שיווק עסקים קטנים ברשתות חברתיות: מאיפה מתחילים

הרשתות החברתיות שינו את מפת השיווק באינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותה.

אם פעם הדרך העיקרית לשווק באינטרנט ולהגדיל את המכירות גם עבור עסקים קטנים הייתה עוברת דרך גוגל, היום קידום בגוגל היא רק דרך אחת להגיע לעוד לקוחות. במדריך הבא נדבר על שיווק עסקים קטנים ברשתות חברתיות.

שיווק עסקים קטנים ברשתות חברתיות – למה רשתות חברתיות?

הדבר נכון במיוחד בתחומים תחרותיים בהם לעסקים קטנים לא תמיד יש את אותם תקציבים ומשאבים כמו לאתרים הגדולים.

מדובר כאן לא רק על שתי דרכים שונות לשווק, אלא גם על קונספט שונה: כאשר אנחנו מבצעים קידום אורגני או ממומן בגוגל, לרוב נתבסס על רשימה של מילות מפתח שחשובות לנו ויביאו את האתר לאתר שלנו או דף הנחיתה.

לעומת זאת, כאשר אנחנו מדברים על רשתות חברתיות, אנחנו בדרך כלל מתמקדים בתחומי העניין של הגולש או יוצרים אתו אינטראקציה באופן ישיר דרך קבוצות ודפים.

גם הפרסום הממומן ברשתות החברתיות מתבסס על אותו עיקרון, כאשר המיקוד נעשה על פי מאפיינים דמוגרפים, מאפיינים טכנולוגים ותחומי העניין.

אבל לפני שנתחיל בואו נבין את הקשר בין קידום אתרים לרשתות חברתיות

מה רשתות חברתיות יכולות לתת לנו?

רשתות חברתיות יכולות לתת לנו כמה יתרונות בלעדיים:

חשיפה – החשיפה ברשתות החברתיות יכולה להיעשות בדרכים מגוונות יותר מאשר דרך מנועי חיפוש:

  • דרך הזמנה של חברים לדף או קבוצה
  • דרך הצגה של פוסטים מפרופילים שקשורים לתחומי העניין או היסטורית הצפייה של הגולש, אך הוא לא בהכרח עוקב אחריהם (בעיקר באינסטגרם וטיק-טוק, אבל לאחרונה גם בפייסבוק)
  • דרך הודעות פרטיות
  • דרך פרסום ממומן

מיתוג והעלאת מודעות – כאשר אנחנו ממתגים את עצמנו דרך אתר האינטרנט, הגולש צריך קודם כל להיכנס אליו (רוב התמונות שעולות בחיפוש הן לא ממותגות, אלא מציגות תמונות ואיורים).

לעומת זאת ברשתות החברתיות הגולש רואה את המיתוג שלנו כבר כשהוא גולש לפרופיל, לדף או אפילו רואה את הפרסום שלנו בפיד שלו.

קשר ישיר עם הגולשים לטובת איסוף לידים – ברוב אתרי האינטרנט יצירת קשר עם הגולשים דורשת מאיתנו להשתמש בצ'אט (כל הבלונים המעצבנים שמציעים לנו לדבר עם נציג) או לגרום לשלוח טופס.

כל השיטות האלו הן מסורבלות ויכול לעבור זמן רב מרגע שהגולש יותר איתנו קשר ועד שאנחנו עונים לו (יש כמובן גם גולשים שישר יתקשרו אלינו, אבל אי אפשר לסמוך רק על זה…).

ברשתות חברתיות לעומת זאת הקשר עם גולשים אחרים הוא בדרך כלל מידי ואנחנו יכולים לראות בדיוק מתי מישהו ענה לנו תוך כדי המשך הגלישה. ואם אנחנו מדברים על סגירת עסקאות ותפיסת תשומת הלב של הלקוח בלי לתת למתחרים "לתפוס" אותו קודם, לרשתות חברתיות יש יתרון מובהק.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אז מאיפה להתחיל ברשתות החברתיות?

כאשר מדברים על שיווק עסקים קטנים ברשתות חברתיות (ובכלל), השאלה מאיפה להתחיל היא שאלה כפולה: לא רק איזו רשת חברתית תאפשר לכם כעסקים קטנים לקבל כמו שיותר חשיפה, אלא גם מהי הדרך הטובה ביותר לפעול בתוך הרשתות עצמן.

הרשתות בעלות חתך הגולשים הרחב ביותר הן פייסבוק ואינסטגרם, כאשר פייסבוק מתאימה יותר לעסקים שמוכרים שירותים מורכבים ובעלי מקצועות חופשים. אינסטגרם מתאימה יותר לעסקים שמוכרים מזון, ומוצרים.

לדוגמה, אם יש לכם עסק לאיפור או מכירת מוצרי טיפוח טבעיים, כנראה שאינסטגרם תהיה בעדיפות הראשונה.

עוד רשת חברתית שעשויה להיות יעילה היא כמובן TikTok. טיק-טוק פונה לצעירים וניתן לעשות בה שימוש בסרטונים קצרים. אך למעשה לא רק עסקים שפונים לצעירים באופן בלעדי או כמעט בלעדי יכולים להשתמש בה, במיוחד כאשר היא "מתפשטת" לקראת חתכי גיל מבוגרים יותר.

היום רואים אפילו רופאים שנותנים עצות לאורח חיים בריא או אפילו מזהירים מפני "תרופות סבתא" או טיפולים מסוכנים (ולא חסרים כל מיני כאלו בטיק-טוק עצמה).

חשוב לדעת שאם אתם בונים על הזרמת תנועה לאתר שלכם, פייסבוק היא האופציה המועדפת מכיוון שאפשר לשתף בה קישורים ללא מגבלות, זאת לעומת טיק-טוק ואינסטגרם שבהן יש רק קישור אחד שניתן להציב בעמוד הביו.

הרבה פרופילים אומנם משנים אותו על בסיס קבוע ומפנים אליו מהפוסטים שהם מעלים, אבל אין ספק שזה פחות נוח.

יש כמה תחומים שהם קלאסיים לרשתות חברתיות – למשל כל מה קשור לחנות שיווק קוסמטיקה.

עוד רשת חברתית שלא כולם מתייחסים אליה ככזו היא יוטיוב. יו-טיוב אולי נראה כמו אתר קלאסי שבו גולשים מעלים סרטונים, אך היכולת לעצב ערוצים ולצבור עוקבים וכמובן להגיב לכל סרטון הופך אותו לרשת חברתית לכל דבר ועניין.

אם אתם עוסקים בשיווק לעסקים אחרים (B2B), כדאי לכם מאוד שלא להתעלם מלינקדאין. מלבד העובדה שעסקים נוטים להתאסף שם באופן טבעי, היא מקלה מאוד על מציאת לקוחות באמצעות סקירת המעגלים העסקיים שלכם והגדלת יכולות הנטווריקינג שלכם.

מרוב הבחינות היא דומה לפייסבוק, כך שאם אתם פועלים באופן יום יומי בפייסבוק, השימוש בלינקדאין יהיה לכם טבעי.

לבסוף יש כמובן את טוויטר, אבל בשנה האחרונה שמה הטוב של הרשת נפגע והיא בלאו הכי פחות פופולארית בקרב עסקים בארץ.

השיטות הטובות ביותר לשיווק ברשתות השונות

השיטות הטובות ביותר לשיווק ברשתות השונות

למרות שהרשתות החברתיות נעשות דומות יותר ויותר אחת לשנייה, לכל רשת יש עדיין ניואנסים שונים שכדאי להכיר. כדי להישאר ממוקד, בחלק הזה אני אתמקד בפעילות אורגנית.

פייסבוק

אם הייתם שואלים אותי לפני 5-6 שנים איך כדאי להתחיל לפרסם בפייסבוק, סביר להניח שהייתי אומר לכם לפתוח דף עסקי ולפרסם בו פוסטים.

היום לא בטוח שכל העניין הזה שווה את המאמץ, פייסבוק בדרך כלל מעניקה חשיפה מועטה לפוסטים של עסקים מסחריים, כמה אחוזים בודדים בסך הכול.

זה לא אומר שפתיחת דף היא מיותרת לחלוטין, אבל לא הייתי משקיע בה מספר רב של שעות בשבוע.

במקום זאת הייתי משקיע יותר זמן באיתור קבוצות רלוונטיות אליכם, בעיקר קבוצות בעלות גוון עסקי. למשל:

  • קבוצות "שאל בעל מקצוע" או "מחפש בעל מקצוע"
  • קבוצות של תחומי עניין שלמשתתפים בהן יש כוונת רכישה (עיצוב הבית, חובבי טיולים)
  • קבוצות של חיי לילה
  • קבוצות אזוריות

לא משנה באיזו קבוצה אתם מפרסמים, שימו לב לחוקי הקבוצה. יש קבוצות שבהן מותר למשל לפרסם רק בחלק מימי השבוע.

גם אם נראה לכם שיש עסקים שזוכים להעדפה ועוברים על החוקים, עדיף לא להיכנס לפוליטיקה קטנה, זה רק יעשה לכם יותר צרות מול האדמינים (מנהלים).

אם אין יותר מדי קבוצות בתחום שלכם אתם יכולים לנסות ליצור קבוצה ולשייך אותה לעסק.

אינסטגרם

אינסטגרם היא רשת פשוטה יחסית, ואולי דווקא בגלל זאת כדאי להתנסות בכל הפורמטים שיש לה להציע כמו פוסטים רגילים, סטוריס ורילס.

לדוגמה, הסטוריס באינסטגרם אומנם נעלמים מהפיד שלכם, אך אפשר לנעוץ אותם בפרופיל שלכם בחלק העליון כדי שיתפקדו כמעין מצגות. לא סתם הרבה מסעדות עושות באופציה הזו שימוש.

מכיוון שבאינסטגרם פרופיל עסקי אינו מוגבל כמו דף עסקי בפייסבוק, רצוי להתחיל לעקוב אחרי פרופילים שאתם מכירים ומיקרו-משפיענים, משפיענים עם כמות לא מאוד גדולה של עוקבים (שיש יותר סיכוי שישמו לב אליכם).

עוד כלי חזק מאוד של אינסטגרם הן ההאשטאגס (#). אם תחפשו בחיפוש הפנימי של אינסטגרם תוכלו למצוא תגיות פופולאריות שכדאי לכם לצרף לפוסטים שלכם.

יחד עם זאת, אל תלכו רק על התגיות הכי פופולאריות כי סביר להניח שהפוסטים שלכם יבלעו בין כל הפוסטים שכבר יש שם.

איך לקדם עסק באינסטגרם בלי להשקיע הון?

יו-טיוב

יו-טיוב הוא עולם שלם בפני עצמו, בניגוד לאינסטגרם או טיק-טוק, בהן סרטונים מאוד קצרים עובדים בצורה הכי טובה, ביו-טיוב סרטונים של 2-3 דקות נוטים לעבוד טוב יותר.

אומנם צריך להשקיע קצת יותר בסרטונים ובדרך כלל גם לערוך אותם בתוכנה חיצונית, אבל היום כל העניין הזה מאוד נגיש, כולל ציוד בייתי.

מלבד זאת חשוב גם להשקיע בערוץ שלכם ולגרום לו להיראות טוב. אומנם לא המון אנשים נכנסים לשם, אבל הוא הייצוג שלכם ברשת.

רוב מה שתצטרכו לעשות זה בסך הכול לסדר אותו ואולי להעלות גם תמונת כותרת יפה (משהו שהיום מאוד קל לעשות עם אתרים כמו קנווה).

לסיום, אל תשכחו לעשות אופטימיזציה לסרטונים.

טיק-טוק

טיק-טוק הייתה ונשארה סוג של חידה גם למי שכבר שוחה באינסטגרם (שהיא רשת יחסית דומה). המטרה של רוב העסקים היא להגיע למסך ה-"פור יו", שהוא פיד אישי שמותאם לכל גולש, אבל לא מורכב בהכרח רק מהפרופילים אחריהם הוא עוקב.

בטיק-טוק יש חשיבות די גדולה לאופי הקריאטיבי של הסרטון, כלומר, שימוש באפקטים, כותרות וגם האש-טאגס.

לכן אפשר בהחלט קצת להתפרע ולשחרר את העניבה. כדאי לדעת שהטקסט שליד כל סרטון הוא יחסית מוגבל ולכן כדאי לנצל אותו באופן חכם בכל מה שקשור למילות מפתח.

לינקדאין

מכיוון שלינקדאין היא רשת עם אוריינטציה עסקית מלכתחילה, שווה להתנסות בכל מה שיש לה להציע, הנה כמה נקודות להתחלה טובה:

  • גם אם יש לכם עסק קטן, התייחסו אליו כחברה והשקיעו בפרופיל שלו מלבד בפרופיל האישי שלכם
  • עשו שימוש במאמרים / בלוג – אופציה ייחודית לינקדאין
  • לינקדאין מאפשרת לכם לשדר בלייב, מעולה לוובינרים
  • בלינקדאין יש קבוצות דיון כמעט לכל נישה ולכן שווה לחפש קבוצות חדשות מדי פעם
  • מלבד זאת תוכלו כמובן ליצור קבוצות משל עצמכם

יש לציין שמהניסיון שלי לינקדאין ועברית לא תמיד הולכים טוב ביחד, רוב הדיונים מתקיימים באנגלית. זה לא אומר שעסקים ישראלים (שלא פועלים בחו"ל) לא יכולים להרוויח מהרשת, אבל כדאי שיהיה לו איזשהו מאפיין טכנולוגי.

עצות כלליות

  1. גם אם אתם לא מוגבלים בסוג הפוסטים, אל תעלו רק פוסטים מכירתיים, רוב הפוסטים שלכם אמורים להעביר ידע ולהיות בעלי ערך לגולש. פרופיל שמנסה רק למכור כל הזמן הוא פרופיל שיפסיקו לעקוב אחריו.
  2. כדי להקל על עצמכם וגם לנסות פורמטים שונים שווה לעשות גאנט מסודר לפי ימים ולנסות כל מיני שילובים, כולל שמירת תאריכים לפוסטים חדשותיים שתמיד תופסים את העין.
  3. אם אתם מעוניינים להביא תנועה לאתר שלכם על בסיס קבוע מרשתות חברתיות או לזכות בחשיפה קבועה באופן כללי (וזה בסופו של דבר הרעיון…), עליכם לפעול בהתאם ולהיות פעילים על בסיס קבוע. אם זה לא מתאפשר לכם, אבל אתם כן רואים תוצאות בזמנים שבהם אתם פועלים, אולי שווה לשכור מנהל מדיה חברתית.
  4. הימנעו כמה שיותר משכפול פוסטים בזמן קצר. זה לא רק מקטין את החשיפה, אלא מעיד על עצלנות ומתחיל להציק בשלב מסוים…

החסרונות של שיווק ברשתות חברתיות

לרשתות חברתיות יש לא רק יתרונות כמובן, אלא גם חסרונות.

  1. כפי שכתבתי ממש לפני כמה שורות, יש להשקיע זמן בשיווק ברשתות חברתיות. אם לא משקיעים מספיק זמן או סתם משכפלים פוסטים החשיפה תדעך עם הזמן בגלל האופן בו רוב הפידים פועלים.
  2. הפרופילים ברשתות חברתיות הם פחות או יותר בעל עיצוב זהה לכל המשתמשים, למעט התאמה אישית של תמונות או שימוש בפ'יצרים שונים, אפילו הצבעים בדרך כלל זהים.
    מעבר לעובדה שדי קשה לבלוט כך, שימוש בפיצ'ר ספציפי או "ניסוי" יכול להיות בעייתי. לדוגמה, בהתחלה במקום "רילס" ניסו באינסטגרם להבליט את ה-IGTV, מעין ערוץ פרטי של סרטונים לכל משתמש. היום היא די חיסלה את הפורמט וסגרה את האפליקציה הייעודית.
    לכן הפורמט הפחות או יותר קבוע של הפוסטים יכול להגביל את היצירתיות שלכם, בניגוד לאתר אינטרנט שם אפשר להתנסות עם המון סוגי תכנים והמון פורמטים.
  3. בסופו של דבר רוב הרשתות יעבו את הפרסום הממומן על חשבון החשיפה האורגנית מהסיבה הפשוטה שהשרידות שלהן תלויה גם בכסף שהן מכניסות. כבר היום היחס בין פרסום ממומן לפוסטים מקבוצות וחברים בפייסבוק עומד על משהו כמו 3:1.

האם כדאי לעסק קטן לפרסם גם באופן ממומן?

העלות של פרסום ממומן משתנה מרשת לרשת וסוג הפרסום. יחד עם זאת מודל התשלום הנפוץ ביותר היה ונשאר PPC. כלומר, אתם משלמים על מודעה רק כמישהו לוחץ עליה (Pay Per Click).

מלבד חשיפה גבוהה גם למי שלא פעיל באופן אורגני, ברשתות שאי אפשר להוציא מהן קישורים באופן סטנדרטי, המודעות הן פחות או יותר המקום היחיד שמאפשר זאת.

מבחינת עלויות לא תמיד ברור כמה תשלמו. לדוגמה בפייסבוק כתוב שאתם חייבים לשלם לפחות 500 ₪ לחודש, אבל קשה לדעת כמה חשיפה בדיוק תקבלו בסכום הזה.

אתרים בחו"ל ממליצים על תקציב של לפחות 1,000$ דולר, אבל אני מניח שבארץ המספרים הם קטנים יותר.

באופן כללי, הפרסום בתשלום ברשתות חברתיות הוא פחות שקוף מאשר בגוגל דווקא מכיוון שבגוגל ברור לכם על אילו מילות מפתח אתם מפרסמים ומהי העלות הממוצעת לכל מילה.

מנגד, היתרון של פרסום במדיה חברתית עבור עסקים קטנים הוא בעיקר עבור קהל נישתי. לדוגמה, קל יחסית להתמקד ("לטרגט") במי שגם אוהב סדנאות בישול וגם גר ברדיוס של 15 ק"מ מהסדנה שלכם. בגוגל הרבה יותר קשה לעשות את זה.

אני אומנם לא מומחה ל-PPC, אבל לפי החתך של העסקים הקטנים שעולים לי בפיד, אני מניח שהפרסום במקרים האלו לא ימוטט לכם את תקציב השיווק.

העובדה שלא חייבים מילות מפתח הופכת את הפרסום לפשוט יותר מבחינה טכנית, אך אם אתם בזירה תחרותית כדאי לדעת שיש הגדרות מתקדמות שכן יכולות להשפיע על ההצלחה של הקמפיין. למרות כל ההסברים שמוצגים על המסך, לא תמיד קל בדיוק להבין מה הן עושות.

במקרה הזה ייתכן ותצטרכו מנהל קמפיינים, מה שכמובן יעלה את המחיר.

כיצד אפשר לשלב בין קידום בגוגל ובין פעילות ברשתות חברתיות?

השאלה אם פעילות ברשתות חברתיות משפיעה באופן ישיר על קידום בגוגל היא שאלה שאנשים התחילו לשאול מהרגע שבו פייסבוק הפכה לפופולארית, אבל עד היום אין לה תשובה חד משמעית (גוגל אגב מכחישים זאת).
גוגל כמנוע חיפוש אומנם מציג ציוצים מטוויטר, אבל גם זה בשאילתות מאוד ספציפיות.

היוצאי דופן הם הפרופילים מרשתות חברתיות שמתאנדקסים בגוגל וחלקם נוטים להתמקם במקומות גבוהים (בשל הסמכותיות של הדומיינים של הרשתות עצמן), מה שיכול להיות יעיל במיוחד במקרים של ניהול מוניטין.

מעבר לעניין הזה, אחד היתרונות של פעילות ברשתות חברתיות הוא חשיפה גם לבלוגרים ומנהלי אתרים שירצו לקשר לפרופיל שלכם או אפילו לדף מהאתר ששיתפתם.

זה מאוד נחמד באופן תיאורטי, אבל במציאות זה לא עובד עבור כולם. הסיבה היא שהרבה יוצרי תוכן עוברים היום ליו-טיוב או פודקאסטים מהם קשה יותר להוציא קישורים.

יש כמובן גם סיכוי שגוגל יאנדקס קישורי Nofollow מפוסטים ציבורים, אבל גם זה לא בדיוק יקפיץ אתכם לראש התוצאות.

מה עם קישורים מתוך האתר לרשתות חברתיות?

פעם היה מאוד נפוץ לשים תיבות אוהדים של פייסבוק באתר כדי להגדיל את מספר האוהדים שיגיעו לדף שלכם. אז זה עבד לא רע מכיוון שגם החשיפה הייתה גדולה יחסית.

היום פחות רואים את זה, לא רק בגלל שהחשיפה ירדה, אלא גם בגלל שזה תכל'ס די מכוער ותמיד נתקע בכל מיני פינות.

זה לא אומר שלא שווה לשים קישורים לרשתות חברתיות באתר או כפתורי שיתוף, אבל רצוי לעשות את זה באופן שלא יפגע בעיצוב או בחוויית השימוש.

רימרקטינג

טכניקה אחת שכן יכולה לעבוד יחסית טוב היא שילוב בין קידום אורגני לבין רימרקטינג (שיווק מחדש) ממומן ברשתות חברתיות.

כלומר, גולש נכנס לאתר שלכם, הפיקסל של הרשת בה אתם מפרסמים "צובע" אותו ולאחר מכן הוא רואה מודעות מתואמות. זה עובד מצוין בעיקר בפייסבוק ובוודאי יצא לכם כבר להתנסות בזה מהצד של הגולש.

אחוזי הלחיצות על מודעות רימרקטינג הם גבוהים יותר והן לא בהכרח עולות יותר (לעיתים בדיוק ההפך כי קהל היעד שלכם קטן יותר).

יחד עם זאת רימרקטינג דורש מכם לעבוד גם בערוץ הממומן וגם בערוץ האורגני, דבר שעשוי להיות מאתגר מבחינת התקציב.

מהו רימרקטינג ואיך זה עובד?

לסיכום – רשתות חברתיות לעסקים קטנים

פעילות ברשתות חברתיות (סושיאל) יכולה להיות יעילה מאוד עבור עסקים קטנים שמעוניינים להגביר את החשיפה שלהם ולגייס לקוחות חדשים בלי להשקיע תקציבי עתק.

יחד עם זאת, הפעילות הזו לא מסתכמת בהדבקה של כמה פוסטים בחודש לדף העסקי שלכם או העלאת פוסטים לכל קבוצה שנראית קצת רלוונטית.

כלומר, גם כדי להתקדם ברשתות החברתיות צריך לעבוד קשה, להבין איזו רשת תביא לכם את קהל היעד הכי רלוונטי ואיך ליצור את התוכן שמנצל את היתרונות הייחודים לה.

מלבד זאת ממש לא הייתי מוותר על קידום אתרים ובניית אתרי אינטרנט מכיוון ששני אלו מאפשרים לכם את הגמישות הגדולה ביותר ועצמאות כמעט מוחלטת בכל מה שקשור לייצוג שלכם ברשת וקבלת לידים.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו