ClickCease

052-9095200

איך להצליח בעסק: 12 טיפים שיגרמו גם לעסק שלכם להצליח

בישראל יש מאות אלפי עסקים רשומים, אבל המספרים הלא מעודדים מראים שרק כמה עשרות אחוזים מאלו שנפתחים בכל שנה יצליחו לשרוד.

לדוגמה, ב-2017 נפתחו 57 אלף עסקים ונסגרו 43 אלף. קל לחשוב שעסקי הדיגיטל (עליהם אני בדרך כלל מדבר פה) יהיו בעלי אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר, אבל מסתבר שהענף שהכי קל לשרוד בו הוא ענף התעשייה והענף שהכי קשה לשרוד בו הוא ענף המסחר (וזה אולי דווקא מפתיע פחות).

הקמת עסק מצליח

חלק מהסיבות לחוסר ההצלחה של עסקים הן סיבות שנובעות מקשיים ספציפיים המאפיינים את ישראל כמו למשל מוסר תשלומים נמוך (למידע נוסף על גביית כסף מלקוחות) או חוקים רגולטורים שלא ידועים לרוב האנשים עד שהם מחליטים להקים עסק. לעומת זאת, בהרבה מקרים האחריות היא לגמרי של בעל העסק – עקב התנהלות כלכלית לא נכונה, חוסר שיווק, קפיצה מעל הפופיק ועוד המון טעויות כאלו ואחרות.

איך להצליח בעסק – אז איך לגרום לעסק שלך להצליח? להלן כמה טיפים:

1. לדעת למה אתם נכנסים

לכל סקטור ונישה יש את המאפיינים שלהם ולכן כדאי מאוד להיכנס לסקטור שיש לכם אתו היכרות מוקדמת פרקטית, בין שעסקתם בו כתחביב (לדוגמא: עיצוב גרפי) ובין שעבדתם בו כשכיר (לדוגמא: ראיית חשבון במשרד גדול).

להקים עסק רק כי הוא נשמע מגניב זו לא אסטרטגיה טובה מכיוון שיש המון גורמים שאתם לא מודעים אליהם: מהעלויות האמיתיות של ההקמה, הנתח שלוקחת לכם המדינה (מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, שיבדלו לחיים ארוכים…) ועד למידת ההשקעה היום יומית שתדרשו לה.

אין תחום קלאסי יותר דרכו אפשר להדגים זאת מאשר תחום המסעדנות: מדובר בתחום סיזיפי ואחד המסוכנים ביותר שיש, שדורש עבודה מסביב לשעון ועם שולי רווח שהולכים ומצטמקים בשל סיבות שכלל לא קשורות אליכם כמו למשל מיסוי של עבודת עובדים זרים (הנושא אומנם ירד מהכותרות, אבל הוא עדיין רלוונטי).

2. לגייס הון ראשוני עם כמה שפחות סיכונים

הדבר הכי פשוט לעשות כדי לגייס הון ראשוני הוא ללכת אל הבנק ולבקש ללוות כסף (בהנחה שאתם זכאים להלוואה גדולה מספיק), אבל הרבה בעלי עסקים לעתיד שוכחים שבתקופת ההקמה של העסק הם לא רק צריכים להשקיע כסף, אלא גם להמשיך לחיות. מי שמתמזל מזלו יכול להמשיך ולעבוד כשכיר במשרה חלקית, אבל הרבה אנשים מחליטים להקים עסק דווקא בתקופות רגישות כמו לאחר שינויים בתנאי ההעסקה שלהם, כניסה לחופשת לידה פיטורין (מרצון או שלא מרצון) וכו'.

אני אישית בגישה הרבה יותר זהירה ואני התחלתי את העסק שלי כעוסק פטור אי שם בשנת 2009, והייתי רווחי מהיום הראשון – פשוט בגלל שלא הכנסתי את עצמי להרפתקאות מיותרות, לא לקחתי הלוואות שלא לצורך ולא השקעתי באתר שופוני או פרסום מיותר. פשוט הצעתי את שירותיי לכל מיני בעלי עסקים רלוונטיים (עם חלקם אני עובד עד היום), פתחתי את הבלוג שלי ומשם התגלגלתי.

אגב, אם אתם שוקלים להתחיל עסק של קידום אתרים – מוזמנים להציץ במאמר שלי על איך להיות מקדם אתרים עצמאי.

ברור לי שדרך זו לא מתאימה למרבית העסקים – בעיקר כאלה המחייבים מקום פיזי כמו משרד או מחסן, מלאי של סחורה וכו' – אבל בתחומי הדיגיטל זה בהחלט אפשרי.

מלבד ניצול של הטבות שונות לעסק וגיוס מהבנקים או הלוואות בחסות המדינה, יש היום גם הרבה ערוצי מימון שלא קשורים לא לבנקים ולא לחברות האשראי. לדוגמה, הלוואות חברתיות כמו BTB או טריא (אותן הזכרתי במדריך ההשקעות שלי). היתרון הבולט הוא לא בהכרח ריבית יותר אטרקטיבית, אלא בתהליך אישור שהוא לרוב מהיר יותר וכזה שכרוך בפחות התחייבויות.

3. לא להשאיר את הבירוקרטיה לאחר כך

גם פתיחת עסק קטן כרוכה בלא מעט ביורוקרטיה. לדוגמה, פתיחת תיק במס הכנסה ומע"מ (או הצהרת עוסק פטור), שינוי סטטוס אישי בביטוח לאומי, שכירת יועץ מס או רואה חשבון, פתיחת חשבון בנק עסקי (אם אתם עומדים בדרישות) ועוד. אלו הדברים שאתם צריכים לעשות בדרך כלל בעדיפות ראשונה ומכיוון שמדובר בפעולות די נפוצות, הם דורשים לרוב בסך הכול יום או יומיים של סידורים.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

מנגד, אם תגררו אותם לאחר כך, אתם עלולים לא רק "לתקוע" את העסק בשלב מאוחר יותר, אלא גם להסתבך עם החוק. פשוט חבל.

4. לנצל שירותי ליווי לעסק כגון בנית תוכנית עסקית והטבות שונות מכל מקום שאתם יכולים

ייעוץ עסקי לא חייב לעלות הון תועפות.

לדוגמה, אפשר לקבל כמה פגישות במחיר מסובסד דרך הסניפים השונים של מט"י (לכל אחד מהם יש אתר אחר, אז חפשו את זה שהכי קרוב אליכם). שעת ייעוץ תעלה לכם משהו כמו 200 ₪, ותאמינו לי שזה מחיר מגוחך לעומת מחיר לא מסובסד. יש גם תוכניות מפורטות יותר וממוקדות כמו למשל סדרה של מפגשים לבניית תוכנית עסקית, שהיא אולי החלק הכי חשוב אם אתם רוצים להקים עסק מקצועי.

מהניסיון שלי, גם אחרי פגישה אחת או שתיים של ייעוץ ממוקד תוכלו להבין הרבה יותר טוב מה אתם צריכים ויכולים לעשות כדי לגרום לעסק שלכם לצמוח ולהפריד את העיקר מהתפל.

עוד גוף דומה שפועל בפריסה ארצית הוא "מעוף לעסקים", נכון להיום זה הגוף היחיד שפועל תחת החסות של משרד התעשייה והמסחר ומקבל ממנו מימון. זו כנראה הסיבה לכך שמגוון ההטבות שאתם יכולים לקבל כאן הוא הרבה יותר גדול. לדוגמה, בתחום הדיגיטל יש חברות שונות שיציעו לכם שירותי מיתוג או קידום ממומן בהנחה של כמה עשרות אחוזים, כולל פתיחה של חנות וירטואלית.

5. לעקוב אחרי ההוצאות וההכנסות בהקמה ובתפעול השוטף

ראיתם פעם עסק שצץ פתאום משום מקום, נראה כמו מיליון דולר, אבל נעלם אחרי חודשיים? יכול מאוד להיות שהוא פשוט לא הצליח לשלוט בהוצאות שלו וגילה שקשה מאוד להחזיר את ההשקעה במהירות. יש להביא בחשבון שרוב העסקים תמיד יפסידו בהתחלה וייקח להם זמן להגיע לנקודת האיזון, וכך לא צריך להקשות אפילו יותר על המצב על ידי לקיחת סיכונים מיותרים.

מעבר לכך, הוצאות שוטפות קל מאוד לחשוב באמצעות כל מערכת הנהלת חשבונות היום ותוכלו לראות מהם הרווחים האמיתיים שלכם פחות או יותר (אף על פי שלא כל ההוצאות מוכרות ב-100%). בדקו גם אם אתם זכאים להטבות מסוימות כמו למשל הנחה בארנונה ממועצות מקומיות שמעודדות סוג מסוים של עסקים. הרבה פעמיים שווה להתעסק עם הבירוקרטיה הזו כדי לחסוך כסף.

6. לחלק נכון את העבודה בין שותפים

אם אתם נכנסים לשותפות, להתחיל לחפש מישהו שמגיע מהעולם שלכם יכולה להיות החלטה טובה, אבל חשוב מאוד שלא תיקחו על עצמכם תפקידים חופפים מכיוון שכך לא תנצלו את הזמן ואת המשאבים שלכם בצורה מיטבית.

לפיכך, כדאי מאוד שכבר מלכתחילה תהיה חלוקת תפקידים ברורה. מומלץ ביותר שרק אחד מהצדדים יטפל בכל העניינים הלא מקצועיים כמו למשל התנהלות כספית וארגונית מול הגופים השונים.

7. לדעת כיצד לתמחר נכון

יש המון דרכים להגיע לתמחור הנכון של העסק שלכם וממש לא מדובר בתחושת בטן, אבל אחד הדברים העיקריים שצריך לזכור הוא שתמחור זול כדי להיכנס לשוק היא לא בהכרח האסטרטגיה הכי טובה. יש לכך שתי סיבות עיקריות: הראשונה, אתם מודעים לעלויות עקיפות ונסתרות שבסופו של דבר שוחקים את הרווחיות. השנייה: לקוחות שמחפשים מחיר זול הם בדרך כלל הלקוחות הכי בעייתיים מכיוון שהם לא מעריכים את העלות של מוצר טוב והרבה פעמיים גם מפגרים בתשלומים.

8. לשמור אצלכם את העובדים הטובים

בשוק העבודה של היום זה לא טריוויאלי בכלל להחזיק עובדים נאמנים למשך תקופה ארוכה. לכן סופר חשוב להשקיע בעובדים שלכם ולשמור אותם אצלכם כמה שיותר זמן. זה נכון במיוחד לעסקים עתירי ידע שבהם אין תחליף לידע הסמוי שנצבר בעסק ותהליך החפיפה בין עובדים עשוי להיות ארוך ומתיש. מלבד זאת, אם עובד שלכם עובר אל המתחרים, צפו לכאב ראש לא קטן.

אני לא אומר שאתם צריכים להתאבד על כל עובד ולהציע לו להיכנס לשותף 50-50, אבל כן חשבו איך לגרום לו להישאר בדרכים יצירתיות אחרות.

9. להבין מה מציק ללקוחות

עוד דבר חשוב הוא להבין מה מציק ללקוחות. גם אם העסק שלכם מוכר גרביים וגם אם אתם מנהלים פרויקטים של אלפי שקלים, לקוח לא מרוצה שלא יחזור אליכם הוא בעיה. העובדה שהיום כל אחד יכול לדרג עסק בגוגל או בפייסבוק יש יתרונות וחסרונות יכולה להעיף עסק למעלה, אבל גם לקבור אותו.

בכל מקרה, אתם צריכים להבין מה מציק ללקוחות שלכם וכיצד תוכלו לשפר זאת על בסיס קבוע. לדוגמה, יכול להיות שבסך הכול החלפתם את המזכירה, אך שביעות הרצון ירדה פלאים. יש אפשרות שהמזכירה באמת לא ממש טובה בתפקיד שלה, אבל יכול להיות שפשוט לא עשיתם לה חפיפה מספיק טובה עם המזכירה הקודמת…

10. להשקיע בקהילה

אם אנחנו מדברים על עסקים קטנים ברמת השכונה או היישוב, הרי שלשמירת קשר בריא ופורה עם הקהילה המקומית יש חשיבות עצומה, לעיתים אפילו יותר מאשר לקידום מקומי ברשת.

דוגמאות למהלכים מקומיים שאפשר לבצע בקלות ובזול:

  • חלוקת קופוני הטבות או מבצעים ללקוחות חדשים שהגיעו מפה לאוזן.
  • עדכון העיתונות או הפורטל המקומיים במה שחדש ומה שקורה אצלכם בעסק (אין שום כתב שלא ירצה לכתוב על העסק הכי חם שנפתח בפינת הרחוב הראשי).
  • השתתפות בקהילות מקומית של בעלי עסקים, ארגונים ואפילו התנדבות למען מטרה טובה (את מה שאתם לא מקבלים בכסף, תקבלו בדוגמת חיזוק רציני למוניטין שלכם).
  • פרסום השירותים שלכם על גבי שלטי חוצות מקומיים (זול יותר מאשר באיילון…) או אפילו על גבי הרכב.

11.לגייס לקוחות באופן ישיר: אם לא תנסו, איך תצליחו?

בעולם השיווק באינטרנט אנחנו מדברים הרבה פעמיים על לידים חמים לעומת לידים קרים.

בעולם האופליין (לפחות זה האמריקאי) יש חלוקה דומה ל"שיחות חמות" ו"שיחות קרות". בשיחה חמה אנחנו מתקשרים ללקוח שכבר היה לנו אתו קשר בעבר ואילו בשיחה קרה אנחנו מתקשרים לעסק או אדם שלא היה לנו אתו קשר כלל ובדרך כלל גם אין לו מושג מי אנחנו.

נכון שהיום יש המון אפליקציות שמסננות ספאם כמו TrueCaller וצריך בדיוק שתי לחיצות כדי לסמן מישהו כספאמר, אבל אם תבררו את האנשים שאתם פונים אליהם בפינצטה, יש סיכוי לא רע שתוכלו לגייס לקוחות חדשים בלי להתאמץ.

בשלב הזה אתם בטח שואלים את עצמכם (ואותי) למה לא לעשות את זה בהודעת מייל? זו בהחלט אופציה, אבל מייל קל מאוד למחוק (בהנחה שהוא לא עף קודם לספאם) ואילו כדי לנתק שיחת טלפון כשמציעים לכם הצעה כנה ופרקטית צריך קצת יותר תעוזה…

12.להתחיל לקחת את המובייל כערוץ פרסום בצורה רצינית יותר

להצליח עם העסק במובייל זה לא רק לבנות אתר מותאם, אלא גם לחשוב כיצד לפרסם בו בצורה הכי אפקטיבית. לדוגמה, יש קמפיינים שפשוט לא מתאימים למובייל כגון קמפיין לביטוח רכב.

בקמפיין מסוג כזה צריך לרוב להתחיל למלא פרטים כמו שנת ייצור, סוג רכב ומספר, אבל במובייל אין לאף אחד אין כוח להתחיל להתעסק עם טפסים ארוכים במסך של 6-5 אינץ… מצד שני, רשת כמו אינסטגרם, שמתחילה לצבור תאוצה ביותר ויותר סקטורים בעולם העסקי, כמעט לא רלוונטית מחוץ למובייל.

בנוגע לתשלום מהיר: אף על פי שבישראל אפשרויות התשלום המהירות באמצעות המובייל כמו למשל בעזרת ארנקים וירטואליים של אפל או גוגל עדיין לא זמינים, יש מספיק שירותים אחרים שמאפשרים לשלם בתנועת יד אחת כמו למשל PayPal או חיוג למספר טלפון (בחיובים קטנים).

אם אין לכם את האופציות האלו באתר, באמת כדאי שתכניסו אותן גם אם העמלות יחסית גבוהות (עדיף לסגור מכירה פחות רווחית מאשר לא לסגור אותה בכלל…).

והעיקר – שמרו על עצמכם

זה לא סוד שעולמם של העצמאיים הוא הרבה יותר קשה גם מבחינה מנטלית ויש כאלו שאומרים שלנהל עסק עצמאי זה כמעט כמו לנהל שני עסקים יחד: העסק עצמו וכל מה שמסביב.

ובכל זאת, אל תתאבדו על העבודה, הבריאות שלכם לא חשובה פחות מההצלחה של העסק. מצאו את הזמן לנהל חיי משפחה תקינים, להפעיל את הגוף שלכם וגם לפתח תחביבים, אפילו זה אומר שתצטרכו לקום חצי שעה מוקדם יותר בבוקר.

בהצלחה!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Share on Facebook