשר התוכן הוא שלפעמים אתרים מוסדיים (בעיקר אתרים ממשלתיים), כאלה שלאו דווקא קיימו קידום אתרים שמתחרה על המקום הראשון בגוגל מהיעדר האינטרס הכלכלי שלהם, מדורגים לפעמים מתחת לאתרים אחרים שמסקרים – את השירות שאותו אתר ממשלתי נותן.
הדבר יכול להתקיים גם בעבור מוסדות לימוד, כשמונחים כמו – חיי חברה במכללת / אוניברסיטת X, יכולים לשלוח גולשים לאתרים שמסקרים את המונח גם אם הם לא קשורים למוסד הלימוד מלכתחילה.
הפתרון הוא פשוט – לתת מענה לסוגיות שהגולשים באתר עצמו, כלומר להציע שירות מלא ואינפורמטיבי.
אופטימיזציה – הסקת מסקנות דינמי
אחרי שנבנה האתר והוקם, מולא בתוכן טוב בהתבסס על המונחים הרלוונטיים שאותם גולשים מחפשים, ומחזיק בתשתית שמאפשרת לנפח הגולשים להשתמש בו ובצורה טובה, מגיע תפקידה של האופטימיזציה.
אופטימיזציה היא הסקת מסקנות מהאופן בו הגולשים עצמם עורכים את החיפושים השונים שלהם, איזה מונחים ודפים גרמו להם לברוח מהאתר החוצה ואולי מצריכים בדק בית מהאתר, איזה מונחים משכו קוראים חיצוניים פנימה.
בנוסף, אופטימיזציה מאפשרת לבעל האתר להבין יותר טוב מה הוא מפספס ועדיין חסר לו, איזה מונחים חופפים לגולשים שהגיעו אליו, ואילו מונחים הוא יכול ליצור שימשכו קהל דומה או שחושב בצורה זהה לקהל היעד שכבר נכנס אליו מלכתחילה, כלומר – מקרבת אותנו ליעד עצמו.
קישורים – הפניות חיצונית ופנימיות
קישורים הוא כלי נוסף שבאמצעותו יכול בעל האתר מצד אחד לשפר את חווית הגלישה של המשתמש שנכנס לאתר מלכתחילה, ומצד שני לסמן לגוגל בצורה טובה יותר במה האתר עוסק ולגרום לגוגל להפנות אל האתר עוד גולשים שמחפשים תחומים דומים.
קישורים הם בעצם הפנייה מהאתר לחלקים אחרים באתר ו/או לאתרים אחרים באינטרנט (עד כדי כך שלפעמים נוצרים שת"פים בין אתרים שונים לחלוטין למען העניין הזה בדיוק), על מנת לסייע לגולש שמחפש תשובה שלא מופיעה באותו דף בדיוק להגיע אליו בהקדם.
לסיכום
בין אם אתם בעלי אתר של מכללה אלטרנטיבית מרוחקת ובין אם מנהלים את אתרה של האוניברסיטה המובילה בישראל, קידום אתרים הפך במהלך השנים (כשהמגמה רחוקה מאוד מלהשתנות) לכלי העיקרי היום לשמירת תודעה ונוכחות בדיגיטל.
כמו כן, לאור הכיוון שאליו כלל החברה המערבית ובין היתר בישראל הולכים אליו, להגדלת השיווק האינטרנטי, והשימוש באינטרנט כאמצעי לקבלת מידע ובין היתר החלטות כמו בחירת מוסד לימוד.
מוסד שלא יבסס את עצמו בדיגיטל צפוי להתקשות להשיג מועמדים חדשים או לבסס את מעמדו בשוק הצפוף כל כך כמו שוק ההשכלה הגבוהה בישראל.