אז מהו בעצם קידום אתרי אוניברסיטה?
קידום אתרים לאתרי אוניברסיטה, ובכלל – זהו התהליך שמטרתו לגרום לאתר אוניברסיטה או מכללה אקדמית למקסם את החשיפה שלהם במנועי חיפוש ובדגש על גוגל, שהוא מנוע החיפוש המוביל בעולם ובטח בישראל – בו יש לו שליטה מוחלטת על שוק החיפוש (ככל הנראה מעל 90%).
במילים פשוטות – המטרה של התהליך היא להופיע בגוגל (עוד על להיות ראשון בגוגל) כמה שיותר גבוה על חיפושים של מתעניינים וסטודנטים פוטנציאליים.
כך למשל, אילו מועמד פוטנציאלי ללימודי השכלה גבוהה ברפואה מחפש לעצמו אוניברסיטה לשנת הלימודים הקרובה, בעודו מחפש את צירוף המילים – "פקולטות לרפואה בישראל", או "תואר ראשון בפסיכולוגיה" (למשל…) אתר שיקודם כהלכה יהיה כזה אשר יבטיח שהתוצאות הראשונות שאותו מועמד יקבל, הוא אתר של אוניברסיטה המציעה את שירות זה.
ככל שיותר מונחים פוטנציאליים יופיעו במיקומים גבוהים בגוגל, כך גדל הסיכוי שמחפש בסופו של דבר ישאיר פנייה ("ליד") או ייצור קשר עם אותו גוף אקדמי, מה שיתחיל תהליך בסופו יש סיכוי להרשמה למסלול לימודים כזה או אחר – מסלול אשר שווה לאותם מוסדות אקדמיים לא מעט כסף.
סרטון שלי בנושא של קידום אתרים לאוניברסיטאות ואתרי אקדמיה:
הסיבה לחשיבותו של קידום אתרים היא שהתאמה שכזו מתבטאת בסוף, עבור כל עולם מקצועי כשלעצמו, בהגדלת ההכנסות של אותו בעל עסק כאשר המחפש למעשה מבצע פעולה אקטיבית כדוגמת יצירת קשר עם אותה אוניברסיטה.
בעודו עובר תהליך מגולש באתר לליד, כלומר ללקוח פוטנציאלי שיכולה כעת אותה אוניברסיטה לגשת אליו ולהציע לו להנות משירותיה השונים.
במדריך הנוכחי אני מדבר בעיקר על קידום אורגני (SEO). על מנת לוודא שאנחנו מתקשרים באותה שפה, חשוב לחדד את ההבדלים בין קידום אורגני לבין פרסום בגוגל, הנקרא גם "קידום ממומן":
איך מקדמים אתרי אוניברסיטה ומכללות בגוגל?
על מנת לבצע קידום אתרים בגוגל כהלכה, לאתרי אוניברסיטה ובכלל, יש צורך בכמה דברים:
- תשתית טכנית כמה שיותר טובה
- תוכן איכותי ומדויק, המבוסס על מחקר מילים טוב
- קישורים חיצוניים (= המלצות מאתרים אחרים)
שנרחיב קצת על כל אחד מהדברים האלה? קדימה.
1. תשתית טכנית ראויה
ראשית על האתר להיעזר בתשתית טכנית איכותית שתבטיח כי גוגל תאמין ביכולתו של האתר לספק (טכנית) את הפתרון שאותו מחפש מבקש.
מה זה אומר תשתית טכנית במילים פשוטות? דברים כמו:
- מהירת האתר
- התאמת האתר למכשירים סלולריים (זה בגדר Must כבר לא מעט שנים)
- שהאתר יהיה מאובטח (עם קידומת https)
- שהאתר יספק חווית משתמש כמה שיותר טובה (בהקשר זה כדאי גם לקרוא על Core Web Vitals, נושא שמתקשר גם למהירות האתר)
- ועוד…
2. תוכן מדויק איכותי ושעונה על השאלה
אמרה רווחת בקרב עולם קידום האתרים גורסת כי "התוכן הוא המלך'', בעודה מתכוונת כי לבסוף לא די בהתאמת התשתית הטכנית בלבד למען קידום האתר לראש העמוד הראשון בגוגל, שכן יש גם לשזור באתר תוכן איכותי ושנותן מענה שלם ככל הניתן לצורך שלשמו הלקוח חיפש מלכתחילה את השירות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מה זה תוכן איכותי בהקשר של אתרי אוניברסיטאות או אתרי מכללה?
אם ננסה להיכנס לראש של מועמד פוטנציאלי ללימודי תואר ראשון, תאר שני או תארים מתקדמים יותר, המענה שנרצה לקבל יכול להיות למשל:
- מידע כמה שיותר מורחב על מסלול הלימודים (בין אם זה תואר ראשון, שני, דוקטורט וכו')
- תנאי הקבלה של המסלול
- סילבוס הלימודים
- למה ללמוד דווקא במוסד הלימודים הספציפי
- מיקום פיזי ותנאים שונים (מגורים, חניה וכו')
- מסלולי לימוד דומים (לא מן הנמנע שאני מתעניין בתחום מסוים ותוך כדי דווקא מסלול לימודים אחר יקרוץ לי)
- כל דבר אחר שיכול לעזור ולשכנע אותי לבחור דווקא באותו מוסד אקדמי
כשאני מסתכל על הרשימה הנ"ל – לדעתי כל אתר שיספק לי את כל המידע הזה בצורה נוחה, עניינית ונעימה (גם במובייל, זוכרים?), עשוי להיות מועמד טוב מאד למקום ראשון בגוגל.
תסכימו איתי על זה?
יצירת התוכן באתר צריכה להתחיל ממחקר מילים איכותי
במצב אידיאלי, מחקר מילים הוא שלב שמבוצע עוד לפני יצירת התוכן באתר.
אך לא כך המצב ברוב המקרים, בטח שלא באתרי אוניברסיטאות או מכללות שחלקם וותיקים יותר מהגיל של חלק מהקוראים פה.
עם זאת, מחקר מילות מפתח (Keyword research) הוא לגמר יעיל גם רטרואקטיבית – שכן תפקידו של מקדם אתרים הוא בין היתר לדעת לבצע אופטימיזציה ברמה גבוהה של כל מילות המפתח שהאתר מעוניין לקדם, ולשלב אותן בצורה אינטליגנטית והגיונית בתכנים הקיימים באתר.
כמו כן – מחקר מילים טוב גם עוזר לנו להבין מה עוד אנשים מחפשים ואיזה עוד תכנים כדאי לנו לייצר באתר.
בסרטון הבא אני מסביר על 4 סוגי חיפושים שאנשים עושים בגוגל מדי יום שחובה להכיר (ואיך זה עוזר לנו עם שלב מחקר המילים למעשה):
בנוסף:
✔️ מחקר מילים יעסוק באופן בו קהל היעד מחפש את התשובות שלו (אוכלוסיות שונות ממגזרים שונים יכולות להגדיר את אותו המונח ב- 2 דרכים שונות לחלוטין).
✔️ מה מצב התחרות אל מול גופים דומים לאותו אתר שמציעים שירותים זהים, כדוגמת אוניברסיטאות מתחרות בעלות פקולטות דומות שמדורגות גבוה אצל גוגל.
✔️ בעבור אילו מונחים מומלץ לנסות לייצר דריסת רגל, בעוד אילו מונחים יהוו קרב אבוד או קשה משמעותית לאור אחיזתם החזקה של גורמים מתחרים שכיבוש שלהם יצריך תקציב גדול וזמן רב.
איך עושים מחקר מילות נפתח הלכה למעשה? צפו בסרטון:
אופטימיזציה
אופטימיזציה היא אלמנט נוסף הקשור לתוכן באתר.
הכוונה באופטימיזציה היא טיוב ושיפור מתמיד של התכנים באתר, על מנת למקסם את החשיפה שלהם בגוגל.
בין היתר זה כולל שילוב של מילות מפתח שונות במאמרים, הוספת קישורים פנימיים, שיפור הכותרות והתיאורים של עמודי האתר ועוד.
3. קישורים ושיתופי פעולה עם אתרים אחרים
אבן דרך נוספת שנועדה בעיקר עבור גוגל ומשרתת את מטרתו בעקיפין, היא השגת קישורים רלוונטיים מתוך אתרים חיצוניים, המפנים לאתר, על מנת לעזור לו להתקדם בתוצאות החיפוש.
ההיגיון העומד מאחורי קישורים חיצוניים (Backlinks) הוא בעצם מקביל להמלצות בעולם האמיתי.
ככל שיש יותר אתרים שממליצים (=מקשרים) אליכם, כך תוכלו לקבל יותר נקודות זכות אצל גוגל ולהתקדם ביותר ויותר מונחים, גם התחרותיים ביותר.
מאיפה משיגים קישורים לאתרי אוניברסיטאות או מכללות אקדמיות?
מדובר באתרים שהם לרוב סמכותיים מאד, ומקבלים בכל מקרה קישורים חיצוניים באופן טבעי, מתוקף היותם מוסדות אקדמיים מכובדים (לרוב) ומוכרים (לרוב).
יחד עם זאת, מוסד אקדמי לא יכול להסתמך בלעדית על המוניטין שלו בעולם האמיתי על מנת שישרת את הקידום שלו בגוגל, וצריך גם לבצע קידום אורגני באופן אקטיבי, שכולל בין היתר השגת קישורים חיצוניים המפנים לאתר.
קישורים כאלה יכולים להיות מתוך:
- מוסד אקדמי אחר
- כתבות ממומנות בתשלום
- שיתופי פעולה עם בעלי אתרים / בלוגרים הקשורים לתחום הלימודים, מחקר, אקדמיה או תחום ספציפי שקשור למוסד הלימודים
- דיונים ופורומים מקצועיים
- רשתות חברתיות
- שיתופי פעולה עם מקומונית, אתרי חדשות וכו'
- אתרי תשתית / תמיכה של מקדמי אתרים (כן, זה עדיין עובד..אם עושים זאת כמו שצריך)
- ועוד…
עוד כמה טיפים עבור SEO לאתרי אוניברסיטאות
1. הכנסת אמצעי יצירת קשר – שהיעדרו משנמך את דירוג האתר ומיקומו
גוגל החל בשנים האחרונות להעניק מידע לגולשים אודות המיקום המדויק ודרכי ההתקשרות הקיימות למען יצירת קשר עם אותו בית עסק או במקרה שלנו – מוסד אקדמאי.
מנגד, לא פעם ולא פעמיים ניתן לראות מוסדות או מקומות קיימים אשר לא מחזיקים בכתובת עדכנית ו/או מספר טלפון שמאפשר לגולש שכבר הגיע לפתח דלתם ליצור עימם קשר, כאשר מדובר בהיעדר אינפורמציה שפוגע גם הוא בדירוג האתר.
2. היררכיית תוכן מסורבלת ושמקשה על הגולש למצוא את שחיפש
אלמנט חשוב נוסף שחומק מידם של מוסדות לימוד רבים, הוא האופן בו מונגש ומוצע התוכן באתר, לנוכח ההיררכיה (או יותר נכון – היעדר ההיררכיה) שמתקיימת בו.
רוצה לומר, למרות שבאתרי האוניברסיטאות השונות קיים התוכן הרלוונטי, זה שנותן מענה ופתרון לכל בעיה או שאלה שגולש מסוים עלול להציף.
לעתים רבות מדי מדובר במידע שהגעה אליו כרוכה במסע ארוך ומסורבל ברחבי האתר, בעוד הגולש עובר מדף אחד לאחר, כאשר לעתים רבות סבלנותו פוקעת והוא זונח את החיפוש לאחר ולא מצא את שחיפש כעבור מספר שניות.
עריכת סדר לוגי ונוח עבור המשתמש באתר עצמו, צפויה גם היא לסמן לגוגל כי האתר של אותו מוסד לימודי ייתן מענה לגולש ובאופן שירצה אותו ולא ישיב אותו על עקבותיו בעודו נודד לאתר הבא.
גולש מרוצה אחד מחזק את האינדיקציה של גוגל שכדאי לו להפנות אל האתר את הגולש הבא, בעוד שתוצאה הפוכה גורמת לתוצאה הנגדית לחלוטין.
3. דגש חזק על YMYL + EAT
לא השתגעתי, באמת יש מושגים כאלה בקידום אתרים, והם חשובים במיוחד בקידום של אתרי אונירסיטאות ומכללות.
הסבר על YMYL:
הסבר על E-A-T:
ארוך מדי לא צפיתי?
בקיצור, גוגל בגודל רוצה לצ'פר אתרים שהם מאד סמכותיים ושאפשר לסמוך על התוכן שלהם "על בליינד". בדגש על אתרים בתחום ה-YMYL שזה Your Money Your Life – תחומים שיש להם השפעה מכרעת על החיים שלנו (רפואה, פיננסים וכן, גם אקדמיה).
זה אומר שחשוב לדאוג לדברים כמו:
- איכות התוכן באתר
- תוכן המשויך לגורם מוסמך / מקצועי, במיוחד אם זה מחקר אקדמי – חייב להיות "חתום" על ידי בר סמכא בתחום – למשל חוקר, פרופסור כלשהו וכו'
- דרכי יצירת קשר ברורים
- אבטחה
- כל אלמנט אחר שנותן לאתר הרגשה של בטחון ושיש לו "אבא ואמא"
לסיכום
כפי שניתן להבחין לעיל, בדומה לכלל ענפי הצריכה השונים שהשתנו ללא היכר בעקבות נהירתו של הציבור לחיפוש וצריכה מקוונת, גם על העולם האקדמי לבצע את קפיצת המדרגה המתבקשת הזו, על מנת שיוכלו מוסדות לימוד שמתחרים על מיטב המוחות הקיימים בשוק.
להבטיח כי הרושם הראשוני ובהתאם הביקוש שקיים לשירותיהם יהיה גבוה ומותאם ככל הניתן.
בנוסף לכך, הצורך להבין ולפעול בהתאם לאלגוריתמים השונים שגוגל מפעיל, כמו גם לדרכים המתחדשות והמגוונות בהן הוא מעריך ומודד את האתרים השונים, מצריכים את הגדלת משקלו של קידום האתרים בעבור אותן אוניברסיטאות.
לא צריך להרחיק לכת ולבחון את האופן בו כשלו אתרים ממשלתיים לעשות את אותו הדבר, כאשר כתוצאה מכך כיום ישנם אתרים פרטיים שמסקרים שירותים ממשלתיים ומדורגים בהתאם לפני האתרים שבהם מתקיים השירות עצמו.
הסיבה לכך היא שעולם קידום האתרים כאן כדי להישאר, בעודו ממשיך להתפתח ולהשתכלל בכל רגע שעובר, אפילו בעודכם קוראים שורות אלו, קידמה שמותירה לכל בעל אתר באשר הוא 2 אפשרויות – להסתגל, או להשתרך מאחור.
מדריכים נוספים באתר: