בעידן הדיגיטלי, לא כל אתר הוא מה שהוא נראה. בין אם אתם בעלי עסקים, משווקים, יזמים, חוקרים, או פשוט סקרנים, המידע שאתם יכולים לאסוף על אתרים יכול להיות קריטי.
לפעמים מדובר בשאלה של אמינות ובטיחות, למשל לפני שמשתפים פעולה עם אתר לא מוכר, רוכשים ממנו מוצר, או מפרסמים בו.
במקרים אחרים, מדובר על תחרות עסקית, כשאתם רוצים להבין איך המתחרים שלכם פועלים, כמה תנועה הם מקבלים, ואיך הם משווקים את עצמם.
אם אתם עוסקים בשיווק דיגיטלי או SEO, המידע הזה הופך לקריטי אפילו יותר.
הבנה מעמיקה של דירוגים במנועי חיפוש, אסטרטגיות פרסום ממומן, קישורים חיצוניים, ואפילו מהירות האתר, יכולה לעזור לכם לקבל החלטות אסטרטגיות חכמות יותר.
בנוסף, יש גם לא מעט שימושים מחוץ לעולם העסקי והשיווקי.
כלים לבדיקת אתרים – על מה ולמה?
וכאן נכנסים לתמונה – כלים לבדיקת אתרים. בדיקת אתרים בהקשרים שונים יכולה לעזור לכם מאד ולחסוך לכם ארגזים של זמן.
כל למשל -אם אתם חוקרים נושא כלשהו, כותבים תוכן, או פשוט רוצים לוודא שהמידע שאתם קוראים מבוסס, יש דרכים לבדוק את אמינותו של אתר – מי עומד מאחוריו, מתי הוא נרשם, והאם הוא כבר זכה לדיווחים על בעיות אבטחה או פייק ניוז.
בקיצור, אם אתם רוצים לקבל מידע מהימן על אתר מסוים – כמות הכלים שעומדים לרשותכם עצומה. עכשיו, בואו נצלול לעומק הבדיקות החשובות שאפשר לבצע, ונכיר את הכלים החזקים ביותר שיתנו לכם תשובות.
בדיקות אתרים שכדאי להכיר
לפני שנצלול לכלים, הנה כמה בדיקות שסביר להניח שתצטרכו בשלב כזה או אחר:
- אמינות ובעלות: האם מדובר באתר חוקי ואמין, או חלילה, בהונאה?
- אבטחה: האם האתר מוגן מפני פריצות וגניבת מידע?
- SEO ודירוג בגוגל: כמה האתר חזק מבחינת קידום אורגני?
- תנועה וכניסות: כמה אנשים מבקרים באתר, ומאיפה הם מגיעים?
- פרסום ושיווק: האם האתר משקיע בפרסום ממומן?
- מהירות ויעילות: כמה מהר האתר נטען ואיך זה משפיע על חוויית המשתמש?
- קישורים נכנסים: אילו אתרים מקשרים אליו, והאם זה עוזר לו או פוגע בו?
כעת, בואו נראה את הכלים שיעזרו לכם לבדוק את כל זה.
1. Whois Lookup – לדעת מי עומד מאחורי האתר
מה זה?
Whois הוא שירות שמאפשר לבדוק מי הבעלים של שם מתחם (דומיין), מתי הוא נרשם, ולמי הוא שייך.
למה זה חשוב?
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
- מונע נפילה לאתרים מפוקפקים.
- מאפשר להבין האם אתר הוא חדש או ותיק.
- יכול לחשוף מי עומד מאחורי אתר מסוים.
יתרונות:
- חינמי לחלוטין.
- מידע אמין ישירות ממאגרי הרישום של הדומיינים.
חסרונות:
- בחלק מהמקרים המידע מוסתר (במיוחד עם דומיינים פרטיים).
🔗 קישור: Whois
יש עוד המון כלים בסגנון הזה – זה לא ממש משנה. חיפוש בקצר בגוגל "whois" יביא אתכם לכמה אפשרויות.
2. Google Safe Browsing – האם האתר מסוכן?
מה זה?
שירות של גוגל שבודק האם אתר מסוים מופיע ברשימות השחורות של אתרים מסוכנים (כגון אתרי פישינג, נוזקות וכו').
למה זה חשוב?
- מונע כניסה לאתרים שעלולים לפרוץ לכם למחשב.
- בודק האם האתר נפגע מקוד זדוני או מתקפה.
- מסייע למנהלי אתרים לגלות אם האתר שלהם נפרץ.
יתרונות:
- חינמי לחלוטין.
- מידע ישירות מגוגל, חברה עם יכולות סריקה מתקדמות.
חסרונות:
- לא תמיד מזהה את כל האיומים (למשל, אתרים חדשים שנפרצו).
🔗 קישור: https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search
3. Ahrefs – לנתח SEO ותנועה לאתר
מה זה?
על Ahrefs דיברתי לא מעט אצלי בבלוג.
למי שלא מכיר, זה אחד הכלים המובילים בעולם לניתוח SEO, שמאפשר לבדוק את דירוג האתר, קישורים נכנסים, תנועה אורגנית ועוד.
למה זה חשוב?
- בודק כמה האתר חזק מבחינה אורגנית.
- מציג אילו אתרים מקשרים אליו.
- מאפשר לנתח מתחרים ולמצוא הזדמנויות שיווקיות.
יתרונות:
- כלי עוצמתי עם Database מרשים (לא כמו של גוגל, אבל עדיין)
- יכולות מתקדמות לחקר מילות מפתח.
- ממשק משתמש מאד נוח ויעיל (לטעמי).
חסרונות:
- יקר (החל מ-99$ לחודש) – לדעתי החסרון העיקרי, לפחות עבור מי שלא מנהל פעילות SEO בהיקפים גדולים.
🔗 קישור: https://ahrefs.com/
לפני שנמשיך – מצרף סרטון בו אני מסביר על כלי SEO שונים ובדיקת אתר מבחינה שיווקית, והמגבלות שלהם:
4. SimilarWeb – כמה כניסות יש לאתר?
מה זה?
גם על סימילרווב כתבתי בעבר. זהו כלי שנותן מידע על תנועת הגולשים באתר, מאיפה הם מגיעים, אילו דפים פופולריים ועוד.
כאמור – כל כלי חיצוני לא יכול להשתוות למידע שיש למנוע חיפוש כמו גוגל, אז יש לקחת את הנתונים בערבון מוגבל, ועם זאת – לפעמים זאת תהיה האופציה הכי טובה שלכם, בעיקר כאשר בודקים מתחרים ואין ממש ברירה אחרת.
למה זה חשוב?
- מאפשר לדעת כמה אנשים מבקרים באתר.
- חושף מאיפה מגיעה התנועה (אורגני, ממומן, חברתי וכו').
- נותן תובנות על המתחרים.
יתרונות:
- כלי אמין מאוד לניתוח תנועה.
- כולל מידע על תנועה ממדינות שונות.
חסרונות:
- המידע לא תמיד מדויק ב-100%.
- גרסת החינם מוגבלת מאוד.
🔗 קישור: https://www.similarweb.com/
5. SEMrush – בדיקות SEO, פרסום ותוכן
מה זה?
SemRush הם כנראה המתחרים הגדולים ביותר של Ahrefs ואחד הכלים המוכרים והמובילים בעולם לבדיקות SEO ושיווק דיגיטלי.
הכלי מספק ניתוח מעמיק על אתרים, כולל קידום אורגני, מודעות ממומנות, תנועה ותוכן.
למה זה חשוב?
- בודק איך האתר מדורג בגוגל.
- מציג באילו מודעות האתר משקיע כסף.
- מאפשר לנתח מתחרים ולמצוא הזדמנויות לשיפור תוכן.
יתרונות:
- אחד הכלים המקיפים ביותר לשיווק דיגיטלי.
- מציע הרבה פיצ'רים גם לעולמות ה-SEO וגם לעולמות הממומן
- מידע מפורט על מודעות גוגל.
חסרונות:
- יקר יחסית (החל מ-120$ לחודש).
- דורש למידה כדי למצות את הפוטנציאל שלו.
🔗 קישור:https://www.semrush.com/
6. GTmetrix – לבדוק מהירות אתר
מה זה?
אני רחוק מלהיות מהאובססיביים האלה שחושבים ששיפור מהירות האתר זה מה שיקפיץ אותם בגוגל (סימכו עליי, זה לא)…
אבל כן, מהירות האתר בהחלט חשובה – לא בשביל הציון הפקקטה של גוגל, אלא בעיקר שהגולשים שלנו יהיו מבסוטים.
מתי בדיקת מהירות אתר כן קריטית? כאשר יש לנו בעיה חמורה בטעינת האתר – בין אם זה אחסון גרוע, אתר שבנוי לא טוב או סיבה אחרת – ואז באמת זאת בעיה שצריך לטפל בה.
אז זה מה שעושה GTMetrix – זהו כלי שבודק כמה מהר האתר נטען ונותן המלצות לשיפור ביצועים.
בעיניי, הוא גם עושה את זה הרבה יותר טוב מהכלי של גוגל (PageSpeed Insights).
למה זה חשוב?
- מהירות טעינה משפיעה ישירות על חוויית המשתמש וה-SEO.
- אתרים איטיים גורמים לנטישה גבוהה של גולשים.
יתרונות:
- חינמי לשימוש בסיסי.
- מספק המלצות מפורטות לשיפור.
חסרונות:
- בחלק מהמקרים המידע מוגבל בגרסה החינמית.
🔗 קישור: https://gtmetrix.com/
7. Google Ads Transparency – לבדוק פרסום ממומן
מה זה?
מאגר רשמי של גוגל שמראה אילו מודעות האתר מפרסם, איפה, ואילו מסרים הוא מקדם.
למה זה חשוב?
- חושף האם האתר משקיע בפרסום בגוגל.
- מאפשר לעקוב אחרי אסטרטגיות של מתחרים.
יתרונות:
- חינמי לחלוטין.
- מידע ישירות מגוגל.
חסרונות:
- רק על אתרים שמפרסמים בגוגל.
🔗 בדיקה בפרסום גוגל: https://adstransparency.google.com/?region=IL
לסיכום
אם אתם רוצים לבדוק אתר לעומק – יש לכם את כל הכלים לעשות זאת.
כלים כמו Whois, Google Safe Browsing ו-SimilarWeb יעזרו לכם להבין מי עומד מאחורי האתר וכמה תנועה יש לו, בעוד Ahrefs ו-SEMrush ייתנו לכם מידע על SEO ופרסום. אם חשוב לכם לבדוק מהירות – GTmetrix הוא הפתרון.
כלי הבדיקה האלה לא רק יעזרו לכם להבין אתרים טוב יותר, אלא גם לקבל יתרון תחרותי משמעותי! בהצלחה!