תוכן רזה היה בעצם אחד הסוגיות הראשונות בתחום של קידום אתרים שגוגל התמודדה אתה באמצעות אלגוריתם פנדה המפורסם עד בשנת 2011.
העדכון הנודע טלטל את כול תעשיית הקידום ופתח את המלחמה של גוגל בתוכן לא איכותי.
העדכון נועד לעשות חיים קשים לכל שיטות ה"כובע השחור" למיניהן, אבל האמת היא שישנן לא מעט סיבות טכניות נפוצות שאתם עשויים למצוא גם באתר שלכם תוכן רזה שפוגע בקידום האורגני שלכם.
מה זה תוכן רזה / דליל?
תוכן רזה (באנגלית Thin Content) לפי ההגדרה של גוגל זה "תוכן שלא נותן לגולשים ערך או מענה לכוונת החיפוש שלהם".
זה פחות או יותר הנוסח שתמצאו במקרה שקיבלתם התרעה שכזו מהסרץ' קונסול / Google Search Console.
אני מדבר על זה עוד בסרטון הבא:
איך מזהים תוכן רזה?
ישנם כמה סוגים נפוצים של תוכן רזה שנגדם גוגל במיוחד מזהירה:
- תוכן שנוצר באופן אוטומטי – הכוונה היא לתוכן ברמה נמוכה שמיוצר על ידי עדכונים אוטומטיים או על ידי אפליקציות תרגום ללא עריכה אנושית.
אכן ישנם כיום יותר דוגמאות לתוכן איכותי שמיוצר על ידי טכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית. לרוב זה לא נחשב לתוכן רזה, אבל גם תוכן כזה שווה לערוך לפני שמעלים לאתר. - תוכן אפיליאט (Affiliate) רזה – ישנם כמובן אתרי אפיליאט (שיווק שותפים) שמציעים תוכן עשיר ואיכותי ללקוחותיהם כמו המלצות של מומחים או ביקורות מקיפות ומעמיקות למוצרים. אבל תוכן אפיליאט שפשוט מועתק מאתר המכירה המקורי ולא מציע ללקוחות שום ערך מוסף בהחלט נחשב לתוכן רזה ופוגע בדרוג.
- תוכן מועתק או משוכפל – אם אתם מכניסים לאתר שלכם באופן שיטתי תוכן ממקורות חיצוניים, אתם עלולים לפגוע בדרוג שלכם בגוגל. זה כבר לא מספיק לקחת תוכן חיצוני ולהוסיף לו תוספות קטנות או לעשות לו שינויים קוסמטיים. גם גוגל וגם הגולשים רוצים תוכן מקורי שנותן ערך ממשי. למידע נוסף על תוכן משוכפל.
- עמודי שער (doorway pages) – לפני שהאלגוריתם של גוגל השתכלל, עמודי שער מרובים בעצם נועדו להציף את תוצאות החיפוש בתוצאות שכולן מובילות לחלקים שונים של אותו אתר. העניין הוא שכמעט אין הבדל בין עמודי השער השונים והם נחשבים לתוכן רזה שפוגע בדרוג.
- תוכן רזה בדפי מוצר – זה בצעם אחד התרחישים הכי נפוצים לתוכן רזה, במיוחד אם אתם מוכרים מספר מוצרים שדומים זה לזה. באופן טבעי, קשה לומר אותו דבר באלף דרכים שונות. במקרים כאלה עדיף לייצר פעם אחת תוכן עשיר ואיכותי עבור כל קבוצת מוצרים. יש דרכים לסמן תוכן מועתק כך שיפגע פחות בדרוג שלכם. אסביר על כך בהמשך.
אני מרחיב עוד על תוכן משוכפל בוידאו הבא:
ועל עמודי סף (Doorway Pages) כאן:
איך תוכן רזה פוגע בקידום?
הפגיעה הכי ברורה וישירה שנוצרת על ידי תוכן רזה היא בעצם פגיעה בדרוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש, או למצב שפשוט יהיה לכם הרבה יותר קשר לקדם את האתר, לעומת מתחרים שכן השקיעו רבות בתוכן שלהם.
תחשבו על זה רגע, אם האלגוריתם של מנוע החיפוש מסוגל לזהות שהתוכן שאתם מציעים הוא תוכן רזה שלא מעניק מספיק ערך, מן הסתם גם הגולשים שמגיעים לאתר מרגישים בכך.
מעבר לעמידה בסטנדרטים של גוגל ברמה הטכנית, אתם רוצים להציע למבקרים באתר שלכם חווית משתמש ותוכן איכותיים. זה בעצם מה שישאיר אותם מעוניינים, יחזיר אותם אליכם בחיפוש הבא וימשוך מבקרים נוספים.
זה הכול עניין של מתן ערך לגולשים – זוהי מטרתה של גוגל כמנוע חיפוש, לתת מענה לשאלות החיפוש של הגולשים. זה בעצם מה שקובע את איכות התוכן באתר
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
כך גוגל מסבירים בדפי התמיכה של הסרץ' קונסול:
"…ישנם בעלי אתרים שמנסים לשפר את דרוג האתר שלהם ולמשוך מבקרים על ידי יצירת עמודים שיש בהם מילים רבות אך מעט תוכן ממשי. גוגל תפעל נגד אתרים שמנסים להעלות את הדרוג שלהם באמצעות הצגה של תכנים מועתקים או שבלוניים שלא מציעים ערך אמתי למשתמשים"
יותר ברור מזה אי אפשר להיות.
מה אפשר לעשות?
- מצאו תוכן מועתק או משוכפל באתר שלכם באמצעות Copyscape – זהו כלי מאד שימושי שיאפשר לכם לגלות אם התוכן באתר שלכם הועתק לאתרים אחרים. כתבתי עליו מאמר שלם נפרד. אתם מוזמנים לקרוא.
- השתמשו בתגיות Canonical – סמנו תוכן שחוזר על עצמו באתר שלכם ושאותו אתם רוצים לשמור באמצעות תגיות canonical. זה יעדכן את גוגל בכך שהתוכן משוכפל בכוונה ויפחית במעט את הפגיעה בדרוג שלכם.
- חסמו עמודים מיותרים לזחילה ואינדוקס באמצעות קובץ txt – זה בעצם יסמן לגוגל לדלג על עמודים מסוימים כשהוא זוחל ומאנדקס את האתר שלכם. גולשים עדיין יוכלו להגיע אליהם דרך האתר עצמו, אבל הם לא יופיעו בתוצאות החיפוש – ולא יפגעו בשאר העמודים באתר.
- העשירו את התוכן באתר שלכם – כתיבה ויצרה של תוכן איכותי זה בהחלט נושא רחב ועשיר בפני עצמו, אבל אי אפשר להדגיש יתר על המידה את החשיבות שלו לקידום האתר שלכם. לא סתם אומרים "תוכן הוא המלך!"
איך מתקנים תוכן רזה? איך הופכים אותו לעשיר ואיכותי?
שלב חיוני בזיהוי ותיקון של תוכן רזה הוא להבין מה זה בעצם תוכן עשיר ואיכותי.
אספתי כמה קווי מנחה שיתנו לכם כיוון לגבי מה זה תוכן איכותי ועשיר בתחום העיסוק שלכם.
- השתמשו בנתונים מקוריים שנותנים לגולש משמעות
- עודדו אינטראקציה מצד הגולשים
- שלבו בין סוגים שונים של תוכן – טקסט, רשימות, אינפוגרפיקה, תמונות ווידאו – על מנת להמחיש את המסר שאותו אתם מעבירים
- עצבו אתר רספונסיבי ונגיש
- הציעו פתרונות ברורים לבעיות של הגולשים – תוכן שימושי לצרכי הגולשים הוא רכיב חיוני באיכות התוכן
- הוסיפו קישורים להמשך התעניינות והעמקה או תמיכה במידע שסיפקתם
- הציעו תוכן מקיף ומעמיק. בנו סמכות מקצועית בעיני קהל הגולשים שלכם
- הציגו את התוכן שלכם באופן קריא, ברור ומסודר
הדשא של השכן
אחת הדרכים הכי אפקטיביות לקבל אינדיקציה לרמת התוכן שהגולשים שלכם מצפים לה היא לבדוק מה המתחרים שלכם עושים.
בקרו באתרים שמדורגים הכי גבוה עבור מילות החיפוש שעליהם אתם מתחרים. שם תוכלו לקבל רעיונות למה עובד, מה אתם יכולים לשפר אצלכם, ומה עד חסר אצלם שאתם תוכלו להציע כדי לעקוף את התחרות.
שימו לב שבאתרים שמדורגים היטב יש בדרך כלל תוכן איכותי ועשיר. אלו שאין להם, לרוב פשוט מפצים על כך בדברים אחרים כמו קישורים איכותיים או חווית משתמש טובה.
בכל מקרה, אם אתם רוצים לשפר את המיקום שלכם בתוצאות החיפוש ולשמור על ההתקדמות שצברתם, אתם חייבים למקסם את כול הפרמטרים השונים של הקידום.
עד כמה רעיונות ליצירה של תוכן עשיר ושיפור התוכן באתר שלכם:
- עקבו אחר עדכונים וחידושים בתחום העיסוק שלכם. תנו לגולשים שלכם מידע עדכני על נושאים חמים.
- עדכנו תכנים ישנים כך שיהיו רלוונטיים לשינויים ועדכונים בהווה.
- אפיינו את קהל היעד שלכם, זהו את הצרכים שלהם והציעו להם מענה באמצעות תוכן איכותי.
- עקבו אחר מגמות במדיה החברתית. זהו מה מעניין את הקהל היעד שלכם.
- צרו קשר עם קהל היעד שלכם בפלטפורמות השונות. שאלו אותם באופן ישיר מה הם רוצים לראות.
לסיכום,
תוכן רזה הוא גורם חיוני שמשפיע מאד על דרוג האתר שלכם ויכול לפגוע, לא רק מבחינת האלגוריתם של גוגל, אלא חשוב מכך, מבחינת הגולשים. ככל שתציעו להם מענה עשיר, רלוונטי ואיכותי יותר, ככה תזכו ליותר תנועה, המרות ועלייה במיקומכם בתוצאות החיפוש.
תוכן רזה הוא רק אחד מבין פרמטרים רבים שמשפיעים על דרוג האתר שלכם, אבל בזירה התחרותית ברשת שבה כולנו עושים כיום עסקים, אתם חייבים למצות את כל ההיבטים השונים שמשפיעים על הקידום שלכם.
כדאי לכם מאד לעשות "בדק בית" ולצמצם תוכן רזה באתר שלכם כמה שרק אפשר. יש כמה שינויים טכניים שאתם יכולים לעשות, אבל הדבר הכי חשוב זה בעצם לייצר תוכן וחווית גלישה איכותיים.
כמו שגוגל בעצמם אומרים, זה מתחיל נגמר במתן ערך לגולשים. אחרי הכול… תוכן הוא המלך!