איך מודדים הצלחה בקידום אורגני?

מידי פעם מגיעים אלי מתעניינים פוטנציאליים בשירותי הקידום האורגני שאני מספק, ומספרים לי שהם לא היו מרוצים מהמקדם שעבדו איתו קודם.

כשאני שואל מדוע הם לא היו מרוצים, הם אומרים לי שפשוט לא ראו תוצאות.

כשאני מקשה ושואל אילו תוצאות הם ציפו לראות בעקבות תהליך של קידום אתרים, רובם מתחילים לגמגם.

זאת כמובן, לא אשמתם.

איך מודדים הצלחה בקידום אורגני?

תחום הקידום האורגני הוא תחום עמום שבו לא תמיד ברור אילו יעדים ניתן להשיג בפרק זמן נתון.

יתרה מכך, השינויים התכופים שגוגל מבצעת באלגוריתם החיפוש שלה, פעילות המתחרים שמשתנה גם היא ללא הרף, המגמות בשוק שהופכות יותר ויותר דינמיות – כל אלה רק מקשים על מקדמי האתרים להתייצב מול הלקוח ולספק לו הבטחות שיש להן כיסוי.

המחשבה הראשונה שעולה בראש למי שמתעניין בשירות של קידום אורגני הוא לאיזה מקום יגיע האתר שלו בחיפוש של ביטוי מפתח מסוים.

זוהי, כמובן, רק דרך אחת למדוד הצלחה של פרויקט קידום כזה.

אילו דרכים נוספות קיימות? המשיכו לקרוא.

1: שיפור במיקומים של ביטויי מפתח שהוגדרו מראש

דרך אחת להסכים על מדידה משותפת של הצלחת הפרויקט היא להגדיר ביטויי מפתח מסוימים מתוך כלל אלו שמופו, ולראות שיפור ניכר במיקומים שלהם באחוזים או במספרים מוחלטים.

היתרון המרכזי של דרך המדידה הזאת היא הפשטות והקלות של המדידה.

כל כלי לניטור מיקומים יוכל לספק תשובה סבירה ברמה יומית על קצב ההתקדמות של הביטויים השונים.

2: שיפור בממוצע המיקומים של ביטויי מפתח שמופו

דרך נוספת למדוד את איכות תהליך הקידום האורגני היא לזהות את השינוי הממוצע במיקומים של ביטוי מפתח.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

כלומר, ביטויים שנפח החיפוש שלהם גדול יותר ישפיעו על המדידה יותר מאלו עם נפח החיפוש הקטן.

כך העסק יכול לקבל תמונה קצת יותר אגרגטיבית של מצבו בדפי תוצאות החיפוש.

עם זאת, חשוב יהיה לציין כי מדובר בדרך מסורבלת שבה לא תמיד יהיה ברור האם מדובר בהצלחה או כישלון של התהליך.

למשל, הלקוח בוחר במסגרת אסטרטגיית הקידום שלו שלא להתמקד בביטוי המפתח המרכזיים, הוא עלול לחזות במצג שוא כאילו תהליך הקידום הולך אחורה כשלמעשה הוא דווקא משיג את היעדים שהוגדרו לו.

3: שיפור בתנועה האורגנית לאתר

בעיניי, אחד המדדים המרכזיים של תהליך SEO, הרבה יותר משיפור של מיקומים – זה גידול הטראפיק האורגני באתר.

בסופו של דבר, תהליך קידום אורגני אמור לסייע לעסק להכניס תנועה אורגנית רבה יותר לאתר.

התנועה הזאת אמנם יכולה להיגזר משיפור במיקומים של ביטויי מפתח מרכזיים ופחות מרכזיים, אבל גם לא מעט משיפור מדדים כמו שיעור ההקלקות (CTR) של גולשים העושים שימוש במנוע החיפוש.

בסופו של יום, אם התנועה האורגנית הגיעה לאתר, האם באמת חשוב האם מקורה במקום 3 או במקום 5 בדף תוצאות החיפוש?

הסתכלות אך ורק על קומץ ביטויים שהוגדר מראש היא הסתכלות שהיא מראש צרה מאד וממש לא נכונה – שכן ה-10 ביטויים האלה שאתם מחפשים את עצמכם בגוגל כל יום, הם אפילו לו מאית מכלל החיפושים שמביאים לכם תנועה לאתר. – דיברתי על זה בהרחבה בהמון הזדמנויות שונות בבלוג.

להרחבה (אני ממש ממליץ) – קיראו את המאמר שלי על קידום זנב ארוך.

גם בסרטון הבא אני מדבר על הנושא ומדגים בעזרת הסרץ' קונסול:

4: שיפור בתנועה האורגנית האיכותית לאתר

זה המקום לציין: תנועה אורגנית לאתר היא לא תמיד ברכה.

אם היא מגיעה מביטויי מפתח כלליים ולא ממוקדים, פעמים רבות היא יכולה להשיג את התוצאה ההפוכה לכוונת המשורר.

הכוונה היא כמובן, לתנועה של לידים קרים ולא איכותיים, שבעיקר מעוניינים לשאול שאלות, אינם יודעים מה בדיוק הם רוצים או צריכים, מבצעים סקר שוק וכו'.

תנועה כזאת תבזבז, קרוב לודאי, משאבים ניכרים של בעל העסק ותניב תוצאות גרועות בשיעורי הרכישה של מוצרים או שירותים.

לכן, במקרה הזה יש דרך נוספת להסתכל על הצלחה של פרויקט קידום אורגני היא שיעור התנועה האיכותית לאתר, זו המתבצעת מתוך ביטויי המפתח האיכותיים והמתאימים לצרכי העסק.

5: עליה בהכנסות מן התנועה האורגנית

ישנם עסקים שכל מה שמעניין אותם הוא לא התנועה האורגנית, לא השיפור במיקומים, לא העמוד הראשון בדף תוצאות החיפוש ואפילו לא המקום הראשון בגוגל – עסקים, שכל מה שחשוב להם זה הגדלת ההכנסות כתוצאה מן התנועה האורגנית, ובתכלס להצליח יותר בעסק.

אחרי הכל, הם מנהלים עסק – בעיקר כדי להכניס כסף ולהגדיל את רווחיות החברה.

זאת הסיבה שלא מעט פרויקטים לקידום אורגני של אתרים בדפי תוצאות החיפוש מתמקדים ביעד אחד: הגדלת ההכנסות מן התנועה האורגנית.

אגב, כמו בכל מנגנון פיננסי – זה מתחלק לא רק לגידול בהכנסות אלא גם צמצום בהוצאות.

מדריך וסרטון בהקשר זה:

וגם, מוזמנים לצפות בסרטון הבא:

6: מדידת הרווחיות מלקוח

למרות שבתהליך קידום אורגני הרבה יותר קשה לעשות זאת, ושיטה זו נהוגה בעיקר בקמפיינים של קידום ממומן, השתת עלויות הקידום האורגני על ההכנסות המגיעות מלקוחות שמקורם בתנועה אורגנית – גם היא דרך למדוד את הצלחת הפרויקט.

בסופו של יום, בית העסק יכול לדעת כמה הוא משקיע בתהליך הקידום האורגני (יש לו מן הסתם תקציב קישורים, תקציב תוכן, תקציב אופטימיזציה, תקציב ייעוץ ועוד).

מדידה זאת יוצאת מתוך נקודה הנחה שתהליך קידום אורגני הוא תהליך מתמשך, ומבקשת להבין האם המשך השקעת התקציבים בסדר הגודל שהושקעו – תחזיר את עצמה.

מה יכול להקשות על מדידת תהליך הקידום האורגני?

ישנם לא מעט תהליכים שעלולים להעיב על תוצאות הקידום האורגני, גם כאשר התהליך עצמו מתבצע בצורה מצויינת.

הנה כמה דוגמאות שתוכלנה להמחיש את הדיוקים הנדרשים במדידה:

עליה במיקומי ביטויים מסוימים וצניחה במיקומים של ביטויים אחרים

במקרה שבו חלה ירידה משמעותית במיקומים של קבוצת ביטויי מפתח, במקביל לעליה במיקומים של ביטויי מפתח אחרים, הרי שמדידה של התנועה האורגנית בלבד, בלי להבין היטב את ביטויי החיפוש שיצרו את התנועה הזאת, עלולה שלא לגלות שייתכן ומסתתרת מתחת למעבה הנתונים בעיה בחלקים שלמים של האתר.

הגדרה לא נכונה של קמפיינים ממונים שעלולה להתפרש כתנועה אורגנית

אם בית העסק פועל גם בערוץ הקידום הממומן במקביל לקידום האורגנית, בעיקר כדי להשיג לידים מידיים, הרי שהגדרות לא נכונות בקפמיין הממומן עלולות לגרום לכך שתנועה ממומנת כזאת תיראה בכלי האנליטיקס כתנועה אורגנית לכל דבר.

לכן, חשוב מאוד שבזמן ניהול קמפיין, תבודד התנועה מן הקמפיין ותפולח בהתאם לצורך של בית העסק.

פרק הזמן למדידה לא ריאלי

אם פרק הזמן שבו מתבצעת המדידה אינו מתקיים למשך נכון או בעיתוי נכון, הדבר עלול להשפיע באופן דרסטי על המדידה.

למשל, אם מדובר באתר חדש, בתחום תחרותי באופן יחסי, הרי שהעליה במיקומים לא תהיה ליניארית.

סביר יהיה להניח שבחודשים הראשונים העליה תהיה מתונה יחסית, לאחר מכן תיראה עליה יותר משמעותית, ובמקביל בית העסק יחווה גם לא מעט ירידות במיקומים, עד להתייצבות.

מועד ההתייצבות הזאת משתנה מנישה לנישה ומאתר לאתר.

אם בוחרים בתקופה זאת לבצע מדידה ומגדירים יעדים לא ריאליים – תהליך הקידום עלול להיות מקוטלג ככישלון – כאשר למעשה ההפך הוא נכון, והיסודות לצורך המשך תהליך הקידום רק הונחו.

לסיכום

ישנן לא מעט דרכים למדוד את הצלחת תהליך הקידום האורגני, והן משתנות בהתאם לסביבה שבה פועל העסק, מידת התחרות בנישה המסויימת שבה העסק פעיל, וגם בהתאם להתחייבות שמוכן מקדם האתרים לקחת על עצמו לטובת הצלחת תהליך הקידום.

מקדם אתרים יכול להציע שיטות נוספות למדידת התהליך, למשל באמצעות הבטחה לקידום 5 מתוך 10 ביטויים שנבחרו לעמוד הראשון.

כך, מצד אחד מגן על עצמו מקדם האתרים מפני הלא נודע בסביבת התחרות של תהליך הקידום, ומצד שני הלקוח יכול לקבל איזושהי הבטחה שבאמצעותה יוכל למדוד את התהליך.  

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו