בשנה האחרונה ראינו יותר ויותר סימנים לכך שאמזון (Amazon) מתכוונת להיכנס לישראל, ובאמצע חודש אוגוסט זה קרה באופן רשמי.
בניגוד לאירועים אחרים שמעניינים בעיקר את קהילת המשווקים באינטרנט, הזליגה האיטית של אמזון לארץ הגיעה גם למודעות של הקהל הרחב.
אמזון בישראל – מה החידוש הגדול?
הסיבה היא לא רק הפופולאריות של קניות מחו"ל בארץ, אלא גם העובדה שעל פי ההערכות, לכניסה של אמזון לארץ תהיה השפעה מרחיקת לכת על האטרקטיביות של הקניונים, רשתות האופנה הגדולות וכמובן גם אתרי סחר קטנים וגדולים.
על מה נדבר במאמר הנוכחי?
- אמזון בישראל – מהי המשמעות של כניסת אמזון לארץ עבור סוחרים ובעלי אתרים מקומיים
- התנאים של אמזון עבור מוכרים ישראלים
- תחילתו של ענף חדש? שיווק / קידום אתרים באמזון
- קידום מכירות באמזון – ביקורות וטיפים להצלחת החנות שלכם באמזון
- קידום ממומן באמזון (בקטנה)
- האם כניסת אמזון לישראל תפגע בחנויות והקניונים?
מה בעצם אומרת הכניסה של אמזון לישראל?
בניגוד למצב בעבר בו המוכרים הישראלים לא היו מחויבים למשלוח מהיר בתוך הארץ, כיום הלקוח יוכל לברור מבין המוכרים שיציעו לו משלוח מהיר בתוך ישראל.
בנוסף לכך, וזהו אולי הפרט היותר חשוב: כאשר גולש ישראלי יכנס לאמזון ויחפש מוצרים, מוכרים ישראלים מקומיים יקבלו עדיפות בתוצאות החיפוש.
לפיכך – כאמור, המשלוחים המהירים של אמזון לא מאיימים רק על החנויות הפיזיות בארץ, אלא גם על מי שמוכר באמצעות חנות וירטואלית כאן.
כיום, רוב החנויות האלו מתחייבות למשלוח של עד שבעה ימי עסקים בדואר עסקים או משלוח קצר יותר בתוספת תשלום.
בפועל, הרבה פעמיים המשלוח הוא מהיר יותר בגלל המעבר למשלוחים באמצעות נקודות איסוף, אבל החנות לא מתחייבת לזמן הזה. לעומת זאת, הסטנדרטים של אמזון הם כבר הרבה יותר גבוהים, ובדרך כלל המוצר צריך להגיע תוך שלושה עד חמישה ימי עסקים.
גם אם יש לכם עסק שמעולם לא חשבתם להעביר לרשת, כדאי שתשימו לב לדבר הבא: על פי אמזון, הקונים הישראלים אוהבים קטגוריות שאולי לא היינו מקשרים אותן דווקא עם קניות מחו"ל. לדוגמה, כלי עבודה או חומרי בניין ואפילו מוניטורים לתינוקות (אלא אם כן אתם סומכים על המלצות און ליין). אלו הם מוצרים שבדרך כלל קונים בחנויות קרוב לבית או רשתות ספציפיות כמו אייס ושילב.
יחד עם זאת, זה דבר שצריך לראות גם כהזדמנות ולא רק כאיום: פתיחת חנות באמזון חוסכת הרבה כאב ראש ובמיוחד הופכת את המכירה לזמינה גם למי שמעולם לא פתח בעצם חנות וירטואלית או שרוב מערך השיווק שלו היה בערוצים שאינם ערוצי מכירה ישירה כמו למשל פייסבוק (עוד על שיווק בפייסבוק – ליחצו כאן).
לפני שנמשיך, אם בא לך יש פה הסבר נחמד וקצר (כמעט 4 דקות) של Ynet על הכניסה של אמזון לישראל:
ועכשיו נעבור לתכל'ס: שיווק חנויות באמזון
התנאים למוכרים
מלבד משלוח מהיר של 3-5 ימי עסקים, יש עוד שני תנאים חשובים שכדאי לשים לב אליהם:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
- המוכרים יהיו מחויבים בעצמם לאחסון ולשילוח, כך שאם חלמתם על Drop shipping בתוך ישראל ועשיית "כסף קל", כרגע זה לא המצב (למהרות שזה יכול להשתנות בעתיד).
- החזר כספי של עד 30 יום
- איחור ביותר מ-5% מן המשלוחים ידרוש מהמוכר להציג בפני אמזון "תכנית התייעלות " וכיצד הוא מתכוון לבצע אותה.
- ישנם כ-15 קטגוריות שבהן יש לבקש אישור מאמזון לפני שאפשר למכור בהן מוצרים. כדי לשלוח את הבקשה, היכנסו לעמוד יצירת קשר ובחרו שאתם מעוניינים למכור מוצרים, אז תיפתח לכם רשימה של קישורים.
עמלות ודרישות טכניות
נכון לסוף 2019, העמלה הבסיסית למוכר (כאשר אתם שולחים אותו בעצמכם) היא 0.99$ לכל מוצר שנמכר + 15% מן הרווחים. אם אתם מוכרים הרבה מוצרים בכמויות גדולות, עדיף לכם לבחור במסלול בו המכירה היא לא מוגבלת, הוא עולה 39.99$ לחודש. בנוסף לכך, כרגע צריך חשבון בנק אמריקאי, מה שמגדיל עוד יותר את העמלות החיצוניות.
בנוסף לכך, לכל מוצר יש ברקוד (UPC) וקוד יחידות במלאי (SKU). אם המוצר שאתם מוכרים כבר קיים באמזון, אתם לא תצטרכו לספק את הפרטים האלו.
ענף חדש? קידום אתרים באמזון – כמעט כמו SEO
השקת אמזון בישראל יכולה גם לבשר על תחום חדש – קידום אורגני של חנויות אמזון.
לפני שאתם רצים לחפש חברה לקידום באמזון – יש כמה דברים שחשוב לדעת על הענף החדש שמתהווה.
מכיוון שהיום יש לאמזון חלק לא מבוטל בקניות ברשת ובעיקר בחיפוש קניות שעלול להגיע למספרים גבוהים מאוד גם בישראל, טוב לדעת שיש הרבה דמיון בין קידום בגוגל לבין קידום באמזון.
לפני זה חשוב להבהיר: יש קידום פנימי באתר אמזון (שהוא מנוע חיפוש לכל דבר מהגדולים בעולם), שאני צופה שזה ענף שצפוי להתפתח מאד, וזאת לצד קידום אורגני בגוגל של חנויות אמזון – שגם שם ככל הנראה יעלה הביקוש משמעותית ויבוא על חשבון קידום חנויות רגילות.
בשני המקרים, האופטימיזציה צריכה להתמקד בכך שיוכלו למצוא אתכם יותר בקלות ובהגדלת ההמרות אחרי שכבר הגיעו לחנות שלכם.
עוד דבר שצריך להתחשב בו הוא שהתחרות באמזון יכולה להיות מטורללת עד בלתי הוגנת. יש חנויות שמשתמשות בטריקים מלוכלכים כמו למשל התחזות למתחרה שלהם במטרה לגרום למוכר המקורי להיות מורחק מהאתר של אמזון ולהיכנס להליך בוררות ארוך במיוחד, אבל לזה נגיע בהמשך…
מילות מפתח
מילות המפתח חשובות גם למציאת מוצרים דרך גוגל שמובילים לעמודי מוצרים באמזון, אבל גם עבור החיפושים הפנימיים בתוך אמזון. יש אפילו כלי מילות מפתח שמסוגלים לשלוף מילות מפתח באופן ספציפי מאמזון. לדוגמה keywordtool.io. כתבתי על עוד הרבה כלים וגם מדריף מקיף על מחקר מילות מפתח.
עם זאת, קיים הבדל מרכזי והוא שהאלגוריתם של אמזון (A9) מסתכל בעיקר על ההמרות (עוד על שיפור יחסי המרה).
במילים אחרות, אם רוצים שהמוצר יתברג גבוה בחיפוש הפנימי של אמזון, חשוב שהוא ימיר באחוזים גבוהים. זה נכון במידה מסוימת גם עבור גוגל, אבל שם הזיקה בין מדדי ההתנהגות של הגולש לבין המיקום בתוצאות עדיין לא ממש ברור ונתון לוויכוחים.
אופטימיזציה לפרטי המוצר (מקביל לתגי המטה)
אם מסתכלים על עמוד באמזון כמו עמוד מוצר בחנות שגוגל מפנה אליו, הרי שגם באמזון יש לכל מוצר ערכים שונים. במדריך של על אופטימיזציה של אתרים בטוח שתמצאו טיפים רלוונטיים גם לאמזון.
כותרת המוצר באמזון
כותרת המוצר באמזון היא ארוכה יותר מזו של גוגל ויכולה לכלול אפילו 4 שורות בפונט גדול יחסית, בערך 100 תווים לכל היותר. חלק ממליצים לשים כמה שיותר מילות מפתח, אבל אישית אני ממליץ להתמקד בכותרת עם מספר מצומצם של מילות המפתח האטרקטיביות ביותר שמתארות את המוצר ולא רק חוזרות על השם שלו בצורות שונות.
הסיבה היא שדחיסה של מילות מפתח היא לא פרקטיקה טובה לטווח הארוך, גם אם כרגע היא נראית כאילו היא עובדת מצוין.
בנוסף, אם אתם רוצים שהכותרת לא תיחתך בתצוגה המקדימה, עדיף שהיא תהיה קצרה יותר מ-100 תווים, יותר לאזור ה-50-60. בניגוד לגוגל, ראיתי גם שימוש מרובה בקו מפריד אנכי (|) ופסיקים.
תיאור המוצר באמזון
תיאור המוצר גם הוא ארוך יותר מזה של גוגל. עם זאת, הרבה מוכרים לא משתמשים בו, כנראה כדי שלא להעמיס על הגולש. ובכל זאת, רצוי לא להזניח אותו.
זה לא המקום לדבר על נקודות או מאפיינים ספציפיים מכיוון שהם מגיעים בסעיף הבא… עדיף להתרכז בתיאור כללי ומה שחשוב למשתמש כמו אפשרות להחזיר את המוצר ולשלב גם קריאה לפעולה (קנו שניים קבלו שלישי).
המעניין הוא שבתיאור באמזון אתם יכולים לשלב גם תגי HTML למרות שאמזון אוסרת על כך באופן רשמי. אלו התגים שאפשר להשתמש בהם:
- <br> – ירידת שורה
- <b></b> – טקסט מודגש
- <p></p> פסקה
- סימנים מיוחדים: © (©)
- ™ (™)
- ® (®)
מאפייני המוצר
גולשים אוהבים לקרוא משפטים קצרים בבולטים (Bullets), וזהו בדיוק הפורמט הבסיסי שאמזון מציעה. כל בולט נוגע בנקודה או מאפיין ספציפיים וחשוב לשלב בין פרטים טכניים לבין תיאור שיווקי.
לדוגמה, אם מדובר בכפפות מטבח לבישול, אפשר לכתוב:
- הגנה משופרת מחום
- בכפפות שלנו ישנה שכבת הגנה כפולה שתגן עליך מסירים חמים
- תנורים בטמפרטורה גבוהה ואפילו להבה פתוחה
- כבר אין צורך לפחד מכוויות וסימנים אדומים
כמובן שהן התיאור והן מאפיינים המוצר צריכים להיות מקוריים ולא כאילו שלקחתם מחומר שיווקי של היצרן או אחד המתחרים שלכם.
מנגד, מכיוון שבניגוד לאתרי מסחר אלקטרוני, באמזון המבנה של עמודי המוצרים הוא זהה, קל יחסית לבדוק את המתחרים שלכם דרך החיפוש ולראות כיצד הם בונים את דפי המוצרים.
לדוגמה, אילו מאפיינים שלו הם מדגישים, באילו תמונות הם משתמשים ומהם התלונות העיקריות של הקונים שלהם.
חשיבות הביקורות בחנויות אמזון
כמו שאתם יכולים לנחש, גם באמזון יש לביקורות תפקיד מכריע במספר המוצרים שתמכרו והמקום שלהם בתוצאות החיפוש. אתם רשאים לבקש מהקונים שלכם להשאיר ביקורת אחרי שהזמינו את המוצר, אבל לא לעודד אותם לכתוב ביקורות חיובית בשום צורה ואופן ובטח שלא לתת להם הטבות שונות בתמורה לכך.
אמזון גם עושים שימוש רב ב-Schema של כוכבים (דירוגים), מה שכנראה עוזר ל-CTR של בתוצאות החיפוש של גוגל.
הרחקת חשבונות מוכרים
עוד מכשול שלא מעט מוכרים נתקלים בו הוא חסימות באמזון, ואם זהו מקור ההכנסה העיקרי שלכם, אתם יכולים להיות בבעיה.
מוכרים רבים מוצאים שליצור קשר עם אמזון ולהגיע למרכז שמטפל בחסימות היא משימה מתישה שנראית כמעט בלתי אפשרית.
אם קיבלתם אזהרה והבנתם מה לא בסדר, עדיף לתקן אותה כמה שיותר מהר ולא לנסות להתחכם… אבל לפעמיים אפילו המוכרים עצמם לא יודעים מדוע הפרו את הכללים או שמתגלה להם שמתחרה נקט בכל מיני תחבולות כדי להרחיק אותם. לדוגמה, הוא זייף תמונה שממחישה שהמוצרים שלכם כביכול מסוכן.
לכן, לכל מי שרק מתחיל למכור באמזון, אני ממליץ מאוד לקרוא את הכתבה המרתקת בThe Verge– או לפחות לרפרף עליה (היא די ארוכה).
יש שם דוגמאות לכמה דרכים בהן מוכרים אחרים יכולים לפגוע בכם ומספר עצות מה אתם יכולים לעשות אם נפגעתם, כולל פנייה לאנשים שמכירים מקרים דומים.
קידום ממומן באמזון – קידום מכירות באמזון על ידי פרסום
האמת היא שעד עכשיו דיברנו על הקידום האורגני (עוד על ההבדלים בין קידום אורגני וממומן) אבל חשוב לדעת שבאמזון יש גם קידום ממומן.
כמו בגוגל, גם כאן אתם בוחרים במילות מפתח ומתחרים עם קונים אחרים עליהן במודל של תשלום פר לחיצה (PPC).
מי שמחפש תהליך מהיר של קידום מכירות באמזון – האופציה של הפרסום היא כנראה המהירה ביותר, אבל בדיוק כמו בגוגל – לא בהכרח המשתלמת ביותר לטווח הארוך.
מבחינת הנראות של הקידום הממומן, הוא קצת פחות בולט מאשר בגוגל: קודם כל, אין לו רקע מיוחד ולמעט כיתוב קטן באפור, לא תראו הבדל בינו לבין יתר התוצאות.
גם המיקום הוא לא בהכרח בשורה הראשונה, אלא בדף הראשון, לצידי התוצאות, או במוצרים מומלצים. לעיתים אמזון דוחפת מוצרים מיוחדים שלה כמו למשל מוצרי ה-Prime במקומות טובים יחסית.
ובכל זאת, אין ספק שפרסום ממומן הוא פתרון יעיל עבור מי שרוצה לנחות נחיתה רכה יחסית ולצבור לקוחות מרוצים
טיפים נוספים עבור קידום מכירות באמזון
- מכירה באמזון היא עבודה לכל דבר. ההשקעה מבחינת הזמן יכולה להגיע להיקף של כמעט משרה ולפעמיים צריך להשקיע אפילו יותר בקידום ממומן בתוך ומחוץ לפלטפורמה. שלא לדבר על כך שאין מרכז לוגיסטי של אמזון בארץ ולכן כל המשלוחים הם עליכם.
- כמו שרמזתי, אתם צריכים גב כלכלי חזק מלבד העלות של המוצרים עצמם, לא רק בשביל המכירות פרופר, אלא גם בשביל הקידום הממומן ומבצעים נקודתיים שאולי תפסידו בהם כסף, אבל תרוויחו מוניטין וקונים. לכן, חשוב למדוד את ההחזר על ההשקעה שלכם באופן קבוע באמצעות הגרפים שאמזון מספקת לכם.
- גם אם אתם פונים לשוק הישראלי, אל תוותרו על השוק האמריקאי או מדינות אחרות. לכל שוק יש דרישות מעט שונות מסיבות כמו מזג האוויר, יוקר המחייה, ייבוא ייצוא ועוד.
האם אמזון הולכים לחסל את החנויות והקניונים בארץ?
לא הייתי ממהר לקבוע. יחד עם זאת, בארה"ב ישנה תופעה כזו כבר מספר שנים.
להלן כתבה מ-2017 שמדברת בדיוק על זה:
קידום מכירות באמזון: לסיכום
מעבר להיבט של קידום בגוגל, כניסת אמזון לישראל זה צעד משמעותי ומעניין גם מבחינת הכלכלה המקומית. ימים יגידו מה עוד צפוי לנו וכיצד זה ישפיע על התחום.
מדריכים נוספים: