Google Lens / גוגל לנס או "גוגל עדשה" היא שיטת חיפוש ספציפית לתמונות שאפשר לחשוב עליה כ"חיפוש תמונות הפוך".
במקום לחפש מילת מפתח ולמצוא תמונות שרלוונטיות אליה, אנחנו מצלמים או מעלים תמונה שיש לנו כבר במחשב (או בטלפון) וגוגל יוכל לפענח עבורנו מה יש בה.
גוגל לנס – מה גוגל יכול לראות?
✔️ טקסט – גוגל יכול לסרוק טקסט מתמונה ולהעתיק אותו או אפילו לתרגם אותו לשפה נבחרת, לטלפן למספרי טלפון, להוסיף פגישות ליומן ולשמור פרטי עסק מכרטיסי ביקור. מן הסתם עדיף שיהיה מדובר בטקסט קריא מספיק באותיות דפוס.
✔️ בניינים ומקומות מפורסמים – קבלת מידע היסטורי ושעות פתיחה (מצוין למקומות שבהם משתמשים פחות באנגלית)
✔️ ספרים – זיהוי של ספרים וקבלת מידע מלא עליהם
✔️ פיענוח ברקודים
✔️ חפצים ומוצרים – ניתן למצוא חפצים ומוצרים דומים למכירה לאלו שצילמתם או העליתם
✔️ זיהוי של בעלי חיים וצמחים – הכלי המושלם למטייל או מי שחייב לזהות כל חרק שמעופף בבית…
✔️ עזרה בפתרון תרגילים – עזרה בפתרון תרגילים או שאלות בתחומים כמו היסטוריה, כימיה, ביולוגיה, פיזיקה וכו'.
איך מפעילים את גוגל לנס?
Google Lens יכולה להתממשק עם האפליקציות ומנוע החיפוש של גוגל בדרכים שונות. למעשה יכול מאוד להיות שנתקלתם בה ולא ידעתם שמדובר ב-Lens.
- דרך אפליקציית Google Photos
- דרך אפליקציית גוגל או מנוע החיפוש לתמונות באתר גוגל. פשוט לוחצים על אייקון המצלמה.
- דרך אפליקציה ייעודית ל-Lens (נכון להיום זמינה רק לאנדרואיד).
- ישירות מהמצלמה או Google Assistant (לא בכל הטלפונים או המדינות)
מה אנחנו יודעים על האופן בו Lens עובד?
אין ספק שהאלגוריתם שעומד מאחורי גוגל לנס הוא מתוחכם יחסית, אבל זה לא אומר שאי אפשר להוציא ממה שכבר ידוע לנו עליו כמה תובנות מעניינות.
אחרי הכול, כל התמונות שגוגל מאחזר יוצאות מאתרי אינטרנט ולא איזשהו מאגר פנימי של החברה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אתר Backlink ניתח כמה עשרות אלף חיפושים שנעשו עם Lens והדמיון לאופטימיזציה לחיפוש תמונת רגיל עשוי להפתיע אתכם.
אחת הסיבות לכך היא שבאמצעות ה-API של Lens אפשר לראות איך גוגל מתרגם את התמונות שאנחנו מעלים או מצלמים לפריטים שהוא מכיר מגרף הידע ("ישויות" או Entities).
הנה העקרונות החשובים ביותר:
- גוגל נוטה להחזיר תמונות מעמודים עם מילות מפתח רלוונטיות ב-Title – מדובר בערך על 32% מהשאילתות שנבדקו.
- מרבית התמונות שמוחזרות נמצאות ברבע הראשון של העמוד מלמעלה.
- יש עדיפות גבוהה מאוד לאתרים שמותאמים למובייל, אבל לא לתמונות שמוגדרות רספונסיביות (שמותאמות באופן ספציפי לגודל המסך).
- לעומת זאת, נראה שלאתרים מהירים אין יתרון משמעותי. תוצאות רבות חוזרות מאתרים איטיים. ייתכן שגוגל פשוט מעדיף לקחת תמונות באיכות כמה שיותר גבוהה אפילו אם הן שוקלות הרבה, אבל זו רק ספקולציה שלי…
- בערך שלישי מהאתרים כללו את מילות המפתח גם ב-URL ובערך חמישית מהם גם בשם הקובץ. האמת שזה לא מפתיע, סביר להניח שאתרים רבים פשוט השתמשו במילות המפתח שכבר היו ב-Title. כמו כן, זו עוד הוכחה למה כדאי לתת לקבצי התמונות שמות עם משמעות.
- אתרים רבים (15%) שהיו מדורגים על מילות המפתח בחיפוש הכללי היו מדורגים גם על מילות המפתח שהיו מקושרות לתמונה.
- העמוד הממוצע היה באורך של בערך 1,600 מילים ורק ב-11% מהמקרים הייתה תאימות עם תג ה-ALT.
זו נקודה מעניינית 🤔 אנחנו יודעים שטקסט נלווה לתמונה הוא חשוב, אבל כאן מדובר על עמודים ארוכים במיוחד, אולי מכיוון שגוגל צריך לאמת בדיוק מה מופיע בתמונה.
למה Lens הוא יותר משמעותי ל-SEO ממה שאנחנו חושבים?
סקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות הצביעו על כך שחיפוש ויזואלי הוא אחד מהכלים היותר מבוקשים בקרב דור ה-Z ודור ה-Y. וכמו שאנחנו מכירים את גוגל, סביר להניח שעם הזמן היא תמשיך ותדחוף את החיפוש הזה ליותר ויותר מקומות ולהרחיב את היכולות שלו.
לכן, אם אתם מנהלים חנות למכירת מוצרים מקוונים או שאולי אפילו יש לכם אתרים שקשורים לאחת הקטגוריות הספציפיות של Lens (לדוגמה, אתם מתפרנסים מצילומי טבע), רצוי שתתחילו לחשוב איך לבצע אופטימיזציה נוספת.
איך נגדיל את הסיכוי שהתמונות שלנו יופיעו בתוצאות החיפוש של Lens?
הנתונים שהצגתי קודם מספקים לפחות כמה רמזים על מה שכדאי לעשות:
📸 איכות ורזולוציה – העדיפו להעלות תמונות ברזולוציה ואיכות גבוהה ככל הניתן. למרבה הצער עדיין רואים יותר מדי אתרים שמעלים תמונות ברזולוציה נמוכה ולא מגדירים בצורה נכונה את הגרסה הגדולה שלה.
באמצעות כלים לאופטימיזציה של תמונות קל יחסית להפיק תמונות איכותיות גם בנפח קובץ קטן יחסית של 100kb-150kb.
📸 מקוריות התמונות – הפקה של תמונות מקוריות היא חשובה מעין כמוה. אם האלגוריתם של גוגל רואה תמונה זהה בשני אתרים בלי הרבה קונטקסט, הוא כנראה יבחר בתמונה שנמצאת באתר הנחשב היותר.
בדרך כלל זה לא יהיה האתר שלכם, אלא האתר שכולל את הסטוקים המקוריים של התמונות (אפילו אם שילמתם על התמונה כחוק).
📸 חשבו על התמונה כאמצעי ולא בתור המטרה – העובדה שגוגל בוחר בדפים עם הרבה מאוד טקסט אומרת בעיקר שחשוב קודם כל ליצור דף עם תוכן טוב ורק לאחר מכן לחשוב איך לשלב את התמונה באופן הטוב ביותר. במילים אחרות, לקחת תמונה ולנסות לחבר אליה טקסט זה לפעמיים הרבה יותר קשה מלקחת תוכן טוב שכבר יש לכם ולהוסיף לו תמונה רלוונטית.
באותו אופן הקפידו על כל כללי ה-On Page הבסיסיים בעמודים, כולל שילוב של מילת המפתח בתגי המטא ולאורך הטקסט.
📸 לא חייבים להשתמש בחותמת מים – שימוש בחותמת מים יכול להיות אומנם רעיון טוב, אבל לפעמיים הוא פשוט לא מעשי. לדוגמה, אם קראתם את המדריך שלי על Merchant Center, אתם יודעים שאי אפשר להוסיף את החותמת לדפי מוצרים בגלל ההנחיות של גוגל לדפי מוצרים.
אבל יש תחליף, המידע אודות התמונה עצמה מאוחסן בחלק ספציפי בקובץ שנקרא EXIF. הוא כולל בין היתר את התאריך שבו התמונה צולמה בפועל, מי צילם אותה וגם זכויות יוצרים.
זה לא מידע שמופיע בתוכנות רגילות, אבל אפשר לראות אותו דרך תוכנות מתאימות כמו למשל Photoshop או אפילו Gimp (תוכנה בקוד פתוח שניתן להוריד לכל מערכת ההפעלה).
רצוי לכל הפחות להוסיף את שם העסק שלכם לשדה זכויות היוצרים. בדרך כלל עושים את זה בזמן שמירת הקובץ מחדש או דרך תפריט File.
לסיכום
Google Lens הוא אחד המוצרים היותר מעניינים של גוגל למרות שהוא פחות מוכר (לפחות בשמו).
ההתאמה של התמונות שלכם ל-Lens היא לא מורכבת ודורשת בעיקר לבצע אופטימיזציה נכונה בלי לעגל פינות.
אם יש לכם עמודים איכותיים שלא התאמתם אליהן תמונות, זו הזדמנות טובה לעשות את זה ולקבל עוד כניסות רלוונטיות לאתר.