דומיין משנה וספריות משנה (Subdomain וSubdirectory – בהתאמה) הן שתי שיטות טכניות עבור מי שרוצה ליצור בתוך האתר שלו חלקים שונים, לדוגמה:
- בלוג שיתווסף לאתר הראשי
- פורומים
- סניפים
- עמודי נחיתה לפרסום ממומן
- אתר בשפה שונה או כזה שמיועד לארץ אחרת
למרות שניתן ליצור גם סאב דומיין וגם סאב תיקייה בשרת עצמו, יש גם אפשרות שלישית שבה יוצרים תיקייה וירטואלית באמצעות שינוי מבנה ה-URL.
המשמעות היא שהגולש אמנם רואה בכתובת שקיימת סאב תיקייה, אך בפועל מדובר רק בשכתוב שנשלח אל הדפדפן – לא ניתן לעשות זאת עם סאב דומיין.
ככה נראה סאב דומיין לדוגמא:
sub.danielzrihen.co.il
וככה נראית סאב תיקייה:
danielzrihen.co.il/sub
האם יש הבדל אמיתי בין שתי האפשרויות?
קודם כל, כדאי לדעת שלמרות שהקונספט של סאב תיקייה הוא פשוט יחסית, בפועל לא תמיד מספיק ליצור סאב תיקיה על השרת בתוך מנהל הקבצים או חשבון ה-FTP כדי להשתמש בה.
הסיבה לכך היא שאתרים מסוימים כיום מתארחים על גבי מספר שרתים מרוחקים במקביל, ולכן לעיתים צריך לערב גם שירות פרוקסי.
מנגד, סאב דומיין לא קשור לאופן בו האתר מאוחסן ומהרגע שיוצרים תת דומיין באמצעות תוכנת הניהול של חברת האחסון, לא צריך יותר לדאוג בעצם לשום דבר.
אבל אם נחזור לנושא העיקרי שלנו, SEO, התשובה הרשמית של גוגל היא פחות או יותר מה שכתבתי למעלה, כאשר לגוגל לא באמת משנה איך האתר בנוי, כל עוד היא יכולה לסרוק אותו.
היום אפילו לא צריך לאמת את כל הדומיינים המשניים תחת ה-Search Console ומספיק לאמת רק את הדומיין הראשי ברמת האחסון (DNS).
עם זאת, כאשר מדובר בקישורים, הדברים לא כל כך פשוטים: בעוד גוגל מתייחס אל כל סאב דומיין כאישיות בפני עצמה, הספרייה קשורה לדומיין הראשי ולכן ההנחה היא שפקטורים שקשורים לדומיין הראשי כמו למשל סמכותיות ישפיעו גם על מה שיש בתוך כל אחד מספריות המשנה.
הקשר הזה מתחזק אם עושים שימוש נכון בקישורים פנימיים.
ניקח לדוגמה אתר של קופת חולים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
קופת החולים מציעה כמה מסגרות של טיפולים: טיפולים קונבנציונליים, טיפולי שיניים ואולי גם רפואה משלימה ומאגרי ידע או בלוג שהיא מפרסמת ברשימות תפוצה.
כל אחד מאלו אמנם יושב על תיקייה נפרדת, אבל עדיין יש היגיון רב בקישורים פנימיים בצורה הקלאסית שלהם, כך שעבודה בצורה הזו היא הרבה יותר הגיונית.
היתרונות של סאב דומיינים
למרות שלכאורה נראה שסאב תיקיות הן הפתרון הטוב יותר (אם השרת מאפשר להשתמש בהן בקלות), מדוע יש מקדמי אתרים שעדיין מעדיפים להשתמש בסאב דומיינים?
התשובה היא שהרבה יותר מסודר לעבוד איתם ואפשר לקדם כל סאב דומיין כאתר בפני עצמו בלי לדאוג שקמפיין בניית קישורים אחד יתנגש עם השני.
זה למשל מה שעושות לא מעט חברות גדולות בעולם כגון דיסני.
לכן זהו הפתרון היותר טוב אם יש הבדל גדול למדי במילות המפתח שרוצים לקדם בתוך כל סאב דומיין, אך עדיין רוצים למתג את האתר תחת מטריה אחת.
סאב דומיינים מתאימים גם אם רוצים ליצור הפרדה גאוגרפית או בין שפה לשפה ולחלק עבודה בין צוותים שונים.
היתרונות של סאב-תיקייה / תיקיית משנה
מרבית אנשי ה-SEO שאני מכיר מאמינים כי לתיקיית משנה יש יתרות קידומי, שכן – כאמור היא יושבת על הדומיין הראשי.
זאת, לעומת סאב דומיין שהוא נחשב כאתר נפרד ולא "יורש" את הכח של הדומיין הראשי – או לפחות במידה מופחתת משמעותית.
כמו כמעט כל דבר שקשור לקידום אתרים ברשת – קשה לנו לדעת את האמת האבסולוטית, אבל ההנחות האלה מבוססות על נסיון של מאות אנשי SEO שונים – וכנראה שהם די נכונות.
יחד עם זאת – SEO זה לא השיקול היחיד בעולם.
הרבה מותגים גדולים בוחרים להשתמש בתיקיות משנה על מנת להפריד שפות, לדוגמא – למידע נוסף על קידום אתרים מרובי שפות.
בשורה התחתונה – זה תלוי מקרה ויש כאן הרבה שיקולים מעבר ל-SEO כמו לשמור לשמור על אחידות מבנה האתר, במיוחד באתרים גדולים וגלובליים שהם לרוב מרובי שפות / פונים לאזורים שונים וכו'.
מבחינת שיקולי קידום אני ברוב המקרים אמליץ להשתמש בסאב תיקייה על מנת לטשטש כמה שיותר את ההפרדה בין הדומיין הראשי והתיקיות של האתר ולשמור על כח SEO אחיד עד כמה שאפשר.
הפן השיווקי
להחלטה על Subdomain לעומת Subdirectory יש גם פן שיווקי: הסאב דומיין בולט יותר בתוך קישורים מרשתות חברתיות או אפילו אתרים רגילים וגם קל יותר לזכור אותו, כך שהוא אידיאלי לשלטי חוצות או פרסומות בטלוויזיה ובעיתונים.
לסיכומו של דבר, אם אין לכם סיבה ממש טובה לחלק את האתר שלכם בצורה נוקשה, סביר להניח שתת ספריות יהיה הפתרון הכי נוח בשבילכם, אך חשוב שתבדקו מראש כיצד להגדיר אותן עם חברת האחסון.
מצד שני, אם אתם צריכים ליצור כמה אתרים נפרדים ואין לכם רצון להשתמש במספר גדול של דומיינים ראשיים, כנראה ששימוש בתת דומיינים יהיה עדיף.