במשך שנים מקדמי אתרים מדברים על הקשר שקיים בין שמות המתחם של אתרים (דומיינים) ובין קידום אתרים בגוגל (SEO).
כידוע, גוגל מבצעת מאות שינויים בשנה באלגוריתם שלה, וכך במשך הזמן הסתבר שחלק גדול ממה שנחשב לקונצנזוס כבר לא רלוונטי.
למרות זאת, חלק מהטענות הישנות ממשיכות להסתובב ברשת וחלקן הפכו למיתוסים בקרב הציבור הרחב ואף מקדמי אתרים שאינם מעורים בשינויים האחרונים בגוגל.
הנה 7 המיתוסים הנפוצים ביותר ומה אומר עליהם הקונצנזוס העדכני
1. ישנו קשר בין גיל הדומיין למיקומים שלו בתוצאות
במשך שנים גיל הדומיין (הזמן שעבר מהפעם שנרשם לראשונה) אכן נחשב (נחשב = לא בהכרח אומר שזה נכון) למדד שיש לו משמעות מסוימת מתוך מחשבה שגוגל יעריך יותר אתרים בעלי וותק ברמת הדומיין.
כיום הפקטור הזה כבר קריטי פחות כאשר מעריכים אתרים וגם התשובה הרשמית של גוגל היא שאין קשר בין גילו של הדומיין לבין דירוגו במנוע החיפוש שלה.
עם זאת, לאתרים וותיקים יותר אכן עשויים להיות יתרונות אחרים כגון מספר גדול של קישורים נכנסים שישפיעו על הדירוגים שלהם לטובה.
לסיכום: קיים קשר רופף למדי אם בכלל, אך לאתרים וותיקים ישנם יתרונות אחרים.
2. ככל שהדומיין נרשם ליותר שנים, כך האלגוריתם של גוגל מעריך אותו יותר
כפי שראינו כבר, אין בהכרח קשר בין גיל הדומיין לבין הדירוגים שלו בגוגל.
לעומת זאת, רישום דומיין לכמה שנים בהחלט יכול למנוע מצב של מחטף דומיינים, במיוחד אם אתם עוסקים בקידום של אתרים רבים במקביל ואחראיים לכל הצד הטכני.
מחטף דומיינים עשוי להוריד לטמיון קידום איכותי מכיוון שכל הקישורים מפנים לדומיין הישן.
לסיכום: אין קשר, אך יש לרישום לתקופה ארוכה יתרונות אחרים.
3. גוגל מעדיף דומיינים ישראלים עבור אתרים בגוגל ישראל
כאשר מדובר על דומיינים בעלי סיומת מקומית כגון .co.il גוגל אכן משתמש בסיומת זו כדי למקד את האתר בגולשים מישראל.
אין הדבר אומר בהכרח שהאתר יתחיל לעלות באופן פלאי בתוצאות, אך הוא עשוי להופיע לפני אתרים הכתובים בשפה אחרת או פונים לגולשים ממדינות אחרות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
(כיום גוגל מבצע תרגום אוטומטי של שאילתה בעברית וכך יכול להציג אתרים בכל מיני שפות).
מלבד זאת, דומיין ישראלי מקל על ניהול של כמה אתרים בשפות שונות במקביל מכיוון שאין צורך להשתמש בחלוקות מורכבות יותר כגון כזן באמצעות סאב דומיינים (לדוגמה, he.wikipedia.com).
דומיין ישראלי שמחובר לחברת אחסון ישראלית יהיה נגיש יותר מבחינת מהירות עבור הקהל הישראלי, ולמהירות בה האתר עולה עבור קהל היעד העיקרי שלו יש בהחלט השפעה על המיקום בתוצאות הן באינטרנט נייד והן באינטרנט נייח (במחשב האישי).
לסיכום: ישנה עדיפות מסוימת לדומיינים ישראלים ומספר יתרונות עקיפים שמקלים על הקידום.
4. יש יתרון ברכישת דומיין עם אותיות בעברית לצורך קידום בגוגל ישראל
͏בעיקרו של דבר, דומיינים שיש בהם רצפים של מילות מפתח הקשורות לאתר נותנים ייתרון מסוים בתוצאות החיפוש, אך לא ניתן לקדם אתרים על בסיס זה בלבד למיקומים גבוהים מאוד בזירות תחרותיות (כאשר יש הרבה מתחרים על אותן מילות מפתח).
מלבד זאת, מרבית הדומיינים באותיות עברית הן דווקא בסיומות בינלאומיות, ולכן, אם נביא בחשבון גם את הסעיף הקודם, יש כאן גם חיסרון מסוים.
מלבד זאת, בכל אתר אפשר לרשום שמות עמודים בעברית, וכך הכתובת המלאה של כל עמוד היא ערבוב של אותיות לועזיות ועבריות, למרות שאני אישית נגד זה (מטעמים אסתטיים בעיקר) וכתבתי כבר את דעתי בנושא בהרחבה.
לסיכום: לדעתי האישית, דומיינים בעברית הם מכוערים, משדרים חוסר מקצועיות והתרומה שלהם ל-SEO שולית עד לא קיימת.
5. דומיין יד שנייה עדיף מדומיין יד ראשונה מכיוון שכבר קידמו אותו בעבר
טענה נוספת שנשמעת בקשר ליתרונות של דומיינים יד שנייה מעבר לגיל שלהם (אשר כבר ראינו שאין לו משמעות גדולה) היא שהם כבר עברו SEO בעבר ולכן הם עדיפים על דומיינים שלא נרשמו מעולם.
כדי לתת תשובה לטענה הזו יש לענות על שתי שאלות נוספות:
א. מהי איכות הקישורים והאתרים מהם הם יוצאים?
ב. לאן בדיוק הם מפנים והאם הדומיין נמכר יחד עם אתר שיש בו תוכן קיים או ללא אתר שכזה?
כאשר דומיין נמכר עם אתר ויש לו כבר קישורים איכותיים, הרי שיש בכך יתרון גדול ולכן יש לשקול זאת בחיוב לפני שמחליטים להעביר את האתר לדומיין אחר.
מנגד, אם הדומיין מתחבר אל אתר חדש, חשוב שתכני האתר יהיו כמה שיותר דומים לתכנים של האתר המקורי.
אם אפשר לשמור על המבנה של שמות העמודים, הדבר מומלץ עוד יותר.
אם אי אפשר לעשות זאת, יש לבצע הפניה קבועה (מסוג 301) לעמוד בעל התוכן הדומה ביותר ולא להפנות את כל העמודים הישנים לדף הבית.
לסיכום: לעיתים משתלם לקנות דומיין יד שנייה אם קידמו אותו בעבר בצורה איכותית, אך עדיף להתייעץ לפני כן עם מקדם אתרים.
6. הדומיינים "החדשים" טובים יותר לקידום של אתרים בערים שהם קשורים אליהן.
הסבר: כיום מוצעות סיומות רבות וחדשות של דומיינים המכונות לעיתים גם “new gTLDs”.
בין היתר, אפשר למצוא סיומות שנראות מקומיות כגון .africa ואפילו .boston או .miami.
לכאורה, גוגל יכול להסיק שדומיינים אלו מתייחסים אל קהל יעד באזורים אלו ולתת להם עדיפות כמו לדומיינים מקומיים.
בפועל, מכיוון שאלו הם דומיינים מהרמה הראשונה ומבחינה טכנית הם לא שווי ערך לדומיינים כגון .co.il, הרי שגוגל מתייחס אליהם כמו לכל סוג אחר של דומיין בין לאומי (.com) שאינו מקושר למקום מסוים.
חלק מהם אומנם כוללים גם מילות מפתח (שאינן בהכרח שמות של מקומות), אך כבר ראינו שלמילות מפתח בשם הדומיין אין משמעות גדולה היום.
לסיכום: אין לדומיינים האלו יתרון משמעותי, אם בכלל, וזאת מכיוון שמבחינת גוגל הם זהים לדומינים בין לאומיים כגון .com או .org
7. מעבר של אתר מדומיין אחד לדומיין שני עשוי לפגוע בו מבחינת SEO
כפי שנרמז בסעיף 5, מעבר של אתר לדומיין חדש עשוי לדרוש עבודה רבה כדי שיתבצע בצורה נכונה.
מבחינת גוגל, לדומיין חדש אין בדיוק את אותו הרקורד של הדומיין הישן, אפילו אם אנחנו מעבירים אליו אתר ישן כפי שהוא.
הסיבה לכך היא שחלק גדול מהדירוג של אתרים עדיין מתבסס על הקישורים מאתר אחד לאתר שני ולדומיין החדש אין קישורים שמפנים אליו.
במצב האופטימלי נוכל להפנות את כל הקישורים אל הכתובת החדשה בעזרת שינוי היעד שלהם בקוד של הדף המפנה, אך במציאות ייתכן מצב שחלק גדול מהקישורים הם לא בשליטה שלנו או שאיבדנו קשר עם מי שייצר אותם.
(לדוגמה, במתן קרדיט מאתר אחר).
לפיכך, מרבית המקדמים בוחרים בפתרון של הפניה קבועה שנקראת גם "301 redirect".
זוהי למעשה הפניה שמבוצעת ברמת השרת ומצביעה על כך שהעמוד המקורי (אליו הפנה קישור מסוים) עבר מקום וכעת הוא נמצא במקום אחר (במקרה שלנו על דומיין אחר לחלוטין).
אם התהליך בוצע נכון, הדירוגים של הדומיין לא אמורים להיפגע או להשתנות, מעבר לשינויים הרגילים שגוגל מבצעים מדי יום.
לעומת זאת, הדירוג של הדומיין הישן יתחילו לרדת ולהיעלם בהדרגה. בכל אופן, עדיף לשמור על השליטה גם בדומיין הישן ולהמשיך להחזיק בהפניות. למידע נוסף על שדרוג אתרים.
אני מדבר על כך גם בסרטון הבא:
לסיכום:
החשיבות של דומיינים בהקשר של קידום אתרים הם בעיקר מבחינת הקישורים המפנים אליהם – האיכות והכמות שלהם.
קיראו גם: איך לבחור יועץ קידום אתרים.