אחד מקודי השגיאה הנפוצים ביותר שאין כמעט מי שלא מכיר אותו הוא כמובן 404, "עמוד לא נמצא".
זהו גם הקוד שבדרך כלל רואים בדו"ח השגיאות של גוגל בתוך ה-Search Console.
לעמוד שלא נמצא אין השפעה על ישירה על הדירוגים של האתר (למעט כמובן, עמודים שהיו קיימים ועכשיו מחזירים קוד 404 – מן הסתם ייעלמו מהתוצאות עם הזמן) אבל הוא עשוי להפריע או לעכב גילוי של עמודים אחרים שהיו מקושרים ממנו ולשבש את האופן בו גוגל רואה את ההיררכיה הפנימית של האתר ולכן להציג עמוד פחות רלוונטי לחיפוש של המשתמש למרות שיש עמודים יותר רלוונטיים לחיפוש הזה באתר.
מהו קוד שגיאה 410
אם קוד שגיאה 404 מתייחס לעמוד שלא נמצא, קוד 410 מתייחס לעמוד ש"נעלם".
על פי ההסבר הרשמי של גוגל, קוד שגיאה 410 מתייחס לעמודים שפעם היו קיימים ועכשיו כבר לא (וגם לא יחזרו). זאת בניגוד לשגיאת 404 רגילה שמתרחשת גם כאשר העמוד לא היה קיים קודם לכן. לדוגמה, אם מישהו מקשר לאתר מאתר חיצוני לכתובת לא נכונה, הרי שייווצר עמוד 404 באופן אוטומטי.
על פי התקנים הרשמיים של ה-W3C, רצוי, אך לא חובה למחוק את כל הקישורים המפנים לעמוד עם סטטוס 410 ונוצרו קודם לכן.
כיצד גוגל מתייחס לשגיאת 410 מול שגיאה 404?
כאשר גוגל סורק עמוד עם קוד שגיאה 404, הוא לרוב ינסה לבקר שוב בעמוד ולבדוק אם הוא עדיין לא קיים. אם העמוד לא חזר לאוויר, גוגל בסופו של דבר יסיר אותו מהאינדקס.
לעומת זאת, קוד שגיאה 410 רומז לגוגל שהעמוד הוסר באופן קבוע.
גם כאן גוגל עשוי לבקר בעמוד פעם נוספת מתוך הנחה שאולי המנהל של האתר עשה טעות, אך לפי ג'ון מולר ומאט קאטס (שבעבר עסק בתפקיד דומה לזה של מולר וניהל את מערכת הקשרים של גוגל עם מנהלי אתרים), תהליך ההסרה של עמודים עם קוד 410 הוא מהיר יותר ובכל מקרה ההסרה עצמה לא מתבצעת לפני שחלפו 24 שעות.
הנה וידאו של מאט כץ מגוגל (לשעבר) מסביר על 410 לעומת 404:
מתי כדאי להשתמש בקוד שגיאה 410 מבחינת SEO?
- הסרת עמודים באופן סופי – קוד שגיאה 410 יכול להיות שימושי מאוד כאשר רוצים להסיר עמוד מהאתר באופן סופי, ולמעשה האמרה ש-"גוגל זוכר הכול" היא לא מדויקת מהסיבה שעמוד שנמחק לחלוטין מהאינדקס גם נמחק מהזיכרון המטמון של גוגל.
לעומת זאת, במקרה ובו עמוד מסוים באתר לא נמצא ואתם מעוניינים להפנות אותו לעמוד אחר באתר או לדומיין חדש, עדיף לבצע הפניה בהקדם על מנת שתשמרו על הכוח של הלינקים שמגיעים אליו, אם יש כאלו. - הסרת עמודי זבל באתר – הסרת עמודי זבל, פעולה עליה כתבתי לא מעט לאחרונה, יכולה לעשות פלאים לדירוגים. אתרים בהם קיימים הרבה עמודי זבל (עמודים דלים/ריקים ובגדול כאלה שאין להם ערך ולא תורמים לגולשים ולדירוגים שלכם) הם הרבה יותר נפוצים ממה שאתם אולי חושבים. בכל אתר, לאחר חפירה קצרה – אפשר למצוא לא מעט כאלה.
בקיצור, אם רוצים לזרז את תהליך ההסרה, ולא לבקש הסרת ידנית של עשרות/מאות עמודים דרך הקונסול, אז הגדרת עמודים אלו בתור קוד 410 יכולה לזרז את התהליך. במידה ועושים זאת, מומלץ להשאיר אותם במפת אתר על מנת לזרז את הסריקה של גוגל עבור אותם עמודים.
איך עושים זאת בפועל? בוורדפרס יש תוספים לזה ובמערכת אחרות – כדאי להתייעץ עם מתכנת.
שימוש בקוד 410 מבחינת שימושיות ואבטחה
גם מבחינת השימושיות של האתר יש יתרון מבחינת קוד שגיאה 410: נניח שגולש רוצה לקנות מוצר מסוים שהחנות הפסיקה למכור, אבל הקישור עדיין מופיע בגוגל.
במקרה הזה, אם היינו מפנים את הגולש לעמוד 404, סביר להניח שהיינו משתמשים בהודעה כללית והגולש היה נתקע במבוי סתום ולא יודע מה לעשות. רוב הסיכויים שהוא היה עושה אחורה פנה, חוזר לתוצאות החיפוש וממשיך לאתר של המתחרה.
לעומת זאת, עמוד 410 יכול ליידע אותו שהמוצר אזל מן המלאי באופן סופי ולהפנות אותו לעמוד אחר באתר או לכלול רשימה של מוצרים פופולאריים.
מקרה אחר בו כדאי להשתמש בקוד 410 הוא לאחר שאתר נפרץ.
במקרה הזה, הפורץ עשוי ליצור עשרות עמודי ספאם שעשויים לגרום למצב לא נעים, (לדוגמה, כשבכותרת האתר רשום "HACKED BY"…). במקרים אחרים גוגל בעצמו עשוי לחסום את האתר אם זיהה שהוא נפרץ. לכן, שימוש בקוד 410 בעמודים הללו עשוי להסיר אותם יותר מהר מאשר הסרה רגילה שלהם דרך קוד 404, למרות שגם כאן גוגל טוענים שבסופו של דבר הם מתקנים את המצב ומוצאים את התוכן "הנכון".