בתור מקדמי אתרים מקצועיים, אנחנו בדרך כלל מתמקדים בהשגת קישורים חיצוניים לאתר, ולכן אנחנו נוטים לפספס את הפוטנציאל שיש לקישורים פנימיים בקידום האתר והפיכתו לאטרקטיבי יותר בעיני הגולשים.
בניית לינקים פנימיים זאת ללא ספק טקטיקה חשובה במסגרת פעילות SEO לאתר ובכלל בעבודה של אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש השונים. קשה לי להאמין שיש מומחה SEO רציני שיגיד שקישורים מסוג זה לא יעילים עבור קידום אתרים אורגני בגוגל.
אני יכול להגיד שאנחנו בתור חברת קידום אורגני SEO, שמים דגש רב על עבודת קישוריות פנימית בשוטף. אני סבור שכל סוכנות קידום אורגני בגוגל שמכבדת את עצמה, צריכה לעשות את זה במסגרת עבודת האופטימיזציה על האתר.
אז למה כדאי לכם להשתמש בקישורים פנימיים?
1. הם יכולים להגדיל את ההמרות – בהנחה שאתם מקשרים לעמודים עם תוכן מעניין ולא בונים קישורים סתמיים לעמוד הבית, הגולשים שלכם יגיעו לעמודים חזקים יחסית באתר שלכם, עמודים שממוקדים במכירות או בהמרות של מוצרים ושירותים מסוימים.
אם הגולש הגיע לעמוד מכיוון שהוא מאמין שהעמוד יתרום לו משהו, סביר להניח שהוא גם יתעניין יותר במה שיש לכם להציע לו.
יתרה מכך, מכיוון שלכל קישור יש אנקור טקסט שונה, לגולש כבר יש רמז לגבי מה שהוא אמור למצוא בעמוד היעד, ולכן גם לכך יש חלק בכך שאחוזי ההמרה יהיו גבוהים יותר.
בהקשר הזה – אל תתקמצנו עם האנקורים (הטקסט המקשר) – מומלץ ואף רצוי להשתמש בקישורים פנימיים על מנת לתאר לגולש את העמוד אליו הוא עומד להיכנס (במקרים מסוימים אפילו את התועלת שתצא לו מזה).
לדוגמא: להשארת פרטים ולקבל הצעה לקידום אתרים שתגדיל את המכירות בעסק שלך. כזה 🙂
2. הם מגדילים את זמן השהייה באתר – פועל יוצא של הסעיף הקודם: אם גולש מבקר ביותר מעמוד אחד, הוא למעשה נשאר יותר זמן באתר (למידע מעניין בהקשר הזה על איך שזמן שהייה נמדד בגוגל אנליטיקס), וכך הוא נותן לנו רמז עבה שהוא מתעניין במה שיש לאתר להציע, וכך גם גובר הסיכוי שהוא יבקר שוב באתר, ירשם לרשימת תפוצה וכו'.
3. הם מקטינים את אחוז הנטישה של הגולשים – קישורים פנימיים מקטינים את אחוז הנטישה (אחוז הגולשים שעוזבים את האתר לאחר צפייה בעמוד אחד): ברגע שהגולש לא הסתפק בעמוד אחד, אלא המשיך הלאה, סיכוי טוב שהוא התעניין בנושא האתר ולכן כנראה יתעמק יותר בתוכן ולא ימהר לעזוב את האתר.
כמובן שאפשר ליצור שרשרת של קישורים שיעבירו את הגולש מעמוד אחד לעמוד שני, ולשם זאת אפשר להשתמש בתוסף או מודל שמנפק רשימה של עמודים קשורים (על הדרך אפשר גם להשתמש בשירות כמו Outbrain כדי להרוויח כסף מן האתר – רלוונטי לאתרים עם טראפיק משמעותי).
בנוסף, יש אתרים שמודדים Flow מסוים של גולש על מנת לעקוב אחר המרות וחווית המשתמש. כך למשל, אתר של השכרת רכב יצפה לתהליך כזה של המרה:
גולש נכנס לעמוד הבית או לדגם ספציפי של רכב -> עמוד הזמנה -> עמוד תודה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
4. הם עוזרים לגוגל לגלות עמודים חדשים – קישורים פנימיים עוזרים לזחלניים (בוטים) של גוגל לגלות עמודים חדשים באתר, במיוחד אם כמה עמודים חדשים המקושרים ביניהם עלו במקביל.
נכון שאפשר גם ליצור מפת אתר (Sitemap), אבל צריך לדאוג לכך שהיא תתעדכן באופן שוטף בכל העמודים באתר, ולכן העדכון שלה עשוי להיות מסורבל, אלא אם זה מתבצע אוטומטית בעזרת תוסף או פתרון טכני אחר.
5. הם עוזרים לגוגל להעריך את חשיבות העמודים השונים – אם עמוד מסוים מקושר יותר מעמודים אחרים, גוגל "יבין" שזה עמוד מספיק מרכזי וחשוב באתר, מה שיעזור לו להתקדם בתוצאות החיפוש עבור המונחים הרלוונטיים. כמובן שזה תלוי גם בגורמים כמו רמת התחרות לאותו ביטוי ואפילו התחרות הפנימית בין עמודי האתר השונים.
על מנת להשיג את האפקט הזה בצורה הטובה ביותר, רצוי שלא לפזר קישורים קבועים מכל דפי האתר לעמודים שאינם חשובים על מנת שהם לא יעלו בתוצאות במקום העמודים שאתם רוצים לקדם באמת.
הסברתי בהרחבה על אסטרטגיה ושיטות לבניית קישורים פנימיים במדריך הזה.
6. יש להם קשר ישיר לסמכותיות של העמוד – לכל עמוד באתר יש מדד של סמכותיות בעיני גוגל (זה די ברור, בין אם הם מודים בזה ובין אם לא) וככל שעמוד נחשב יותר בעיני גוגל, כך הקישורים שיוצאים ממנו ישפיעו לטובה על עמודים אחרים באתר וכן על אתרים חיצוניים.
אם מדובר בעמודים פנימיים באתר (כלומר, הקישורים הם פנימיים), המשמעות היא שניתן לקדם אותם גם אם אין להם קישורים נכנסים מאתרים אחרים. כך בעצם ניתן להגדיל את מספר הכניסות אליהם ישירות מגוגל בלי להתאמץ יותר מדי.
7. הם יכולים לעזור לכם להרוויח יותר כסף ממודעות אדסנס – ככל שהגולש נמצא ביותר עמודים באתר, כך אלגוריתם המודעות של גוגל (אדסנס) יודע בצורה טובה יותר אילו מודעות להציג לו על סמך היסטורית הגלישה שלו. נכון. על מנת שזה יעבוד, עדיף להציג את המודעות במקום שונה בכל עמוד, למשל, בין פסקה לפסקה במאמרים ופוסטים ולא רק בצידי העמוד (מהם הגולש לומד להתעלם ברגע שהוא עובר עמוד אחד או שניים). למידע נוסף על מודעות גוגל אדסנס.
8. הם עוזרים לגולשים שלכם להשלים פערים – כמה פעמים יצא לכם לקרוא מאמר או פוסט באינטרנט שחצי מהביטויים בו לא היו מוכרים לכם?
רוב האתרים יקשרו אתכם לויקיפדיה או אתר באנגלית, אבל אם תשתמשו בקישורים פנימיים באתר שמפנים למילון או עמוד מושגים נפוצים, תוכלו להיות בטוחים שהגולשים שלכם יישארו באתר וימשיכו לקרוא את המאמר המקורי.
איך עושים בפועל קישורים פנימיים? בסרטון הבא אני מדגים:
דברים שחשוב לזכור כאשר יוצרים קישורים פנימיים
- קישורים פנימיים שבורים (שמובילים לשגיאות "לא נמצא" מסוג 404) יוצרים חווית גלישה לא אופטימלית עבור הגולש וגם מונעים מגוגל לסרוק את האתר כמו שצריך. לכן, חשוב לבדוק את תקינות כל הקישורים הפנימיים באתר באמצעות תוכנה כמו Screaming Frog שאותה הזכרתי לא מעט פעמים.
- כשעושים קישורים פנימיים, חשוב לעבוד בסנכרון עם האסטרטגיה של קידום האתר, על מנת תמיד לקשר לעמודים בהקשר ובביטויים רלוונטיים אליהם ולא להתפזר עם הרבה אותם מונחים לעמודים שונים או לחלופים אותם עמודים להרבה מונחים שונים.
- ברוב מערכות התוכן המודרניות אפשר לחסוך זמן באמצעות בחירה בעמוד אליו אתם רוצים לקשר מתוך עורך התוכן. הדבר גם מונע מכם לטעות בעת הקלדת הכתובת של העמוד המקושר באופן ידני.